Straatkrant kopen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Straatkrant kopen

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 10:36

Teus schreef:Ik zou er niet mee om kunnen gaan, iets aan de muur hebben hangen met een waarde van 10 ruggen en dan weten dat mensen elke dag eten moeten halen bij een voedselbank of een hele dag kranten staan te verkopen voor een paar knaken.

En koop je die straatkranten dan ook?
Of ben je hiermee, zoals zovelen doen, aan het oordelen over andermans bestedingspatroon zonder het zelf echt beter te doen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2015 12:44

Teus schreef:Als je het echt wil weten...... ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.


Dat is hij of zij dus geen verkoper/verkoopster meer maar een bedelaar.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 12:46

Teus schreef:Als je het echt wil weten...... ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.

Funest voor de eigenwaarde van een verkoper.
Maar nog steeds beter dan de manier waarop de straatkrantverkoper door de meeste lieden behandeld wordt!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 10 jun 2015 12:54

Teus schreef:Als je het echt wil weten...... ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.


rotterdam schreef:Dat is hij of zij dus geen verkoper/verkoopster meer maar een bedelaar.


O.. dat is een reden voor jou om er onderuit te komen, lekker klein bedragje zo,n krantje voor 1 euro die ze zelf ook nog moeten kopen.

Nee, zeker geen bedelaar, hij of zij vraagt er toch niet om?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 10 jun 2015 12:57

Teus schreef:Als je het echt wil weten...... ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.

StillAwake schreef:Funest voor de eigenwaarde van een verkoper.

Nee hoor, ze hebben geld nodig om te leven, eigenwaarde is niet aan de orde, ga maar eens een gesprekje aan, doe ik voordat ik wat geef, dan kom je er wel achter waarvoor ze daar staan te verkopen.
Maar nog steeds beter dan de manier waarop de straatkrantverkoper door de meeste lieden behandeld wordt!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2015 19:26

Teus schreef:
O.. dat is een reden voor jou om er onderuit te komen,



Da's niet aardig Teus en daarbij je weet er niets van.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 10 jun 2015 22:26

Teus schreef:O.. dat is een reden voor jou om er onderuit te komen,


rotterdam schreef:[Da's niet aardig Teus en daarbij je weet er niets van.


Vindt jij het aardig om te beweren dat ik een bedelaar van hen maak of dat ze zich uitgeven voor bedelaar.

Ik weet er zoveel van dat jij zegt dat ik ik een bedelaar maak van krantenverkopers die ik wat toestop.
Maar goed, het zal me een zorg zijn wat jij er van vindt, ik wordt er vanbinnen blij van en weet waar het van komt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 10 jun 2015 22:37

Teus schreef: ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.
mona schreef:Ik heb begrepen dat het belangrijk is dat je de krant daadwerkelijk koopt. Aan het einde van de dag (of het dagdeel) wordt gekeken hoeveel kranten er verkocht zijn, en wat het heeft opgebracht. Een deel daarvan mag de dakloze houden. Het gaat om het principe dat men op hele kleine schaal weer een inkomen creëert. En dat daarmee ook een stukje eigenwaarde terug komt. Natuurlijk mag je altijd geld geven, maar er zit wel degelijk een 'gedachte' achter de straatkrant.

Ik praat zo mogelijk en bekijk elk geval apart, hierbij kom je er achter dat er niet zoveel eigenwaarde op te bouwen is als je hoort hoe het er bij die mensen er aan toe gaat, er zijn andere prioriteiten. Eigenwaarde vervalt al snel hoor, als je uit de prullenbak moet eten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor mona » 11 jun 2015 07:40

Teus schreef:Eigenwaarde vervalt al snel hoor, als je uit de prullenbak moet eten.
En toch is het gevoel van eigenwaarde, en door verkoop inkomsten creëren, wel het principe achter de straatkrant. Dat het allemaal minimaal is, dat is soms waar. Maar daarmee kan je het principe niet van tafel vegen, want je moet ergens weer klein beginnen, om de weg terug te vinden. Ik vind het een goede zaak, en blijkbaar werkt het wel, want de straatkrant bestaat al vanaf 1994.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Straatkrant kopen

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:25

Goed dat er een nieuw topic van is gemaakt, het had weinig meer met boeddha-beelden te maken ;-)
Persoonlijk heb ik inderdaad het idee dat je van een straatkrantverkoper een bedelaar maakt door hem zo te behandelen.
Waarom koop je die krant niet gewoon? Kost niet veel, die man verdient (ja, het is een verdienmodel) er geld mee, en re-integreert weer in de samenleving.
Waarom zo'n man (of vrouw) als bedelaar blijven zien?
Deze mensen hebben ook zo hun recht op eigenwaarde...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 11 jun 2015 08:35

Teus schreef:Eigenwaarde vervalt al snel hoor, als je uit de prullenbak moet eten.
mona schreef:En toch is het gevoel van eigenwaarde, en door verkoop inkomsten creëren, wel het principe achter de straatkrant. Dat het allemaal minimaal is, dat is soms waar. Maar daarmee kan je het principe niet van tafel vegen, want je moet ergens weer klein beginnen, om de weg terug te vinden. Ik vind het een goede zaak, en blijkbaar werkt het wel, want de straatkrant bestaat al vanaf 1994.


Een taakstraf is als doel om iets terug te doen voor de samenleving. Leuk bedacht, en zal in enkele gevallen resultaat geven evenals straatkrant verkoop voor eigenwaarde. Men heeft er geen geld en tijd voor over om elk geval apart te behandelen en dus hanteren 1 richtlijn.
Zie jij het zitten, een verkrachter of drugsdealer die papiertjes loopt te prikken of een parkeergarage aan loopt te vegen? Voor een ernstige kwajongensstreken zou het kunnen helpen.

Overigens, ik ben van mezelf niet zo geverig, de drang om iets te geven komt vanuit mijn nieuwe mens zijn, laten we daar maar geen commentaar op hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:39

Teus schreef:Een taakstraf is als doel om iets terug te doen voor de samenleving. Leuk bedacht, en zal in enkele gevallen resultaat geven evenals straatkrant verkoop voor eigenwaarde. Men heeft er geen geld en tijd voor over om elk geval apart te behandelen en dus hanteren 1 richtlijn.
Zie jij het zitten, een verkrachter of drugsdealer die papiertjes loopt te prikken of een parkeergarage aan loopt te vegen? Voor een ernstige kwajongensstreken zou het kunnen helpen.

Overigens, ik ben van mezelf niet zo geverig, de drang om iets te geven komt vanuit mijn nieuwe mens zijn, laten we daar maar geen commentaar op hebben.

Hoe je nou van een straatkrant bij een taakstraf komt is mij een raadsel.
Neem van mij aan dat er heel erg weinig mensen straatkranten staan te verkopen omdat ze en taakstraf hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 08:39

Teus schreef:Als je het echt wil weten...... ik koop geen krant zodat ze die alsnog kunnen verkopen, ik mag gewoon geld geven.


rotterdam schreef:Dat is hij of zij dus geen verkoper/verkoopster meer maar een bedelaar.


Inderdaad, plus als iedereen dat zou doen verdwijnt langzaam de straatkrant en zijn het gewoon bedelaars ipv verkopers met eigenwaarde en een doel in het leven.

Teus, je denkt dat je goed bezig bent door geen krant te kopen, maar eigenlijk doe je exact het tegenovergestelde.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:40

Lock&Stock schreef:Teus, je denkt dat je goed bezig bent door geen krant te kopen, maar eigenlijk doe je exact het tegenovergestelde.

En daarnaast boor je jezelf een vaak goed leesbaar blad door de neus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 08:41

Teus schreef:
O.. dat is een reden voor jou om er onderuit te komen, lekker klein bedragje zo,n krantje voor 1 euro die ze zelf ook nog moeten kopen.

Nee, zeker geen bedelaar, hij of zij vraagt er toch niet om?


Wat een geoordeel...

Overigens geef ik altijd een euro extra als ik dat krantje van mijn verkoper koop. Deze mensen moet het uiteindelijk niet hebben van giften Teus, deze mensen moeten het uiteindelijk hebben van re-integratie in de maatschappij. Je zelfvertrouwen en eigenwaarde opbouwen door iets anders te doen dan bedelen is een extreem belangrijke eerste stap. Door mensen maar gewoon geld te geven leren ze niets en bouwen ze ook niets op.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten