Straatkrant kopen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 08:41

StillAwake schreef:En daarnaast boor je jezelf een vaak goed leesbaar blad door de neus...


Zeker! Dat daklozenkrant in Amsterdam is echt serieus leuk om te lezen.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 08:43

Teus schreef:
Vindt jij het aardig om te beweren dat ik een bedelaar van hen maak of dat ze zich uitgeven voor bedelaar.


Als je iemand een aalmoes geeft (wat je doet) dan plaats jij jezelf boven die persoon, ook blijft het een bedelaar ook al vroegen ze er niet om. JIJ maakt ze een bedelaar door ze zomaar geld te geven.

Als je een krantje koopt ben jij een KLANT en zij een VERKOPER, dat is een totaal andere dynamiek.


Teus schreef:Maar goed, het zal me een zorg zijn wat jij er van vindt, ik wordt er vanbinnen blij van en weet waar het van komt.


Precies want het gaat er natuurlijk om wat jou blij maakt en niet wat goed is voor de daklozenkrantverkoper...... ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:46

Lock&Stock schreef:Zeker! Dat daklozenkrant in Amsterdam is echt serieus leuk om te lezen.

Ik ben al zeker een jaar niet meer in Amsterdam geweest (sowieso pas 3 keer denk ik...), maar zal het onthouden.
Ik ben meer aangewezen op de Rotterdamse variant ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 08:52

Teus schreef:Leuk bedacht, en zal in enkele gevallen resultaat geven evenals straatkrant verkoop voor eigenwaarde.


Goh, kan je deze schandelijke vergelijking ook onderbouwen met cijfers? Daarnaast heb je denk ik een totaal verkeerd beeld hoe de daklozenkrant werkt;

Werkwijze
Het doel achter de daklozenkranten is dat deelnemers langzaam steeds meer verantwoordelijkheid krijgen en nemen in hun werk. De begeleiding van de distributeurs wordt door de organisatie zelf ter hand genomen. De kranten worden betaald door middel van advertentieverkoop en de opbrengsten van de straatverkoop. De straatverkopers van daklozenkranten kunnen de kranten vaak inkopen voor een gereduceerd tarief, bijvoorbeeld de helft van de verkoopprijs. Wie geen geld heeft om de verkoop de eerste keer op te starten, wordt eerst op weg geholpen met een eenmalig klein krediet. Met het geld dat de verkoop van de krant oplevert, kunnen verkopers vervolgens weer nieuwe kranten kopen.

Daklozenkranten voorzien daklozen niet alleen van een bescheiden inkomen en een zekere dosis zelfrespect. Het is daarnaast ook een middel om het grote publiek bekend te maken met dak- en thuislozen en de problemen waar zij dagelijks mee moeten omgaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daklozenkrant

Het gaat niet alleen om dat kleine beetje zelfvertrouwen en eigenwaarde, het is ook omgaan met geld, krediet, sparen, inkoop en verkoop. En als jij iemand een euro toe stopt dan help je niet mee aan bovenstaande. Integendeel, je houdt mensen waar ze zijn; bedelaars.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 11 jun 2015 09:00

Teus schreef:
Vindt jij het aardig om te beweren dat ik een bedelaar van hen maak of dat ze zich uitgeven voor bedelaar.


Lock&Stock schreef:Als je iemand een aalmoes geeft (wat je doet) dan plaats jij jezelf boven die persoon, ook blijft het een bedelaar ook al vroegen ze er niet om. JIJ maakt ze een bedelaar door ze zomaar geld te geven.

Als je een krantje koopt ben jij een KLANT en zij een VERKOPER, dat is een totaal andere dynamiek.



Teus schreef:Maar goed, het zal me een zorg zijn wat jij er van vindt, ik wordt er vanbinnen blij van en weet waar het van komt.


Lock&Stock schreef:Precies want het gaat er natuurlijk om wat jou blij maakt en niet wat goed is voor de daklozenkrantverkoper......

Alleen...weet jij kennelijk niet waar het van komt, daar gaat het om.

Overigens al eens een persoonlijk gesprek gehad met zo iemand?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:04

Teus schreef:Overigens al eens een persoonlijk gesprek gehad met zo iemand?

Ja. En daarin heb ik juist altijd vernomen dat ze er trots op zijn weer enig inkomen te hebben, en valt vaak op dat ze het idee hebben dat ze zelf een eigen toko willen gaan opstarten met hun zuurverdiende geld (wishfull thinking...).
Ik ben er in elk geval nog nooit eentje tegengekomen die zichzelf als bedelaar zag of wilde profileren.
Overigens is één van mijn collega's op deze manier uit de goot geklommen, het kan dus wél.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 09:10

Teus schreef:Alleen...weet jij kennelijk niet waar het van komt, daar gaat het om.


Hoe bedoel je?


Teus schreef:Overigens al eens een persoonlijk gesprek gehad met zo iemand?


Ja hoor, ik koop iets van drie jaar bij dezelfde verkoper. Drie jaar geleden zag hij er verschrikkelijk uit. Nu is ie gewassen, geschoren, komt aan fietsen in nette kleren van het Leger des Heils. Hij is nog dakloos maar slaapt vaak bij een vriend en is zowaar bezig met een kleine sociale huurwoning. Dus met een beetje geluk staat er binnenkort een andere verkoper als deze man weer onderdeel uitmaakt van de maatschappij. En hoe komt dat? Door mensen die af een toe een euro toe stoppen? Of door het traject van de daklozenkrant?
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 11 jun 2015 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 09:11

Teus schreef:Overigens al eens een persoonlijk gesprek gehad met zo iemand?


StillAwake schreef:Ja. En daarin heb ik juist altijd vernomen dat ze er trots op zijn weer enig inkomen te hebben, en valt vaak op dat ze het idee hebben dat ze zelf een eigen toko willen gaan opstarten met hun zuurverdiende geld (wishfull thinking...).


Precies mijn ervaring ook.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 11 jun 2015 09:14

Teus schreef:Overigens al eens een persoonlijk gesprek gehad met zo iemand?

StillAwake schreef:Ja. En daarin heb ik juist altijd vernomen dat ze er trots op zijn weer enig inkomen te hebben, en valt vaak op dat ze het idee hebben dat ze zelf een eigen toko willen gaan opstarten met hun zuurverdiende geld (wishfull thinking...).
Ik ben er in elk geval nog nooit eentje tegengekomen die zichzelf als bedelaar zag of wilde profileren.
Overigens is één van mijn collega's op deze manier uit de goot geklommen, het kan dus wél.


Ik heb niet beweerd dat het niet kan en het principe niet zou werken maar als er in deze omstandigheden, die van een straatkrantverkoper, ook nog eens ziekte e.d. bij komt dan is wat geldt zeer op zijn plaats en is het maken van een bedelaar niet aan de orde.
Elke verkoper zit niet in exact dezelfde situatie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 09:15

Teus schreef:Ik heb niet beweerd dat het niet kan en het principe niet zou werken maar als er in deze omstandigheden, die van een straatkrantverkoper, ook nog eens ziekte e.d. bij komt dan is wat geldt zeer op zijn plaats en is het maken van een bedelaar niet aan de orde.
Elke verkoper zit niet in exact dezelfde situatie.


Maar je kan toch gewoon die krant kopen en er wat geld bij geven? Ik snap totaal niet wat je tegen het daklozenkrant initiatief hebt. Ik heb persoonlijk een grote adversie tegen ontwikkelingshulp en het doelloes geven aan goede doelen. Maar de daklozenkrant vind ik echt een briljant initiatief.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:18

Teus schreef:Ik heb niet beweerd dat het niet kan en het principe niet zou werken maar als er in deze omstandigheden, die van een straatkrantverkoper, ook nog eens ziekte e.d. bij komt dan is wat geldt zeer op zijn plaats en is het maken van een bedelaar niet aan de orde.
Elke verkoper zit niet in exact dezelfde situatie.

Natuurlijk koop ik ook wel eens een broodje of een kop koffie voor zo'n man, maar alleen maar als ik ook zijn krant koop.
Anders neem je deze mensen onvoldoende serieus.
En je mag best meer betalen voor zo'n krant, maar koop het ding alsjeblieft wél!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 11 jun 2015 09:33

Teus schreef:Ik heb niet beweerd dat het niet kan en het principe niet zou werken maar als er in deze omstandigheden, die van een straatkrantverkoper, ook nog eens ziekte e.d. bij komt dan is wat geldt zeer op zijn plaats en is het maken van een bedelaar niet aan de orde.
Elke verkoper zit niet in exact dezelfde situatie.


Lock&Stock schreef:Maar je kan toch gewoon die krant kopen en er wat geld bij geven? Ik snap totaal niet wat je tegen het daklozenkrant initiatief hebt. Ik heb persoonlijk een grote adversie tegen ontwikkelingshulp en het doelloes geven aan goede doelen. Maar de daklozenkrant vind ik echt een briljant initiatief.

Ik heb echt niets tegen het initiatief, ik vind het ook goede zaak.
Ik geef nooit zomaar iets weg zonder dat ik weet waar het naar toe gaat en ga daarom in gesprek en aan de hand van wat hij of zij me te vertellen heeft handel ik. Ik kan die krant gewoon kopen en voldoen aan de wens waarvoor ze er staan maar sommige leven in een andere of meer heftige situatie en hebben meer hulp nodig. Sommige dingen komen op je pad Lock&Stock, en wil God dat je handelt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Teus » 11 jun 2015 09:39

Teus schreef:Ik heb niet beweerd dat het niet kan en het principe niet zou werken maar als er in deze omstandigheden, die van een straatkrantverkoper, ook nog eens ziekte e.d. bij komt dan is wat geldt zeer op zijn plaats en is het maken van een bedelaar niet aan de orde.
Elke verkoper zit niet in exact dezelfde situatie.

StillAwake schreef:Natuurlijk koop ik ook wel eens een broodje of een kop koffie voor zo'n man, maar alleen maar als ik ook zijn krant koop.
Anders neem je deze mensen onvoldoende serieus.
En je mag best meer betalen voor zo'n krant, maar koop het ding alsjeblieft wél!

Als je in gesprek ben dan ga je al snel aan het feit voorbij waarvoor deze mensen er staan en denk je al verder en is de krant al aan het zicht onttrokken maar zal me de volgende keer meer op het feit richten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:42

Teus schreef:Als je in gesprek ben dan ga je al snel aan het feit voorbij waarvoor deze mensen er staan en denk je al verder en is de krant al aan het zicht onttrokken maar zal me de volgende keer meer op het feit richten.

Moet je doen, het is vaak best een leuk blad!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 jun 2015 10:12

Teus schreef:Ik geef nooit zomaar iets weg zonder dat ik weet waar het naar toe gaat en ga daarom in gesprek en aan de hand van wat hij of zij me te vertellen heeft handel ik. Ik kan die krant gewoon kopen en voldoen aan de wens waarvoor ze er staan maar sommige leven in een andere of meer heftige situatie en hebben meer hulp nodig. Sommige dingen komen op je pad Lock&Stock, en wil God dat je handelt.


Ik heb helaas mee gedaan aan meerdere grote en kleine liefdadigheidsacties. Zelfs een keer met vijf vrienden in 2 oude Renault Espaces naar Gambia gereden voor het goede doel. En als ik één ding heb geleerd is dat zomaar iets geven niemand helpt. Het is een hele korte termijn actie die geen onderliggende problemen oplost. Daarnaast zet je een precedent en wordt de ontvanger van de aalmoes weer een stukje verder weggezet van volledige deelname aan de maatschappij.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten

cron