Hoofddoekjesbeleid op basisschool

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2015 14:59

meribel schreef:beste Marvin, waarom op zoek gaan naar argumenten tegen een hoofddoek? Ga op zoek naar argumenten vóór.
Mohamed heeft er al één aangedragen zie ik.

Zo is dat pop. Afbeelding

Hier nog wat bewijs ten gunste van het dragen van een hoofddoek:

1 Kor 11:
[5] Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. [6] Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen.

Maar ja, dat willen ze niet zien. Kennelijk zijn er christelijke scholen waar de moeder van Jezus niet welkom is :-oo

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2015 15:14

Het gaat niet om het doekje, maar de gedachte die er achter zit!

Van de site: vraagislam:
Een vrouw met een hoofddoek die hiervan bewust is, verricht als ware de hele dag aanbidding. Ieder seconde dat ze haar hoofddoek om heeft, wordt toegeschreven alsof ze aanbidding verricht. Dit is zo’n grote gunst die Allah aan de vrouwen heeft geschonken, die een man dit nooit in zijn leven kan evenaren. Het ervaren van een kleine moeite en last op deze wereld door het dragen van een hoofddoek zal in het Hiernamaals resulteren in een beloning waarvan mannen enkel kunnen dromen.

Is een hoofddoek dus een last of een bevoorrecht voor vrouwen? Als men met een wereldse materialistische bril kijkt is de hoofddoek een symbool van onderdrukking, maar gezien vanuit de islam en gericht naar het Hiernamaals is de hoofddoek een verheven bevoorrechting voor een vrouw.

En dit sta je dus toe aan meisjes en vrouwen op een christelijke school?
Heel naief gedacht dat het slechts om een hoofddoekje zou gaan zoals Maria en andere Bijbelse vrouwen waarschijnlijk gedragen hebben.
Maar niemand gaat meer gekleed gelijk Maria!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Katlheen » 16 sep 2015 14:01

Maar blijft de vraag, wat is christelijk onderwijs? Dat wat de school uitdraagt? Of het soort leerlingen die op de school zitten?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2015 06:54

Katlheen schreef:Maar blijft de vraag, wat is christelijk onderwijs? Dat wat de school uitdraagt? Of het soort leerlingen die op de school zitten?

In mijn optiek is een christelijke school een school waar het christen-zijn wordt uitgedragen.
Door het personeel
Door de school
Door de leerlingen
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor meribel » 17 sep 2015 06:55

StillAwake schreef:In mijn optiek is een christelijke school een school waar het christen-zijn wordt uitgedragen.
Door het personeel
Door de school
Door de leerlingen


en voor niet-christenen dus verboden...

stel je voor..

ze zouden eens wat horen... :o

antoon

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor antoon » 17 sep 2015 06:57

Van de site: vraagislam:
Een vrouw met een hoofddoek die hiervan bewust is, verricht als ware de hele dag aanbidding. Ieder seconde dat ze haar hoofddoek om heeft, wordt toegeschreven alsof ze aanbidding verricht. Dit is zo’n grote gunst die Allah aan de vrouwen heeft geschonken, die een man dit nooit in zijn leven kan evenaren. Het ervaren van een kleine moeite en last op deze wereld door het dragen van een hoofddoek zal in het Hiernamaals resulteren in een beloning waarvan mannen enkel kunnen dromen.

Waar wordt deze stelling schriftuurlijk ondersteund, nergens, het gaat er niet om wat wij mensen vinden maar wat de schepper voornemens is

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2015 07:59

Van de site: vraagislam:
Een vrouw met een hoofddoek die hiervan bewust is, verricht als ware de hele dag aanbidding. Ieder seconde dat ze haar hoofddoek om heeft, wordt toegeschreven alsof ze aanbidding verricht. Dit is zo’n grote gunst die Allah aan de vrouwen heeft geschonken, die een man dit nooit in zijn leven kan evenaren. Het ervaren van een kleine moeite en last op deze wereld door het dragen van een hoofddoek zal in het Hiernamaals resulteren in een beloning waarvan mannen enkel kunnen dromen.
antoon schreef:Waar wordt deze stelling schriftuurlijk ondersteund, nergens, het gaat er niet om wat wij mensen vinden maar wat de schepper voornemens is

Dit is de islamitische visie, niet de christelijke...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2015 08:02

StillAwake schreef:In mijn optiek is een christelijke school een school waar het christen-zijn wordt uitgedragen.
Door het personeel
Door de school
Door de leerlingen

meribel schreef:en voor niet-christenen dus verboden...

stel je voor..

ze zouden eens wat horen... :o

Nee, niet verboden.
Je moet echter wél het grondbeginsel van de school respecteren.
En juist dat doet een moslim niet!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor janneke7337 » 17 sep 2015 09:28

Wat ik mij wel afvraag, als het goed is wordt er op de school ook gebeden en een bijbelverhaal verteld. Hoe wil een moslim gaan bidden tot Jezus Christus?

Wat mij betreft is iedereen welkom op een christelijke school, ook moslims. Mits ze de regels respecteren, dat houd in dat ze meedoen met de christelijke gewoonten zoals bidden tot Jezus Christus, bijbelverhaal, psalm of lied leren, enzovoorts.
En dat gebeurt ook wel, zo was ik afgelopen jaar bij een kerstfeestviering van een christelijke school waarin het bijbelverhaal van Jezus werd verteld, er werd gebeden en dergelijke, met moslimouders erbij die gewoon meededen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor meribel » 17 sep 2015 12:39

ja natuurlijk wordt van leerlingen verwacht dat ze de overtuiging van het schoolbestuur respecteren en meedoen met de activiteiten!

En dat gebeurt,

hier ook de moslimkindjes bidden en danken mee bij opening of sluiting van de dag, leren ook de christelijke liedjes en gaan ook met kerst naar de kerkdienst enzovoorts.

En dat is logisch,
stel dat ik in een land woon met enkel moslim scholen, en mijn kinderen moeten daar naar schoold an zullen ze ook mee moeten doen met wat er verwacht wordt.

ik begrijp totaal niet dat je kinderen weigert op een school omdat hun ouders moslim zijn of niet-gelovig als ze gewoon meedoen met alle activiteiten.

en als een meisje daar dan een hoofddoek bij wil dragen, wat mij betreft prima!

( ik vind dat overigens niet in dezelfde categorie als een petje , tijdens lessen moeten petjes en hoedjes gewoon af hier op school )

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2015 13:01

meribel schreef:ja natuurlijk wordt van leerlingen verwacht dat ze de overtuiging van het schoolbestuur respecteren en meedoen met de activiteiten!
En dat gebeurt,
hier ook de moslimkindjes bidden en danken mee bij opening of sluiting van de dag, leren ook de christelijke liedjes en gaan ook met kerst naar de kerkdienst enzovoorts.
En dat is logisch,
stel dat ik in een land woon met enkel moslim scholen, en mijn kinderen moeten daar naar schoold an zullen ze ook mee moeten doen met wat er verwacht wordt.
ik begrijp totaal niet dat je kinderen weigert op een school omdat hun ouders moslim zijn of niet-gelovig als ze gewoon meedoen met alle activiteiten.
en als een meisje daar dan een hoofddoek bij wil dragen, wat mij betreft prima!

( ik vind dat overigens niet in dezelfde categorie als een petje , tijdens lessen moeten petjes en hoedjes gewoon af hier op school )

Verwar jij tolerantie niet met slapheid?
Die kindjes zitten na schooltijd bij de imam op koran-lessen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor meribel » 17 sep 2015 14:46

nou prima toch
jouw kinderen zaten weer op zondagschool vermoed ik
en andere kinderen gaan naar de yoga les

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2015 15:06

meribel schreef:nou prima toch
jouw kinderen zaten weer op zondagschool vermoed ik
en andere kinderen gaan naar de yoga les

Je bent nog naiever dan ik dacht.
Wat denk jij dat ze leren op die lessen?
Zal ik je een paar voorbeelden geven?
* Dat kindjes die varkensvlees eten, in de hel komen.
* Er zijn leraren die de kinderen slaan wanneer ze het niet goed uit hun hoofd leren.
(De Haagse gemeenteraad liet hier eerder onderzoek naar doen)

(Degene die de Koran reciteert en het uit zijn hoofd leert, zal met de nobele rechtschapen schrijvers (de engelen) zijn en degene die zichzelf inspant om de Koran uit zijn hoofd te leren en het met grote moeite reciteert, zal dubbel beloond worden.” [Bukhari & Muslim])

Maar van jou mag het begrijp ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

antoon

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor antoon » 17 sep 2015 15:16

Dan hebben we het nog over de light versie, de kans is er, zij het klein dat geef ik toe, maar toch dat er een basis gelegd zou kunnen worden voor gedogen van terrosisme

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Katlheen » 17 sep 2015 15:57

Mijn zoon zit ook op een PC school. Toen wij gingen praten met de leiding om onze zoon daar eventueel naar school te laten gaan, ging onze zoon mee. Nog geen 4 jaar oud natuurlijk. Op het schoolplein struikelde hij. Hij werd direct overeind geholpen door een meisje met een hoofddoekje op. Tekenend, nietwaar? Dus voordat we allerlei verdenkingen gaan hebben, onder dat hoofddoekje zitten ook gewoon mensen.
De school is PC, stelt haar eisen. En daar doen deze mensen gewoon aan mee, ze hebben respect voor de grondslag. En ze horen christelijke dingen wanneer ze naar school gaan. Hoe denk je anders deze mensen te bereiken? Door op zondag maar heel hard, stemmig zwart gekleed in de voorste kerkbank te gaan zitten bidden?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten