Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Neliz » 09 mei 2016 11:29

Gewoon benieuwd.
Het doel van dit topic is om te delen welke drank je lekker vind en voor welke gelegenheden je drinkt

Bij mijn ouders was en is het gewoonte om zondags na de kerkdienst een glaasje wijn of twee te drinken voor de lunch. Soms ook op zaterdagavond. Buiten die momenten om dronken we thuis eigenlijk nooit.

Ik werk in de hotelbranche, dus alcoholische drank is mijn dagelijks werk. Ik drink altijd als ik uitga, meestal rum met sprite of cola, gin en tonic, een enkele keer amaretto (met cola) en doorgaans een aantal shots sambuca (of tequila rosé als het laat wordt).

Bij het eten drink ik thuis meestal wijn. Als ik uit eet, heb ik liever bier of ale (is goedkoper ;)).

Thuis met de vriend drinken we meestal wijn, rum of port, en hij wodka en ik Baileys als het wat later wordt.

In de kerk hadden we tijdens de Maaltijd van de Heer altijd hele zoete wijn. Het leek wel port, maar minder sterk. Eens per jaar, met Sint Maarten, kregen we Maartenslikeur, een soort van koffielikeur.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 mei 2016 11:40

Voornamelijk water (kan oplopen tot enkele liters per dag) en melk (zeker 1.5 liter per dag). Dit drink ik doorgaans elke dag en bij elke gelegenheid. Heel soms een sapje, maar ik heb dan liever fruit (een lekkere sappige appel bv). De whisky en jägermeister heb ik links leren laten liggen.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor lekkerbek » 09 mei 2016 12:27

Ook ik drink heel veel water, soms een sapje. Ik vind alcohol niet lekker en ben er ook blij om. Het is best duur en ik zie regelmatig dat mensen geen rem hebben. Bij sommigen hoort het er zo bij, dagelijks een.aantal biertjes of glazen wijn, dat ik me afvraag of dit goed is. Als je niet zonder die glazen kunt ben je al verslaafd. Goed, nu heb ik ook een verslaving: katjesdrop, ik raak al in paniek als de zak bijna op is en de winkel is dicht :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 14:00

Veel water. Verder aan alcohol: Bier, voorkeur voor speciaalbier, whisky, port, rode wijn, radler. Vaak 1 consumptie per dag, bij sportavonden (derde helft) en op feestjes weer. In ieder geval 2 dagen in de week geen alchohol.

JohannesHermanus schreef:Voornamelijk water (kan oplopen tot enkele liters per dag) en melk (zeker 1.5 liter per dag). Dit drink ik doorgaans elke dag en bij elke gelegenheid. Heel soms een sapje, maar ik heb dan liever fruit (een lekkere sappige appel bv). De whisky en jägermeister heb ik links leren laten liggen.


Ah, helemaal geen alcohol dus? Mag ik vragen waarom niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 mei 2016 14:08

Marnix schreef:Ah, helemaal geen alcohol dus? Mag ik vragen waarom niet?

Beschouw mij niet als geheelonthouder, want de wijn hoort bij het avondmaal en hoeft van mij niet vervangen te worden door een sapje. Zoals u kunt lezen gaat het m.n. om de sterke drank. Ik heb een slechte dronk; drank in de man, verstand in de kan. En dat kan zich op allerlei manieren uiten... Laten we het erop houden dat bepaalde karaktereigenschappen veel te uitvergroot worden, dit icm een zeer levendige/actieve amygdala wil nog wel eens tot problematische gedragingen leiden ;)

Het is of dat, of ik heb een alcoholtekort in mijn hersenen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 15:33

Oke, prima keuze dan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2016 19:35

2 liter water gedurende de werkdag. (Vooral die eerste liter gaat erg hard. Zo ergens tussen half acht en negen uur of zo, of nog veel eerder.) Plus nog een bekertje thee, en een pakje van 400 ml karnemelk in de pauzes. Thuis een halve liter Chocomel. Tijdens het eten een beker water. Wel een flinke beter. Niet zo'n zielig dingetje van 200 ml, maar wel iets van 350 ml. Eerder dronk ik bijna iedere dag wel een flesje bier (300 ml of 330 ml), of een glas wijn bij het eten. Maar dat doe ik de laatste tijd uit kostenoverwegingen niet veel meer. Alleen op vrijdag en zaterdag een weizen bier.
Zondags twee bekers koffie bij mijn vader en moeder.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Niagara » 11 mei 2016 21:07

Vaak te weinig. Begin de dag wel met een glas water, en eindig hem er ook mee voor de medicijnen, verder geen vaste momenten, gewoon als ik merk dat ik dorst heb (water) of als het sociaal gewenst is (meestal thee). Aan alcoholische drank eigenlijk alleen wijn, zo'n 1-2 keer per maand, meestal 1 en zelden 2 glazen per dag, nooit meer dan dat.
Ik ben niet zo'n drinker, houd meer van eten. Heb snel last van mn tanden bij warmte of kou dus drink mn water lauw en mijn thee vaak ook. Ook een hekel aan prik in frisdrank. Beetje kieskeurig :oops:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 21:48

Toch is water drinken wel heel belangrijk. Gezond en zo. Misschien vaker doen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 mei 2016 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor meribel » 11 mei 2016 22:13

welnee, dat is een tijd een hype geweest die alweer voorbij aan het waaien is.

water drinken als je dorst hebt of wat drinken als het sociaal gewenst is, dat is prima.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 mei 2016 07:34

Met het weer van afgelopen week is het uiteraard wel van belang dat er goed gedronken wordt. ;)

Ik drink op mijn werk niets anders dan thee, en bij de lunch een glas karnemelk. 's avonds thuis drink ik water en ook weer thee.
Doordeweeks geen alcohol, in het weekend drink ik graag een (speciaal)bier of een wijntje. Maar vooral geen zoete wijn, daar heb ik een hekel aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2016 12:25

meribel schreef:welnee, dat is een tijd een hype geweest die alweer voorbij aan het waaien is.

water drinken als je dorst hebt of wat drinken als het sociaal gewenst is, dat is prima.


Volgens mij is het niet echt een hype en kan je beter iets meer water drinken dan alleen als je dorst hebt. Sommige mensen redden de liter op een dag net en je hebt wel iets meer nodig om alle afvalstoffen goed af te voeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor liefie » 12 mei 2016 17:44

Ik drink liters water (3 a 4 liter) en 3 koppen koffie en 's avonds 2 grote mokken thee.
Voor de rest heel af en toe een keer coca cola etc. en heel weinig alcohol ( af en toe baileys of licor 43)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor lekkerbek » 12 mei 2016 19:45

Volgens de arts is anderhalve tot twee liter water op een dag prima, maar meer dan twee liter is water echt slecht. Er zijn sterfgevallen bekend door teveel water te drinken, zeker als hierbij niets of weinig gegeten wordt. De doden die bij de vierdaagse gevallen zijn twee jaar geleden komt hoogstwaarschijnlijk ook daardoor.
Mijn moeder dronk drie liter water per dag, ze werd met klem verzocht dit te halveren. Ze had het benauwd en had hoofdpijn, dit bleek hierdoor te komen. Na twee dagen veel minder gedronken te hebben waren de klachten weg.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat, hoe vaak en hoeveel drink jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 19:57

lekkerbek schreef:Volgens de arts is anderhalve tot twee liter water op een dag prima, maar meer dan twee liter is water echt slecht. Er zijn sterfgevallen bekend door teveel water te drinken, zeker als hierbij niets of weinig gegeten wordt. De doden die bij de vierdaagse gevallen zijn twee jaar geleden komt hoogstwaarschijnlijk ook daardoor.
Mijn moeder dronk drie liter water per dag, ze werd met klem verzocht dit te halveren. Ze had het benauwd en had hoofdpijn, dit bleek hierdoor te komen. Na twee dagen veel minder gedronken te hebben waren de klachten weg.

Niet met de hype meegaan, maar luisteren naar je eigen gevoel. We hebben niet voor niks de reflex "ik heb dorst". Op dagen als vandaag is die dorst wat sneller aanwezig en passeer ik de 2 liter met gemak. Maar je hebt zeker een punt te pakken, teveel is ook niet goed. En van teveel kom je in dit geval lastiger af dan te weinig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten

cron