Volkstuin / Moestuin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2016 13:51

In mijn tuin staat het gras een meter hoog. :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Chaya » 18 mei 2016 14:48

mohamed schreef:In mijn tuin staat het gras een meter hoog. :mrgreen:

Neem een geit en je hoeft niet meer te maaien. Of twee schapen.
:mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 15:02

Ja, een goeie Saanen. Levert je zo enkele honderden liters melk per jaar op ook nog. Kun je weer lekkere geitenkaas van maken, echte geitenkaas, niet die slappe rommel van tegenwoordig. Af en toe laten dekken en de jonkies doorverkopen, leuk toch beetje handel erbij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2016 15:54

mohamed schreef:In mijn tuin staat het gras een meter hoog. :mrgreen:


Had je recent geen grasmaaier gekocht? Een automaat meen ik? :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2016 15:54

mohamed schreef:In mijn tuin staat het gras een meter hoog. :mrgreen:

Chaya schreef:Neem een geit en je hoeft niet meer te maaien. Of twee schapen.
:mrgreen:

JohannesHermanus schreef:Ja, een goeie Saanen. Levert je zo enkele honderden liters melk per jaar op ook nog. Kun je weer lekkere geitenkaas van maken, echte geitenkaas, niet die slappe rommel van tegenwoordig. Af en toe laten dekken en de jonkies doorverkopen, leuk toch beetje handel erbij.

Misschien is het een idee, want ik heb een enorme hekel aan tuinieren. :oops:
Marnix schreef:Had je recent geen grasmaaier gekocht? Een automaat meen ik? :mrgreen:

Geen kwaad woord over mijn heilige koe! :x

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 31 mei 2016 07:45

We eten heerlijk sla uit de tuin momenteel.
Ook de rabarber staat klaar om geplukt te worden, HeerlijK!
De Bloemkool groeit hard, wat is dat straks smullen, de smaak is zo zacht en puur herinner ik me van het vorige jaar.
Alles groeit hart (onkruid nog harder)
Heb een stuk tuin erbij, ben uitgebreid, helemaal leuk, nog meer werk maar vooral ruimte.
Qua fruitbomen en struiken kan ik uitbreiden naar alle denkbare soorten.....wat een genot en gezondheid als dit allemaal volgroeit raakt en vrucht gaat dragen.
Van de week nog gezaait, van alles o.a. bieten, spinazie, bonen gelegd enz.....
Dat alles maar goed mag kiemen en ontwikkelen.

en dan ben ik zo bezig en dan denk ik aan de gelijkenis van de zaaier....

Gelijkenis van het zaad

En te dien dage Jezus, uit het huis gegaan zijnde, zat bij de zee.
En tot Hem vergaderden vele scharen, zodat Hij in een schip ging en nederzat, en al de schare stond op den oever.
En Hij sprak tot hen vele dingen door gelijkenissen, zeggende: Ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.
En een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.
Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden; en omdat het geen wortel had, is het verdord.
En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
En een ander deel viel in de goede aarde, en gaf vrucht, het een honderd-,het ander zestig-,en het ander dertig voud.
Wie oren heeft om te horen, die hore.


En dan zing ik het lied, "Laat me in U blijven groeien bloeien"

https://www.youtube.com/watch?v=5mcVwSiQWZw

Laat me in U blijven, groeien, bloeien,
o Heiland die de wijnstok zijt!
Uw kracht moet in mij overvloeien,
of 'k ben een wis verderf gewijd.
Doorstroom, beziel en zegen mij,
opdat ik waarlijk vruchtbaar zij!

Ik kan mijzelf geen wasdom geven:
niets kan ik zonder U, o Heer!
In uw gemeenschap kiemt er leven
en levensvolheid meer en meer!
Uw Geest moet in mij uitgestort:
de rank die U ontvalt, verdort.

Neen, Heer, ik wil van U niet scheiden,
'k blijf de Uw' altijd, blijf Gij de mijn'!
Uw liefde moet alom mij leiden,
uw leven moet mijn leven zijn,
uw licht moet schijnen in mijn huis
bij kruis naar kracht en kracht naar kruis.

Dan blijft mijn ziel voor U gewonnen,
dan wint mijn ziel door U in kracht!
Het werk in need'righeid begonnen,
wordt dan in heerlijkheid volbracht!
Wat in de winds'len sliep, ontbot,
en komt in 't licht en rijpt voor God.


Schitterend en zo is het als je als klein mensje op de akker bezig bent van je tuintje, en in de akker van deze grote wereld, ieder zo op zijn plekje, op zijn manier in dienst staan van de Levende God!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 15:33

Die verrekte merels. Ze kunnen mooi zingen, maar het zijn grote dieven en ze lachen me uit! Dat pik ik niet, ik ga de strijd aan met deze zwarte misbaksels! Grote groene netten zullen ze het leven zuur maken. Beter hun leven zuur dan mijn bessen! De hond heeft een nieuw plekje onder de tafel waarop deze kruisbes staat, kom daar maar eens weer in de buurt. Hahaha, kom maar op lelijke dieven!

https://www.youtube.com/watch?v=oQgyP2-TAio

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 15:55

Tja, geef ze eens ongelijk. Die beesten eten bessen, zo zijn ze nou eenmaal gemaakt. En dan zien ze mooie bessen staan, toevallig in jouw tuin. Kunnen ze weinig aan doen. Jij kan er inderdaad netten overheen zetten zodat er niet bij kunnen. Maar om nou boos te worden op die beesten... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 16:24

Marnix schreef:Tja, geef ze eens ongelijk. Die beesten eten bessen, zo zijn ze nou eenmaal gemaakt. En dan zien ze mooie bessen staan, toevallig in jouw tuin. Kunnen ze weinig aan doen. Jij kan er inderdaad netten overheen zetten zodat er niet bij kunnen. Maar om nou boos te worden op die beesten... :)

Boos? U weet volgens mij niet wat boos zijn is... Naja, ieder zijn perceptie laat maar zeggen. Het zal mij benieuwen hoe u omgaat met ratten en muizen als ze u de tuin onveilig maken. Ik heb geluk met mijn hond wat dat betreft, die lust ze rauw. Maar als ik om drie uur 's nachts een klem hoor dichtklappen, spring ik samen met de hond een gat in de lucht en ga gauw uit mijn bed om te kijken hoe dik die is! Hoe weinig ze er ook aan kunnen doen dat ze nu eenmaal doen wat ze doen...

PS die bessen staan maar niet toevallig in mijn tuin! U moest eens weten wat die krengen elkaar kunnen aandoen als een ander in hun territorium komt, met uw lieve beestjes...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 16:37

Ratten en muizen bestrijd ik alleen als ze in huis zijn. Daar horen ze niet. Buiten wel. Wat mij betreft mogen de vogels wel wat van mijn frambozen eten. Ik heb er genoeg. En je kan er prima netten of zo overheen doen als je je gewassen wil beschermen. Maar om vogels nou misbaksels te noemen omdat ze gewoon hun natuur volgen, zoals ze zijn gemaakt, dat ze dus bessen eten en niet het verstand hebben om te weten welk voedsel in de vrije staat en wat in jouw volkstuin, dat is toch wel een beetje sneu :) Als je er op een natuurlijke manier mee omgaat zijn er ook best oplossingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 jun 2016 16:43

Marnix schreef:Ratten en muizen bestrijd ik alleen als ze in huis zijn. Daar horen ze niet. Buiten wel.

En bij mij wil ik ze ook niet in mijn tuin hebben. Smerige beesten zijn het.

Marnix schreef:Wat mij betreft mogen de vogels wel wat van mijn frambozen eten. Ik heb er genoeg. En je kan er prima netten of zo overheen doen als je je gewassen wil beschermen.

Ik heb er net genoeg voor mij en voor een ander. En daar vallen vogels dus niet onder. U mag het dan breed hebben, ik moet het doen met 900 euries in de maand...

Marnix schreef:Maar om vogels nou misbaksels te noemen omdat ze gewoon hun natuur volgen, zoals ze zijn gemaakt, dat ze dus bessen eten en niet het verstand hebben om te weten welk voedsel in de vrije staat en wat in jouw volkstuin, dat is toch wel een beetje sneu :)

Kerel, wat een zereneus bent u.

Marnix schreef:Als je er op een natuurlijke manier mee omgaat zijn er ook best oplossingen.

Ja, goed idee. Ik ga ze duidelijk maken dat ze niet welkom zijn op mijn bessenstruiken door er eentje te vangen en dood te maken en die hang ik dan aan zijn pootjes op boven die struik, dat zal ze leren!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 17:52

Je snapt duidelijk weinig van vogels. Die schrik je niet af door een dode vogel op te hangen :-k
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor schaapje » 01 jun 2016 18:07

Ik denk dat als JohannesHermanus als vogelverschrikker naast de bessenstruik gaat zitten met af en toe een arm of been heftig bewegen, de vogels wel schrik zullen hebben. :wink: :-oo
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 18:11

Schrik of schik? :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor schaapje » 01 jun 2016 20:21

Marnix schreef:Schrik of schik? :D


Denk toch wel schrik, zeker met zijn boerboel er naast maar die zal wel schik hebben met zijn baas :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten