Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2016 12:40

Marnix schreef:Nee, een seculiere. Met een bar, een tap, muziek en mensen. Wij gingen meestal naar catechisatie me z'n allen een biertje drinken in het cafe. Hebben zelfs wel eens een predikant meegesleept. Maar ik ging er ook wel met vrienden naartoe. Altijd gezellig en ook regelmatig goede gesprekken gevoerd. Ik zou niet weten waarom je daar niet zou mogen komen. (verschilt misschien wel per cafe, kroegen waar iedereen zich misdraagt en dronken is, daar zou ik me dan weer niet thuisvoelen.


Dat is wel erg suggestief. Een christen hoort niet thuis in een seculiere kroeg en mag zich daar dus ook niet thuisvoelen. Wat voor soort muziek werd/wordt daar gedraaid? Je schrijft: "Hebben zelfs weleens een predikant meegesleept." Let vooral op de onderstreepte woorden. Met andere woorden: het kon dus niet door beugel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 13:26

Over suggestief gesproken. Ik bedoelde dat we hem vroegen om mee te gaan en dat wilde hij wel een keer. En hij vond het leuk.

Ik voelde me er wel thuis en heb nergens gehoord of gelezen dat dat niet door de beugel kon. Er werd gewoon seculiere muziek gedraaid. Wat ik ook regelmatig op de radio hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 13:35

Marnix schreef:Ik voelde me er wel thuis en heb nergens gehoord of gelezen dat dat niet door de beugel kon. Er werd gewoon seculiere muziek gedraaid. Wat ik ook regelmatig op de radio hoor.


Waarom dan toch niet de kroeg?

-Doorgaans (uiteraard zullen er uitzonderingen zijn) staat er popmuziek op. Ik denk dat daar al veel over gediscussieerd is, maar in popmuziek gaat het over alles, behalve God en Zijn eer;

-Kleding is doorgaans seksueel getint, met alle gevolgen van dien;

-Op uitzonderingen na zijn de gesprekken leeg van God en vol van de wereld en de zonde;

-Overmatig alcoholgebruik –natuurlijk, je bent er zelf bij– maar anderen in de kroeg denken daar anders over;

-Christus waarschuwt ons in Lukas 16:15 dat datgene wat hoog is onder de mensen (= begerenswaardig) een gruwel voor God is. In de directe context gaat dat over geldgierigheid, maar deze uitspraak is van zo’n algemene strekking, dat we dat als richtlijn kunnen houden;

-En wees maar eerlijk, als de kroeg, de disco, tentfeesten enz. de zondige ‘wereld’ niet meer is, wat is die ‘wereld’ -waar de Bijbel zo vaak negatief over spreekt- dan nog wel?;

-1 Joh. 2:15-16: “Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid de ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar uit de wereld”:

-En niet te vergeten Psalm 1. Helaas wordt het gestoelte van de spotters maar al te veel gevonden in de kroegen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... r-de-kroeg
Spreeuw schreef:Een christen hoort niet thuis in een seculiere kroeg en mag zich daar dus ook niet thuisvoelen.


Je zult steeds vaker in de minderheid terecht komen Spreeuw, vrees ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 14:16

Chaya schreef:Waarom dan toch niet de kroeg?

-Doorgaans (uiteraard zullen er uitzonderingen zijn) staat er popmuziek op. Ik denk dat daar al veel over gediscussieerd is, maar in popmuziek gaat het over alles, behalve God en Zijn eer;


Ik heb in de auto ook geregeld Radio 2 aan staan. Leuke muziek en niet anti-christelijk of zo. Kan je prima luisteren. Zoals je wel naar meer plekken kan die seculier zijn. De winkel, de supermarkt, het museum, de dierentuin. Je wordt niet opgeroepen om in een reservaat te gaan leven als christen maar in de wereld (maar niet van de wereld)

-Kleding is doorgaans seksueel getint, met alle gevolgen van dien;


Wat een onzin. In de kroeg daar had men geen andere kleding aan dan gemiddeld op straat, en daar durf ik ook nog wel rond te lopen. Ik weet niet in wat voor kroegen jij bent geweest, maar die waren blijkbaar heel anders dan waar ik vroeger naartoe ging. Kleding was daar heel standaard en niet seksueel getint.

-Op uitzonderingen na zijn de gesprekken leeg van God en vol van de wereld en de zonde;


Klopt. Dat zijn ze op mijn sportvereniging ook vaak. Dus ik probeer daar af en toe wat aan te doen. We hebben niet de opdracht om ongelovigen te negeren maar juist om met ze in contact te komen en ze het evangelie te vertellen.

-Overmatig alcoholgebruik –natuurlijk, je bent er zelf bij– maar anderen in de kroeg denken daar anders over;


Ik heb in mijn cafe haast nooit meegemaakt dat mensen echt te veel gedronken hadden. Licht natuurlijk ook aan het type kroeg. Je hebt kroegen waar jonge mensen komen om zich vol te gieten, al dan niet met drugs erbij, er uitdagend bij te lopen en lekker dicht tegen elkaar te dansen en zo. Maar er zijn ook veel kroegen waar dat totaal niet aan de orde is. Waar mensen gewoon een drankje komen doen en met elkaar babbelen, een spelletje spelen etc. Over dat soort kroegen heb ik het maar ik weet niet of je daar uberhaupt wel eens van hebt gehoord? En of je sowieso wel eens in zo'n cafe bent geweest of vooral mensen hebt horen waarschuwen voor de extreme varianten?

-Christus waarschuwt ons in Lukas 16:15 dat datgene wat hoog is onder de mensen (= begerenswaardig) een gruwel voor God is. In de directe context gaat dat over geldgierigheid, maar deze uitspraak is van zo’n algemene strekking, dat we dat als richtlijn kunnen houden;


De Bijbel waarschuwt niet tegen gezelligheid, een drankje, zelfs niet tegen dansen. Als mensen voor de gezelligheid en een babbel naar het cafe gaan is deze tekst daar absoluut niet op van toepassing.

-En wees maar eerlijk, als de kroeg, de disco, tentfeesten enz. de zondige ‘wereld’ niet meer is, wat is die ‘wereld’ -waar de Bijbel zo vaak negatief over spreekt- dan nog wel?;


Er zijn tal van plekken die wel aan die beschrijving voldoen. Maar een gezellig bruin-cafe hoort daar niet bij.

-1 Joh. 2:15-16: “Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid de ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar uit de wereld”:

-En niet te vergeten Psalm 1. Helaas wordt het gestoelte van de spotters maar al te veel gevonden in de kroegen.


De wereld niet liefhebben is heel wat anders dan naar een feestje, verjaardag, sportvereniging, bruin-cafe of wat dan ook gaan waar ook seculiere mensen komen. In de kring van de spotters zitten is heel wat anders dan de wereld opzoeken en er als christen aanwezig zijn. En als iemand het geloof belachelijk maakt, of erger, God belachelijk maakt, dan is het aan je als christen om je mond open te trekken en er wat van te zeggen. Maar ik heb dat in de kroeg niet vaak meegemaakt. Minder vaak dan wanneer ik in de seculiere bus zit, in een seculiere winkel ben of wat dan ook. Maar daar hoor je mensen zelden over. Dat kennen ze wel. Het cafe, daar komen ze niet dus daar durven ze wel van alles over te zeggen en dan zijn het vaak verkeerde vooroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 17:03

Marnix schreef: Ik weet niet in wat voor kroegen jij bent geweest, maar die waren blijkbaar heel anders dan waar ik vroeger naartoe ging. Kleding was daar heel standaard en niet

Je verontwaardiging is blijkbaar weer zo groot, dat je niet eens ziet dat dit uit een antwoord van de vragenrubriek komt.
Marnix schreef:Dat zijn ze op mijn sportvereniging ook vaak. Dus ik probeer daar af en toe wat aan te doen

Tussen de eerste en tweede helft is er vast een diepzinnig gesprek mogelijk, met een pilsje in de hand.
Marnix schreef:En als iemand het geloof belachelijk maakt, of erger, God belachelijk maakt, dan is het aan je als christen om je mond open te trekken en er wat van te zeggen. Maar ik heb dat in de kroeg niet vaak meegemaakt.

Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan.

Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid de ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar uit de wereld”:
maar dit geldt dus niet voor iedere christen, begrijp ik?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor lekkerbek » 31 mei 2016 17:47

Ik voel me ook niet thuis in een kroeg als christen zijnde. Niet om de muziek en niet om de sfeer. Pas hadden we met ons koor een uitvoering, met nog twee andere koren. Ik hielp mee opruimen, toen we de kerk uitliepen zagen we de leden van het ene koor tegenover de kerk bij een kroeg zitten, harde muziek, hard gelach, zeer luidruchtig ging het eraan toe. Een paar luisteraars stonden nog wat na te praten, ik moet zeggen dat ik me hier vervelend bij voelde. Een ernstige meditatie gehoord, we lopen de kerk uit en t gestrooide zaad wordt weer weggepikt.......
Maar goed, ook zonder een meditatie vehoord te hebben voel ik me niet thuis in een kroeg, overigens ook niet in een auto met radio 2 aan, zing liever met een koren cd mee (desnoods op hele noten :wink: )
Zo denkt iedereen hier anders over, je gaat hier met elkaar niet op 1 lijn komen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 18:22

Chaya schreef:Je verontwaardiging is blijkbaar weer zo groot, dat je niet eens ziet dat dit uit een antwoord van de vragenrubriek komt.


Hoezo jij reageer hier mee dus ik neem aan dat het ook jouw mening is.


Chaya schreef:Tussen de eerste en tweede helft is er vast een diepzinnig gesprek mogelijk, met een pilsje in de hand.


Wij hebben geen eerste en tweede helft maar ja, goede gesprekken zijn er goed mogelijk. Iedereen weet dat ik christen ben er we hebben het daar ook best wel regelmatig over.


Chaya schreef:
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid de ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar uit de wereld”:
maar dit geldt dus niet voor iedere christen, begrijp ik?


Dit geldt voor ieder christen als je goed uitlegt wat er staat. Jij houdt ook van allerlei dingen die in de wereld zijn. Van gezelligheid, lekker eten, een glas wijn, de natuur, kunst en zo zijn er nog 100 dingen te noemen. Naar het cafe gaan, wat drinken en een gezellige tijd hebben is 1 zo'n ding. God verbiedt dat niet, die tekst betekent niet dat je niet mag genieten van aardse zaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 19:04

lekkerbek schreef:Ik voel me ook niet thuis in een kroeg als christen zijnde. Niet om de muziek en niet om de sfeer. Pas hadden we met ons koor een uitvoering, met nog twee andere koren. Ik hielp mee opruimen, toen we de kerk uitliepen zagen we de leden van het ene koor tegenover de kerk bij een kroeg zitten, harde muziek, hard gelach, zeer luidruchtig ging het eraan toe. Een paar luisteraars stonden nog wat na te praten, ik moet zeggen dat ik me hier vervelend bij voelde. Een ernstige meditatie gehoord, we lopen de kerk uit en t gestrooide zaad wordt weer weggepikt.......

Zoooo herkenbaar Lekkerbek. En we hoeven hier niet eens actief naar op zoek te zijn, het is zomaar gebeurd.
lekkerbek schreef:Zo denkt iedereen hier anders over, je gaat hier met elkaar niet op 1 lijn komen.

Niet iedereen, maar de illusie dat het hier een eenheid wordt, heb ik inmiddels begraven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 19:56

We hoeven ook niet overal het zelfde over te denken. Dat is eenheid in verscheidenheid. Elkaar in je waarde laten en niet zomaar veroordelen. Romeinen 14 is een prachtig voorbeeld daarvan. Daar begint eenheid mee, met elkaar als christen erkennen en niet: als jij dit of dat doet wat ik niet graag doe ben je geen echte christen, zit het niet goed met je geloof. Of als jij iets niet met een goed geweten kan doen, niet kan verantwoorden, ben je geen goed christen. Laat elkaar in waarde, praat er erust met elkaar over en als je er niet uitkomt, veroordeel elkaar niet. Als we daarmee beginnen is er een goede basis voor eenheid in verscheidenheid want de eenheid is er in Christus die de Verlosser van ons beiden is en de enige Weg naar de Vader.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor pindas83 » 31 mei 2016 20:38

Marnix schreef:Nee, een seculiere. Met een bar, een tap, muziek en mensen. Wij gingen meestal naar catechisatie me z'n allen een biertje drinken in het cafe. Hebben zelfs wel eens een predikant meegesleept. Maar ik ging er ook wel met vrienden naartoe. Altijd gezellig en ook regelmatig goede gesprekken gevoerd. Ik zou niet weten waarom je daar niet zou mogen komen. (verschilt misschien wel per cafe, kroegen waar iedereen zich misdraagt en dronken is, daar zou ik me dan weer niet thuisvoelen.


He, Marnix ik begin langzaam aan te denken dat je bij mij om de hoek woont want dit klinkt mij bijna té bekend in de oren :lol:
Het is overigens wel jammer dat sommige menen voor iedere christen te bepalen dat het café, of kroeg zo je wil verboden gebied is.
De karikatuur die van de gemiddelde kroeg wordt gemaakt is wel humoristisch ergens, ik denk dat men bij de 'IT' nog had gebloosd als dat gelezen werd :lol:

(Ben daar overigens nooit geweest hoor, van horen zeggen allemaal! 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 21:06

Het is gewoon zo dat het erg per plek verschilt. Je hebt kroegen waar een soort volk komt dat zich alleen maar volgiet en dan misdraagt. En je hebt gezellige cafe's waar de sfeer prima is, waar je gezellig een biertje drinkt en met elkaar praat. Vroeger kwam ik daar regelmatig en nu sporadisch. Ik herken daar totaal niet het beeld wat sommigen schetsen. Die zullen er ongetwijfeld zijn maar dat maakt niet alle cafe's verkeerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten