Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

DominiCanis

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor DominiCanis » 26 jun 2018 16:51

Vond laatst bij de Lidl potjes met daarin terrine van hert met cognac. Twee euro ofzo. Erg lekker, meteen nog tien gekocht. Het spul blijft lang goed.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2018 15:46

Goed om te weten:

De clue zit ‘m nu in het tarweMEEL. Want je mag een brood pas ‘volkoren’ noemen als de zemel en kiem gemengd zijn met meel. Als het brood gemaakt is van tarweBLOEM, is het gewoon witbrood, ook al ziet het er bruin uit.

Maar hoe weet je dan of het brood in de supermarkt volkoren is? Dan moet je even goed op de verpakking van het brood kijken. Wil het brood volkoren zijn, moet het hoofdbestandsdeel tarwemeel zijn, en niet tarwebloem.


Het meest verkochte supermarktbrood in Nederland is namelijk bruingekleurd witbrood!

Bron: https://www.ad.nl/koken-en-eten/zo-onde ... d~a3bea419
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2018 23:36

Koop je volkorenbrood liever bij de warme bakker.

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2018 23:38

Optimatus schreef:Ik ben overigens gek op rode kool, vooral met stukjes appel :)

Ik ook. Met een slagersgehaktbal erbij!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 08:57

mohamed schreef:Koop je volkorenbrood liever bij de warme bakker.

Ik lust geen brood van de supermarkt. Het is vaak klef en het heeft weinig voedingswaarde.
Ik koop ongesneden brood bij de warme bakker en een enkele keer bak ik het zelf.
Het kneden is nl. zwaar en langdurig werk. Ik heb geen broodbakmachine meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2018 21:03

Nou die tijd is al lang voorbij.
Tegenwoordig bakken ze in veel supermarkten hun eigen verse broodjes die heerlijk smaken
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 30 jun 2018 21:49

Chaya schreef:Wil het brood volkoren zijn, moet het hoofdbestandsdeel tarwemeel zijn, en niet tarwebloem.


dit is niet helemaal waar. Het industrieel, dus 99% van de tarwe, wordt tijdens het malen al gescheiden van de rest van de korrel.
Oók het meel/bloem van de warme bakker. ( overigens zijn de meeste warme bakkers helemaal zo warm niet meer )
Pas later, worden kiem, zemel en meel/bloem weer samengevoegd. Dit kan in de maalderij plaatsvinden, maar ook in de broodfabrieken.
Er kan dus gewoon bloem gebruikt zijn, waaraan de andere zaken weer opnieuw toegevoegd worden ergens tijdens het proces.
De aanduiding op de verpakking is een wassen neus.

ps kneden veel werk, kijk eens op marktplaats voor een bbm, voor een tientje staan ze soms al te koop. Er gaat niets boven eigen brood :)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 30 jun 2018 21:51

MoesTuin schreef:Nou die tijd is al lang voorbij.
Tegenwoordig bakken ze in veel supermarkten hun eigen verse broodjes die heerlijk smaken


helemaal gemaakt op smaak, veel zooi in verwerkt, en niks vers, het enige is dat het een oven ziet. Het deeg is soms al enkele dagen oud. Daar is niks mis mee, maar het is allemaal schijnvers.

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2018 10:26

Chaya schreef:Ik lust geen brood van de supermarkt. Het is vaak klef en het heeft weinig voedingswaarde.

Inderdaad, het was niet te kauwen toen ik het tientallen jaren geleden voor het laatst proefde.
Chaya schreef:Ik koop ongesneden brood bij de warme bakker en een enkele keer bak ik het zelf.
Het kneden is nl. zwaar en langdurig werk. Ik heb geen broodbakmachine meer.

Brood thuis bakken is lastig en met een warme bakker in de buurt ook niet echt nodig als je het mij vraagt. Maar waarom koop je je bakkersbrood niet gesneden?

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2018 10:29

hans0166 schreef:helemaal gemaakt op smaak, veel zooi in verwerkt, en niks vers, het enige is dat het een oven ziet. Het deeg is soms al enkele dagen oud. Daar is niks mis mee, maar het is allemaal schijnvers.

Zo is dat!

Koop je brood liever bij de warme bakker en supermarktbrood lekker in de schappen laten liggen! En een zaak als Bakker Bart is geen warme bakker, maar de kleine zelfstandige is dat wel. En die laatste moet je hebben.

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2018 10:31

hans0166 schreef:ps kneden veel werk, kijk eens op marktplaats voor een bbm, voor een tientje staan ze soms al te koop. Er gaat niets boven eigen brood :)

Wil je eens een foto posten van je eigen brood? Je maakt me wel nieuwsgierig en kneden van deeg is inderdaad niet veel werk. De eerste keer dat ik het deed ging dat wel met het nodige gevloek gepaard. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2018 11:13

hans0166 schreef:helemaal gemaakt op smaak, veel zooi in verwerkt, en niks vers, het enige is dat het een oven ziet. Het deeg is soms al enkele dagen oud. Daar is niks mis mee, maar het is allemaal schijnvers.

Even specifieker dan.
De plus supermarkten en dan de meergranen en zaden brood van Korenlander......heerlijk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 01 jul 2018 12:10

mohamed schreef:Wil je eens een foto posten van je eigen brood? Je maakt me wel nieuwsgierig en kneden van deeg is inderdaad niet veel werk. De eerste keer dat ik het deed ging dat wel met het nodige gevloek gepaard. :mrgreen:


al een iets oudere foto, maar ben erg conservatief met brood :) bak gewone busbroden en vloer desembrood

Afbeelding

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2018 13:21

Dat ziet er superlekker uit! Nu nog een foto van een opgesneden brood en je hebt me bekeerd! :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2018 13:25

Lekker. Wat hadden ze in Noorwegen ook heerlijk brood overal. Zelfgebakken brood of van de bakker is wel heel lekker ja. Je moet er alleen wel tijd ervoor hebben. Dus hier nog regelmatig supermarktbrood. Ligt er overigens ook wel aan hoeveel je ervoor wil betalen, hoe het smaakt. Wij halen meestal de Jumbo Boeren Pompoen, vind ik prima te eten, ook al heeft de bakker lekkerder brood
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten