fiets of elek. fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

fiets of elek. fiets

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2015 07:47

Dag,

Ik was benieuwd wat jullie voorkeur heeft. En wat jullie als voordeel of nadeel vinden van een elek. fiets.

Ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundige :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2015 10:23

Hallo Johannes

Wij hebben allebei een Elektrische fiets.
Mijn vrouw had hem al (medisch gerelateerd) en zo ben ik er ook fan van geworden.
Ik vind het heerlijk een elketrische fiets, je kan zelf bepalen hoeveel ondersteuning je wilt (dus hoe hard je zelf wilt meetrappen)
Bij harde tegenwind is het prettig en met wind mee fiets je zelf wat meer mee door (net hoe je het zelf instelt en prettig vind)
Ik zou niet anders willen meer.
Ooit had ik eens een snorfiets die netjes 25km ging en het lukte me soms maar niet een (elek) fiets in te halen, dat was toch wel een omslagpunt, ook mede omdat ik het altijd koud had van het stilzitten om snorfiets.

Sparta is een goed merk voor een elektrische fiets, tenminste hier goede ervaring mee.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor Jerommel » 14 dec 2015 10:45

Ik vrees voor de dag dat ik die dingen niet meer op eigen kracht kan inhalen... 8-[

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor meribel » 14 dec 2015 10:50

al die oude van dagen die halen met met mega tempo in.
en smakken net zo hard op de grond.

Breken zou eerder dan je zou verwachten zo al hun heup of schouder.

Doe in ieder geval een fietshelm op als je hersens je lief zijn!


voordeel;
kost veel minder inspanning, fietsen echt een hobby, ideaal van mensen met zwakke knieen of het fietsen van zeer grote afstanden.

nadeel;
veel duurder, gaat echt hard en hoe ouder je bent hoe lager je reactievermogen, bescherm jezelf met een fietshelm en haal niet heel de tijd het maximale uit die fiets, je bent geen wielrenner maar kan net zo hard.


en houd ook een beetje rekening met je medeweggebruikers.

echt waar, mijn dochter van 6 werd laatst bijna aangereden door iemand van 75.
eng.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor meribel » 14 dec 2015 10:51

mijn schoonmoeder is ook al 2 keer hard gevallen,
die fietsen zijn veel zwaarder en ze verloor haar evenwicht bij een noodstop.

fietst nu gelukkig met fietshelm, dus dat is iets.

mohamed

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2015 11:24

Als je er een helm voor moet opzetten neem dan liever een scooter die gaan nog wat sneller. :mrgreen:

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2015 11:38

kan je er ook gewoon op fietsen zonder accu?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2015 11:46

johannes1 schreef:kan je er ook gewoon op fietsen zonder accu?


Die van mij kan dat Johannes
inderdaad iets om op te letten, want bij niet alle elektr fietsen kan dit.
De mijnen "loopt" licht bij geen accu gebruik.
Maar je hebt elektr fietsen die loodzwaar gaan als je zonder accu moet trappen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2015 15:45

Ik had al eens een proefritje gemaakt, maar na de uitzending van Radar van 17 november, slaap ik nog een paar nachtjes over de beslissing.

Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen drie jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat binnen één jaar na aanschaf. 60 procent van de panelleden met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.

Een nieuwe accu kost rond de 500 euro.
Een elektrische fiets tussen de 1.500 - 4.000 euro.
Ik vind het heel veel geld voor een vervoersmiddel waarbij je zelf ook nog moet trappen, je niet droog blijft tijdens een plensbui en je met een driedubbel slot aan een paal moet verankeren.

Maar je kunt natuurlijk ook bij de erkende vakhandel een goede tweedehandse - met garantie - aanschaffen, dat scheelt enorm in de prijs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2015 12:00

de mijne (nieuw) zat ruim onder de 1500 :mrgreen:
Hij is nu 3 jaar en dezelfde accu zonder problems =; (niet te hard roepen :idea: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2015 17:15

Electrische fiets koop je als:

- Je veel moet fietsen van en naar je werk
- Je graag grote afstanden wil fietsen maar fietsen niet als een sport ziet / gewoon fietsen te zwaar vindt
- Je oud bent maar niet met 12 km per uur wil fietsen

Enz.

Een gewone fiets is goedkoper. En fietsen is gezond. Dus als je gewoon lekker rond kan fietsen heb je geen accu nodig. Als je bijvoorbeeld 40 km per dag fietst van en naar je werk kan je er voor kiezen om een elektrische fiets te gebruiken. Dat gaat wat makkelijker, je fietst zonder veel moeite 25 km per uur en komt niet bezweet op je werk aan. En het is ideaal als je bijvoorbeeld wat ouder bent en graag mooie langere fietstochtjes blijft maken en dat op een gewone fiets wat teveel van het goede vindt. Als dit dingen niet spelen en je bent gezond en fit, dan zou ik gewoon een normale fiets kopen. Dat is gezonder en daar kan je je prima op verplaatsen :)

En voor je vrouw zou ik een elektrische fiets kopen als ze je niet bij kan houden, je telkens in de remmen moet knijpen omdat ze moet lossen... Met een elektrische fiets kan ze je opeens weer prima bijhouden :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor ben db bd » 16 dec 2015 21:35

En voor je vrouw zou ik een elektrische fiets kopen als ze je niet bij kan houden, je telkens in de remmen moet knijpen omdat ze moet lossen... Met een elektrische fiets kan ze je opeens weer prima bijhouden :D

Zelf vind ik mijzelf altijd een goede fietser geweest. De schooljongetjes van weleer reed ik al (sorry, zo heette dat) schijt.
En op de kazerne was ik ook kampioen dienstfietser.
En als opzichter op de bouw ging ik gelijk op met de racefietsen door de stad, op mijn uiteraard ambtelijke zit-ligfiets.
Maar deze zomer heb ik nu toch ook een stroomfiets gekocht, omdat ik m'n vrouw niet meer bij kon houden :(

Omdat ik nu al weer zo'n 14 jaar met vut ben en een paar maanden na de pensionering reeds 1/3 van m'n hart verspeelde en m'n vrouw al 5 jaar een stroomfiets heeft vanwege de fibro-reuma, begon ik vreselijk tegen de tegenwind op te zien welke mijn kerkgang een paar dorpen verder (vanwege de gewenste denominatie) belaagde. (tenminste de aanvang daarvan) :?

De vrouw heeft een Sparta; duur doch degelijk, maar ik heb nu een Stella, m.i. net zo degelijk en duidelijk heel concurrerend in prijs!
En omdat ik een overjarig type nam, (dat zelf immers ook zijnde :D matsten ze me met nog een paarhonderd euro. € 1125,- inclusief bagagerek voorop i.v.m. de mode en t.b.v. de hockeystickklem voor m'n wandelstok . Negentraps ondersteuning, 400 Watt en 8 versnellingen.
Alles wat ik zelf in de jaren aan vermogen heb ingeleverd, dat levert dat busje rond m'n voorwiel-naaf desgevraagd, zacht grommend.
Lage instap uiteraard vanwege de toenemende stramheid.
Persoonlijk slinger ik wat meer, wat met de stabiliteit heeft te maken vind ik, doch wat mijn vrouw mij zelf aanrekent. Nou beschuldigde de instructeur op de bejaarden Broom-cursus mij er ook van niet recht te rijden met de auto, dus geef ik mij hieromtrent maar over.

Wat de eigen bijdrage betreft aan de voortstuwing, ben ik het eens met de spreker welke een beroep doet op de eigen keuze en verantwoording.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 21:48

ben db bd schreef:Zelf vind ik mijzelf altijd een goede fietser geweest. De schooljongetjes van weleer reed ik al (sorry, zo heette dat) schijt.
En op de kazerne was ik ook kampioen dienstfietser.
En als opzichter op de bouw ging ik gelijk op met de racefietsen door de stad, op mijn uiteraard ambtelijke zit-ligfiets.
Maar deze zomer heb ik nu toch ook een stroomfiets gekocht, omdat ik m'n vrouw niet meer bij kon houden :(

Omdat ik nu al weer zo'n 14 jaar met vut ben en een paar maanden na de pensionering reeds 1/3 van m'n hart verspeelde en m'n vrouw al 5 jaar een stroomfiets heeft vanwege de fibro-reuma, begon ik vreselijk tegen de tegenwind op te zien welke mijn kerkgang een paar dorpen verder (vanwege de gewenste denominatie) belaagde. (tenminste de aanvang daarvan) :?

De vrouw heeft een Sparta; duur doch degelijk, maar ik heb nu een Stella, m.i. net zo degelijk en duidelijk heel concurrerend in prijs!
En omdat ik een overjarig type nam, (dat zelf immers ook zijnde :D matsten ze me met nog een paarhonderd euro. € 1125,- inclusief bagagerek voorop i.v.m. de mode en t.b.v. de hockeystickklem voor m'n wandelstok . Negentraps ondersteuning, 400 Watt en 8 versnellingen.
Alles wat ik zelf in de jaren aan vermogen heb ingeleverd, dat levert dat busje rond m'n voorwiel-naaf desgevraagd, zacht grommend.
Lage instap uiteraard vanwege de toenemende stramheid.
Persoonlijk slinger ik wat meer, wat met de stabiliteit heeft te maken vind ik, doch wat mijn vrouw mij zelf aanrekent. Nou beschuldigde de instructeur op de bejaarden Broom-cursus mij er ook van niet recht te rijden met de auto, dus geef ik mij hieromtrent maar over.

Wat de eigen bijdrage betreft aan de voortstuwing, ben ik het eens met de spreker welke een beroep doet op de eigen keuze en verantwoording.

Ik zie het helemaal voor me. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: fiets of elek. fiets

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2015 09:53

ben db bd schreef:Zelf vind ik mijzelf altijd een goede fietser geweest. De schooljongetjes van weleer reed ik al (sorry, zo heette dat) schijt.
En op de kazerne was ik ook kampioen dienstfietser.
En als opzichter op de bouw ging ik gelijk op met de racefietsen door de stad, op mijn uiteraard ambtelijke zit-ligfiets.
Maar deze zomer heb ik nu toch ook een stroomfiets gekocht, omdat ik m'n vrouw niet meer bij kon houden :(

Omdat ik nu al weer zo'n 14 jaar met vut ben en een paar maanden na de pensionering reeds 1/3 van m'n hart verspeelde en m'n vrouw al 5 jaar een stroomfiets heeft vanwege de fibro-reuma, begon ik vreselijk tegen de tegenwind op te zien welke mijn kerkgang een paar dorpen verder (vanwege de gewenste denominatie) belaagde. (tenminste de aanvang daarvan) :?

De vrouw heeft een Sparta; duur doch degelijk, maar ik heb nu een Stella, m.i. net zo degelijk en duidelijk heel concurrerend in prijs!
En omdat ik een overjarig type nam, (dat zelf immers ook zijnde :D matsten ze me met nog een paarhonderd euro. € 1125,- inclusief bagagerek voorop i.v.m. de mode en t.b.v. de hockeystickklem voor m'n wandelstok . Negentraps ondersteuning, 400 Watt en 8 versnellingen.
Alles wat ik zelf in de jaren aan vermogen heb ingeleverd, dat levert dat busje rond m'n voorwiel-naaf desgevraagd, zacht grommend.
Lage instap uiteraard vanwege de toenemende stramheid.
Persoonlijk slinger ik wat meer, wat met de stabiliteit heeft te maken vind ik, doch wat mijn vrouw mij zelf aanrekent. Nou beschuldigde de instructeur op de bejaarden Broom-cursus mij er ook van niet recht te rijden met de auto, dus geef ik mij hieromtrent maar over.

Wat de eigen bijdrage betreft aan de voortstuwing, ben ik het eens met de spreker welke een beroep doet op de eigen keuze en verantwoording.


Hehe dat kan. Dat is een volgende stap waar ik nog geen rekening mee heb gehouden. Ik zit nog in de fase die ik beschreef. Mijn vrouw kon me niet bijhouden. Nu heeft ze een elektrische fiets omdat ze 40 km per dag fietst naar haar werk en weer terug. Sindsdien is samen fietsen ook weer leuk. :) Maar ja, als ik 14 jaar met de vut ben hou ik haar ook niet meer bij denk ik :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten