Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2018 20:40

Chaya schreef:Maar ik begrijp dat Boekenlezer alleen is en sommige gerechten maak je niet voor 1 persoon. Ook tiramisu niet.
Maar dan zou ik het liever halen bij een patisserie. ...

Die zit in Frankrijk. Of wellicht Zuid-België? Maar hier vind je toch nergens een patisserie?

lekkerbek schreef:Wat die tiramisu betreft: ik ben ook alleen maar ik maak het toch af en toe. Dan geef ik de helft aan mn boverburen of aan mn ouders, en ik heb zelf 3 dagen een heerlijk toetje.
En het is overigens zeer snel klaar, je zet sterke koffie, doe dit in een schaaltje, even wat lepels amaretto of zo erin.
Dan mix je t eigeel van 3 eieren met wat witte basterdsuiker, als dit er romig uitziet goe je er 500 mg mascarpone door. In een andere kom mix je de slagroom met witte basterdsuiker. Daarna spatel je de slagroom door t andere mengsel.
Dan ga je t opbouwen: haal de lange vingers door de koffie en leg deze op een langwerpige schaal. Doe hierna de helft van t mengsel op en strijk het wat glad. Hierna weer lange vingers in koffie gedoopt op t mascarpone mengsel leggen, en hierbovenop de rest van t mascarpone mengsel. Als laatste strooi je er cacao op, wel een zeefje gebruiken. Minimaal 2 uur in de koelkast zetten voor je t gaat eten.
Eet smakelijk! (Ws geef je de helft niet weg :lol: )

Je hebt het over snel klaar, maar zo te zien is het nog een behoorlijke onderneming! Helemaal na een werkdag. Dan is zo ongeveer iedere op te tillen pen al te veel. Sorry, maar er zijn van die tijden dat ik flink lui kan zijn, en vooral zaterdag is typisch zo'n dag.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2018 20:44

Cambozola blijkt uit Duitsland te komen! Dat wist ik helemaal niet!
Ik ging op de klank af, en dacht dat het wel uit Italië zou komen. Niet dus!
Dat ontdekte ik bij deze websites, toen ik het woord als zoekterm intypte om te zien of het met enkel of dubbel z gespeld moest worden:
Cambozola Classic
Cambozola
Wel een erg lekker soort kaas! Ik kan het aanbevelen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2018 23:27

Boekenlezer schreef:Ja, maar dat is natuurlijk wel veel meer werk! :( Maar als het eens uitkomt, is het natuurlijk te proberen.

Vandaag heb ik eens helemaal geen zin in koken. Ik heb van de Albert Heijn nu de Pizza Ananaschutney Beenham. Een smaak die ik nooit koos, omdat ik altijd voor de Prosciutto ging, of de Quattro Stagioni, zoiets. De Pizza Shoarma heb ik in eens experimenteerbui ook eens gekozen, en die smaakte mij erg goed.

Afbeelding

Overigens kom je onder het zoeken soms wel leuke informatieve links tegen. Zoals bijvoorbeeld deze: Gesteggel over de pizza Hawaii: sluit jij je aan bij team-ananas?

Dit lijkt allemaal heel wat, maar een goeie pizza bak je op minstens 400 graden van handgemaakt deeg wat een paar dagen in de koelkast heeft gelegen voor die luipaardenhuid. En de bodems van voorgebakken pizza's worden nooit meer elastisch zoals het hoort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Luipaardenhuid.

Om thuis een goeie pizza te bakken heb je minimaal een G3 Ferrari oven nodig die je modificeert.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2018 13:49

Naar 2 verschillende supermarkten geweest voor hele groene erwten. Uit het assortiment gehaald. :roll:
Lange leve de middenstander, die ze wel heeft, ook een joekel van een bos selderij, ipv dat piepkleine bosje bij de AH. En de slager die een mooie grote varkenskluif had liggen en een mooie klapstuk voor me afsneed.
Straks gaat de grote pan op met het klapstuk erin, na een paar uurtjes zachtjes trekken gaan de aardappels, uien en peen erin.
Heerlijk. Ik houd van de winter. ::))
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 27 feb 2018 15:12

Mijn vader maakte het vroeger ook...in een mega pan...
Heerlijk die dikke erwten
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2018 10:15

Hm jammer dat mijn vrouw geen erwtensoep eet.... Ik vind een pan voor jezelf maken wat veel gedoe en hou sowieso niet zo van dingen koken die de rest niet lust :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 28 feb 2018 10:59

Marnix schreef:Hm jammer dat mijn vrouw geen erwtensoep eet.... Ik vind een pan voor jezelf maken wat veel gedoe en hou sowieso niet zo van dingen koken die de rest niet lust :)

Warme (erwten)soep is een uitstekend middel om mee te evangeliseren tijdens de barre koude.
Geen van onze kinderen lust snert of hutspot dan zou ik dat dus ook nooit meer eten als ik zo redeneer.
Ik ga van het standpunt uit dat niemand hoeft te eten wat hij/zij niet lust, dus het gebeurt regelmatig dat ik 2 verschillende gerechten in elkaar fröbel.
Ik ga na de lunch beginnen met het koken van een pan snert, dat is slow food dus laat ik lekker uren pruttelen op de kleinste kookpit.
Voor de snerthaters maak ik een roerbakschotel. Dat is zo klaar.
Ik vries voor onszelf nog een bak in, zodat we over een paar weken het nog een keer eten, de rest gaat in 1 persoons porties naar diverse alleenstaanden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2018 15:16

Goed bezig. En lekker. Maar ik kook dus nooit twee gerechten omdat iemand iets niet lust, dan kook ik liever 1x iets wat iedereen lust. Veel dingen die mijn vrouw niet lust eet ik regelmatig in een restaurant of als ze niet thuis eet (de kleine eet namelijk wel alles :) ) maar ik heb nog nooit een pan snert gemaakt voor met z'n tweeen, dat vind ik dan teveel werk :)

Maar ik vind het wel erg lekker... en gelukkig staat het af en toe wel ergens anders op het menu, in het restaurant op het werk, bij de kerstviering op het werk, bij anderen.... dus het is niet dat ik het nooit eet. Anders had ik het misschien wel een keer gemaakt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 28 feb 2018 15:34

Toen ze hier 10 min waren, aten ze ook alles.
Maar daarna werden ze langzaam "vergiftigd" door de Italiaantjes en de Sushi boys. :mrgreen:
Gelukkig lusten ze de door mij gemaakte verse pizza's (stuk gezonder dan die kartonnen diepviresschijven) en hamburgerbroodjes ook heel graag.
Maar ik blijf altijd hoop houden.
Ik heb jaren mijn neus opgetrokken voor mijn moeder's hachee en nu is het in de winter een van mijn lievelingsgerechten.
Snert krijg ik nooit ergens anders. En die restaurantsoep blief ik niet. Dat is geen snert maar spliterwtensoep.
Lust ze wel bruinebonensoep? Die lusten ze hier weer wel :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2018 17:07

Ja en verder maar ik vaak zelf tomatensoep, paprikasoep, pompoensoep, groentesoep en zo. Maar wel vaak in het weekend en op vrijdag want door de week hebben we geen tijd om uitgebreid te koken. Dat heb je met een kind en allebei 4 dagen in de week werken :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 28 feb 2018 18:34

Wij aten nog tuinbonen uit de diepvries van vorig jaar uit de moestuin
En zo heerlijk (waren geblancheerd ingevroren)
Buiten vriest het nu ook nog flink, maar kan niet wachten tot de Lente begint.
de tuinboontjes voor dit jaar staan nu al wortel te schieten en zodra de vorst voorbij is, gaan ze de tuin in.......de tuinboon is wel 1 van de eerste die in het voorjaar de grond in gaan.
Veel mensen lusten tuinbonen niet graag, maar als je de tuinbonen straks jong plukt, heerlijk zacht en mals :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2018 14:47

Marnix schreef:Ja en verder maar ik vaak zelf tomatensoep, paprikasoep, pompoensoep, groentesoep en zo. Maar wel vaak in het weekend en op vrijdag want door de week hebben we geen tijd om uitgebreid te koken. Dat heb je met een kind en allebei 4 dagen in de week werken :D

Nee snap ik. :D
Ik houd het juist in het weekend eenvoudiger, omdat ik de hele werkweek veel aandacht aan het eten besteed. Ik werk alleen in de ochtenduren nog, en soms een middagje.
Koken is voor mij geen sluitstuk, of een moeten, ik vind het gewoon leuk.
Ik had geinvesteerd in een grote 7 liter soeppan met een speciale bodem en daar heb ik geen spijt van.
Anders moest ik de soep uiteindelijk verdelen over mn twee grootste pannen, en vaak roeren, om te voorkomen dat er een koek op de bodem vast ging zitten.
Het scheelt afwas en ergernis.
De soep bleek zo te zijn ingedikt dat schoonvader er water bij had gedaan appte hij net.
Vanavond maak ik frites, aardappelen zijn al geschild en gesneden.
En een heerlijke Kwekkeboom rundvlees croquet erbij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2018 16:03

Ik vind koken ook leuk maar ik moet er wel tijd voor hebben. Dus daarom uitgebreid koken op vrijdag en in het weekend. Heel grote pannen heb ik niet, misschien wil ik er nog wel een keer 1 hebben... vrienden hebben enorme pannen die we gebruiken als we voor 40 man koken in het buurthuis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2018 18:00

Chaya schreef:Warme (erwten)soep is een uitstekend middel om mee te evangeliseren tijdens de barre koude.

Dat klinkt alsof je iemand tot Christus wilt brengen met een pan soep, maar zo bedoel je het niet mag ik hopen! :mrgreen:

Snert is lekker met een pilsje er bij, maar niet te vaak want dan krijg ik een snerthekel aan erwtensoep! [-X

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor pindas83 » 01 mar 2018 20:04

Chaya schreef:Vanavond maak ik frites, aardappelen zijn al geschild en gesneden.
En een heerlijke Kwekkeboom rundvlees croquet erbij.


Ik begrijp dat het nu te laat is maar mocht je nog een dankbare eter tekort komen de volgende keer, houd ik mij van harte aanbevolen :D


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten