Moeilijke opgaaf

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Niagara » 14 aug 2016 21:23

Vooral belangrijk is om de vruchten van de Geest uit te dragen, ook in de manier waarop je iemand aanspreekt. Heb het beste met hem voor, dus niet onderuit halen maar in liefde aankaarten. Je 'tuchtigt' mensen niet om ze maar dwars te zitten, nee, met het oog op hun behoud! Als zij afgedwaald zijn, zou het zeer kwalijk zijn als jij het ziet maar er niets van zegt. Dan onthoud je hun de redding van God waar je zelf wel deel aan mag hebben, en dat lijkt mij bijzonder kwalijk. De liefde is niet zelfzuchtig, lees korinthiërs 13 maar eens, dit gaat over liefde tussen gemeenteleden. Je kunt nog zo slim zijn, alle kennis van de wereld, maar heb je de liefde niet, dan heeft het geen enkel nut.
Zo ook spreekt Paulus in zijn brief aan korinthe in hoofdstuk 8 over mensen die offervlees eten. Zij zeggen in al hun kennis dat offervlees eten niet schadelijk is voor christenen omdat afgoden niks voorstellen. Dit ís ook zo. Maar paulus zegt niet: o, wat zijn jullie toch goed met al je kennis. Nee, hij zegt dat hun kennis hun trots heeft gemaakt, maar dat ze daardoor het belangrijkste vergeten: anderen steunen door hen lief te hebben. Niet iedereen is namelijk even sterk in zijn geloof, en de mensen die net van afgoden waren bekeerd konden hierdoor aan het twijfelen worden gebracht in hun zwakheid. God maalt niet om het wel of niet offervlees eten. Hem gaat het om je hart en naastenliefde. Liefde gaat boven kennis! Als jou wel kennis geschonken is, wees dan liefdevol en nederig in het onderwijs en natuurlijk mag je mensen op onjuiste conclusies wijzen, maar vooral niet om jezelf omhoog te halen, uit afgunst, of gewoon wijsneuzerigheid. Ik heb daar zelf nogal wel eens een handje van, en spreek uit ervaring als ik zeg dat dit menselijk gezien erg moeilijk kan zijn. Bid om de Geest zodat je zijn vruchten mag afwerpen in de moeilijke taak die je staat te wachten.
Bij de tuchtiging genoemd in korinthe 5 zegt paulus trouwens iets opmerkelijks: "ik heb(...) namelijk reeds besloten (...) om hem die dat zo gedaan heeft (...) over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden wordt. "
Dit suggereert dat de tuchtiging die zelfs tot gevolg heeft dat de man uit de gemeente gezet wordt (omdat hij met de vrouw van zijn vader geslapen heeft), nog steeds het behoud van deze man op het oog heeft. De daad van het uit de gemeente zetten heeft als gewenst resultaat dat De ziel van deze man niet verloren gaat. Zijn leven op aarde mag dan misschien verwoest zijn, maar hij kan toch nog gered worden als de Heer terugkomt.
Heb dus het oog op de redding van de gene die je aanspreekt, al heb je in het geval van een priester ook te maken met het heil van mede-parochianen. De hemelse redding op het oog welteverstaan, aardse redding is daaraan ondergeschikt.
Afbeelding

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 15 aug 2016 00:13

Vind het fijn dat je de vinger op de zere plek legt. Deze "waarschuwing" is erg welkom en het is goed om op gewezen te worden. Het is inderdaad een dilemma wanneer je ook maar even de Bijbel vergeet. Op het moment je een geestelijke aan zou spreken en hem bijv verdenkt van het veinzen van een relatie met Vader, dan "voelt" het op voorhand kansloos wanneer je alleen met liefde op een rustige toon iemand op een mogelijk bedrog wijst.

Maar dit aardse gevoel is juist het gevoel waar je inderdaad vanaf moet. Niet iemand anders bepaalt of ik, of iets kansloos is, dat bepaalt God.

Anderzijds: op het moment je een vooraanstaand geestelijke wijst op zijn dwalingen en wilt daarmee ook een deel van de christenen waarschuwen, dan kan een aardse gedachte zijn dat dit ook in scherpe bewoordingen moet.

Maar ook dat is dus niet terecht of misschien deels terecht, God bepaalt of spraak en of geschreven woord krachtig is en of over komt. Alles draait hierbij ook om het hebben vertrouwen in God. Overigens kan gedoseerd boos(niet woedend) worden ook bijdragen aan overredingskracht? In de Bijbel staan voorbeelden dat een tijdelijke boosheid die voor de avond verdwenen is geen zonde is. Het kan met name gerechtvaardigde verontwaardiging genoemd worden.

Stel je zit met een pastoor aan tafel en die verdedigde publiekelijk de paus aangaande het officieel schrappen van gebod 2 wat hij in 2015 deed, dan is een zichtbare verontwaardiging op zijn plaats lijkt me, tenminste als je dat op dat moment ook zo voelt. Op de site van het Vaticaan is de nieuwe lijst met tien geboden overigens te vinden. Gebod twee is weg en van gebod tien zijn twee geboden gemaakt.

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 05:51

Graag een linkje die je bewering onderbouwt.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Niagara » 15 aug 2016 09:06

Yoshi schreef:Graag een linkje die je bewering onderbouwt.


De vertaling die ik citeer is nog de minst duidelijke, kom ik achter.
https://www.basisbijbel.nl/boek/1_korinti__rs/5
Lees met name vers 4-5

http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/5.html
Afbeelding

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 10:08

Graag een linkje naar de site van het Vaticaan bedoel ik of een ander officieel schrijven vanuit de RKK waaruit blijkt dat de 10 geboden zijn aangepast.

mohamed

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2016 10:19

De tien geboden zijn gebaseerd op de levitische wetten, welke meer dan tien zijn, volgens joden zelfs zeshonderd en dertien. Best vreemd dat die tien geboden er bij christenen zijn ingeslopen, aangezien niet-joden de levitische wetten nooit hebben hoeven naleven (Hand 15,19-20).

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 15 aug 2016 12:07

Elke woensdag is er koffie en thee in de gemeente en daar kwam het een dag of twaalf geleden ter sprake. Een vrouw maakte me erop attent.
Ben aan het zoeken gegaan op de site van het Vaticaan maar kon het niet vinden. Geen gebruiksvriendelijke site en daarnaast geen prettige zoekfunctie. Heb het toen op een andere manier naar gezocht en toen kwam ik op
http://niburu.co/index.php?option=com_c ... &Itemid=33

Hier is de directe link naar het Vaticaan te vinden en inderdaad. Gij zult niet stelen bijvoorbeeld is gebod 8 geworden. Maar het zou kunnen dat deze gewijzigde volgorde de katholieken al langer hanteren. Dit betekent dat ze al langer anders dan zoals het in Exodus en Deuteronomium vernoemd wordt de lijst hanteren.

Maar waar het nu om lijkt te gaan dat is dat er nog een kleine verandering is aan toegevoegd, het betreft gebod 2. In onderstaand overzicht op wiki vind je een keurig overzicht naar gelang stroming, de katholieken en Lutheranen hebben het vervaardigen van beelden bij 1 gevoegd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden

Maar in de lijst zoals het Vaticaan het nu laat zien is het onderwerp beelden in zijn geheel verdwenen.

Punt is dus niet, ja das ook een punt maar een ander, dat gebod 1 verhuisd is naar 2 maar dat het onderdeel van het oorspronkelijke gebod 2 verdwenen is op de site van het Vaticaan:
"Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden."

Hier wordt met geen woord meer over gesproken. Ik mag toch aannemen dat kolom 3 het Vaticaan toebehoort?

A Traditional Catechetical Formula

Catechese is een synoniem voor godsdienstonderwijs. Historisch gezien gebeurde dit vaak in de vorm van vraag en antwoord met behulp van een catechismus. Degene die onderricht geeft noemt men een catecheet. In de catechese is er ruimte voor dialoog tussen de leerling en de catecheet.

http://www.vatican.va/archive/ccc_css/a ... ommand.htm

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 20:34

Jeroenvr schreef:Elke woensdag is er koffie en thee in de gemeente en daar kwam het een dag of twaalf geleden ter sprake. Een vrouw maakte me erop attent.
Ben aan het zoeken gegaan op de site van het Vaticaan maar kon het niet vinden. Geen gebruiksvriendelijke site en daarnaast geen prettige zoekfunctie. Heb het toen op een andere manier naar gezocht en toen kwam ik op
http://niburu.co/index.php?option=com_c ... &Itemid=33

Buiten die extreem discutabele site maakt Marc Verhoeven er ook melding van. Dat zijn dan de enige twee en allebei even bedenkelijk en welbekend voor het in de ether slingeren van halve waarheden en hele leugens.
Hier is de directe link naar het Vaticaan te vinden en inderdaad. Gij zult niet stelen bijvoorbeeld is gebod 8 geworden. Maar het zou kunnen dat deze gewijzigde volgorde de katholieken al langer hanteren. Dit betekent dat ze al langer anders dan zoals het in Exodus en Deuteronomium vernoemd wordt de lijst hanteren.

Maar waar het nu om lijkt te gaan dat is dat er nog een kleine verandering is aan toegevoegd, het betreft gebod 2. In onderstaand overzicht op wiki vind je een keurig overzicht naar gelang stroming, de katholieken en Lutheranen hebben het vervaardigen van beelden bij 1 gevoegd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden

Kijk nu komen we ergens.
Waar denk jij dat de 10 geboden vandaan komen. De 10 geboden zijn een samenvatting van meerdere stukken tekst.

Maar in de lijst zoals het Vaticaan het nu laat zien is het onderwerp beelden in zijn geheel verdwenen.

De 10 geboden zijn dan ook slechts een samenvatting. Bij samenvattingen moet je keuzes maken. Ben je na de samenvatting geinteresseert in de onversneden tekst dan kan je die gewoon vinden in de bijbel. Dat is eeuwen zo, al vele eeuwen (anders was het natuurlijk ook niet in de lutherse kerk zo). Dus dat dit sinds 2015 is (er is ook geen verwijzingen naar een schrijfsel van de paus of een toespraak) is gewoon een vulgaire leugen. Daar zou ik niet te veel waarde aan hechten als ik jou was.

Die lieden zouden zichzelf eens in de spiegel moeten kijken en het 8e gebod eens moeten herinneren; Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.


Ik kan me wel een beetje voorstellen dat meneer de pastoor er tabak van heeft zich keer op keer voor jou te moeten verantwoorden.
Volg je geweten en als je serieus denkt dat elders het gras groener is dan ga je daar grazen. Zodra je er achter bent gekomen dat je misleid bent door halve waarheden en hele leugens van lieden als Verhoeven ben je alsnog weer van harte welkom.

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 15 aug 2016 21:19

Heb je niet willen beledigen, heb slechts iets uitgezocht wat me tijdens een kop thee ter ore kwam. De heer Verhoeven ken ik verder niet en op zijn site kwam ik terecht omdat het me via de Vaticaansite niet lukte.

De inhoud op de site van het Vaticaan vind ik discutabel en op twee manieren uitlegbaar. Jouw visie(selectie maken omdat je niet alles op kunt schrijven) kan inderdaad, maar de mijne ook. We komen er pas achter indien we het vragen. Maar zelfs dan is het niet zeker of we de ware reden horen.

Het Vaticaan hanteert drie kolommen met achtereenvolgens Exodus, Deuteronomium en onderricht Vaticaan. De katholieke kerk maakt als enige stroming een eigen opsomming die op essentiële punten verschilt, en juist hetgeen dus al afwijkend is wordt nu zelfs weggelaten.

Waarom niet gewoon drie kolommen met dezelfde inhoud? Gewoon conform de inhoud van De Bijbel, precies waar Openbaring 22 naar verwijst?

De meeste katholieke kerken hangen overigens vol met beelden en in veel kerken zijn er ook aparte kapellen voor Maria.

Hetgeen bij mij het meest wringt: Als je werkelijk overtuigd bent van het bestaan van Christus Jezus dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat je bewust dingen doet die voor God stuitend zijn.

Voor de goede orde verder: Ik ben pas kort praktiserend gelovig en omdat ik katholiek ben, ben ik ook meteen naar de katholieke kerk te gaan om verdere invulling aan het geloof te geven. Had geen kennis van de Bijbel maar die ben ik nu aan het inhalen. Doe mijn best om te snappen wat Vader wil. En hoe meer ik las, des te meer ik er achter kwam dat er veel voor mij vreemd is. Bijvoorbeeld het bidden voor de doden, of het bidden voor eindexamenkandidaten in algemeenheid of het vieren van carnaval in de kerk. En onlangs het bericht dat de Paus islamieten had uitgenodigd om in de kerk te komen bidden. Er stond helaas in het nieuwsbericht niet bij tot wie de islamieten daar konden bidden. Zelf zou ik als christen in ieder geval niet tot Allah bidden indien ik door een imam zou zijn uitgenodigd om te bidden.

En nog wat, indien ik een geestelijke zou zijn en bovendien inderdaad een relatie met Christus zou hebben en niet alleen met de kerk, het uiteindelijk zou schoppen tot het hoogste ambt binnen het instituut, dan zou ik nog maar geen fractie van een seconde denken de plaatsvervanger van God op aarde te zijn.

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 21:30

Ik zou zeggen volg eens eerst gedegen onderwijs in je parochie/bisdom voordat je allerlei vreemde conclusies trekt. Neem rustig de tijd en laat je niet gek maken door allerlei papenhaters en hun sites. Lees de bijbel, maar dan wel als geheel en niet als uit hun verband gerukte losse citaten.

En ja, er zijn beelden in de katholieke kerk, ook in de koptische, oosters orthodoxe, anglicaanse en lutherse kerken. In veruit de meeste kerken dus. God heeft ook niets tegen beelden, integendeel, voor bijvoorbeeld de Ark zijn zeer specifieke instructies in de bijbel te vinden. Beelden mogen enkel niet aanbeden worden, zoals bijvoorbeeld bij het gouden kalf gebeurde.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2016 21:49

Laat je niks zomaar wijs maken Jeroen. Goed dat je dingen eerlijk onderzoekt. Je hebt gelijk. Er horen helemaal geen beelden in de kerk en de paus is absoluut geen plaatsvervanger, dus ook de aanspreektitel heilige, afgezonderde niet waard is pure arrogantie en een eigen bedenksel.
ik zag dat je mij gequote had, daar wil ik later nog op ingaan.
Hier lees je meer waar het vaticaan nou voor staat. http://home.solcon.nl/fn002591/nl/Vaticaan.htm
Onderzoek alles, behoudt het goede, al is er veel verwarring en wind van leer hou het dan allereerst bij de bijbel zou ik zeggen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 21:58

Johan100 schreef:Laat je niks zomaar wijs maken Jeroen.

Dat zou mijn advies zeker ook zijn.
Goed dat je dingen eerlijk onderzoekt.

Zeker!
Je hebt gelijk. Er horen helemaal geen beelden in de kerk en de paus is absoluut geen plaatsvervanger, dus ook de aanspreektitel heilige, afgezonderde niet waard is pure arrogantie en een eigen bedenksel.
ik zag dat je mij gequote had, daar wil ik later nog op ingaan.
Hier lees je meer waar het vaticaan nou voor staat. http://home.solcon.nl/fn002591/nl/Vaticaan.htm
Onderzoek alles, behoudt het goede, al is er veel verwarring en wind van leer hou het dan allereerst bij de bijbel zou ik zeggen.

En vervolgens weer een hoop bagger.
Zeg eens Jeroen, zou jij als je informatie wil over Afro-Amerikanen je informatie bij de Ku Klux Klan vandaan halen? Of als je informatie zoekt over de islam, zou je dat bij Wilders zoeken? Zou je informatie over het jodendom uit mein kampf halen?

Ik denk dat je hier drie maal nee op kan antwoorden. Dan weet je ook wel dat je informatie over de RKK niet bij lieden als Johan100 vandaan hoeft te halen. God heeft namelijk niet nodig dat Hij verkondigd wordt met halve waarheden en hele leugens zoals lieden zoals Johan100 dat wel menen te moeten doen.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 15 aug 2016 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2016 22:02

Je kan hier als een waakhond heel de dag rondhangen en blaffen, maar ik zeg gewoon de waarheid! Begrepen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2016 22:04

Johan100 schreef:Je kan hier als een waakhond heel de dag rondhangen en blaffen, maar ik zeg gewoon de waarheid! Begrepen?

De waarheid? Was dat maar zo. Dan was er voor mij ook geen enkele reden om te reageren. Dus zolang jij hier halve waarheden en hele leugens verkondigd zal ik blijven reageren. Bekeer je van deze zonde! Begrepen?

Zoals ook die overduidelijke leugen van dat wapen van het Vaticaan in je link. Zo simpel aantoonbaar onwaar, het wapen zijn namelijk twee sleutels. Overal in het Vaticaan te vinden op vlaggen en zegels. Je moet wel een heel simpele (en helaas misleidde) ziel zijn om zulke opzichtige leugens te slikken. Vandaar dat men onderzoek moet blijven doen, helaas lukt het jou niet en slik je gewoon alles voor zoete koek wat in je straatje past zonder ook maar de meest basale check te doen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2016 22:18

nou ja, prima hoor. Blaffende honden bijten niet. (maar zijn wel vals)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten