Moeilijke opgaaf

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 22 sep 2016 18:59

Jeroenvr schreef:Het is bij lange na niet altijd tweestrijd. Ik wijs het slechte veelal af maar doe dat op een manier die me geadviseerd is door het uitspreken van de eerder geschreven zin. En met slechte gedachten bedoel ik niet de plannen om te stelen, moorden, jaloersheid en dat soort dingen maar eigenlijk hele simpele dingen die ik niet prettig vind. Deze kwalificeer ik als slecht. En ja natuurlijk vraag ik met regelmaat meer van De Heilige Geest en heb ik ook het idee dat ik langzaam verander, maar toch blijven er altijd zwakke momenten. De hoop die ik heb is dat die langzaam minder worden.

Ga er maar van uit van niet. Je zal ze wellicht beter kunnen weerstaan op een gegeven moment. Maar indien je er geen serieus werk van maakt met professionele hulp zal je je gedachten patroon niet doorbreken.
En wat bedoel je met een biechtvader?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht
Ik vraag normaal altijd vergeving aan Jezus/Vader maar niet meer via een aardse geestelijke. Heb dat twee keer gedaan en na de tweede keer had ik het idee dat de pastoor ook veel te makkelijk omging met het mogen zondigen en voelde ik me daarnaast niet meer thuis in de katholieke kerk.

Bij een ieder zal de ervaring anders zijn. Ik vind het een prachtig zo niet onmisbaar sacrament voor een gezond geestelijk leven.
Indien je biechtvader naar jouw mening te mild is dan zoek je er een die wat strenger is. Ikzelf heb een pater karmeliet als biechtvader die over het algemeen heel begripvol en vergevingsgezind is. Maar hoe streng ook, verwacht geen zweepslagen oid. ;)

Ik voel me prima thuis in de katholieke Kerk, vooral vanwege de sacramenten zoals de Biecht. Het is een hele stabiele omgeving waar ik geestelijke verdieping en verbreding kan vinden en bovendien niet zal ontsporen op geestelijk vlak.
Ik de kroeg voel ik me overigens ook meer dan prima thuis. Zeker stukken leuker en gezelliger, helaas blijft de geestelijke ontwikkeling dan wat achter.

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 22 sep 2016 22:38

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik worstel met mijn gedachten. Integendeel, mijn geluk kan niet op en alles gaat voor de wind. De relatie wordt ook steeds hechter en dus mooier. Vroeg me alleen af of het werkelijk zo is dat de duivel niet in je gedachten kan kijken, meer eigenlijk niet.

Biecht was me dus bekend. Verder een hele joviale biechtvader maar wat ik toen niet wist maar nu wel, was een betere "oplossing" dan die hij aandroeg. Hij was inderdaad mild en vriendelijk, maar hij gaf de oplossing niet. Althans die mogelijkheid droeg hij niet aan. Ik vertelde hem dat ik baalde van twee zondes die ik naar mijn smaak wilde laten verdwijnen. Wat hij als antwoord gaf klopte wel(God vergeeft bij oprecht berouw) maar hij leidde me niet naar de weg die tot verbetering van mezelf door Vader leidt, en dan ook nog praktisch zonder inspanning. En dat is de weg naar en van de Heilige Geest.

Nu weet ik dat wel en maak ik daar dankbaar gebruik van en zie hier, één zonde is al verdwenen(ik vond dat ik te veel at) Daarnaast ben ik op tal van andere vlakken veranderd. Volgens mijn directe omgeving ten goede. Ben ook inmiddels zonder zorgen, ook in moeilijke situaties. Daarnaast veel rustiger geworden. En dit allemaal omdat ik van een paar broeders en zusters in een andere gemeente/kerk wel de juiste weg kreeg aangereikt.

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 23 sep 2016 08:12

Oprecht fijn om te horen, in dit topic kreeg ik namelijk een compleet andere indruk.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor JeeWee » 23 sep 2016 09:20

He Jeroen, ik zag dit topic zomaar voorbijkomen.
Wat mooi, die zoektocht van je!
En hoe dichter je bij Jezus blijft hoe meer je vindt. Want bij Hem is het LIcht. Hij is zelfs het Licht van de wereld.

Heb je wel eens gekeken naar een Alphacursus?
Laat ik het je zelf niet uit gaan leggen, maar je schiet er vast heel veel mee op.
Zowel de Rooms-Katholieke als de Protestantse kerken hebben overal in het land eigen 'cursussen'.
Ze zijn puur en echt verrassend..

De RK-website daarvan vind je hier.
En de protestantse website vind je hier.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 23 sep 2016 11:01

Dank voor je reactie!

Ben op dit moment bezig met een fundamentencursus en ik ga me nu ook geven voor de Alphacursus.

Maar weet je wat ook mooi is? Naast deze cursussen wijst Hij je ook enorm op weg en dat doet Hij op een manier die voor iedereen uniek is. Dit las ik en merk ik ook bij mezelf en nu ook op een iets andere manier bij mijn dochter. En ook mijn andere kinderen zullen er aan geloven :D , verwacht ik, vertrouw ik op. En een jaar geleden waren we allemaal nog jammerlijk overtuigd van het niet bestaan van een geestelijke wereld laat staan van het bestaan van God Almachtig.

Hij wijst je dus de weg en hoe meer signalen jij opvangt en dus niet negeert, des te mooier de relatie wordt en des te groter het geluk. Het geeft echt een enorme kick om te mogen en kunnen geloven en dagelijks talrijke keren met Zijn aanwezigheid geconfronteerd te worden.

Je gaf twee links, eentje van de katholieke en eentje van de protestante. Zelf zeg ik altijd als iemand erom vraagt dat ik christen ben en verder eigenlijk niets. Ben dan weliswaar volgens de boeken katholiek maar daar kan ik ook niets aan doen. Heb ook geen idee wat protestants en allerlei andere stromingen precies inhouden. Jezus is mijn Verlosser en ik leef uit genade, verder hanteer ik de Bijbel en wanneer ik vragen heb dan geeft God of zelf of via derden(mensen/dieren) antwoord. Eigenlijk snap ik überhaupt niet het bestaan van een kerkleer, maar dat kan ook komen omdat ik pas aan het begin sta van mijn geloof.

Zit er veel verschil in beide alphacursussen? Zag laatst een katholieke pastoor een protestantse alphacursus aanbevelen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor JeeWee » 23 sep 2016 11:28

Jeroenvr schreef:
Zit er veel verschil in beide alphacursussen? Zag laatst een katholieke pastoor een protestantse alphacursus aanbevelen.


En dat vraag je aan een protestant ! :D

Zelf denk ik dat de drie Sola's van kerkhervormer Maarten Luther veel weergeven:

Sola fide (Alleen door geloof)
Rechtvaardiging (zondeloos worden voor God) komt alleen door geloof, niet door goede werken. In de klassieke protestantse traditie volgt uit het geloof het doen van goede werken. Deze doctrine is in tegenstelling met de katholieke leer dat geloof en goede werken zodanig samengaan dat alleen goede werken kunnen leiden tot rechtvaardiging. Het was de centrale doctrine van Maarten Luther, voornamelijk afgeleid uit de brief van Paulus aan de Romeinen, en wordt doorgaans beschouwd als de belangrijkste oorzaak van de reformatie omdat daardoor de aflatenhandel ontmaskerd werd.

Sola gratia (Alleen door genade)
Genade is een gave die God ons rechtstreeks bereikt en geen bemiddeling behoeft van de clerus noch van sacramenten. Deze stelling viel vooral het sacrament van de biecht aan dat was ingesteld door de Kerk ter vergeving van de zonden.

Sola scriptura (Alleen door de Schrift)
Alleen de Bijbel is het Woord van God en de Bijbel moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Toegankelijk betekent hier zowel verkrijgbaar (en leesbaar) als interpreteerbaar. Deze stelling was dus enkel mogelijk dankzij de uitvinding van de boekdrukkunst. Ze vocht de leer van de katholieke kerk aan dat enkel de Paus en de Bisschoppen het magisterium, m.a.w. de autoriteit over de religieuze leer, bezitten en de Heilige Apostolische Traditie bewaken. Deze doctrine wordt ook wel de formele oorzaak van de reformatie genoemd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Yoshi

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Yoshi » 23 sep 2016 11:33

Slechts voor een deel van het protestantisme zegt dat iets.
Topicstarter kan het beste gewoon bij zijn eigen (waar hij nu naartoe gaat) geloofsgemeenschap vragen hoe en wat.

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 23 sep 2016 12:38

@Yoshi en JeeWee

Eigenlijk vind ik elke christen ongeacht stroming wel de moeite om wat van te leren rond het geloof, zo lang de christen ook daadwerkelijk broeder/zuster is. Heb erg veel moeite gehad om me aan te sluiten bij de kerk waar ik nu zit. Niet vanwege hun inhoud, wel vanwege de plicht die eraan vast hing omdat ik me graag wilde laten dopen. Daarnaast wil ik niet aangeven middels dit lidmaatschap dat ik "nu bij de goeie zit". Iedereen pretendeert namelijk bij de goeie te zitten. En volgens mij staat er in de Bijbel dat Vader dat helemaal niet prettig vindt. Hij ziet liever dat we het samen doen en dat daarnaast de relatie met Hem verreweg de voorkeur heeft.

Belangrijkste naar mijn idee verder is de walm die over het geloof hangt dat de kerk een must is/lijkt en dat je van daaruit pas de mogelijkheid krijgt om de eerste stappen naar God te zetten. Dit terwijl mijns inziens de kerk maar anderhalf uur van de totale tijd in de week kan uitmaken en je dat huis eigenlijk alleen benut om het geloof samen te vieren/te bidden. En meer eigenlijk niet. De overige 166.5 uren doe je het met Hem. En Hij liet een boek optekenen waar Hij dingen in op liet schrijven die Hij belangrijk vond. Simpeler kan toch niet? En dan is Hij ook nog eens degene die het boek voor je vertaalt/toegankelijk maakt. Je kunt Hem bovendien 24 uur per dag raadplegen. Daarnaast is Hij 100% betrouwbaar. En het is ook nog gratis :-)

In de drie dingen van Luther die zojuist voorbij kwamen zitten overal wel kernen van waarheid, al is er op de eerste best wat aan te merken. Of ik lees het misschien verkeerd. Sola fide stelt, of ik lees dus verkeerd, dat je uiteindelijk zonder zonde kunt komen? Alleen Jezus was zonder zonde toch? En omdat een zondeloos bestaan voor de mens niet haalbaar is, offerde God zijn eigen Zoon zodat 'iedereen een kans krijgt' op het eeuwige leven indien hij inderdaad Jezus aanneemt als Verlosser en God als Vader?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Niagara » 23 sep 2016 16:27

Jeroenvr schreef:@Yoshi en JeeWee

Eigenlijk vind ik elke christen ongeacht stroming wel de moeite om wat van te leren rond het geloof, zo lang de christen ook daadwerkelijk broeder/zuster is. Heb erg veel moeite gehad om me aan te sluiten bij de kerk waar ik nu zit. Niet vanwege hun inhoud, wel vanwege de plicht die eraan vast hing omdat ik me graag wilde laten dopen. Daarnaast wil ik niet aangeven middels dit lidmaatschap dat ik "nu bij de goeie zit". Iedereen pretendeert namelijk bij de goeie te zitten. En volgens mij staat er in de Bijbel dat Vader dat helemaal niet prettig vindt. Hij ziet liever dat we het samen doen en dat daarnaast de relatie met Hem verreweg de voorkeur heeft.

Belangrijkste naar mijn idee verder is de walm die over het geloof hangt dat de kerk een must is/lijkt en dat je van daaruit pas de mogelijkheid krijgt om de eerste stappen naar God te zetten. Dit terwijl mijns inziens de kerk maar anderhalf uur van de totale tijd in de week kan uitmaken en je dat huis eigenlijk alleen benut om het geloof samen te vieren/te bidden. En meer eigenlijk niet. De overige 166.5 uren doe je het met Hem. En Hij liet een boek optekenen waar Hij dingen in op liet schrijven die Hij belangrijk vond. Simpeler kan toch niet? En dan is Hij ook nog eens degene die het boek voor je vertaalt/toegankelijk maakt. Je kunt Hem bovendien 24 uur per dag raadplegen. Daarnaast is Hij 100% betrouwbaar. En het is ook nog gratis :-)

In de drie dingen van Luther die zojuist voorbij kwamen zitten overal wel kernen van waarheid, al is er op de eerste best wat aan te merken. Of ik lees het misschien verkeerd. Sola fide stelt, of ik lees dus verkeerd, dat je uiteindelijk zonder zonde kunt komen? Alleen Jezus was zonder zonde toch? En omdat een zondeloos bestaan voor de mens niet haalbaar is, offerde God zijn eigen Zoon zodat 'iedereen een kans krijgt' op het eeuwige leven indien hij inderdaad Jezus aanneemt als Verlosser en God als Vader?


Ik denk dat je het zondeloos worden voor God dan verkeerd opvat. Het betekent dat God je door het bloed van Christus als gereinigd ziet, dus eigenlijk met Zijn zondeloosheid jouw zonden uitwist zodat je rein wordt, als je maar in hem gelooft. Dus niet door wettisch zo zondeloos mogelijk te leven. Dat betekent dus niet dat je leven hier op aarde ook werkelijk zondeloos is.
Afbeelding

Jeroenvr

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Jeroenvr » 24 sep 2016 09:37

Dan las ik het inderdaad verkeerd, bedankt voor de duidelijkheid.

@JeeWee

Je plaatste twee links rond het volgen van een alphacursus, eentje met een katholieke en de andere met een protestantse achtergrond. Heb de protestantse gebeld om te vragen of dit inderdaad deze christelijke stroming was omdat ik dit zeker wilde weten. Wat ik al eerder schreef, een pastoor van de Sint Jan plaatste deze link ook en dat zou naast mooi ook opmerkelijk zijn. De man aan de telefoon ontkende mijn vraag en zei geen predikaat aan zijn cursus te hebben hangen. Het is voor alle christenen zei hij.

Zelf heb ik overigens ook de "protestantse" cursus.

Wil ook nog opmerken dat naar mijn idee een relatie met Jezus niet alleen pas mogelijk is na allerlei cursussen te hebben gedaan of pas na de Bijbel gelezen te hebben. Zou ook vreemd zijn want dat zou betekenen dat mensen die niet in de gelegenheid zijn een Bijbel te kopen, bijv door geografische ligging of ziekte, ze geen relatie zouden kunnen "opstarten"

Bijbelinhoud is onmisbaar aanvullend op een relatie en een cursus voegt wat toe. Daarnaast begeleidt Jezus/Vader je verder en inderdaad, dan kom je met enige regelmaat ook een Bijbels vers of hoofdstuk tegen, welke op dat moment van belang is. En zo leer je al doende steeds meer. Denk dat mensen af moeten van de "sprookjesfiguur" of "vroegere held" zoals Hij vaak beschreven wordt binnen verschillende kerkelijke stromingen. Het is geen vroegere held, het is nog steeds een held. En Hij leeft dus en toont zich indien je in Hem gelooft. Er zou hier eens wat meer nadruk op gelegd mogen worden door vooraanstaande mensen binnen de kerken. Evenals het feit dat God geen boeman is maar je Allerbeste Vriend en dat voor iedereen die in Hem gelooft, ongeacht afkomst en kleur.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Johan100 » 08 okt 2016 21:11

Jeroenvr schreef:Leuke voorbeelden om over na te denken :D

Vanuit een aangenaam warme huiskamer is het makkelijker verwachten of hopen dan wanneer je in zo'n situatie zit. En toch denk ik dat ik bij dat eerste voorbeeld mijn vertrouwen zal houden, al dan niet gecombineerd tegen het einde met de gedachte dat het de wil van Vader is dat het eventueel zo afloopt, al zal ik me wel afvragen of ik zelf eraan vooraf iets goed fout deed en of "dit einde" misschien een ander doel diende.
Stelen zou voor mij geen optie zijn.

Wil ook even duidelijk gezegd hebben dat ik weliswaar het "vertrouwen op" erg aanmoedig en daar ook zeker achter sta, maar dat dit door mij ook best nog regelmatig vergeten wordt in de huidige periode van mijn leven. Niet dat ik het idee heb dat God mij laat vallen, zeker niet, wel dat ik tijdens een hectische situatie waarin bijv derden kunnen zorgen voor een onzekere situatie, mee ga in de emotie en onzeker wordt over de afloop. En dat terwijl ik weet dat dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Maar in het heetst van de strijd kan ik dat vergeten.

En nog even terugkomen op jouw honger -voorbeeld, ik denk dat ik toch tot het laatst vertrouwen houd al besef ik dat het nu makkelijk gezegd is. Feit is dat eerder het vertrouwen houden altijd met een goede afloop beloond werd.

Het tweede voorbeeld, dat verhaal kende ik niet maar heb ik opgezocht. Dit is een hele moeilijke. Als ik het goed begrijp volgde Rachab instructies op die onderdeel waren van een plan/belofte van God. Is dit correct?


Dat is correct!
God had Abraham het huidige land Israël beloofd.
Dat zou de tijd nog wel duren.
Want later in de geschiedenis heeft God de Israëlieten uit Egypte geleid waar ze onderdrukt werden.
Na de uittocht uit Egypte stuurde Mozes 12 verspieders/verkenners (die dus later bij Rachab geweest zijn) vooruit om Kanaan (in het huidige Israel) te verkennen om te kijken hoe sterk het volk was en hoe vruchtbaar het land was. Dit land was dus aan de Israëlieten beloofd en moesten ze innemen.
Twee van de 10 verspieders zeiden toen ze terugkwamen bij Mozes dat het een goed land was om te bewonen en de andere tien zeiden dat het volk dat daar woonde te sterk was om het land in te nemen en handelden dus niet naar de opdracht van God.
Het volk werd bang en geloofde de 10 verspieders en toen moesten ze nog 40 jaar rondzwerven totdat de laatste van 20 jaar oud stierf en allen van boven de 20 jaar oud, omdat ze God niet vertrouwden.
Alleen de twee verspieders (Jozua en Kaleb) en de mensen onder de 20 jaar zouden Kanaan uiteindelijk binnengaan.

Ps; Ik hoop dat ik het helemaal goed schrijf. Check it out and correct me if i'm wrong.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Moeilijke opgaaf

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2016 13:46

henkie schreef: Was het om de tuin leiden van de nazi's om onderduikers te verbergen in WO2 een zonde?

Rachab leidde de mannen die achter de verspieders aanzaten om de tuin, door te zeggen dat ze niet wist waar de verspieders waren.
Ze handelde nochtans door het geloof.
Er blijkt dus wel degelijk iets boven te staan. De samenvatting van de wet, bestaande uit twee tafelen. Je noemt alleen de tweede tafel.

Dit is een onmogelijke vergelijking met het sinterklaasfeest waarbij talloze kinderen voorgelogen worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten