Volkstuin / Moestuin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 20:42

Zijn er meer mensen met (als hobby) een moestuin / volkstuin / landje bij eigen huis met groenten / fruit e.d.?

Hier wel (zoals de naam het al lang verraadt) :D

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 20:54

Absoluut. Ik moet alles in potten en bakken kweken omdat ik alleen maar tegels om het huis heb, maar dat gaat best. Ik mag graag aardbeien kweken. Maar ook de tomaten smaakten prima, evenals de kruis- en Japanse wijnbes. Heerlijk spul om jam van te maken (uitgezonderd de tomaat dan).
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 13 mei 2016 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 20:55

Momenteel gezellig "druk" op de tuin!
De maand Mei en met een heerlijke warme week achter de rug, groeit alles als kool.
Vandaag sla uit de tuin op, heerlijke smaak! (onbespoten uiteraard)

Verder groeit er nu volop:
- Aardappels komen boven de grond
- Bloemkool
- Tuinbonen
- sjalotjes / uien (gele en rode)
- Snijbonen / Sperziebonen
- Spinazie
- rabarber

Verder staat er div fruitbomen, die een schitterende bloei achter de rug hebben (en profiteren van de vele bijen!, er zit een imker in de buurt, waarbij ik zeer blij ben)
- Peer (div soorten, ook de gieser wilderman stoofpeer)
- Appel (div soorten)
- Kers
- Pruimen

Ook veel bessen struiken, ik denk zoń beetje alle soorten wel (zwarte bes, witteaalbes, rodeaalbes, blauwebes, kruisbes, goji bes en meer wat onbekendere soorten) frambozen in allerlei soort. Bramen

Ben de laatste dagen op elk beschikbaar uurtje op de tuin te vinden, met dat mooie weer
Een waar genot
Benieuwd naar mensen die ook een tuin hebben waarop groente /fruit e.d. verbouwd wordt, of mensen met interesse hiervoor misschien in de toekomst, of dit in het verleden hebben gedaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 20:56

JohannesHermanus schreef:Absoluut. Ik moet alles in potten en bakken kweken omdat ik alleen maar tegels om het huis heb, maar dat gaat best. Ik mag graag aardbeien kweken. Maar ook de tomaten smaakten prima, evenals de kruis- en Japanse wijnbes. Heerlijk spul om jam van te maken.


Heerlijk JohannesHermanus en in potten kan ook goed.
Die Japanse Wijnbes heb ik ook trouwens, een heerlijke vrucht, ook mooi om te zien!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 20:57

.....en ik vergeet de helft, de pompoenen staan ook net in de tuin, en de komkommer, tomaten, augurken en meloen staan in de wacht.... :lol: :lol:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 20:58

Bramen zoek ik in het najaar in het wild. Lekker struinen en plukken. Kilo's! Ook deze jam smaakt naar meer, met of zonder pitjes. Dit jaar es kijken wat er zoal met vlierbes gedaan kan worden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2016 21:08

In het wild is ook genoeg te vinden inderdaad.
Vroeger mee groot geworden, Bramen zoeken!
En thuis werd er bramen jam gemaakt en door de gele vla, o zo lekker!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 17 mei 2016 12:36

De eerste jam van het jaar gaat een feit worden, net een kilo aardbeien op de kop getikt van Kalter ( http://kalteraardbeien.nl/. ) Het zal vast een wat frissere jam worden, ik maak ze het liefst van de lekkere dikke grote zachte zoete aardbeien als de Lambada en de Korona bv. Ik kan helaas niet determineren welke soort dit is, maar ze ruiken echt heerlijk zoet! Ik kweek de Korona in tonnen waar voer in heeft gezeten, mooie blauwe tonnen met dieprode aardbeien. Korona spant de kroon wat mij betreft als het op jam maken aankomt. Maar goed, ff opwarmen alvast en sowieso zal ie 10x zo lekker smaken als die bagger uit de schappen van de winkel.

De eerste jam geef ik weg aan iemand die wel wat verzachting kan gebruiken en in veel pijn verkeerd op het moment. Oude mensen zijn net aardbeien: kwetsbaar en teer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2016 22:56

Ik heb ook een moestuin, op het werk. Ergens tussen de 70 en 80 m2 met nog drie collega's. Gaan wel een beetje voor minimale inspanning, maximaal resultaat. Er staan momenteel bonen, courgettes, frambozen, aardbeien, snijbiet. In het najaar pompoen, wortel, pastinaak, knoflook en zo. Dingen die weinig tijd kosten, niet zo bewerkelijk zijn maar waar je wel een leuke opbrengst aan hebt.

Voordeel van met meer mensen een tuintje hebben is dat je de taken wat kan verdelen. Opkweken, spitten, onkruid wieden, dieven. Zo blijft het allemaal behapbaar en wordt het niet zo tijdrovend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Saskia » 18 mei 2016 05:31

JohannesHermanus schreef:Bramen zoek ik in het najaar in het wild. Lekker struinen en plukken. Kilo's! Ook deze jam smaakt naar meer, met of zonder pitjes. Dit jaar es kijken wat er zoal met vlierbes gedaan kan worden.

Ik weet niet goed of de vlierbes in NL ook al in bloei staat, bij ons begint dat rond deze tijd. Van de bloesem kun je een heerlijke limonade maken.
Per liter water heb je het volgende nodig:
- Een vlierbloesem ter grote van een hand
- Een halve citroen in plakjes gesneden
- 50 gram suiker

Vul een grote pan, emmer of wat dan ook met de hoeveelheid water die je wilt maken. Roer de suiker erdoorheen. Voeg de citroenen toe en leg de bloemen erboven op. De pan afdekken en 3/4 keer per dag alles goed doorroeren. Na drie dagen heb je een heerlijke limonade!

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 08:41

Saskia schreef:Ik weet niet goed of de vlierbes in NL ook al in bloei staat, bij ons begint dat rond deze tijd. Van de bloesem kun je een heerlijke limonade maken.

Dat is een goed idee. Ik ga dat zeker proberen en ga alvast op zoek naar lege flessen die ik met deze drank kan vullen. De bloesem begint hier juist te ontluiken en de eerste mooie knoppen staan al in bloei. Hebt u ook enig idee of er met de besjes ook wat gedaan kan worden?
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 18 mei 2016 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2016 10:13

jam of sap maken
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 11:48

Een siroop is ook mogelijk.

•Pluk bessen van de vliersoort die 5 groene bladeren per stengel heeft. Dat is de goede.
•Je wast de bessen en doet ze in een kookpot.
•Je laat ze even opkoken en doet ze dan in een neteldoek.
•Druk het sap goed uit.
•Bij 1 liter sap voeg je een halve kilo kandijsuiker.
•Je neemt de siroop onmiddellijk van het vuur, als hij begint te koken.
•Vul er onmiddellijk glazen potjes mee, tot aan de rand.
•Schroef de metalen deksels erop en zet ze omgekeerd weg.
•Voor je de potjes vult, kan je er ook nog een takje tijm of rozemarijn in steken.
•Die kruiden doden ook bacteriën

Ipv kandijsuiker, kan men ook geleisuiker gebruiken en verkrijgt men een jam. Ik denk dat ik deze jam met appels ga combineren: appel/vlierbessenjam.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor mona » 18 mei 2016 13:11

Vlierbessenlikeur is ook lekker, en makkelijk zelf te maken!

Instructiefilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=bGQHwzjyNmE
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Volkstuin / Moestuin

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 13:41

mona schreef:Vlierbessenlikeur is ook lekker, en makkelijk zelf te maken!

En heel lekker! Ik ben echter bang dat ik er teveel van ga snoepen en dat is slecht voor mijn alcoholtekort in de hersenen. Ooit heb ik eens een paar liter van die jenever gehaald om te verwerken tot een likeur inderdaad, maar de jenever was op voordat er vruchten bij aan te pas kwamen... Mijn toenmalige vriendin vond me al verdacht vrolijk. Wellicht mettertijd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten