hypotheek vragen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Jess » 18 jul 2016 12:11

we gaan de volgende keer met ons verzekeringskantoor in zee, dat is bij de Regiobank. Daar kunnen de kinders idd met hun spaarpot komen en legen zonder met een pasje bij de betaalautomaat te moeten storten. Ik ben zelf niet bij de rabo maar mijn kind wel. Hij kon dus niet eens zijn gespaarde geld daar brengen omdat ik er geen pasje van had.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 18 jul 2016 14:07

Als je nog maar anderhalf jaar hoeft, zou je kunnen overwegen om nu over te sluiten. De boeterente is aftrekbaar, en je zit tegen een zeer laag tarief. Rente middeling zal waarschijnlijk hoger zijn. Als ik op de site van de rabo kijk, zie ik dat je met een NHG hypotheek (of tot 67,5% van de woningwaarde) 10 jaar vast hebt voor 1,9%....Hoeveel lager wil je het nog hebben... :D
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Jess » 14 aug 2017 11:48

We hebben het volgehouden, niet de hypotheek over gesloten. Nog een paar maanden te gaan en we kunnen met veel minder rente onze hypotheek gaan betalen. Wat een opluchting.

Nu vragen wij ons het volgende af:
we zijn gewend om hoge vaste lasten te hebben. Graag zouden we een verbouwing doen. Is het wijs om dit in een nieuwe hypotheek mee te nemen of zouden we er beter voor kunnen gaan sparen? Het gaat dan niet om een dakkapel erop maar om een stuk aan te bouwen. Gezien dit mogelijk is, we zijn nog altijd afhankelijk van 1 salaris en of we nog de prijs voor dit huis kunnen vragen die wij ervoor hebben betaald vraag ik me af.

We hebben nog 2 kinderen die financieel van ons afhankelijk zijn en voorlopig nog blijven. De rest staat redelijk op eigen benen, financieel dan. We vragen geen kostgeld van ze, dat druist tegen mijn principes in om geld van mijn kinderen te vragen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2017 15:05

Ik zou denk ik een middenweg zoeken, bijvoorbeeld eerst 2 jaar wat je bespaart opzij leggen / investeren en daarna kan je bijvoorbeeld de helft van dat geld inleggen zodat je 2e hypotheek lager wordt en de andere helft als buffer achter de hand houden voor het geval de financiele situatie verandert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2017 15:18

Jess schreef:We hebben het volgehouden, niet de hypotheek over gesloten. Nog een paar maanden te gaan en we kunnen met veel minder rente onze hypotheek gaan betalen. Wat een opluchting.

Nu vragen wij ons het volgende af:
we zijn gewend om hoge vaste lasten te hebben. Graag zouden we een verbouwing doen. Is het wijs om dit in een nieuwe hypotheek mee te nemen of zouden we er beter voor kunnen gaan sparen? Het gaat dan niet om een dakkapel erop maar om een stuk aan te bouwen. Gezien dit mogelijk is, we zijn nog altijd afhankelijk van 1 salaris en of we nog de prijs voor dit huis kunnen vragen die wij ervoor hebben betaald vraag ik me af.

We hebben nog 2 kinderen die financieel van ons afhankelijk zijn en voorlopig nog blijven. De rest staat redelijk op eigen benen, financieel dan. We vragen geen kostgeld van ze, dat druist tegen mijn principes in om geld van mijn kinderen te vragen.

Wij hebben een 2e aflossingsvrije hypotheek genomen, die was toen (nog)aftrekbaar. (tot medio 2018) Ik weet niet of dit nu nog zo is, de regels zijn veranderd he.
Wat Marnix zegt, is heel slim.
Ik neem aan dat jouw man (als hij de kostwinner is) ook langer door moet dan zn 65ste. En als hij AOW krijgt, duikel je meteen naar beneden qua inkomsten, als jij tenminste een aantal jaren jonger bent. (ik ga maar even uit van het gemiddelde :wink: )
Ik merk dat veel vijftigers zich nog niet bewust zijn van de inkomensval die je dan kunt hebben.
Op je 50e lijkt 67 of 68 nog zo ver weg.
En 1 AOW is geen vetpotje. Mits je dan een goed pensioen hebt, dan wordt het ook een ander verhaal.
Ik vraag de kinderen ook geen kostgeld. En wil ook niet dat ze moeten lenen voor hun studie. Ze mogen van mij in de zwarte cijfers beginnen.
En dat gebeurt ook, ze zijn best spaarzaam. Meer dan ik was vroeger. :oops:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Duschka » 14 aug 2017 15:31

@Jess
Ik denk dat dit echt wel van een paar factoren afhangt wat handig is.
Met de huidige rentes voor sparen en lenen, is lenen aantrekkelijk.
Is het inkomen naar verwachting de komende jaren stabiel genoeg?
Investeren levert zeker rendement op maar vaak op de langere termijn.

Daarnaast is het soms een psychologische voorkeur. De een spaart liever in het voren voor woningverbetering, de ander betaald liever af, ook afhankelijk van hoe nodig de verbouwing is.

Misschien kun je eens met een onafhankelijk adviseur gaan praten?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2017 15:56

Duschka schreef:Misschien kun je eens met een onafhankelijk adviseur gaan praten?

Die zijn niet gratis en vaak niet echt onafhankelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Duschka » 14 aug 2017 17:40

Chaya schreef:Die zijn niet gratis en vaak niet echt onafhankelijk.

Tsja ik zeg ook niet dat het gratis is? :-k
En er zijn echt goede, die idd geld kosten. Maar ook dat is dus een persoonlijke overweging.
Persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in feiten gebaseerd op details dan advies via een forum gebaseerd op enkele gegevens.

Maar dat is dus maar net wat je prettig vindt :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 12:21

Idd, ik ben blij dat we de nieuwe hypotheek gewoon via de hypotheker hebben geregeld. Dat kost wel wat maar het scheelt zoveel gedoe en uitzoekwerk, je kan goed de verschillende opties vergelijken en het beste / goedkoopste / pakket of wat je voorkeur ook is nemen. Als ik dat zelf allemaal uit zou moeten zoeken zou ik er nooit uitkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2017 13:23

Duschka schreef:Tsja ik zeg ook niet dat het gratis is? :-k

Okay. Zo bedoelde ik het niet hoor, maar veel mensen zijn niet op de hoogte dat een hypotheekadvies niet gratis is. Wij dachten ook, we stappen ff de : JAZEKER, de H.......... binnen.
Maar de teller gaat daar ook lopen.
En al heb je al een hypotheek lopen, voor een 2e moet je ook naar een tussenpersoon. En naar de notaris!
Die kosten kunnen onverwacht zijn, als je daar niet van op de hoogte bent.
Duschka schreef:Persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in feiten gebaseerd op details dan advies via een forum gebaseerd op enkele gegevens.

Dat is zeker waar, want daar moet je je financiële gegevens ter tafel brengen en dat is voor elke situatie weer anders.
Marnix schreef:Idd, ik ben blij dat we de nieuwe hypotheek gewoon via de hypotheker hebben geregeld. Dat kost wel wat maar het scheelt zoveel gedoe en uitzoekwerk, je kan goed de verschillende opties vergelijken en het beste / goedkoopste / pakket of wat je voorkeur ook is nemen. Als ik dat zelf allemaal uit zou moeten zoeken zou ik er nooit uitkomen.

Marnix, je mag het niet zelf doen. Wij hebben een hypotheek bij Ae**n, maar je wordt echt naar een tussenpersoon verwezen. De man die de hypotheek voor ons regelde, is inmiddels met pensioen en zijn kantoor bestaat niet meer, dus we moesten een andere opzoeken.
Zij hebben het prima geregeld.
En daar kom je zelf niet uit, met de fiscale gevolgen en voor- en nadelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 14:51

Je mag zelf allicht geen wijzigingen doen als je het via een tussenpersoon hebt afgesloten maar als je een nieuwe hypotheek wil afsluiten hoef je daar niet per se voor naar een hypotheekadviseur / tussenpersoon.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 20 aug 2017 11:52

Daarom is het inderdaad zo belangrijk om te beseffen bij wie je je hypotheek afsluit en hoe en bij welke tussenpersoon eventueel en de gevolgen voor latere tijdstippen / veranderingen.

Gelukkig zitten wij bij Florius, een echte aanrader.
Daar mag alles wat je wilt (binnen de algemene regels)
=> net zoveel aflossen wat je wilt (onbeperkt) vind ik de prettigste. Zeker met de rente op spaargeld van momenteel.

Héérlijk die vrijheid en dalende lasten bij wat extra geld af te lossen (maar let wel op voldoende buffer voor onvoorziene zaken)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Jess » 23 dec 2017 14:04

Heel veel geregeld en gedaan. We krijgen nu andere hypotheek. Wat we hadden was volledig aflossingsvrij, niet erg slim. Voor ons gevoel hebben we de afgelopen 10 jaar ons huis gehuurd. Nu gaan we veel aflossen, aan het eind van de rit blijft er nog een restschuld over van een kwart wat nu onze hypotheek is. Van ruim 5% naar 1,69% rente. De maandlast bruto 200 E minder.

Wat wel duidelijk is gebleken, als we het soms echt financieel moeilijk hadden kregen we zomaar es een x tas met groenten van iemand. Niet veel opzienbarende zaken hoor maar oooooo wat is het soms moeilijk om op God te vertrouwen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2017 15:05

Fijn dat het gelukt is Jess. Zo'n huis kan een molensteen om je nek worden.
Wij hebben nog een heel klein deel aflossingsvrij. Toch maar eens geinformeerd, maar we mogen maar 10% boetevrij p/j aflossen.
Okay dan. In boete heb ik niet zoveel zin. Dus 1/10 afgelost, voorlopig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2017 13:04

Jess schreef:Heel veel geregeld en gedaan. We krijgen nu andere hypotheek. Wat we hadden was volledig aflossingsvrij, niet erg slim. Voor ons gevoel hebben we de afgelopen 10 jaar ons huis gehuurd. Nu gaan we veel aflossen, aan het eind van de rit blijft er nog een restschuld over van een kwart wat nu onze hypotheek is. Van ruim 5% naar 1,69% rente. De maandlast bruto 200 E minder.

Wat wel duidelijk is gebleken, als we het soms echt financieel moeilijk hadden kregen we zomaar es een x tas met groenten van iemand. Niet veel opzienbarende zaken hoor maar oooooo wat is het soms moeilijk om op God te vertrouwen!


Dat is een mooi resultaat, 1,69 procent rente.
Dat is prachtig voor vanaf nu!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten