Star Wars

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Star Wars

Berichtdoor Lock&Stock » 20 okt 2015 12:49

Wauw, echt wauw...

Van origine ben ik een Star Trek fan, geboren na de originele trilogie en precies op tijd voor Star Trek: The Next Generation. Pas later in aanraking gekomen met de oude Star Wars films, die mij raakte zoals bijna geen enkele film franchise dat deed. Toen kwamen de prequels, ik vond ze vermakelijk maar inwisselbaar, niets speciaals.

Paar jaar geleden werd bekend dat JJ Abrams samen met Disney nieuw leven in de franchise wilde blazen. Vele fans waren sceptisch, sommige zelfs kwaad. Ik hoorde bij de eerste groep.

Maar toen, toen kwamen de eerste kleine kijkjes in wat de nieuwe film, The Force Awakens, zou gaan worden. JJ Abrams gaf aan het gevoel van de oude films terug te willen halen, de liefde voor het verhaal en zelfs een groot deel van de originele cast stond ineens op de rol. Eind 2014 en mei van dit jaar kwamen de eerste teasers uit. Youtube staat vol met reactie videos op deze teasers, in de meerderheid wordt door fans letterlijk gehuild van blijdschap. Star Wars is terug. Terug op de manier zoals het ooit bedoelt was.

En vannacht, terwijl wij lagen te slapen is de officiële lange trailer uitgekomen. Internet is ontploft. De fans, waaronder ik, zijn extatisch. Dit wordt er een voor de cinematografische geschiedenis boeken, dit is waar de jongeren van nu met weemoed aan gaan terug denken later, dit is Star Wars.

Sorry voor deze, wellicht wat onzinnige, post. Maar ik weet zeker dat er hier ook Star Wars fans rondhangen. En misschien hebben die de trailer nog niet gezien, en ook ben je geen fan, dan nog wil ik je aanraden op de onderstaande link te klikken en je volume vol open te zetten:

https://www.youtube.com/watch?v=sGbxmsDFVnE
(disclaimer: veel ontploffingen, maar geen naakt of gevloek in deze trailer)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Star Wars

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2015 13:46

Lock&Stock schreef:Wauw, echt wauw...

Van origine ben ik een Star Trek fan, geboren na de originele trilogie en precies op tijd voor Star Trek: The Next Generation. Pas later in aanraking gekomen met de oude Star Wars films, die mij raakte zoals bijna geen enkele film franchise dat deed. Toen kwamen de prequels, ik vond ze vermakelijk maar inwisselbaar, niets speciaals.


Ben zelf ook van na de eerste film (net), dus zal hem toch al redelijk vroeg hebben gezien, al kan ik het me niet herinneren. De prequels vond ik zonder uitzondering hondsberoerd en het aanraken niet waard.

Paar jaar geleden werd bekend dat JJ Abrams samen met Disney nieuw leven in de franchise wilde blazen. Vele fans waren sceptisch, sommige zelfs kwaad. Ik hoorde bij de eerste groep.


Ik ben over het algemeen wel over Abrams te spreken.

Maar toen, toen kwamen de eerste kleine kijkjes in wat de nieuwe film, The Force Awakens, zou gaan worden. JJ Abrams gaf aan het gevoel van de oude films terug te willen halen, de liefde voor het verhaal en zelfs een groot deel van de originele cast stond ineens op de rol. Eind 2014 en mei van dit jaar kwamen de eerste teasers uit. Youtube staat vol met reactie videos op deze teasers, in de meerderheid wordt door fans letterlijk gehuild van blijdschap. Star Wars is terug. Terug op de manier zoals het ooit bedoelt was.


Ik ben juist sceptisch over de originele cast. Ik ben bang dat die erin worden geschoenlepeld en dat het verhaal erdoor wordt beperkt (er kan immers ook maar ongeveer 40 jaar zijn verstreken in de film).

En vannacht, terwijl wij lagen te slapen is de officiële lange trailer uitgekomen. Internet is ontploft. De fans, waaronder ik, zijn extatisch. Dit wordt er een voor de cinematografische geschiedenis boeken, dit is waar de jongeren van nu met weemoed aan gaan terug denken later, dit is Star Wars.

Sorry voor deze, wellicht wat onzinnige, post. Maar ik weet zeker dat er hier ook Star Wars fans rondhangen. En misschien hebben die de trailer nog niet gezien, en ook ben je geen fan, dan nog wil ik je aanraden op de onderstaande link te klikken en je volume vol open te zetten:

https://www.youtube.com/watch?v=sGbxmsDFVnE
(disclaimer: veel ontploffingen, maar geen naakt of gevloek in deze trailer)


Ik ben benieuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Star Wars

Berichtdoor Lock&Stock » 20 okt 2015 14:06

Mortlach schreef:Ik ben bang dat die erin worden geschoenlepeld en dat het verhaal erdoor wordt beperkt (er kan immers ook maar ongeveer 40 jaar zijn verstreken in de film).


In een paar interviews gaf JJ Abrams aan dat hij besloot de films te maken nadat iemand (een van originele schrijvers volgens mij) aan hem vroeg "wie is Luke Skywalker?". Het lijkt er op dat het wellicht niet zomaar een simpele boerenjongen van Tatooine was.

Wat ik lees op de Reddit, en dit zijn geruchten gebaseerd op hints in de teasers en nu ook de trailer, is dat een groot deel van het verhaal gaat draaien om wat er met Luke is gebeurt na Return of the Jedi.

Ik heb er een goed gevoel over juist :) Helemaal na het zien van de teaser #2 en zeker na deze trailer. Maar wel zullen zien :D :D

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Star Wars

Berichtdoor Katlheen » 20 okt 2015 14:41

Kijk, dat wordt een leuke film om naar toe te gaan.

Ben zelf altijd meer van Star Trek geweest, met name Voyager...(mag ik dat zeggen? :oops: )
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Star Wars

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2015 14:43

The force is strong with you, my young padawan.... ;)

Ben benieuwd naar deze film :) Ik ben altijd nog licht sceptisch omdat men in de commerciele filmindustrie heel goed kan zijn in het vernachelen van goede verhalen, zie bijv The Hobbit.... maar goed, misschien valt dat in dit geval mee. Ik hoop het.

Katlheen schreef:Kijk, dat wordt een leuke film om naar toe te gaan.

Ben zelf altijd meer van Star Trek geweest, met name Voyager...(mag ik dat zeggen? :oops: )


Nee. Maar we gedogen het...... iets met de mantel der liefde of zo :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lock&Stock

Re: Star Wars

Berichtdoor Lock&Stock » 20 okt 2015 14:45

Katlheen schreef:(mag ik dat zeggen? :oops: )


Jazeker!! Na TNG toch wel mijn favoriete ST serie :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Star Wars

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2015 15:51

Ik hoop dat het meevalt maar ben stiekem wel bang voor een Amerikaans sausje, Disney kennende. Special effects en wat dramatisch geneuzel :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lock&Stock

Re: Star Wars

Berichtdoor Lock&Stock » 20 okt 2015 16:10

Marnix schreef:Ik hoop dat het meevalt maar ben stiekem wel bang voor een Amerikaans sausje, Disney kennende. Special effects en wat dramatisch geneuzel :)


JJ Abrams heeft aangeven dat Disney op geen enkele wijze invloed heeft uitgeoefend. Het is dus niet Disney-fied :) Ook qua special effects heeft hij het ten opzichte van de prequels erg terug gedraaid qua CGI. Veel meer praktische effecten. Zo is BB-8 geen computer animatie maar een echte robot; https://www.youtube.com/watch?v=A_K10fX9DSY

Heb echt goede hoop dat dit een return to form gaat worden.

Yoshi

Re: Star Wars

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2015 16:30

De eerste poster is al uitgelekt;

Afbeelding

;)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Star Wars

Berichtdoor Chaya » 17 dec 2015 16:20

Op CIP las ik:
'Star Wars is een religieus verhaal'

In Amerika is deze week het nieuwste deel van de filmreeks Star Wars in première gegaan. De film zit vol religieuze verwijzingen en thematiek. Zo zijn er onder meer verwijzingen naar Mozes en naar Jezus. Mediapriester Roderick Vonhögen vertelt op Radio 5 waarom George Lucas zoveel religieuze verwijzingen in zijn films stopt.

Ik heb eens naar deze man gegoogled, maar ik kan nergens terugvinden of hij nu zo religieus is.
Of moet ik dit gewoon op zn Amerikaans duiden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Star Wars

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2015 17:16

Religieus is hij wel, maar meer van verschillende religies. Hij is als methodist opgegroeid, daar komen denk ik een hoop paralellen met Bijbelse verhalen en verwijzingen wel vandaan.

Lucas was born and raised in a Methodist family.[7] The religious and mythical themes in Star Wars were inspired by Lucas' interest in the writings of mythologist Joseph Campbell,[71] and he would eventually come to identify strongly with the Eastern religious philosophies he studied and incorporated into his films, which were a major inspiration for "the Force". Lucas eventually came to state that his religion was "Buddhist Methodist". Bron: Wikipedia
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Star Wars

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2015 09:15

Chaya schreef:Op CIP las ik:
'Star Wars is een religieus verhaal'

In Amerika is deze week het nieuwste deel van de filmreeks Star Wars in première gegaan. De film zit vol religieuze verwijzingen en thematiek. Zo zijn er onder meer verwijzingen naar Mozes en naar Jezus. Mediapriester Roderick Vonhögen vertelt op Radio 5 waarom George Lucas zoveel religieuze verwijzingen in zijn films stopt.

Ik heb eens naar deze man gegoogled, maar ik kan nergens terugvinden of hij nu zo religieus is.
Of moet ik dit gewoon op zn Amerikaans duiden?


In de eerste film (deel IV) wordt vrij vroeg expliciet verteld dat de Jedi-beweging en de Force een religie zijn. Leuke scène waarin een vlootadmiraal onbeleefd is tegen Darth Vader en vervolgens een force choke mag ervaren.

Maar goed, het is dus een fictieve religie. Om dat idee kracht bij te zetten of te laten zien, zul je je als schrijver/regisseur toch moeten wenden tot concepten die het publiek als religieus herkent. En omdat het overgrote deel van het beoogde publiek cultureel gezien christelijke wortels heeft, zijn dat dus zaken die je dan moet gebruiken.

Je moet daar dus niet al te veel achter zoeken. Het is een middel om de context begrijpelijk te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Star Wars

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 15:43

Dat ligt een beetje aan de intentie van de schrijver. In dit geval heb je gelijk. Met als aanvulling dat de schrijver zich niet alleen van bepaalde concepten bedient omdat de doelgroep, het publiek dat begrijpt, maar ook omdat hij er zelf mee is opgegroeid. Best kans dat als de auteur in een andere religie was opgegroeid, dat soort zaken er wat anders uit gezien hadden in Star Wars, zelfs als hij dezelfde doelgroep had gehad. Ik denk dat je dat bij George Lucas wel terugziet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Star Wars

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2015 16:02

Mortlach schreef:
Je moet daar dus niet al te veel achter zoeken. Het is een middel om de context begrijpelijk te maken.

Op zn Amerikaans dus. Die roepen al snel: God bless, nl.

Ik houd helemaal niet van dergelijke films, dus al of niet met een religieuze boodschap, maakt mij niet uit.
Een film die ervoor zorgt dat volwassen mensen zich als een kind gaan verkleden, wantrouw ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Star Wars

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 16:36

Haha. Blijkbaar heb je dan niet zoveel fantasie of hou je er niet van. Geeft niks, maar je wantrouwen heeft vooral te maken met je karakter denk ik :)

“When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty, I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.” - C.S. Lewis


“Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten