hypotheek vragen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2015 13:44

Als het zo weinig scheelt, is het misschien beter om dat geld in kas te houden voor noodgevallen. Hoeveel jaar moet je nog afbetalen als je het wel doet, want als dat (zeg) 20 jaar is, dan is het dus wel 20x64 euro = 1280 euro.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor StillAwake » 01 dec 2015 14:27

Jess schreef:het gaat ons op jaarbasis 64 euro netto schelen als ik 5000 euro aflos =D> =D> =D>

Aan het eind van de rit moet je alsnog aflossen.
Aan de andere kant: als je het bedrag tegen 1.28% rente wegzet op een spaarrekening heb je diezelfde 64 euro ook...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 01 dec 2015 14:58

Eens met Mortlach, het kan hard oplopen over al die jaren gezien de besparing, maar zeker een ruime buffer ook voor nu aanhouden!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Jess » 01 dec 2015 15:48

zoals Mortlach het zegt klinkt het aanlokkelijker. Is toch een ruime maand minder hypotheek betalen. En die 64 euro volgend jaar extra aflossen. Als je natuurlijk niet met kleine dingen begint kom je er nooit.

Het Nibud raad een buffer van 3550 aan, daar kunnen we ook nog aan voldoen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 15:49

Ik zou terughoudend zijn met aflossen, want eens gegeven blijft gegeven. M.a.w. mocht je het geld later toch nodig hebben, moet je het gaan lenen tegen rente, dat is toch jammer?
Je moet zeker weten dat je het geld absoluut niet nodig zult hebben, dan heeft het zin.
Wie kan in de toekomst kijken? Je kunt zomaar voor onverwacht hoge kosten komen te staan.
Als je eenmaal gewend bent aan een vast bedrag per maand en het is budgettair prima te doen, zou ik het zo houden.
Op een bedrag van 280.000 euro is het eigenlijk niks. (willekeurig gekozen)
Sinds 2001 is de hypotheekduur gemaximaliseerd op 30 jaar, in de praktijk goed te doen voor veel mensen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 01 dec 2015 16:50

Chaya schreef:Op een bedrag van 280.000 euro is het eigenlijk niks. (willekeurig gekozen)
Sinds 2001 is de hypotheekduur gemaximaliseerd op 30 jaar, in de praktijk goed te doen voor veel mensen.


Op het door jou genoemde bedrag moet je gemiddeld €9333 per jaar aflossen om na 30 jaar je hypotheek afgelost te hebben. Bij dit voorbeeldbedrag is €5000 dus te weinig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2015 16:54

Het ligt ook een beetje aan je vermogen. Als je teveel spaargeld hebt moet je weer belasting daar over betalen. Dan kan het zin hebben om af te lossen. Of een nieuwe auto te kopen ;)

Overigens is het met hypotheken niet zo "eens gegeven blijft gegeven". Je hebt geld geleend en je betaalt een deel van je schuld af. Dus heb je je schuld eerder voldaan en als je een nieuw huis koopt heb je meer geïnvesteerd in je oude huis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 17:08

Marnix schreef:Het ligt ook een beetje aan je vermogen. Als je teveel spaargeld hebt moet je weer belasting daar over betalen. Dan kan het zin hebben om af te lossen. Of een nieuwe auto te kopen ;)

Dat valt wel mee Marnix.
De heffingsvrije grens voor 2015 bedraagt 21.330 euro. Voor fiscale partners geldt een dubbele heffingsvrije grens van 42.660 euro.
En dat heb je in de regel niet 1 2 3 bij elkaar gespaard denk ik.
Marnix schreef:Overigens is het met hypotheken niet zo "eens gegeven blijft gegeven". Je hebt geld geleend en je betaalt een deel van je schuld af. Dus heb je je schuld eerder voldaan en als je een nieuw huis koopt heb je meer geïnvesteerd in je oude huis.

Jawel, als je het hebt afgelost, blijft dat zo dan kun je het niet meer terug halen.
Ik ken mensen die hierdoor in de financiële problemen zijn geraakt, omdat ze voor onverwacht hoge kosten kwamen te staan.
Sabra schreef:Op het door jou genoemde bedrag moet je gemiddeld €9333 per jaar aflossen om na 30 jaar je hypotheek afgelost te hebben. Bij dit voorbeeldbedrag is €5000 dus te weinig.

Soms hebben mensen een startkapitaaltje en hoeven ze niet het gehele bedrag te lenen. :D
Jess schreef:Het Nibud raad een buffer van 3550 aan

Dat is volgens mij een absoluut minimumbedrag, met een opgroeiend gezin in een koophuis, vind ik het aan de lage kant.
Aan de andere kant hoef je niet meteen in de rode vlekken te schieten dan als je wasmachine het begeeft.

Ik heb de laatste jaren ervaring met noodzakelijke verbouwingen, maar dan doe je met 3500 niet zo veel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2015 19:00

Een gift of erfenis en je zit zo aan dat bedrag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 01 dec 2015 20:39

Chaya schreef:Ik zou terughoudend zijn met aflossen, want eens gegeven blijft gegeven. M.a.w. mocht je het geld later toch nodig hebben, moet je het gaan lenen tegen rente, dat is toch jammer?
Je moet zeker weten dat je het geld absoluut niet nodig zult hebben, dan heeft het zin.
Wie kan in de toekomst kijken? Je kunt zomaar voor onverwacht hoge kosten komen te staan.
Als je eenmaal gewend bent aan een vast bedrag per maand en het is budgettair prima te doen, zou ik het zo houden.
Op een bedrag van 280.000 euro is het eigenlijk niks. (willekeurig gekozen)
Sinds 2001 is de hypotheekduur gemaximaliseerd op 30 jaar, in de praktijk goed te doen voor veel mensen.


De buffer moet inderdaad zo ruim zijn, dat het niet nodig is om te lenen, dan ben je niet goed bezig inderdaad.
Wat hiernaast overblijft heeft zin om extra af te lossen, je bespaart er echt geld op!
Wie kan in de toekomst kijken, niemand, maar dan krijgt alleen maar als als als vragen waar je niks verder mee komt.
En als je op den duur door extra aflossen in de toekomst nog lagere lasten hebt, dat is sowiezo nooit verkeerd!

http://hypotheeknaarnul.blogspot.nl/

Als je bovenstaande link leest, je krijgt gegarandeerd de smaak te pakken!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 01 dec 2015 21:20

Chaya schreef:Soms hebben mensen een startkapitaaltje en hoeven ze niet het gehele bedrag te lenen.


Het gaat hier om hypotheken niet om de waarde van het huis. Als jij een bedrag van 280.000 noemt is het logisch dat ik dat als waarde van de hypotheek interpreteer.

Los gezien daarvan, het is altijd goed om af te lossen. Na 30 jaar moet je je hypotheek hebben afgelost of een nieuwe hypotheek nemen waarvan de rente niet fiscaal aftrekbaar is.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2015 11:38

Sabra schreef:Los gezien daarvan, het is altijd goed om af te lossen. Na 30 jaar moet je je hypotheek hebben afgelost of een nieuwe hypotheek nemen waarvan de rente niet fiscaal aftrekbaar is.

Niet helemaal juist.
Ik heb een aantal jaren geleden een bedrag (voor de studie van mijn kinderen) op een spaarrekening gezet.
Daar krijg ik op dit moment meer rente op dan ik voordeel heb bij aflossen.
Als ik nu aflos ga ik per jaar 1.28% van het afgeloste bedrag minder betalen.
Als ik het op een spaarrekening zet krijg je (als je een beetje goed zoekt) 1.25%, maar de kans is groot dat dat over de komende 20 jaar gemiddeld genomen toch iets hoger uitkomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 07 dec 2015 12:00

StillAwake schreef:Niet helemaal juist.
Ik heb een aantal jaren geleden een bedrag (voor de studie van mijn kinderen) op een spaarrekening gezet.
Daar krijg ik op dit moment meer rente op dan ik voordeel heb bij aflossen.
Als ik nu aflos ga ik per jaar 1.28% van het afgeloste bedrag minder betalen.
Als ik het op een spaarrekening zet krijg je (als je een beetje goed zoekt) 1.25%, maar de kans is groot dat dat over de komende 20 jaar gemiddeld genomen toch iets hoger uitkomt.


Als je kinderen nog niet meerderjarig zijn, telt het bedrag op de spaarrekening mee voor het berekenen van je vermogen in box 3. Overstijgt dit de k€ 42 (of k€ 21 als je alleenstaande ouder bent) dan betaal je over het meerdere vermogensrendementsheffing. Het is dus nog maar de vraag in hoeverre het echt voordeliger is om te sparen i.p.v. af te lossen. Je betaalt namelijk (onder de huidige regelgeving) effectief 1,2% belasting over je vermogen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2015 12:02

StillAwake schreef:Niet helemaal juist.
Ik heb een aantal jaren geleden een bedrag (voor de studie van mijn kinderen) op een spaarrekening gezet.
Daar krijg ik op dit moment meer rente op dan ik voordeel heb bij aflossen.
Als ik nu aflos ga ik per jaar 1.28% van het afgeloste bedrag minder betalen.
Als ik het op een spaarrekening zet krijg je (als je een beetje goed zoekt) 1.25%, maar de kans is groot dat dat over de komende 20 jaar gemiddeld genomen toch iets hoger uitkomt.

Sabra schreef:Als je kinderen nog niet meerderjarig zijn, telt het bedrag op de spaarrekening mee voor het berekenen van je vermogen in box 3. Overstijgt dit de k€ 42 (of k€ 21 als je alleenstaande ouder bent) dan betaal je over het meerdere vermogensrendementsheffing. Het is dus nog maar de vraag in hoeverre het echt voordeliger is om te sparen i.p.v. af te lossen. Je betaalt namelijk (onder de huidige regelgeving) effectief 1,2% belasting over je vermogen.

Absoluut waar, maar die 42k zie ik voorlopig niet op mijn rekening staan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 07 dec 2015 12:04

StillAwake schreef:Absoluut waar, maar die 42k zie ik voorlopig niet op mijn rekening staan...


Dan heb je geluk (of niet). 8)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten