Uitvaartverzekering

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2016 16:26

Sinds een aantal dagen ben ik bezig met het begrip begrafenispolis.
Een oudere heer verzocht mij om e.e.a. voor hem uit te zoeken en op papier te zetten, hij heeft zelf geen computer nl.
Na googlen kom je dan op een aantal verzekeringsmaatschappijen uit, meestal de grootste.
Je voert basisgegevens in, geboortedatum, te verzekeren bedrag en er rolt een maandpremie uit.
Ook heb ik bij 2 maatschappijen een offerte aangevraagd.
Ik schrok best wel van de totale premie. Sommige aanbieders hanteren een leeftijdsgrens van 85 jaar, tot wanneer je moet betalen en kom je op een bedrag uit dat tweemaal zo hoog (of zelfs meer) is dan het verzekerde bedrag.
Mijn vraag is nu, mede gezien de lage rente die op spaargeld wordt gegeven, wat is nu wijsheid?
Zelf een maandelijks bedrag opzij leggen - al dan niet op een speciale rekening/deposito - of toch een hoge premie betalen?
Meneer wil graag een bedrag in natura, dus geen verzorgde uitvaart.
Wat zijn de voor- en de nadelen van beide?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Jess » 12 dec 2016 16:46

ik zou informeren bij diverse verzekeringskantoren in de buurt waar je vertrouwen in hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2016 20:12

Jess schreef:ik zou informeren bij diverse verzekeringskantoren in de buurt waar je vertrouwen in hebt.

Dat heb ik dus gedaan en schrok eigenlijk van het totale geldbedrag dat je dan kwijt bent.
Kennelijk loont het niet om op hogere leeftijd nog een polis af te sluiten. Teveel risico?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2016 23:51

Ja in principe wel. Wat natuurlijk wel weer begrijpelijk is. Een uitvaart is behoorlijk duur. Het idee van een verzekering is dat de gemiddelde betaler dat met zijn / haar premie afbetaalt. (ik neem aan dat de premie als je ouder begint dan ook een stuk hoger ligt dan wanneer je jong een uitvaartverzekering afsluit en het daarom behoorlijk duur is in dit geval)

Ik ben bang dat je er toch niet echt aan ontkomt. Rente krijg je niet dus gewoon apart zetten schiet niet op. Je kan iets met beleggingsfondsen doen, of beleggen in dingen waar je meer rendement hebt. Het lastige is alleen dat als er iets gebeurt, het geld wel vrij snel beschikbaar moet zijn. En ik neem aan dat deze persoon hier niet zo makkelijk even een paar duizend euro voor opzij kan zetten.

Overigens zijn begrafenissen wel een beetje net als bruiloften: Je kan het zo duur maken als je wil, je kan het ook eenvoudig houden. Dat scheelt wel duizenden euro's... maar een euro of 4000 heb je sowieso wel nodig en dan hou je het heel basic. Dus laten we even van 6000 euro uitgaan, dat is denk ik nog wel ruim onder het gemiddelde. Stel, die man is 70. Gemiddelde levensverwachting is 83. Dan moet je die 6000 euro in 13 jaar bij elkaar hebben. Plus nog wat inflatie. Zo redeneren verzekeringen een beetje (plus dat ze er wat aan willen verdienen). Lastige is dat je zelf niet zo kan rekenen want want als je daarop inzet en je overlijdt over 5 jaar? Dan heb je al dat geld nog lang niet bij elkaar. En dan is een verzekering wel heel prettig.

Dus wel lastig als je al redelijk oud bent en dan pas een uitvaartverzekering wil afsluiten. Ik weet niet hoe de financien van deze man zijn. Heeft hij wel een afbetaalde hypotheek bijvoorbeeld? Meest ideale zo'n situatie zou denk ik zijn als een familielid bijvoorbeeld garant kan staan voor de kosten en dan kan je dat weer in je testament verrekenen. Maar goed, dan moet er wel ergens vermogen zijn. Anders wordt het lastig in moet je als je zekerheid wil, toch voor een verzekering gaan. Wel goed om naar kleinere verzekeringen die voor minder geld een meer basic-uitvaart kunnen regelen te kijken dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor meribel » 13 dec 2016 10:24

als je ouder bent, kan je dan niet beter gewoon in een koopsom dat ineens regelen
dat kan ook in natura ( dus dat je het in één keer betaald en dan later in natura krijgt )

lijkt me best logisch dat het op oudere leeftijd niet mogelijk meer is om maandelijks een 10tje te betalen en dan aan het eind je begrafenis bij elkaar te hebben gespaard.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor meribel » 13 dec 2016 10:25

Chaya schreef:[
Kennelijk loont het niet om op hogere leeftijd nog een polis af te sluiten. Teveel risico?


risico?
er is geen risico dat hij doodgaat, dat is een feit lijkt me

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 13 dec 2016 12:13

Marnix schreef:Dus wel lastig als je al redelijk oud bent en dan pas een uitvaartverzekering wil afsluiten. Ik weet niet hoe de financien van deze man zijn. Heeft hij wel een afbetaalde hypotheek bijvoorbeeld? Meest ideale zo'n situatie zou denk ik zijn als een familielid bijvoorbeeld garant kan staan voor de kosten en dan kan je dat weer in je testament verrekenen. Maar goed, dan moet er wel ergens vermogen zijn. Anders wordt het lastig in moet je als je zekerheid wil, toch voor een verzekering gaan. Wel goed om naar kleinere verzekeringen die voor minder geld een meer basic-uitvaart kunnen regelen te kijken dan.

De man is weduwnaar, hij heeft geen kinderen en hij heeft geen eigen huis. Voor zijn vrouw hadden ze wel een polis, die had zij afgesloten toen ze nog niet met hem getrouwd was.
Hij had een bedrag apart gezet voor een begrafenis, maar had daar onverwacht een deel van nodig.
Marnix schreef:Overigens zijn begrafenissen wel een beetje net als bruiloften: Je kan het zo duur maken als je wil, je kan het ook eenvoudig houden. Dat scheelt wel duizenden euro's... maar een euro of 4000 heb je sowieso wel nodig en dan hou je het heel basic. Dus laten we even van 6000 euro uitgaan,

Het betreft een eenvoudige uitvaart, er is weinig familie.
Ik was uitgegaan van een bedrag van 5.000 euro, evt. 6.000.
De ene maatschappij hanteert een leeftijdsgrens van 80 en een andere 85.
meribel schreef:risico?
er is geen risico dat hij doodgaat, dat is een feit lijkt me

Dat geldt voor ons allemaal.
Ik beredeneer het vanuit de verzekering, die willen graag dat iedere klant de maximale periode aflost natuurlijk. Als iemand 3 maanden na het afsluiten overlijdt, hebben ze er niets aan verdiend.
meribel schreef:lijkt me best logisch dat het op oudere leeftijd niet mogelijk meer is om maandelijks een 10tje te betalen en dan aan het eind je begrafenis bij elkaar te hebben gespaard.

Het is veel meer dan een tientje.
Bij een top 5 vergelijkingssite beloven ze vanaf 1.99 euro per maand, maar dan moet je heel jong beginnen en een begrafenis deels in natura/deels geregeld kiezen.
meribel schreef:kan je dan niet beter gewoon in een koopsom dat ineens regelen

Daar kan ik eens naar informeren. Misschien is dat een betere optie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

TT202020

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor TT202020 » 13 dec 2016 12:58

Een uitvaartverzekering is een contradictie.

Je kunt alleen een ONZEKER voorval verzekeren. Dus een brand, een schade, een ziekte etc..
Maar 10 van de 10 mensen sterven. Dus is dit geen verzekering, maar een spaarrekening onder
zeer nadelige voorwaarden. WIN WIN voor de verzekeringsmaatschappij.
Je kunt beter een vast bedrag per maand sparen. In eigen beheer houden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor hans0166 » 13 dec 2016 17:13

TT202020 schreef:Een uitvaartverzekering is een contradictie.



het is geen contradictie, alleen het taalgebruik lijkt het een contradictie te maken, het is namelijk een uitvaartskosten verzekering.
Deze keert dus uit ook wanneer je nog niet aan de volledige termijn van premiebetalingen voldaan hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 13 dec 2016 18:25

TT202020 schreef:Je kunt alleen een ONZEKER voorval verzekeren. Dus een brand, een schade, een ziekte etc..
Maar 10 van de 10 mensen sterven. Dus is dit geen verzekering, maar een spaarrekening onder
zeer nadelige voorwaarden. WIN WIN voor de verzekeringsmaatschappij.
Je kunt beter een vast bedrag per maand sparen. In eigen beheer houden.

Niet elke "tussenpersoon" heeft een uitvaartverzekering in het pakket, viel mij op. Ze kunnen deze dan wel aanbieden, maar tegen een hoger tarief, omdat ze geen contract met de betreffende verzekeringsmaatschappij hebben.
Ik vind het nogal schimmig.
Veel kleine lettertjes onderaan.
Helaas is de spaarrente heel laag. Anders had ik meneer zeker meteen aangeraden om een bedrag op deposito te zetten. (1.45% voor 10 jaar)
Ik ben nu bezig om e.e.a. voor hem op papier te zetten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor elburger » 16 dec 2016 12:59

Ik heb het er met mijn neef over gehad die in verzekeringen e.d. zit. Hij gaf mij het advies om zelf geld opzij te zetten, desnoods op een spaarrekening onder de noemer ; begrafenis. Want als je zelf geld opzij zet, iedere maand bijv, dan weet je wat je hebt. Als je een polis neemt krijg je een x aantal euro's maar pas op dat is vaak niet genoeg. Men wil tegenwoordig een koffie tafel of na borrelen, weet ik wat niet allemaal. Het liefst praat men je auto's aan naast de rouwauto. Bloemen en ga zo maar door. Ik heb een polis bij Dela maar ik denk dat ik die premie vrij laat maken. NIET afkopen want dat heeft men het liefst bij Dela, en verder iedere maand een paar tientjes op een aparte rekening ga zetten. Even een kwestie van rekenen. Trouwens , hoe ouder men is om een polis af te sluiten des te hoger die wordt, want men gaat er echt niet vanuit dat je 80 of 85 jaar wordt.
Succes.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2016 14:56

elburger schreef:Ik heb het er met mijn neef over gehad die in verzekeringen e.d. zit. Hij gaf mij het advies om zelf geld opzij te zetten, desnoods op een spaarrekening onder de noemer ; begrafenis. Want als je zelf geld opzij zet, iedere maand bijv, dan weet je wat je hebt. Als je een polis neemt krijg je een x aantal euro's maar pas op dat is vaak niet genoeg. Men wil tegenwoordig een koffie tafel of na borrelen, weet ik wat niet allemaal. Het liefst praat men je auto's aan naast de rouwauto. Bloemen en ga zo maar door. Ik heb een polis bij Dela maar ik denk dat ik die premie vrij laat maken. NIET afkopen want dat heeft men het liefst bij Dela, en verder iedere maand een paar tientjes op een aparte rekening ga zetten. Even een kwestie van rekenen. Trouwens , hoe ouder men is om een polis af te sluiten des te hoger die wordt, want men gaat er echt niet vanuit dat je 80 of 85 jaar wordt.
Succes.

Bedankt Elburger!
Ik ben intussen bij meneer geweest en hij schrok van de hoge maandpremie. Hij wil slechts een eenvoudige begrafenis, hij heeft weinig nabestaanden.
Maar hij wil wel graag dat er genoeg geld is om de kosten van grafrecht, kist, advertentie e.d. te kunnen betalen.
Waarschijnlijk gaat hij een bedrag dat hij kan missen op deposito zetten voor 5 jaar - bij overlijden komt dat vrij - en spaart hij een bedrag per maand erbij.

Het valt mij op dat het een nogal ondoorzichtig geheel is, hoe dieper je er induikt. Kleine lettertjes, onverwachte hogere kosten, zodat je toch nog moet bijbetalen, soms fors.
Mensen denken soms dat een lijkwagen + volgauto's in het pakket zitten.
Een vriend van me kwam erachter dat er slechts 1 volgwagen werd vergoed, elke volgende auto zou hem 500 euro kosten. Belachelijk veel geld.
Daarom zie je geregeld een rouwstoet, lijkwagen gevolgd door personenauto's, al dan niet met een rouwband.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor elburger » 16 dec 2016 16:30

@ Chaya

Ik heb eens mijn licht opgestoken. Als je bij Dela, jawel de uitvaart branche een bepaalde som geld - mag zelf weten - inlegt en vastzet voor 10 jaar dan krijg je daar het meeste rendement over op dit moment, 2.75% per jaar. Men deelt ook nog ieder jaar mee in de winst uitkering. En bij voortijdig overlijden 10% extra uitkering. Nu praat ik niemand iets aan maar qua deposito rekeningen is dit veruit de beste. Misschien iets om eens in te duiken?
Een eenvoudige rekensom op hun site leert mij dat als ik nu 3000 euro inleg ik gegarandeerd over 10 jaar 3943 euro heb en met de winstdeling mogelijk 4300 euro. Nu mag men inleggen tot max 10.000 euro.
Ik zou zegen, iets om te onderzoeken, wat ikzelf ook eens ga doen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2016 16:43

Ha, dank je. Ik heb het even doorgelezen, op zich ziet het er wel goed uit.
3.500 euro ineens storten, minimaal 3% maximaal 6% rente.
Maar......Het DELA Depositofonds valt niet onder het depositogarantiestelsel zoals banken dat kennen.
Wat zijn de consequenties dan als Dela bijvoorbeeld failliet gaat? Of fuseert met een ander bedrijf?
Misschien eerst maar eens een belletje aan wagen. :-k
3% krijg je bij geen enkele bank.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Uitvaartverzekering

Berichtdoor Prisma23 » 16 dec 2016 16:55

De gedachte achter een verzekering is solidariteit en niet het rendement op de ingelegde premie.
Bij deze solidariteit wordt dan wel rekening gehouden met de kans van optreden en de kosten van het verzekerde.

Om even door te gaan op die uitvaartverzekering. Er zijn mensen die kort na het afsluiten van de verzekering overlijden, dat zal de maatschappij dus meer uitbetalen dat de ingelegd premie. Als iemand langer leeft dat de statische levensverwachting is het net anders.

Uiteraard betaald iemand die een verzekering op hogere leeftijd afsluit meer premie. Voor het verzekeren van een e-fiets betaal je ook meer dan voor een spier-fiets. Hier werkt het dubbel want een e-fiets kost meer en wordt vaker gestolen.

Kortom het is gewoon "draagt elkanders lasten".


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten