Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2018 08:54

hans0166 schreef:dit is niet helemaal waar. Het industrieel, dus 99% van de tarwe, wordt tijdens het malen al gescheiden van de rest van de korrel.
Oók het meel/bloem van de warme bakker. ( overigens zijn de meeste warme bakkers helemaal zo warm niet meer )
Pas later, worden kiem, zemel en meel/bloem weer samengevoegd. Dit kan in de maalderij plaatsvinden, maar ook in de broodfabrieken.
Er kan dus gewoon bloem gebruikt zijn, waaraan de andere zaken weer opnieuw toegevoegd worden ergens tijdens het proces.
De aanduiding op de verpakking is een wassen neus.

ps kneden veel werk, kijk eens op marktplaats voor een bbm, voor een tientje staan ze soms al te koop. Er gaat niets boven eigen brood :)

Het verschil is al meteen zo duidelijk te zien, als je een brood van de supermarkt - ook al is dat net afgebakken in de oven ter plekke - en eentje van de ambachtelijke bakker, naast elkaar legt.
Ik heb jaren een bbm gehad, maar toen hij kapot ging heb ik geen nieuwe gekocht. Brood kneden is wel lekker ontspannend. Je kunt er je agressie op kwijt. Altijd handig als je hier op het forum geweest bent. :lol:
mohamed schreef:Maar waarom koop je je bakkersbrood niet gesneden?

Omdat ik die boterhammetjes vaak te dun vind.
Er is wel een bakker in de buurt die een machine heeft die op 2 standen snijdt. Maar ik snijd het liever zelf en dan heb ik aan 2 boterhammen meer dan genoeg. (van de supermarkt heb ik er 4 nodig om diezelfde verzadiging te krijgen).
Ik heb op aanraden van een vriendin een broodmes bij de H.ema gekocht - met kartels - en dat ding blijft loeischerp. Ik ben er superzuinig op, bewaar hem in de originele cover en niemand mag dat mes gebruiken voor iets anders dan brood.

Dat geldt trouwens voor alle messen en scharen. Ik heb een speciale naaischaar en daar mag alleen stof, garen of wol mee geknipt worden.
Een papierschaar en een schaar voor van alles en nog wat.
Mijn vader was een ambachtsman en hij leerde ons: goed gereedschap is meer dan het halve werk. Want werken met een botte zaag of een botte schaar, geeft ergernis en je levert slecht werk af.
Dus investeer eerst daarin voordat je aan de slag gaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 09:38

Marnix schreef:Lekker. Wat hadden ze in Noorwegen ook heerlijk brood overal. Zelfgebakken brood of van de bakker is wel heel lekker ja. Je moet er alleen wel tijd ervoor hebben. Dus hier nog regelmatig supermarktbrood. Ligt er overigens ook wel aan hoeveel je ervoor wil betalen, hoe het smaakt. Wij halen meestal de Jumbo Boeren Pompoen, vind ik prima te eten, ook al heeft de bakker lekkerder brood

Ik eet zelden (of eigenlijk nooit) brood als ik in Nederland ben. Vrijwel altijd rijst, en (onder dwang) af en toe aardappels.
In Noorwegen, maar ook in Spanje, Italie, Duitsland, enz. is het brood zo oneindig veel lekkerder dan dat spul wat in Nederland voor brood door moet gaan...

Al moet ik zeggen dat ik afgelopen weekend in Nederland een brood geproefd heb wat er wel mee door kon.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2018 10:11

StillAwake schreef:Ik eet zelden (of eigenlijk nooit) brood als ik in Nederland ben. Vrijwel altijd rijst, en (onder dwang) af en toe aardappels.
In Noorwegen, maar ook in Spanje, Italie, Duitsland, enz. is het brood zo oneindig veel lekkerder dan dat spul wat in Nederland voor brood door moet gaan...

Al moet ik zeggen dat ik afgelopen weekend in Nederland een brood geproefd heb wat er wel mee door kon.

Als je in Rotterdam bent, bezoek dan eens deze bakker, dan ben je meteen om
Afbeelding
https://www.dasbrot.nl/adres
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2018 10:28

Duits brood vind ik ook heerlijk....lekker stevig
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 10:47

Chaya schreef:Als je in Rotterdam bent, bezoek dan eens deze bakker, dan ben je meteen om
Afbeelding
https://www.dasbrot.nl/adres

Grappig, ik zal eens kijken.
Noordplein is vlakbij 1 van mijn favoriete winkels.
Als ik bij "The Whiskybase" kom zal ik hier ook eens gaan kijken.
Ik heb nooit van Nederlands brood gehouden, maar wellicht is het bij een dergelijk figuur wel goed te eten ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 10:57

Chaya schreef:Het verschil is al meteen zo duidelijk te zien, als je een brood van de supermarkt - ook al is dat net afgebakken in de oven ter plekke - en eentje van de ambachtelijke bakker, naast elkaar legt.
Ik heb jaren een bbm gehad, maar toen hij kapot ging heb ik geen nieuwe gekocht. Brood kneden is wel lekker ontspannend. Je kunt er je agressie op kwijt. Altijd handig als je hier op het forum geweest bent. :lol:


Daarom ben ik af en toe wat scherp, daar word je brood dan weer lekkerder van :P

StillAwake schreef:Ik eet zelden (of eigenlijk nooit) brood als ik in Nederland ben. Vrijwel altijd rijst, en (onder dwang) af en toe aardappels.
In Noorwegen, maar ook in Spanje, Italie, Duitsland, enz. is het brood zo oneindig veel lekkerder dan dat spul wat in Nederland voor brood door moet gaan...

Al moet ik zeggen dat ik afgelopen weekend in Nederland een brood geproefd heb wat er wel mee door kon.


Het licht er ook wel aan waar je het haalt, bij de bakker heb je doorgaans prima brood, ook in Nederland. Maar in Noorwegen is het idd wel een stuk beter, daar heb je ook veel meer echt meergranenbrood, grof brood... heerlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 11:07

Marnix schreef:Daarom ben ik af en toe wat scherp, daar word je brood dan weer lekkerder van :P



Het licht er ook wel aan waar je het haalt, bij de bakker heb je doorgaans prima brood, ook in Nederland. Maar in Noorwegen is het idd wel een stuk beter, daar heb je ook veel meer echt meergranenbrood, grof brood... heerlijk.

Eens, maar in Nederland zie je zelden iemand zijn brood droog opeten.
Iets wat in andere landen veel gangbaarder is.
Dus blijkbaar vinden heel veel mensen het nederlandse naturel-brood niet heel geweldig ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 02 jul 2018 15:21

Chaya schreef:Het verschil is al meteen zo duidelijk te zien, als je een brood van de supermarkt - ook al is dat net afgebakken in de oven ter plekke - en eentje van de ambachtelijke bakker, naast elkaar legt.


Een warme bakker heeft over het algemeen nét iets meer geduld met z'n product dan een fabriek. En de beste smaakmaker voor brood is nou eenmaal: tijd, en niet poedertjes en kunstmatige additieven uit een pakje.

Het brood van een supermarkt, incl afgebakken daar, is en blijft fabrieksbrood, er is er niet één die z'n deeg zelf maakt. Kan ook niet, als je de productrange ziet zou er een heel team heel de dag staan kneden,dus een echte bakkerij, én dan ben je weer terug bij de warme bakker. En die kan echt geen brood maken voor 65 cent, of kleinbrood voor 15 ct.
Een normale cyclus voor een gistbrood zit je al snel rond de 3 uur; voor een desembrood op het dubbele, of zelfs 24 u of meer.
In de fabriek hebben ze liefst alles binnen het uur/anderhalf achter de rug, dat is inclusief rijzen en bakken. Hun deeg is het ook dat in de supermarkten de oven ingekukeld wordt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 16:22

hans0166 schreef:Een warme bakker heeft over het algemeen nét iets meer geduld met z'n product dan een fabriek. En de beste smaakmaker voor brood is nou eenmaal: tijd, en niet poedertjes en kunstmatige additieven uit een pakje.

Het brood van een supermarkt, incl afgebakken daar, is en blijft fabrieksbrood, er is er niet één die z'n deeg zelf maakt. Kan ook niet, als je de productrange ziet zou er een heel team heel de dag staan kneden,dus een echte bakkerij, én dan ben je weer terug bij de warme bakker. En die kan echt geen brood maken voor 65 cent, of kleinbrood voor 15 ct.
Een normale cyclus voor een gistbrood zit je al snel rond de 3 uur; voor een desembrood op het dubbele, of zelfs 24 u of meer.
In de fabriek hebben ze liefst alles binnen het uur/anderhalf achter de rug, dat is inclusief rijzen en bakken. Hun deeg is het ook dat in de supermarkten de oven ingekukeld wordt.


Plus versheid, dat speelt ook mee. En houdbaarheid. Brood in de supermarkt is minder vers want dat is echt niet op de dag zelf gebakken. Het moet dus ook langer houdbaar zijn, vandaar bepaalde toevoegingen. Het is het bekende verhaal, heb je met veel dingen: voor kwaliteit betaal je meer en het kost iets meer tijd. En het is afhankelijk van een aantal dingen of mensen dat ervoor over hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 02 jul 2018 23:04

Ik betaal graag wat meer dan dat ik brood ga zitten eten wat niet te pruimen is. Sowieso vind ik betalen voor iets wat ik niet lust altijd te duur. We leven potverdorie niet in de hongerwinter!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 14:45

mohamed schreef:Ik betaal graag wat meer dan dat ik brood ga zitten eten wat niet te pruimen is. Sowieso vind ik betalen voor iets wat ik niet lust altijd te duur. We leven potverdorie niet in de hongerwinter!


Dat snap ik. Maar je kan ook weer niet voor alles meer betalen voor beter tenzij je heel goed verdient. Daarin moet je, of in ieder geval veel anderen toch keuzes maken. Alles is relatief en luxe. In de hongerwinter was je dolblij geweest met een zak goedkoop fabrieksbrood en had je er van genoten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 07 jul 2018 07:28

mohamed schreef:Ik betaal graag wat meer dan dat ik brood ga zitten eten wat niet te pruimen is.


Marnix schreef:Maar je kan ook weer niet voor alles meer betalen voor beter tenzij je heel goed verdient.



een eigengebakken brood is niet duurder dan een dump fabrieksbrood, daarnaast is het voedzamer en gebruik je dus minder.
Je hebt een 2e hand BBM voor een habbekrats, die heb je er in twee maanden uit wat betreft kosten.

Bloem/meel, koop je online, niet bij appie of jumbie or lidl. Als je desem gebruikt hoeft je ook geen gist te kopen. Water, bloem/meel en een beetje zout, en je hebt een brood. Alle andere toevoegingen zijn niet noodzakelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2018 08:39

hans0166 schreef:Bloem/meel, koop je online, niet bij appie of jumbie or lidl. Als je desem gebruikt hoeft je ook geen gist te kopen. Water, bloem/meel en een beetje zout, en je hebt een brood. Alle andere toevoegingen zijn niet noodzakelijk.

Nee joh, bij de molenaar. Overal verspreid in Nederland staan korenmolens waar je versgemalen graan(mixen) kunt kopen. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2018 08:41

Het is duurder als je het koopt. Als je het zelf maakt niet. Kost alleen wel meer tijd. Ik denk niet dat ik de discipline heb om iedere avond een brood te maken en zelfs niet om de ingredienten in een machine te gooien. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2018 08:54

Ja, een patatje halen bij de snackbar om de hoek kost ook veel minder tijd en moeite dan zelf de aardappelen schillen, wassen, snijden, voorbakken, af laten koelen, nogmaals bakken.
Blik soep opendraaien is zo gebeurd. Bouillon trekken, zeven, balletjes draaien, soepgroenten snijden, op smaak brengen..... pfft, wat maakt een mens het zich toch moeilijk. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten