Hoofddoekjesbeleid op basisschool

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor meribel » 17 sep 2015 16:34

Chaya schreef:Je bent nog naiever dan ik dacht.Wat denk jij dat ze leren op die lessen?Zal ik je een paar voorbeelden geven?* Dat kindjes die varkensvlees eten, in de hel komen.

hmm..

ben benieuwd wat ze leren op de zondagschool ( ... )
Een moslim heeft nog nooit tegen mij uit het niets gezegd dat ik naar de hel ga.
( een refo buurjongetje wel overigens. Ivm het niet dragen van een rok )


antoon schreef:Dan hebben we het nog over de light versie, de kans is er, zij het klein dat geef ik toe, maar toch dat er een basis gelegd zou kunnen worden voor gedogen van terrosisme


en wil je dan die keren weren van een school waar de andere kant wordt uitgelegd?
Kinderen die koranles krijgen na schooltijd...hoeveel beter is het dat ze tijdens schooltijd kennismaken en vrienden worden met niet-moslims en christenen.Want dát legt de basis voor je overtuigingen. Vriendschap met andersdenkenden....dát helpt veel beter tegen radicalisatie dan mensen wegstoppen in een hokje en hun denkbeeld bevestigen.

(Zelf zou ik voorstander zijn van enkel openbare scholen overigens om deze reden, des te beter voor de integratie )

antoon

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor antoon » 17 sep 2015 16:59

De integratie is totaal mislukt, dat kon ik 40 jaar geleden al zeggen, een klein kind kon dat al voorspellen.
Volgens mij is er geen pasklare oplossing voor het punt dat steeds meer moslim kinderen ook op diverse scholen komen en andersom ook, alleen openbare scholen is misschien een oplossing, echter ook daar zal er polarisatie optreden, noem mij een pessimist maar ik heb weinig anders meegemaakt

antoon

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor antoon » 18 sep 2015 06:08

De Islam uitleg is mij gegeven maar geen Schriftuurlijke ondersteuning, alleen dragen omdat het in bijbelse tijden gewoon was is niet echt een argument, geven de geinspireerde schrijvers aanwijzingen dat dragen nodig zou zijn, ik zie alleen dat van oudsher af als teken van onderdanigheid bv. Rebecca een hoofddoek omdeed, een indicatie is uiteraard wel dat als mannen afwezig zijn en er onderwijs uit de schrift gegeven moet worden vrouwen onderdanigheid moeten betonen voor Gods regeling waarbij hij eerst de man schiep, dat kan in de vorm van een hoofddoek.

Maar het is natuurlijk niet zo dat door het dagelijks dragen er een verdienste verkregen wordt, dit gaat ook tegen de schrift in waarbij ook ontkend zou kunnen worden dat wij allemaal, ik ook zondaars zijn die het loskoopoffer nodig hebben.

Verdienste wordt niet verkregen door handelingen, met alle respect verder voor Islam scholieren en leraren, bijbel gelovige kinderen dienen dat niet onderwezen te worden

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2015 09:45

meribel schreef:Een moslim heeft nog nooit tegen mij uit het niets gezegd dat ik naar de hel ga.

Nodig eens 1 of 2 moslimkindjes uit op het verjaardagsfeestje van je kind.
Ik had hier huilende kindjes, omdat er eentje bij elk gerechtje dat op tafel kwam, liep te bleren dat er varkensvlees in zat en dat jullie allemaal naar de hel gaan.
Ik heb later die ouders erop aangesproken, had dit ook al van andere moeders gehoord, maar dacht dat het wel mee zou vallen.
Nou niet dus!
Het kind in kwestie heeft notabene een Nederlandse moeder, die gereformeerd is gebleven.
Maar kennelijk is de invloed van pa zo groot, veel te groot.
Daarentegen had ik ook eens heel lief Marokkaans meisje, wel moslim (moeder droeg een hoofddoek) maar zij zei dit niet.
Maar ik heb zelf het gevoel dat kinderen uit een "gemengd" huwelijk veel fanatieker zijn.
meribel schreef:en wil je dan die keren weren van een school waar de andere kant wordt uitgelegd?
Kinderen die koranles krijgen na schooltijd...hoeveel beter is het dat ze tijdens schooltijd kennismaken en vrienden worden met niet-moslims en christenen.Want dát legt de basis voor je

Alles wat die kinderen leren op de christelijke school, halen ze er thuis weer uit hoor, wat niet in de koran-overtuiging past.
Moslimkinderen op onze school hoeven niet naar de kerk te komen, voor de kerstviering. En doen dat ook niet.
Het is een half slap beleid dat ervoor zorgt dat je niet serieus genomen wordt als christelijke school, omdat de regels onduidelijk zijn.

Voorts dit bericht van H.R. profielen:
Een christelijke basisschool mag een stagiaire die een hoofddoek wil (blijven) dragen, weigeren. Dat stelt de Hogeschool Rotterdam desgevraagd in een reactie op een bericht in het AD over een geweigerde pabo-studente.

Dat je dan zwak komt te staan en je geen gelijk krijgt als school, wanneer het probleem zich aandient, toont dit uit de Volkskrant.nl wel aan:

Volgens de commissie moeten leerlingen in principe de vrijheid hebben om een hoofddoek, keppeltje of kruisje te dragen. Bijzondere scholen kunnen dat bij wijze van uitzondering wel verbieden, maar dan moeten ze aantonen dat zo'n verbod nodig is om de eigen identiteit te waarborgen. De onderwijsinstelling moet bovendien consequent zijn.

De middelbare school in Volendam voldeed niet aan deze voorwaarden. Zo zei de school aanvankelijk dat het meisje geen hoofddoek mocht dragen, omdat petjes en mutsen ook niet zijn toegestaan. Pas later beriep de onderwijsinstelling zich op haar katholieke identiteit.

De commissie velde donderdag ook een oordeel over een basisschool in Volendam, die onderdeel is van dezelfde onderwijsstichting als de middelbare school. Vier islamitische familieleden van elkaar mogen daar nu nog een hoofddoek dragen. De school heeft een uitzondering voor ze gemaakt, omdat het vluchtelingen zijn die in een moeilijke situatie zitten.

Dus Meribel, door jouw houding van "overtolerantie" schep je eerder verwarring dan dat je helderheid geeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor meribel » 18 sep 2015 10:20

de moslimkinderen die hier op kinderfeestjes komen; nooit problemen.
Ook bij gerechten op school , dat iedere moeder wat meeneemt, nooit problemen.
Jij moet niet je persoonlijke ervaringen als standaard maken.

Chaya schreef:Alles wat die kinderen leren op de christelijke school, halen ze er thuis weer uit hoor, wat niet in de koran-overtuiging past.



en dit doet iedere ouder.
Alles wat op school geleerd wordt wat niet bij mijn overtuiging past haal ik er uit.
Alles wat jou kinderen leerde op straat, school of in de kerk, wat niet bij jou overtuiging past, dat probeer jij eruit te halen.


Ik snap totaal niet hoe dat een argument kan zijn om kinderen te weren op een school



Maar wat Kathleen eerder al vroeg, het gaat om wat je beleid is;
type 1 Ben je een christelijke school met christelijke leerkrachten maar iedereen is welkom.
of
type 2 Ben je een christelijke school met christelijke leerkrachten en enkel christenen zijn welkom.

Wat je schoolbeleid is, daar gaat het om.
Ben je het eerste ; dan is natuurlijk een hoofddoek geen probleem.
Ben je het tweede; dan kan je eisen stellen; bijv. een verbod op hoofddoeken maar een verplichting tot een rok.

En als ouder kies je een school waar je achter staat.


En het zou van de zotte zijn als jij voor school type 2 kiest en niet eens bent met de richtlijnen van type 1.




De vraag is; op wat voor school heeft de TopicOpener zijn kinderen.

Ik ben benieuwd of die nog terugkomt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2015 10:51

meribel schreef:de moslimkinderen die hier op kinderfeestjes komen; nooit problemen.
Ook bij gerechten op school , dat iedere moeder wat meeneemt, nooit problemen.
Jij moet niet je persoonlijke ervaringen als standaard maken.

Het zijn niet mijn ervaringen, maar die van velen, en jij tekent nu evengoed jouw ervaring op, met nooit problemen.

Hier ook enkele ervaringen van anderen!
Uit Duitsland:
In Duitsland is het niet anders. De moslims willen ook hier allemaal graag naar een katholieke school, zeer tot spijt van de katholieke ouders.

Daarom zou het de hoogste tijd zijn dat de moslims zich eens gaan afvragen waarom dat andersom niet functioneert. Christelijke ouders hebben er, als ze het ook maar enigszins kunnen vermijden, geen belang bij hun kinderen te laten onderwijzen door islamitische leraren. Misschien is de islam toch niet zo perfect? Hoe kan iemand van de perfectie van een ideologie overtuigd zijn als men tegelijkertijd de minderwaardigheid van dezelfde ideologie in individuele, concrete dingen herkent?

ejbron

En even voor de goede orde, blijkbaar denk jij dat ik stel dat je geen moslimkinderen moet toelaten. Maar dat is absoluut niet zo!
Wel stel ik dat je het beleid helder moet handhaven.
Dat betekent in de praktijk: geen islamitische geloofsgebruiken op een christelijke school, dus ook geen hoofddoekjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor IRHuman » 22 okt 2015 20:20

Marvin schreef:Mijn vrouw werkt als leerkracht basisonderwijs op een Protestants Christelijke school. Deze school is een multiculturele school waar kinderen op zitten van verschillende culturen en geloven. Op deze school komen ook Turkse/Marokkaanse kinderen die vrijwel allemaal moslim zijn.

Moslims krijgen wel geloofsleer mee als opvoeding vanuit de school. Op zich is dit prima natuurlijk. Momenteel is het meisjes niet toegestaan om een hoofddoek te dragen. Ouders die helpen (bijvoorbeeld overblijf) wordt dit wel toegestaan. Er zou een stagiaire stage komen lopen maar zij is geweigerd omdat zij een hoofddoek draagt. Deze weigering gaf de directeur van de school stof tot nadenken: waarom weigeren wij eigenlijk hoofddoekjes? Er werd een email naar alle collega's gestuurd met daarin de vraag.
Voor mij (en mijn vrouw) is dit vrij duidelijk: het is een Protestants Christelijke school dus draag je de leer van de Bijbel uit, niet de leer van de koran. Christelijke normen en waarden zouden gehanteerd moeten worden. Zelf denken we ook dat we ons op een hellend vlak bevinden. Als een lerares een hoofddoek op mag, waarom zou een kind dat dan niet mogen? Mijn vrouw heeft binnenkort een gesprek met de directeur over dit onderwerp. Ik ben nog aan het zoeken naar meerdere argumenten (met of zonder de Bijbel) tegen hoofddoekjes voor de klas. Iemand nog een tip hiervoor?

Ik kan meegaan in je stelling dat men op die school iets heeft tegen normen en waarden van een andere religie. Maar ik vindt dat kinderen feiten moeten leren. En daar valt elke religieuze school buiten. Geloofsbeleidenis hoort niet thuis binnen algemene educatie. Geloof is een persoonlijke "overtuiging". Het is persoonlijk, en niet thuis op een school.

Als een educatief systeem respect moet hebben voor religie binnen onderwijs. Dan moet je niet hypocriet zijn als school en geen respect hebben voor andere religies.

Beter is alle geloof buiten openbare gebouwen en scholen houden. Is dit ook geen probleem.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten