Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2018 09:33

Chaya schreef:Ja, een patatje halen bij de snackbar om de hoek kost ook veel minder tijd en moeite dan zelf de aardappelen schillen, wassen, snijden, voorbakken, af laten koelen, nogmaals bakken.
Blik soep opendraaien is zo gebeurd. Bouillon trekken, zeven, balletjes draaien, soepgroenten snijden, op smaak brengen..... pfft, wat maakt een mens het zich toch moeilijk. :mrgreen:


Precies. En het zelf maken is veel lekkerder maar kan heel veel tijd kosten. Daarom zul je mij door de week nooit friet of heel uitgebreid soep zien maken. Hoewel je me dan ook niet vaak bij de snackbar zult zien. Dan zoek ik dingen die snel klaar zijn, weinig tijd kosten maar wel goed te eten zijn. In het weekend (vrijdag t/m zondag hier) neem ik af en toe wel uitgebreid de tijd voor het koken, maak ik dingen die meer tijd kosten. Soepen, stoofschotels, eigengemaakte tomatensaus (weer handig voor het snel eten klaarmaken door de week) en ga zo maar door. Gisteren zelfgemaakte tikka massala gegeten. Lekker! Maar door de week heb ik daar echt geen tijd voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 07 jul 2018 10:03

Chaya schreef:Nee joh, bij de molenaar


joh? ja dat is een afkorting mijn doopnaam :)

Chaya schreef:bij de molenaar. Overal verspreid in Nederland staan korenmolens waar je versgemalen graan(mixen) kunt kopen. :D


dat is het nou net... verspreid in NL... moet je de auto weer pakken.. :)
Er zijn diverse molens die webwinkels hebben, en bij iets grotere hoeveelheden is dat zeer betaalbaar/gratis, en TNT rijdt toch al door je straat

Never nooit geen mixen natuurlijk... daar zit nou alweer de helft van de zooi in die ook in fabrieken gebruikt wordt.
Mix gewoon zelf je zaden erin ... 1kg wit + 1kg volkoren geeft mooi bruin brood...enz enz..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2018 10:15

hans0166 schreef:joh? ja dat is een afkorting mijn doopnaam :)

Dat dacht ik al, Hans :-k :wink:
hans0166 schreef:dat is het nou net... verspreid in NL... moet je de auto weer pakken..

Neeeee, pak de fiets en ga het buitengebied in. Er staan soms ook korenmolens midden in een stadje.
In Vlaardingen bijvoorbeeld, vlakbij een station en het centrum (nog even wachten tot de metro gaat rijden)
https://www.aeolus.nl

Ik weet niet in welke regio jij woont?
hans0166 schreef:Er zijn diverse molens die webwinkels hebben, en bij iets grotere hoeveelheden is dat zeer betaalbaar/gratis, en TNT rijdt toch al door je straat

Ja dat is waar.
Bij Teunie kun je ook broodmixen kopen, die zijn heel lekker.
https://www.eenvoudiglevenshop.nl

Ik maak veel zelf, maar wraps/tortilla's is me nog niet gelukt. Die mislukken altijd. Althans, ik vind ze niet lekker. Te klef, of te dik, of te nattig, te droog.
Dus die koop ik, net als taco's. Zo recht in de leer ben ik dus niet. :mrgreen:

Zaden en pitten houden wij hier helemaal niet van. Die smaken zo overheersend, dat de smaak van je kaas helemaal ondersneeuwt.
Dus die geven we aan de papegaai.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2018 10:32

hans0166 schreef:Never nooit geen mixen natuurlijk... daar zit nou alweer de helft van de zooi in die ook in fabrieken gebruikt wordt.
Mix gewoon zelf je zaden erin ... 1kg wit + 1kg volkoren geeft mooi bruin brood...enz enz..

Ik twijfel niet aan je expertise maar wat ik niet snap is dat je dan geen foto post van een versgebakken opengesneden brood! :idea:

Zelfgebakken pizza is overigens ook erg lekker als je alles zelf maakt en een oven hebt die minstens op 400 graden kan bakken.

Afbeelding
Mohamed's Pizza.

Ik wil niet opscheppen, maar ik moet in Nederland het eerste restaurant nog vinden dat betere pizza's maakt. In Italië is dat een ander verhaal en daar behoren mijn taarten tot de mindere en middelmatige. Want ik heb geen houtoven. De Napilitaanse pizza is qua bereiding zo simpel dat je het nauwelijks kan geloven:

Giet de tomatensaus uit de fles op de pizza, beetje uitsmeren, mozzarella erbij (en eventueel prosciutto) wat zout er over, olijfolie en bakken maar. Het deeg moet minstens 60% water bevatten anders wordt het nooit elastisch. Sommigen gaan zelfs tot 75% water waarna het deeg nagenoeg onhandelbaar is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2018 11:44

Chaya schreef:Dat dacht ik al, Hans :-k :wink:

Neeeee, pak de fiets en ga het buitengebied in. Er staan soms ook korenmolens midden in een stadje.
In Vlaardingen bijvoorbeeld, vlakbij een station en het centrum (nog even wachten tot de metro gaat rijden)
https://www.aeolus.nl

Ik weet niet in welke regio jij woont?

Ja dat is waar.
Bij Teunie kun je ook broodmixen kopen, die zijn heel lekker.
https://www.eenvoudiglevenshop.nl

Ik maak veel zelf, maar wraps/tortilla's is me nog niet gelukt. Die mislukken altijd. Althans, ik vind ze niet lekker. Te klef, of te dik, of te nattig, te droog.
Dus die koop ik, net als taco's. Zo recht in de leer ben ik dus niet. :mrgreen:

Zaden en pitten houden wij hier helemaal niet van. Die smaken zo overheersend, dat de smaak van je kaas helemaal ondersneeuwt.
Dus die geven we aan de papegaai.


Ik heb geen idee waar hier de meest dichtbijzijnde molen staat maar het is niet om de hoek. En als je dan op zaterdag ook nog naar de markt wil en naar de supermarkt en je ook nog wel eens afspraken hebt en er geklust moet worden is dat wel een uitdaging. Niet iedereen heeft zoveel vrije tijd ;-)

Overigens zou ik er altijd zaden / pitten in doen, dat is juist zo lekker. Als brood nergens naar mag smaken kan je beter naar de supermarkt gaan ;-) en als dat je kaas overheert heb je wel hele flauwe kaas ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor hans0166 » 07 jul 2018 12:28

Chaya schreef:
Neeeee, pak de fiets en ga het buitengebied in.


goed idee... dichtsbijzijnde molen, die niet eens zelf maalt maar het product verkoopt dat ik nu via internet bij dezelfde grotere bestel...dat is 10 km heen en 10 km terug, met zo'n 30/35 kg aan bloem en toebehoren...mag ik even bedanken?...lol


Chaya schreef: Zaden en pitten houden wij hier helemaal niet van. Die smaken zo overheersend, dat de smaak van je kaas helemaal ondersneeuwt.
Dus die geven we aan de papegaai.


dan kies je toch kruiden/zaden die perfect bij kaas passen?... komijn, mosterd, dille, brandnetel . enz enz...
of probeer eens met wat peper en gedroogde tomaatjes.. je kunt het zo gek niet bedenken of het komt er heerlijk uit.

Gebrek aan ideeen? kijk eens hier : https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2018 12:48

Marnix schreef:Ik heb geen idee waar hier de meest dichtbijzijnde molen staat maar het is niet om de hoek. En als je dan op zaterdag ook nog naar de markt wil en naar de supermarkt en je ook nog wel eens afspraken hebt en er geklust moet worden is dat wel een uitdaging. Niet iedereen heeft zoveel vrije tijd ;-)

Als je 8 uur per dag werkt, blijven er nog 16 x 6 = 96 uren over om allerlei andere dingen in te doen.
Er staat een korenmolen in Vreeland. Je hoeft er niet elke week heen, maar als je toch een keer die kant op moet, of je gaat een middagje fietsen, kun je toch een zak meenemen?
Het is dus maar waar je prioriteiten liggen.
Marnix schreef:Overigens zou ik er altijd zaden / pitten in doen, dat is juist zo lekker. Als brood nergens naar mag smaken kan je beter naar de supermarkt gaan

En ik vind het vies. Als je brood zelf bakt, dan smaakt het simpelste waterwitbrood naar een gebakje.
hans0166 schreef:dan kies je toch kruiden/zaden die perfect bij kaas passen?... komijn, mosterd, dille, brandnetel . enz enz...
of probeer eens met wat peper en gedroogde tomaatjes.. je kunt het zo gek niet bedenken of het komt er heerlijk uit.

Sorry Hans, maar ik zie brood als een basisvoedsel, dat je prima zo kunt eten (met soep bijvoorbeeld) of besmeerd met roomboter en aardbeitjes, of een plakje jong belegen boerenkaas. Laat al die frutsels dan maar achterwege.
Ik vind dat Italiaanse brood ook niet lekker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2018 13:49

Chaya schreef:Als je 8 uur per dag werkt, blijven er nog 16 x 6 = 96 uren over om allerlei andere dingen in te doen.
Er staat een korenmolen in Vreeland. Je hoeft er niet elke week heen, maar als je toch een keer die kant op moet, of je gaat een middagje fietsen, kun je toch een zak meenemen?
Het is dus maar waar je prioriteiten liggen.



Haha inderdaad. Maar das 14 km dus 28 heen en terug. Met een kind achterop. Die 96 uur die overblijft in de week, dan moeten we ook nog slapen. En reizen naar en van het werk, via de opvang. En het huishouden moet gebeuren. En koken. Eten. Kind verschonen en op bed leggen. Het is druk genoeg dus dan ben ik liever iets vrijer in wat we doen als er tijd over is. Dan ga ik liever met mijn kind naar de dierentuin dan met of zonder hem 30 km om meel te fietsen ;-) en dat heeft idd met prioriteiten te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2019 12:37

Voor bij de pasta had ik altijd de Grissino Torinese van Storie di Gusto. Die dingen bevielen zó goed, dat ik na geprobeerd te hebben meteen geen behoefte meer had om alternatieve merken te proberen.
Ik kon ze zo halen bij de AH. Kort geleden nog (december-januari). Dus ik dacht ze twee weken geleden ook even mee te nemen. Zie ik ze nergens! :x
Vorige week heb ik daarom de Crespini van Panetteria di Sergio meegenomen. Eens proberen. Maar dat is toch echt héél wat anders!

Afbeelding

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 22 apr 2019 17:07

Ik kwam een artikel over margarine tegen. Ik dacht even, bij het zien van die bakjes Blue Band op de foto, dat ik dat ook gebruikte. Dus betrok ik dat ook op mijzelf. Er stond in het artikel dat roomboter een alternatief voor margarine is, dat het gezonder is omdat margarine een geraffineerd product is en dus slecht voor je.

Ik vond het wel een aardig idee om eens roomboter te proberen. Dus ik kocht eens een kuipje bij de AH (zie tweede plaatje).
Ik gebruikte echter geen margarine, maar halvarine, bedacht ik later. Ach ja, die namen lijken ook zo vreselijk veel op elkaar!

Het is wel fijn als die roomboter een beetje op kamertemperatuur is, want koud is het nogal stug om te smeren! Je loopt kans je brood te scheuren als je niet heel voorzichtig te werk gaat. Dat wel een heel duidelijk verschil met halvarine. Dat smeert veel makkelijker. Dus ik dacht: de volgende keer maar gelijk weer halvarine!
Maar roomboter heeft ook wel zijn charme. Het is vetter, en dat ga ik na verloop van tijd best lekker vinden!

Afbeelding

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor pindas83 » 23 apr 2019 06:59

[quote="Boekenlezer"]

Het is wel fijn als die roomboter een beetje op kamertemperatuur is, want koud is het nogal stug om te smeren! Je loopt kans je brood te scheuren als je niet heel voorzichtig te werk gaat. Dat wel een heel duidelijk verschil met halvarine.
[quote]

Wat ook een goeie tip is, is om gewoon zo ‘n blok roomboter te kopen en een kaasschaaf te gebruiken om plakken boter af te schaven om je boterham mee te beleggen.
Je denkt misschien: ‘krijg ik dan niet teveel boter op mn brood?’
Niet dus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 12:17

En je moet bedenken om voor je gaat eten de boter alvast uit de koelkast te halen. Samen met de kaas. Dat vergeten veel Nederlanders ook en dan krijg je van die koude harde kaas op je brood terwijl het veel beter smaakt als hij op kamertemperatuur is (wel eens afgevraagd waarom kaas op de markt altijd zoveel lekkerder smaakt dan kaas (van de markt) thuis? Vaak komt dat door de temperatuur, op de markt ligt kaas gewoon buiten en niet in een koelkast :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2019 14:19

Boekenlezer schreef:Maar roomboter heeft ook wel zijn charme. Het is vetter, en dat ga ik na verloop van tijd best lekker vinden!

Ik koop deze altijd, hij is er in gezouten en ongezouten
Afbeelding
Als je een kwartiertje van tevoren de boter uit de koelkast haalt en je haalt het deksel eraf, kun je prima je brood smeren.
Die eigen merk roomboter, ook van de andere supers, blijft keihard.
Biefstuk bak ik altijd in roomboter. Van een pakje dan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor pindas83 » 24 apr 2019 18:00

Das een goeie Chaya. Laat ik nu net door mijn smeerboter heen zijn. Ik denk dat ik mijzelf maar eens ga verwennen met dit smeerbare goud!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2019 20:42

even 10 kort in de magnetron zetten kan ook helpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten