Engels leren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Engels leren

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 10:40

mohamed schreef:Sommigen studeren wel hard op articulatie en bereiken leuke resultaten, zoals minister Frans Timmermans die nauwelijks van een echte Brit te onderscheiden is. Luister hier een Engelse speech van hem. Ik vind het wel knap dat hij dat kan, maar zo ver hoef je echt niet te gaan om je verstaanbaar te maken.

StillAwake schreef:Klopt.
Voor mij (met mijn uitspraak) zijn juist de Scandinaviërs het best te verstaan, beter nog dan Engelsen...

Ja die versta ik ook duidelijk en Amerikanen uiteraard. Laatstgenoemde hebben ons wel voldoende gehersenspoeld met hun taal en gebruiken om 'loud and clear' binnen te komen. Soms nog duidelijker dan je moedertaal.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Engels leren

Berichtdoor cornelia77 » 01 okt 2015 10:09

Mortlach schreef:
toch de TH - dit is een lastige, het zijn eigenlijk twee klanken. de th in 'the' en die in 'three' klinken anders, maar in geen geval is het een 'd' of een 's' of 'z'. Het puntje van je tong moet je de onderkant van je boventanden raken als je 'the' uitspreekt en de achterkant van je boventanden als je three uitspreekt. Dat is een kwestie van veel luisteren en oefenen.


Doet me denken aan een uitspraak die ik laatst hoorde van een kindje dat tweetalig werd opgevoed. Het kind zat in groep 1 en ging engels leren tellen. Hij kwam thuis "Ik snap er niets van. De juf zegt steeds één, twee, boom, vier."
Kostelijk!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engels leren

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2015 10:31

cornelia77 schreef:Doet me denken aan een uitspraak die ik laatst hoorde van een kindje dat tweetalig werd opgevoed. Het kind zat in groep 1 en ging engels leren tellen. Hij kwam thuis "Ik snap er niets van. De juf zegt steeds één, twee, boom, vier."
Kostelijk!


Hahaha, ja, het is ook lastig. Het zijn klanken die het Nederlands niet heeft en wat je dan automatisch doet is de klank zoeken die er het meeste op lijkt. Hier in Ierland spreken ze de TH trouwens wel gewoon als T uit en hier klinken de woorden 'third' en 'turd' dus hetzelfde. Al die jaren voor niets geoefend. :lol:

Natuurlijk heeft het Nederlands ook zo zijn klanken die het Engels niet heeft. Ui, Ei en Eu zijn er een paar, en van Sch maken ze ook de vreemdste dingen.

Tweetalige kinderen maken een periode door dat ze de twee talen nog niet goed uit elkaar kunnen houden en dan krijg je gekke constructies. Maar dat komt uiteindelijk vanzelf wel goed en dan blijkt dat ze beide talen béter beheersen dan kinderen die maar 1 taal leren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Engels leren

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2015 22:18

Dat is maar de vraag. Onderzoeken daarover zijn wat tegenstrijdig. Er zijn ook onderzoeken die lijken aan te tonen dat het kan leiden tot een taalachterstand die mensen niet meer inhalen. En dat gaat dan niet om kinderen met een enorme taalknobbel of hoog iq. Maar juist bij hen die dat niet hebben is het maar de vraag of ze die achterstand die ze in het begin oplopen ooit helemaal inhalen en beide talen uiteindelijk beter spreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Engels leren

Berichtdoor jaccootje85 » 11 okt 2015 13:16

Mijn Engels was in de eerste klas van het voortgezet onderwijs zodanig slecht dat ik niet naar de havo mocht (opgegroeid zonder TV). Na de mavo ben ik een mbo-opleiding gaan doen en in het derde jaar heb ik een half jaar stage gelopen in Wales. Een geweldige ervaring en m'n talenknobbel eens wat opgepoetst :wink: Ik kan me nu goed verstaanbaar maken in het Engels. Anderhalf jaar na deze ervaring ben ik een jaar vrijwilligerswerk gaan doen in Oekraïne. Voorafgaand aan dit jaar kregen we in Hongarije een taalcursus Engels - Hongaars. Ik was heul blij met m'n stage in Wales anders had ik er echt niks van gebakken! Dus naast Duits (examenvak van de mavo) en Engels, spreek ik nu ook een redelijk beetje Hongaars. En in de praktijk leer je gewoon het meest. En dan niet vanuit je eigen huisje/kamer of wat dan ook maar echt onderdompelen in de samenleving van de stad of het dorp waar je verblijft. In mijn geval was dat lid worden van de studentenvereniging in Wales en op ouderbezoek in het Romakamp in Oekraïne...
Szent az Úr

emiley12
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2016 13:08

Re: Engels leren

Berichtdoor emiley12 » 11 feb 2016 13:13

Ik heb heel goed Engels geleerd door harry potter boeken te lezen en diezelfde films te kijken :D dat werkt echt heel goed.
ook heb ik een cursus in engeland gevolgd bij TIS in torquay, dat ligt aan het strand, het was echt enorm leuk om zo te leren!

http://www.tisenglish.co.uk/ hier is de link.het is een hele gezellige school en je kon bij een gastgezin zitten XD

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Re: Engels leren

Berichtdoor hananja » 27 jun 2016 13:10

En als je ook nog iets goeds wil doen tijdens het uitbreiden van je woordenschat kan je ook de website van freerice gebruiken. Zet wel je AdBlocker uit, want met de opbrengsten van de advertenties bekostigen ze de rijst die je doneert. "Ze" is trouwens het Wereld Voedsel Programma van de Verenigde Naties.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 107 gasten