Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor liefie » 12 mei 2016 20:00

Ik doe dit al jaren en jaren en kan echt geen kwaad... wel als je 2 liter achter elkaar opdrinkt bijvoorbeeld.

Als ik zie dat het dochtertje (8jaar) van een vriendin zeker 2 liter water naast gewoon nog wat sap/frisdrank moet drinken (op aanraden van kinderartsen van het erasmus ziekenhuis.
En dat hun ook zeggen dat bijna alle kinderen/volwassenen te weinig drinken. Spoelen is gewoon belangrijk.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 20:12

Ik lijk in dit geval wel wat op mijn hond. Het overschot raak ik vaak direct kwijt, als het niet dmv plassen is, dan wel dmv... laat zich vast wel raden.

Waarom de vergelijking met mijn hond? Wel, ik ben ooit eens naar het strand geweest met hem. Hij raakte volledig gefixeerd op de golven en woest happend naar de branding verdween hij letterlijk aan de horizon... Ik denk: nu ben ik hem kwijt. In zak en as liep ik verder. Totdat hij 10 minuten later weer verscheen. Ik was dolblij, maar de hond had zoveel water gehapt dat hij met een grote straal zich ontdeed van dit overschot. En die straal kwam niet uit zijn plasser, noch uit zijn bek... Ik heb het op video staan, voor de liefhebber. Ik plaats deze maar niet, want afgezien van de humor staat het wel ongepast.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Mortlach » 13 mei 2016 09:48

Hier begin ik 's ochtends met een paar koppen koffie. Verder staan er een paar flessen bruisend water bij mijn bureau waar ik tijdens het werk gebruik van maak. Hoeveel, geen idee. Als ik een deadline heb, drink ik 's middags nog een pot koffie en verder niet zo heel veel. Zo nu en dan een groot glas water als ik dorst heb.

Voor het lekkere mocht ik graag een goede whiskey of bourbon drinken (zeer bescheiden mate hoor), maar omdat mijn lever niet in de allerbeste staat is (niet vanwege de alcohol hoor), doe ik dat nu niet meer. 1 of 2 keer per jaar. Ik dronk ook veel aanmaaklimonade, maar aspartaan is blijkbaar ook niet erg goed voor je lever. Nu dus maar bruisend water.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2016 10:06

JohannesHermanus schreef:Ik plaats deze maar niet, want afgezien van de humor staat het wel ongepast.

Jouw reactie is ongepast en off topic.
Mortlach schreef:Ik dronk ook veel aanmaaklimonade, maar aspartaan is blijkbaar ook niet erg goed voor je lever.

Al die suikervervangers kun je beter vermijden.
Er is wel zeker aanmaaklimo puur en ongezoet, van heel veel fruit. Ik koop het bijv. bij de Jumbo
Deze bijv.
Afbeelding

Die andere kon ik niet vinden, die is zelfs van onbespoten vruchten gemaakt.

Of Cool bear, bevat Stevia.
Maar ik weet niet of dit bij jou ook te koop is.
Je hebt tegenwoordig ook van die handige knijpflesjes, zeer geconcentreerd sap.

Als je een niet zo goed werkende lever hebt, mag je ook niet teveel fructose. Sowieso belast suiker de lever erg.
En ook moet je oppassen met vit. A (in lever bijvoorbeeld). Dus een plakje lever op brood mag wel, maar af en toe.

Een graadmeter om te kijken of je voldoende vocht tot je neemt is de kleur van de urine.

Ik las ergens een formule om het uit te rekenen:

0.03 x je lichaamsgewicht = hoeveelheid wat je mag drinken.
Dus: gewicht 75 kilo >> 0.03 x 75 = 2.25 liter per dag.

Als je teveel water drinkt, kan je zoutbalans verstoord raken en dat kan zelfs hoofdpijn veroorzaken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 10:22

Chaya schreef:Jouw reactie is ongepast en off topic.

U vindt iets en generaliseerd dat. Zodoende neem ik dit dan ter kennisgeving aan. Als u zou willen uitleggen waarom u het ongepast vind, dan zou ik daar wat meer mee kunnen doen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2016 16:50

lekkerbek schreef:Volgens de arts is anderhalve tot twee liter water op een dag prima, maar meer dan twee liter is water echt slecht. Er zijn sterfgevallen bekend door teveel water te drinken, zeker als hierbij niets of weinig gegeten wordt. De doden die bij de vierdaagse gevallen zijn twee jaar geleden komt hoogstwaarschijnlijk ook daardoor.
Mijn moeder dronk drie liter water per dag, ze werd met klem verzocht dit te halveren. Ze had het benauwd en had hoofdpijn, dit bleek hierdoor te komen. Na twee dagen veel minder gedronken te hebben waren de klachten weg.

Ik heb wel eens gehoord: als je 5 liter water in een keer op drinkt, overleef je dat niet.
Maar ja, wie doet dat ook? Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat voor elkaar krijg. In een erg dorstige bui drink ik misschien een keer een liter water in één keer weg. Maar driekwart liter is ook al redelijk stevig.

Verder heb ik wel eens iemand horen zeggen, dat als je zoveel drinkt als gezond is, je regelmatig naar de WC moet. Moet je dat niet, dan drink je te weinig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor pindas83 » 17 mei 2016 17:40

Boekenlezer schreef:Ik heb wel eens gehoord: als je 5 liter water in een keer op drinkt, overleef je dat niet.
Maar ja, wie doet dat ook? Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat voor elkaar krijg. In een erg dorstige bui drink ik misschien een keer een liter water in één keer weg. Maar driekwart liter is ook al redelijk stevig.

Verder heb ik wel eens iemand horen zeggen, dat als je zoveel drinkt als gezond is, je regelmatig naar de WC moet. Moet je dat niet, dan drink je te weinig.


Ik wist niet eens dat je water kon drinken 8-[

Yoshi

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Yoshi » 17 mei 2016 17:42

Uitgaande van alcoholische dranken; bier, niet vaak, vaak veel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2016 17:53

Boekenlezer schreef:Ik heb wel eens gehoord: als je 5 liter water in een keer op drinkt, overleef je dat niet.
Maar ja, wie doet dat ook? Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat voor elkaar krijg. In een erg dorstige bui drink ik misschien een keer een liter water in één keer weg. Maar driekwart liter is ook al redelijk stevig.


Ja, dat heet watervergiftiging en daar moet je inderdaad erg je best voor doen. Volgens mij heeft het voornamelijk impact op je natrium-/kaliumgehalte van je bloed. Of het echt 5 liter is, weet ik even niet zeker. Je lichaam geeft lang van te voren aan dat het geen goed idee is, en het is dan ook vaak in dwangmatige omstandigheden dat het mensen overkomt (ontgroening door idioten, bijvoorbeeld)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2016 08:06

Chaya schreef:Al die suikervervangers kun je beter vermijden.
Er is wel zeker aanmaaklimo puur en ongezoet, van heel veel fruit. Ik koop het bijv. bij de Jumbo
Deze bijv.
Afbeelding

Die andere kon ik niet vinden, die is zelfs van onbespoten vruchten gemaakt.

Of Cool bear, bevat Stevia.
Maar ik weet niet of dit bij jou ook te koop is.
Je hebt tegenwoordig ook van die handige knijpflesjes, zeer geconcentreerd sap.

Als je een niet zo goed werkende lever hebt, mag je ook niet teveel fructose. Sowieso belast suiker de lever erg.
En ook moet je oppassen met vit. A (in lever bijvoorbeeld). Dus een plakje lever op brood mag wel, maar af en toe.

Een graadmeter om te kijken of je voldoende vocht tot je neemt is de kleur van de urine.

Ik las ergens een formule om het uit te rekenen:

0.03 x je lichaamsgewicht = hoeveelheid wat je mag drinken.
Dus: gewicht 75 kilo >> 0.03 x 75 = 2.25 liter per dag.

Als je teveel water drinkt, kan je zoutbalans verstoord raken en dat kan zelfs hoofdpijn veroorzaken.


Hoe geconcentreerder de aanmaaklimonado, hoe meer zooi :) Ik koop meestal Karvan Cevitam, zit niet zoveel troep in. Maar meer dan 2 flessen per jaar krijgen we al niet op. Water is beter. Inderdaad niet teveel. Alhoewel het wel uitmaakt wat je doet op een dag, wat voor weer het is. Als je sport en het is warm mag je wel wat meer dan die 2.25 liter bijvoorbeeld. Maar de meeste mensen hebben al genoeg moeite om 1,5e liter op een dag te halen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Chaya » 19 mei 2016 11:18

Marnix schreef:Hoe geconcentreerder de aanmaaklimonado, hoe meer zooi :) Ik koop meestal Karvan Cevitam, zit niet zoveel troep in. Maar meer dan 2 flessen per jaar krijgen we al niet op. Water is beter. Inderdaad niet teveel. Alhoewel het wel uitmaakt wat je doet op een dag, wat voor weer het is. Als je sport en het is warm mag je wel wat meer dan die 2.25 liter bijvoorbeeld. Maar de meeste mensen hebben al genoeg moeite om 1,5e liter op een dag te halen...

Die kleine flesjes geconcentreerd heb ik niet hoor, ik geloof daar niet in. Ik zie mezelf niet in de trein zitten, t.o.v. een leuke jongeman, en delen dan samen een knijpje limo in een waterflesje. :wink:
Mensen met een bepaalde nieraandoening of hartfalen, mogen maar een beperkte hoeveelheid vocht per dag en dat is best weinig, daar zit je zo aan.
Anderhalve liter. Dat is inkl. koffie, thee, soep e.d.
Ik was op bezoek in het ziekenhuis bij een oude buurman en hij mocht maar 5 ml. water per uur. Hij zat de wijzers van de klok vooruit te kijken. Dan vergat de verpleegkundige het of ze was echt te laat en werd hij boos. Begrijpelijk.
Hoe gewoon wij vinden de waterkraan, waar schoon drinkwater - voor heel weinig geld - uitkomt!
In het grootste deel van de wereld is dat helemaal niet. Dan is het of verdacht, of het is er urenlang niet, of helemaal niet en moet je met een jerrycan op je hoofd (of kruik) kilometers lopen naar een verse bron.
Ik had een fles water uit de Turkse winkel meegenomen, maar ik vond het tamelijk zout. Er zat inderdaad meer natrium in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor MissF » 19 mei 2016 13:01

Ik drink alleen maar thee, meestal zwarte thee, soms groene. Zo'n 2,5 liter per dag, als ik werk. Lekkere 0,5 liter mokken.
Als ik thuis ben begin ik vaak pas 's middags met drinken, dan krijg ik hoofdpijn en bedenk me dat ik nog niks heb gedronken.
Heel af en toe drink ik een sapje, of Canei rose, maar meestal alleen op een verjaardag.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lock&Stock

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Lock&Stock » 19 mei 2016 13:20

Op werk wissel ik af tussen koffie, thee en mineraal water. Probeer minder koffie te drinken maar kom toch nog wel uit op dagelijkse 3 a 4 koppen. Thuis heb ik alle frisdranken afgezworen vanwege de bergen suiker die er in zitten. Dus ook thuis eigenlijk alleen thee, heel af en toe een sapje of Roosvicee.

Qua alcohol liefst een verfrissende pils. Ben niet zo van de zwaardere speciaal biertjes. Qua sterk ben ik echt een vodka man. Liefst puur met 1 ijsklontje. Met mijn vriendin een soort van traditie opgebouwd dat als we op stap gaan samen dat we dan minimaal één cocktail moeten drinken ergens. Tijdens onze eerste date zijn we geëindigd in een cocktail bar waar we vervolgens strompelend naar buiten zijn gekomen. Een goede herinnering die we graag herdenken onder het genot van een Long Island Iced Tea :D

mohamed

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2016 23:22

Yoshi schreef:Uitgaande van alcoholische dranken; bier, niet vaak, vaak veel.

Tja, wat wil je met het lekkerste alcoholhoudende drankje wat er is? Daarom begin ik maar zo laat mogelijk zodat ik er niet teveel drink, proost. :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten