Emancipatie te ver doorgeslagen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2016 14:38

Ik las op s'lands grootste krant een artikel over mannen in reclamespots.
Het was mij ook al opgevallen dat de man in veel reclames wordt neergezet als een sukkel.
Voorbeelden: de vader in het gezin in de Jumbo reclame
De vrouw die haar man een lepeltje hoestdrank letterlijk voert.
De Aviko reclame, de vrouwen zijn binnen aan het kokkerellen en de mannen buiten doen allerlei stoute dingen.

Is het jullie ook opgevallen en stoor je je daaraan of vind je het wel grappig?
Worden we zo niet ongewild een tikje gehersenspoeld?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 feb 2016 14:51

Veel mannen zijn toch ook onbehouwen sukkels? :mrgreen:
En in welk gezin is de moeder niet de baas? 8-[

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2016 15:08

In het NRC stond er ook een artikel over. Enkele citaten hieruit:
Mannen geven in het dagelijks leven leiding aan bedrijven, instellingen en politieke partijen, ze bestieren afdelingen personeelszaken en boekhouding, maar eenmaal in de supermarkt blijken ze niet te kunnen rekenen. En is er plotseling ook iets mis met hun geheugen.


Het is een bekend gegeven in comedy; vergroot de fouten uit, dat vindt het publiek grappig en maakt de personages herkenbaar. Dus werden de mannen almaar dikker en knorriger, en waren ze nooit in staat hun vrouwen van repliek te dienen.

Alleen blanke mannen worden zo afgezeken; een vrouw of allochtoon niet.

Nu mag u van mij de rest van uw leven naast een sul op de bank zitten. Maar ik ben wel klaar met die reclames waar de vrouw wordt afgeschilderd als een dominante b***h en de man als mislukte vrouw.
En met dat laatste ben ik het eens.

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/02/1 ... bi-1468796
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2016 15:35

Ik begrijp niet goed wat het met emancipatie te maken heeft, maar goed.

Ja, de karakterisering van mannen in sommige reclamespots is mij ook opgevallen, al jaren trouwens, maar ik heb belangrijkere zaken om me aan te storen.

Het lijkt me trouwens net zo goed te beargumenteren dat het juist nog een fenomeen is van een tijd waarin emancipatie nog niet ver genoeg gaat. Je moet je afvragen op wie de reclame is gericht. Meestal op de vrouwen, omdat die meer over de boodschappen gaan dan de man. Dus om de vrouw zich beter over haarzelf te laten voelen, wordt de man weggezet als uilskuiken. Dat lijkt me eerlijk gezegd het tegenovergestelde van emancipatie en het laat maar weer eens zien dat er een standaardidee is van hoe mannen en vrouwen 'behoren' te zijn. Best vervelend als je niet aan dat beeld (wilt) voldoen omdat je er de interesses of fysiek niet voor hebt. Nogmaals, het tegenovergestelde van emancipatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2016 10:38

Ach, waar maken we ons druk om. Beter zo, dan dat vrouwen enkel worden neergezet als lustobjecten. Ik had er nog helemaal niet over nagedacht. De strategie is wel helder. Vrouwen denken er allemaal wat beter over na, letten op de kleintjes. Mannen gooien als ze boodschappen doen sneller de wagen vol zonder over de prijs na te denken. Misschien klopt het wel een beetje. Ik doe meestal de boodschappen en een paar euro meer of minder maakt me dan niet zoveel uit. Ik kan me er niet druk om maken, om dit soort reclames. En vrouwen mogen na al die jaren / decennia / eeuwen wel wat slimmer worden neergezet, wat dat betreft hebben we nog een hoop goed te maken :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor onesimoes » 26 feb 2016 15:24

Ik denk niet dat het meteen te maken heeft met emancipatie, maar een probleem is het wel (niet alleen de reclamespotjes).

Wat ik zie is dat veel jongens voor altijd jongens blijven en nooit mannen worden. Het is erg naar mijn idee, dat de reclamespotjes (ten dele) de werkelijkheid reflecteert.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2016 15:41

onesimoes schreef:Wat ik zie is dat veel jongens voor altijd jongens blijven en nooit mannen worden.


Ik ben toch wel benieuwd wat je hier precies mee bedoelt.

Kijk, vanuit het emancipatie- en feministische oogpunt lijkt die uitspraak al problematisch omdat het bepaalde maatstaven impliceert waaraan een man moet voldoen om 'mannelijk' te zijn.

Ik kan eigenlijk alleen aan zelfstandigheid denken, maar dat is op zich niet gender-specifiek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor kinpruik » 26 feb 2016 17:00

onesimoes schreef:Wat ik zie is dat veel jongens voor altijd jongens blijven en nooit mannen worden.


Mannen zijn uitvergrote jongens. :D

mohamed

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2016 17:51

onesimoes schreef:Ik denk niet dat het meteen te maken heeft met emancipatie, maar een probleem is het wel (niet alleen de reclamespotjes).

Wat ik zie is dat veel jongens voor altijd jongens blijven en nooit mannen worden. Het is erg naar mijn idee, dat de reclamespotjes (ten dele) de werkelijkheid reflecteert.

Leer eerst maar eens normaal Nederlands, dat is het advies van een jongen die nooit man wordt noch neerlandicus.

mohamed

Re: Emancipatie te ver doorgeslagen?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2016 17:53

Chaya schreef:Ik las op s'lands grootste krant een artikel over mannen in reclamespots.
Het was mij ook al opgevallen dat de man in veel reclames wordt neergezet als een sukkel.
Voorbeelden: de vader in het gezin in de Jumbo reclame
De vrouw die haar man een lepeltje hoestdrank letterlijk voert.
De Aviko reclame, de vrouwen zijn binnen aan het kokkerellen en de mannen buiten doen allerlei stoute dingen.

Geen goede reclame voor de man volgens jou, of past jouw man zich soms aan aan dat aapjesgedrag? De betreffende acteur is in het echt overigens een echte mannetjes man die kan fietsen en niet onverdienstelijk zingen nagenoeg tegelijk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten