Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alblasserwaardje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2015 15:38

Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Alblasserwaardje » 18 aug 2015 16:08

Miljarden mensen leven hun leven..
Wat dat leven is?Geluk, een mooi huis, leuke kleren, goede baan etc. etc.

En jij als Christen, hoe sta jij in het leven?
Kunnen anderen zien dat je met heel je hart en ziel vol ben van de Here? Dat de Here Jezus je verlost heeft en je deel mag uitmaken van zijn koninkrijk?

Hoe ga je om met mensen die Hem nog niet kennen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 21 aug 2015 08:31

Alblasserwaardje schreef:Miljarden mensen leven hun leven..
Wat dat leven is?Geluk, een mooi huis, leuke kleren, goede baan etc. etc.

En jij als Christen, hoe sta jij in het leven?
Kunnen anderen zien dat je met heel je hart en ziel vol ben van de Here? Dat de Here Jezus je verlost heeft en je deel mag uitmaken van zijn koninkrijk?

Hoe ga je om met mensen die Hem nog niet kennen?

Helaas heb ik de indruk dat veel christenen (hoe rechtser hoe erger) een karikatuur van hun heiland neerzetten, door in regels te blijven hangen.
Door inderdaad een geloof te propageren waarin vooral heel veel dingen NIET mogen.
Zelf probeer ik altijd de positieve kanten te laten zien, maar ik merk dat dat ook lang niet altijd lukt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2015 10:46

Alblasserwaardje schreef:Miljarden mensen leven hun leven..
Wat dat leven is?Geluk, een mooi huis, leuke kleren, goede baan etc. etc.

En jij als Christen, hoe sta jij in het leven?
Kunnen anderen zien dat je met heel je hart en ziel vol ben van de Here? Dat de Here Jezus je verlost heeft en je deel mag uitmaken van zijn koninkrijk?

Hoe ga je om met mensen die Hem nog niet kennen?

Gewoon, hetzelfde als met alle andere mensen.
De wereld is bezig met het hier en nu, uiterlijk is heel belangrijk geworden.
Er is daar iets voor uitgevonden, om jezelf aan de hele wereld te kunnen laten zien, het heet instagram.
Maar nu heeft God ons midden in die wereld geplaatst.
Niet als wereldvreemden, maar als tijdelijke bewoners, want wij hebben hier immers geen blijvende stad, zegt de Bijbel. We zoeken de toekomende.
En dan hoeven we niet rond te gaan als predikers, maar leef anderen gewoon voor. En toon in je daden en je woorden dat God je Leidsman is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2015 08:04

Chaya schreef:Gewoon, hetzelfde als met alle andere mensen.
De wereld is bezig met het hier en nu, uiterlijk is heel belangrijk geworden.
Er is daar iets voor uitgevonden, om jezelf aan de hele wereld te kunnen laten zien, het heet instagram.
Maar nu heeft God ons midden in die wereld geplaatst.
Niet als wereldvreemden, maar als tijdelijke bewoners, want wij hebben hier immers geen blijvende stad, zegt de Bijbel. We zoeken de toekomende.
En dan hoeven we niet rond te gaan als predikers, maar leef anderen gewoon voor. En toon in je daden en je woorden dat God je Leidsman is.

Eens, maar probeer dan wél (niet aan jou persoonlijk, maar als algemene oproep) om te laten merken dat het geloof juist iets is waardoor je je vrolijk mag voelen.
In mijn atheïstische-agnostische tijd had ik juist de indruk dat christenen helemaal niks mochten en zwaar leden onder de regels die de kerk ze oplegde.
Dat heb ik verkeerd gezien, maar die uitstraling is bepaald geen reclame...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2015 13:52

StillAwake schreef:Eens, maar probeer dan wél (niet aan jou persoonlijk, maar als algemene oproep) om te laten merken dat het geloof juist iets is waardoor je je vrolijk mag voelen.
In mijn atheïstische-agnostische tijd had ik juist de indruk dat christenen helemaal niks mochten en zwaar leden onder de regels die de kerk ze oplegde.
Dat heb ik verkeerd gezien, maar die uitstraling is bepaald geen reclame...

Ik ken binnen de kerken net zo veel - zo weinig - chagrijnige zuurpruimen als buiten de kerken.
M.a.w. die zitten overal. Het heeft veelal met karakter te maken.
Ik had ernstige ouders qua geloofsleven, maar wat hebben wij altijd een plezier gehad en is er heel vaak gelachen bij ons thuis.
Mijn oudste zoon is bevriend met de zoon van een predikant, maar het is daar in het gezin altijd gezellig en er is veel pret.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 02 sep 2015 14:23

Chaya schreef:Ik ken binnen de kerken net zo veel - zo weinig - chagrijnige zuurpruimen als buiten de kerken.
M.a.w. die zitten overal. Het heeft veelal met karakter te maken.
Ik had ernstige ouders qua geloofsleven, maar wat hebben wij altijd een plezier gehad en is er heel vaak gelachen bij ons thuis.
Mijn oudste zoon is bevriend met de zoon van een predikant, maar het is daar in het gezin altijd gezellig en er is veel pret.

Dat zal ik zeker niet tegenspreken, één van mijn beste vrienden is zowel predikant als een lollige vent.
Echter, naar de buitenwereld komt (vooral de) rechterflank over als een club waar de regels het plezier in het leven overschaduwen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2015 15:01

Doe nou eens niet zo negatief.
Je moet telkens even laten horen hoe erg het wel is, hier en daar.
Het was toch: leven en laten leven, zei je elders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2015 08:41

Chaya schreef:Doe nou eens niet zo negatief.
Je moet telkens even laten horen hoe erg het wel is, hier en daar.
Het was toch: leven en laten leven, zei je elders?

Wacht even, waar doe ik negatief?
Ik vertel alleen hoe ik, vóór ik op een positieve manier met christenen in contact kwam, de reformatorische tak zag (ik ben jarenlang langs een dergelijke school gefietst, omdat mijn eigen school een stukje verder was...).
Het is meer een waarschuwing om mensen duidelijk te maken dat ze eerder anti-reclame maken voor hun geloof dan reclame maken voor hun geloof.
Leven en laten leven inderdaad, maar als mensen een verkeerd beeld van mijn Verlosser geven raakt mij dat, en waarschuw ik.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 11:10

StillAwake schreef:Wacht even, waar doe ik negatief?
Ik vertel alleen hoe ik, vóór ik op een positieve manier met christenen in contact kwam, de reformatorische tak zag (ik ben jarenlang langs een dergelijke school gefietst, omdat mijn eigen school een stukje verder was...).
Het is meer een waarschuwing om mensen duidelijk te maken dat ze eerder anti-reclame maken voor hun geloof dan reclame maken voor hun geloof.
Leven en laten leven inderdaad, maar als mensen een verkeerd beeld van mijn Verlosser geven raakt mij dat, en waarschuw ik.

Dat zal voor die mensen dan ook gelden.
Wie zegt dat jij het juiste beeld hebt en zij niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 12:45

Chaya schreef:Dat zal voor die mensen dan ook gelden.
Wie zegt dat jij het juiste beeld hebt en zij niet?

Dat zeg ik helemaal nergens.
Het enige waar ik in dezen melding van maak is het feit dat de reformatorische school waar ik tweemaal per dag langs fietste in de tijd dat ik zelf ook nog op school zat op mij overkwam als een verzameling mensen die vooral heel erg veel niet mochten (en vaak stiekem wél deden).
Pas toen ik mijn latere vrouw leerde kennen heb ik gezien dat binnen deze stromingen wél levensvreugde voorkomt.
Wat ik erg pijnlijk vind is dat dit naar buiten toe (vaak) niet zo sterk gecommuniceerd wordt.
God komt dan op buitenstaanders (en dat was ik) over als een soort boeman.
Een klein beetje vergelijkbaar met het beeld van Allah dat bepaald (niet alle) moslims uitdragen.
Dat doet mij pijn, omdat ik mijzelf, in weerwil van wat anderen op dit forum van mij menen te moeten vinden, erg verbonden voel met deze zuil, en mijzelf ook als lid van deze zuil zie.

En ik ben volledig met je eens dat de jongeren op die school waar ik voorbij fietste ook een erg eendimensionaal en onjuist beeld van mij hadden, maar ik moet wel toegeven dat ik daar met mijn uitstraling (altijd een peuk in het mondje, lang haar, leren jack, kistjes aan de voeten) aan meewerkte.
Pas als je mij leerde kennen kwam je er achter dat ik gevoeliger was en ben dan ik deed voorkomen. Mijn uitstraling schrok echter dermate af dat niet iedereen aan dat experiment durfde beginnen.
Pas als je de refozuil van binnenuit leert kennen kom je er achter dat de regels veel minder streng zijn dan men naar buiten toe doet voorkomen. De uitstraling schrok mij echter dermate af dat ik, toen ik aan dat experiment durfde beginnen heel lang met een verkeerd beeld (van de zuil én van God) gekampt heb.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 13:25

Sommige mensen zijn ook gewoon bang om naar buiten te treden vanwege kwetsende en of onbeschofte reacties.
Ik denk dat je doelt op mensen uit uiterst rechtse kerken, die zijn in de regel heel erg op zichzelf ja.
Het opmerkelijke is dat daar juist veel mensen zitten die getrokken zijn midden uit de wereld.
Wist je dat?
Want die gingen op zoek en vonden het hier niet en daar veel te licht.
Fiets maar eens langs een refoschool (middelbaar) en dan zie je dat de jeugd heus niet rondloopt in een zwart jurkje of pantalon. En net zo veel giebelen en geinen als op iedere andere school.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:50

Chaya schreef:Sommige mensen zijn ook gewoon bang om naar buiten te treden vanwege kwetsende en of onbeschofte reacties.
Ik denk dat je doelt op mensen uit uiterst rechtse kerken, die zijn in de regel heel erg op zichzelf ja.
Het opmerkelijke is dat daar juist veel mensen zitten die getrokken zijn midden uit de wereld.
Wist je dat?
Want die gingen op zoek en vonden het hier niet en daar veel te licht.
Fiets maar eens langs een refoschool (middelbaar) en dan zie je dat de jeugd heus niet rondloopt in een zwart jurkje of pantalon. En net zo veel giebelen en geinen als op iedere andere school.

De school waar ik vroeger langsfietste (ik weet de naam niet, maar hij zat in Rotterdam) had die jurk/pantalon uitstraling wél.
En bekeerlingen vind je in elk genootschap.
Ikzelf heb ook daar mijn eerste "geloofskennismaking" gehad, maar ben juist lichter gegaan vanwege het taalgebruik.
Qua dogma's zit ik nu dan ook in de uiterst rechtse hoek van mijn eigen genootschap.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 13:56

StillAwake schreef:De school waar ik vroeger langsfietste (ik weet de naam niet, maar hij zat in Rotterdam) had die jurk/pantalon uitstraling wél.

Als je het Wartburg bedoelt (De Swaef of Revius, Noord of Zuid Rotterdam) ech nie.
Of je moet in de jaren 50 langs zijn gefietst. :lol:
Meisjes hebben een rok/jurk aan ja, maar die zijn kleurig en de laatste jaren vooral....kort.
En er is geen enkele jongen - al jaren niet meer - die in een nette broek loopt, type pantalon. Op zondag vaak niet eens meer.
StillAwake schreef:Ikzelf heb ook daar mijn eerste "geloofskennismaking" gehad, maar ben juist lichter gegaan vanwege het taalgebruik.

Jij bent ook niet DE graadmeter, ik zei alleen dat in die kerken opvallend veel voormalige "heidenen" lid zijn geworden, niet voor altijd, soms voor enkele jaren, maar toch.
En dan was het niet vanwege het taalgebruik, integendeel, dat werd juist heel goed begrepen. Want het is geen geheimtaal, al lijkt dat misschien wel zo. Maar je moet misschien meer luisteren met je hart, ipv met je hoofd.
Ik heb in mijn familie meerdere voormalige heidenen en zij zijn juist wettischer in veel opzichten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 14:05

Chaya schreef:Als je het Wartburg bedoelt (De Swaef of Revius, Noord of Zuid Rotterdam) ech nie.
Of je moet in de jaren 50 langs zijn gefietst. :lol:

Het heet tegenwoordig inderdaad Wartburg. Ik vermoed dat het om Revius gaat (bij station Alexander). En fijn dat je me zo jong inschat ;-)
Chaya schreef:Meisjes hebben een rok/jurk aan ja, maar die zijn kleurig en de laatste jaren vooral....kort.
En er is geen enkele jongen - al jaren niet meer - die in een nette broek loopt, type pantalon. Op zondag vaak niet eens meer.

Het zat hem indertijd (kort na de jaren 50 ;-) in de jaren tachtig/negentig) niet alleen in de kleding, maar ook in haardracht en dergelijke.
Het zou kunnen dat er veel veranderd is, maar ik kom nooit meer in die hoek van de stad.
StillAwake schreef:Ikzelf heb ook daar mijn eerste "geloofskennismaking" gehad, maar ben juist lichter gegaan vanwege het taalgebruik.

Jij bent ook niet DE graadmeter, ik zei alleen dat in die kerken opvallend veel voormalige "heidenen" lid zijn geworden, niet voor altijd, soms voor enkele jaren, maar toch.
En dan was het niet vanwege het taalgebruik, integendeel, dat werd juist heel goed begrepen. Want het is geen geheimtaal, al lijkt dat misschien wel zo. Maar je moet misschien meer luisteren met je hart, ipv met je hoofd.
Ik heb in mijn familie meerdere voormalige heidenen en zij zijn juist wettischer in veel opzichten.[/quote]Ook die mensen zijn niet DE graadmeter.
Daarnaast ben ik wettischer ingesteld dan veel van mijn schoonfamilieleden, maar heb het altijd aan een rechtlijnig karakter geweten.
Wellicht is het inderdaad een hypercorrectie van eerder gedrag.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe ga je om met de wereld en zij die Hem nog niet kennen?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 14:09

StillAwake schreef:Ook die mensen zijn niet DE graadmeter.
Daarnaast ben ik wettischer ingesteld dan veel van mijn schoonfamilieleden, maar heb het altijd aan een rechtlijnig karakter geweten.
Wellicht is het inderdaad een hypercorrectie van eerder gedrag.

Wat bedoel je nu met "die" mensen?
Het heeft zeker met karakter te maken, wil je iets goed doen als je je eenmaal ergens aangemeld hebt?
Maar vaak zie je ook bij mensen dat ze heel veel spijt hebben van hun voormalige goddeloze gedrag (wat ze in die tijd natuurlijk zo niet zagen).
En dan alleen maar puur het goede willen doen, God willen behagen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten