zwarte piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: zwarte piet

Berichtdoor IRHuman » 22 okt 2015 18:52

De hele discussie is gebaseerd op het er altijd maar te onpas inspelen op het schuldgevoel dat "de blanke" mens volgens sommigen maar altijd moet hebben als het "ze" uitkomt.

Het enige in de geschiedenis waarop men kan baseren dat zwarte Piet ook maar enigszins te linken is aan slavernij is dat de goedheiligman de Pieten heeft bevrijdt/vrijgekocht van slavenhandelaren. Dus zelfs in die redenatie is van slavernij geen sprake. Men viert zelfs het tegenovergestelde dan, namelijk de bevrijding van slaven ergo tegen slavernij.

Ik vind het in en in triest dat een klein clubje "verongelijkten" zo enorm een kinderfeest kan verpesten. Want ook kinderen krijgen het mee als je niet uitkijkt wat een leuk feest voor ze verpest.

Men vergeet vooral ook dat het niet alleen blanken waren die betrokken waren bij slavernij. Ook Portugezen en Spanjaarden speelden een grote rol hierin. En die zijn niet echt blank over het algemeen. Maar ook negers deden net zo hard mee. De slavenboten werden voornamelijk ook gevuld met door andere negers gevangen genomen negers van andere stammen.

Maar maakt men zich net zo druk om negers die elkaar "Nigger" noemen, en vrouwen als bitches(teven) benoemen? Nee, daar hoor ik niemand over uit dat clubje.

En dat kleine clubjes beroepsjankers(want een andere naam heb ik er niet voor)krijgt nog de zin ook. Walgelijk, echt walgelijk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: zwarte piet

Berichtdoor rotterdam » 23 okt 2015 06:10

IRHuman schreef:
Men vergeet vooral ook dat het niet alleen blanken waren die betrokken waren bij slavernij. Ook Portugezen en Spanjaarden speelden een grote rol hierin. En die zijn niet echt blank over het algemeen.



Portugezen en Spanjaarden behoren tot het blanke ras.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zwarte piet

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2015 09:11

antoon schreef:het is een knie buigen voor het zwarte werelddeel, een gemeenschap waarvan we ook weinig goede voorbeelden hebben.
Ik vind het het beste als iedereen gewoon doet waar hij van nature goed in is, bv.
Duitsers zijn goed in volksdansen, een genot om dat te zien.
Zwarten zijn goed in sporten zoals vollybal en zingen ook tijdens kerkdiensten ook een genot omdat te zien.
Overigens komen veel blanken kijken naar de zwarte sporters, ik denk veel meer blanken dan zwarten, dus schaf het maar af want ze zijn speeltjes van de blanken


Dit soort stereotypen is nu net het probleem. Het doet me ook direct denken aan een grap van Hans Teeuwen. "Mensen moeten doen waar ze goed in zijn: zwarten in sport en ritme en blanken in leiding geven."

Nee, niet alle Duitsers zijn goed in volksdansen en nee, niet alle zwarten zijn goed in sport. Dit soort generalisaties heeft historisch gezien tot ontzettend veel leed geleid. Toen Congo onder het beheer van de Belgische koning Leopold II viel, werden de congolezen gedwongen rubber te oogsten in de jungle. (als in, als je met te weinig rubber thuiskomt, hakken we een hand af of vermoorden we je familie). Nu groeien rubberlianen over het algemeen hoog in bomen, maar het idee was dat alle zwarten goed waren in bomenklimmen met een machete in je hand en dan bovenaan je balans weten te houden. Complete larie.

Het komt volgens mij ook meer op respect aan, als in die tijd dragers of bosgidsen van de blanke colonisten normaal behandeld werden en een normaal loon kregen was er niet zoveel aan de hand, maar er werd op ze neergezien en ze zullen niet veel gekregen hebben denk ik
als we nu respectloos neerzien op zwarte piet, ja dan is er een probleem, volgens mij is dat echter niet aan de orde.


"Er werd op ze neergezien"? Nee, Antoon, ze werden gedwongen lasten te dragen totdat ze letterlijk dood neervielen en daarna werd de last verdeeld over de rest van de drager. En loon? Wat is dat?

In Angelsaksische landen is het binnenkort Halloween, wat betekent dat er daar een soortgelijke discussie gaande is. Het komt erop neer dat volken - in dit geval Native Americans zeggen - dat hun cultuur geen kostuum is dat je één dag voor de grap aantrekt. En ik geef ze daar gelijk in. Blanken weten niets van de cultuur of de geschiedenis en denken leuk een dagje sexy indiaantje te spelen, terwijl het mensen voor wie die cultuur hun levensbloed dat als ontzettend kwetsend en denigrerend ervaren. Het idee dat 'blackface' acceptabel is, is daar trouwens al jarenlang verleden tijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: zwarte piet

Berichtdoor Gerard314 » 01 dec 2015 11:59


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zwarte piet

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 12:33

Bah wat een gespot.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zwarte piet

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2015 11:41

Chaya schreef:Bah wat een gespot.

Gespot?
Meen je dit serieus?
Ik heb ervan genoten, en denk dat het juist wel goed is als er binnen de kerk ook een gezonde dosis zelfspot bestaat.
Spotten met de manier van doen in kerken heft NIETS te meaken met het bespotten van de Koning van de Kerk.
Wellicht is het zelfs andersom, dat het taalgebruik wat hier geparodieerd wordt ten diepste spotten is...?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zwarte piet

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2015 11:42

Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: zwarte piet

Berichtdoor Nina » 07 dec 2015 11:48

Het stuk is duidelijk bedoeld om een bepaalde groep Christenen te kakken te zetten. Houd ik niet van, humor over de rug van anderen..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zwarte piet

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2015 12:04

Nina schreef:Het stuk is duidelijk bedoeld om een bepaalde groep Christenen te kakken te zetten. Houd ik niet van, humor over de rug van anderen..

Grote kans dat de schrijver juist in deze groepen verkeert.
En dan nog, mag de (nauwelijks verholen) kritiek die geuit wordt niet uitgesproken worden?
Het geeft wellicht juist een aardige spiegel van de wijze waarop buitenstaanders dit soort prediking ervaren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: zwarte piet

Berichtdoor bakvis » 07 dec 2015 17:50

ge-wel-dig!! :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 35 gasten