Volkstuin / Moestuin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 20:43

Ik heb er nog eens over nagedacht, een vogel ophangen is toch wel makkelijk. Daar komen namelijk roofvogels op af en die eten dan de muizen weer op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 20:52

Ik denk; ik wacht even met reageren, want het kwartje valt vast wel...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 02 jun 2016 08:25

Mijn uitgangspunt is dat we elkaar nodig hebben in de natuur (mens kan niet zonder dier)
Op het kleine stukje grond wat ik mag beheren hier op aarde werkt dit goed.
De vogels delen met mij, ik houdt genoeg over.
Ik heb de ruimte ook..... er is in mijn tuin zoveel te eten, dat ik ook kan delen met de dieren (vogels)
de bijen heb ik ook weer nodig, net als andere beestjes die als ze schadelijk lijken, toch ook veel nuttigs in de tuin uitvoeren.
Ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen.
Het werkt goed en je moet je niet te boos maken, als de vogels een keer wat pikken, slakken vang ik geregeld en krijgen vliegles naar de overkant van de sloot waar een groot grasveld voor ze is (klinkt niet zo aardig, maar ze overleven het wel)
1 beest ben ik niet aardig voor, de veenmol, die knaagt wortels weg onder de planten en zodoende sterft de plant dan.
Als ik een veenmol tegen kom, vang ik deze en doe deze kado aan de kippen verderop
Die zijn dol op de veenmol, een delicatesse voor ze.
Maak ik toch weer de kip blij en de veenmol, ach.... zo is het leven in de natuur......
ik eet ook weleens kip.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 15:18

De struik staat inmiddels in een groene gevangenis, de merels echter laten het er niet zomaar bij zitten en bekijken het bouwsel vol ongeloof en zijn op zoek naar kieren. Vorig jaar had ik er ook eentje gevangen die zich ondanks alles toch een weg naar binnen wist te wurmen, eruit komen lukte hem echter niet. Dat moest ik doen, zo ben ik dan ook wel weer.

MoesTuin schreef:1 beest ben ik niet aardig voor, de veenmol, die knaagt wortels weg onder de planten en zodoende sterft de plant dan.
Als ik een veenmol tegen kom, vang ik deze en doe deze kado aan de kippen verderop
Die zijn dol op de veenmol, een delicatesse voor ze.
Maak ik toch weer de kip blij en de veenmol, ach.... zo is het leven in de natuur......
ik eet ook weleens kip.

Veenmollen zijn zeldzame krekels en mogelijk bedreigd met uitsterven. Beetje jammer dat u die voert aan de kippen, die hebben vast wel genoeg niet zeldzaams te eten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2016 09:15

Ach, ik vind het een schitterend beestje, ze zitten er genoeg, kom er velen tegen.
1 nest veenmollen bestaat uit zeer vele nakomelingen (honderden)
Dus dat beestje red zich wel in zijn zgn zeldzaamheid
De kippen zijn me weer dankbaar voor zo een lekker hapje, ze rennen ervoor, dus dan is wat mij betreft iedereen weer blij (op de veenmol na waarschijnlijk, maar goed...... ik heb graag ook plantjes die voor oogst gaan zorgen.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 09:54

Afbeelding

Hoppa, 20 plantjes onderweg. Lekkere dikke Korona's kweken om jam van te maken. Ook uit het vuistje zijn ze heerlijk. Vorige week heb ik frambozenjam gemaakt, met vanille en steranijs...jummie!

http://www.schooltv.nl/video/hoe-groeie ... uitlopers/

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 12:35

De plantjes staan in de grond en ze slaan allemaal goed aan. Kom maar op met de nazomer! Voor wat betreft de vogeltjes heb ik het volgende bedacht: ze krijgen van mij de aardbeien en bessen die niet zo goed gelukt, aangevreten of enigszins verrot aan de plant groeien. Ik bouw een plateau waarop ik ze mijn restanten kan aanbieden. Zo kunnen we, ondanks mijn zeer beperkte budget, toch allemaal genieten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 13:00

Kijk, dat vind ik een mooie en diervriendelijke oplossing! ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten