Mars en het creationisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Cathy » 22 mei 2015 08:44

Dummy schreef:Dan komen we weer in het wereldje van de wetenschap uit en daaruit is wat mij betreft nog steeds niet de enige juiste verklaring van de werkelijkheid te halen. En ik moet zeggen dat ik een eventuele onderbouwing daarvan (ik zeg niet dat ik alles zo geweldig onderbouw!) vrijwel niet gezien heb en de weerlegging van tegenargumenten vanuit de wetenschap is ook wel ontzettend mager.

Bedoel je dit in zijn algemeenheid of op dit forum?
Wanneer je dat alleen op dit forum vindt dan zou je eens kunnen gaan kijken op
http://www.sterrenstof.info/
Dat is het blog van René Fransen, een gelovig wetenschapsjournalist en daar discussiëren meer wetenschappers.
Hij schreef ook nog een interessant boek: 'Sterrenstof'.
Dat heeft mij wel geholpen in mijn zoektocht.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 22 mei 2015 09:04

Cathy schreef:Bedoel je dit in zijn algemeenheid of op dit forum?
Wanneer je dat alleen op dit forum vindt dan zou je eens kunnen gaan kijken op
http://www.sterrenstof.info/
Dat is het blog van René Fransen, een gelovig wetenschapsjournalist en daar discussiëren meer wetenschappers.
Hij schreef ook nog een interessant boek: 'Sterrenstof'.
Dat heeft mij wel geholpen in mijn zoektocht.


Als je goed leest dan zie je dat ik dit richting Mortlach schrijf...

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 22 mei 2015 09:09

hettys schreef:heleboel...


Als eerste: Als je gewoon leest in welk verband deze reactie stond dan had je dit niet geschreven.

hettys schreef:Als het gaat om een zeer oude aarde noemen creationistische wetenschappers het bewijs overweldigend. Als het gaat om evolutie waarschuwt de creationistische wetenschapper Todd Wood dat je je kinderen niet moet wijsmaken dat er geen bewijs is. Dan rennen ze zeker de kerk uit als ze erachter komen dat er zeer veel bewijs is. gebergtevorming is onverklaarbaar voor creationisten, en zeker een vulkaan om mars die buiten proporties groot is.


Het wetenschappelijk bewijs. En daar ben ik het gewoon mee eens.


hettys schreef:Wat jij mager noemt is in feite een volledig dichtgetimmerde theorie die werkt en waartegen vrijwel niets in te brengen is. Elke voedselketen, de hele biodiversiteit de geografische verspreiding van de biodiversiteit, alle gevonden fossielen, inclusief overgangsvormen, genetische verwantschap tussen organismen, alles sluit op elkaar aan en is alleen te verklaren door de evolutietheorie.


Dat laatste ben ik het niet mee eens, maar wel met het gegeven dat er ontzettend veel goeds uit is voortgekomen.



hettys schreef:en is totaal niet te verklaren door een zondvloed. Dat is ook een deel van mijn ergernis: men zet wel de wetenschap in een bepaald daglicht: ach, wie weet, is er een oplossing... maar komt nooit met iets zinnigs.


Ik snap niet precies waar je hier op doelt, eerlijk gezegd... :oops: :oops: :oops: :?

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 22 mei 2015 09:22

Cathy schreef:Ik zag mijn naam voorbij komen dus ben ik maar even afgedaald naar Mars. :wink:


Ik dacht opgestegen... :mrgreen:

Cathy schreef:Dat is een heel subjectieve blik Dummy.


Ergens is het dat natuurlijk altijd... Maar tussen subjectief en subjectief zit nog wel een heel groot verschil.

Cathy schreef:Ik denk namelijk dat ze niet in haar kern wordt geraakt. Het verlossingswerk is niet afhankelijk van het al dan niet letterlijk lezen van Genesis.
Het zou erg zijn als dat wel zo was. Dan zou het letterlijke lezen gaan lijken op een soort ‘Sjibboleth’ richting hemel. (voor Mortlach: Richteren 12 :wink: )
Daar ben ik toch al bang voor.


Maar ik ben toch benieuwd hoe dan de zondeval wordt verklaard. De dood is toen in de wereld gekomen. Vreemd wordt het dan als die er toch al was.


Cathy schreef: Soms wordt mijn gelovig zijn betwijfeld omdat ik in de evolutietheorie geloof.
Dat kwetst.


Dat kan ik me heel goed voorstellen!



Cathy schreef:Er zijn nu al zoveel mensen die afhaken van het geloof omdat het niet overeenkomt met de wetenschap. Daarom mijn pleidooi om die werelden, de fysische en de metafysische, voor zover mogelijk gescheiden te houden. Dat bedoelt van den Brink ook, denk ik, in de Waarheidsvriend wanneer hij zegt dat het onverstandig is om de evolutie af te wijzen.
Pragmatisch? Jazeker. Maar is dat verkeerd?


Ik denk dat dat ergens ook goed is. Die werelden liggen ook ver uit elkaar. Maar als ze bij elkaar komen en theologische consequenties hebben dan zal er toch een uitspraak over gedaan moeten worden. Daar ligt het probleem.

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Eury » 23 mei 2015 05:14

@Cathy
Bedankt voor jouw verwijzing naar Gijsbert van den Brink en René Fransen's "Sterrenstof"

In chronologische volgorde:

januari 2015 Kontekstueel, Tijdschrift voor Gereformeerd Belijden
Thema: Wetenschap en een schuivend geloof
link: http://www.kontekstueel.nl/index.php/in ... chief-2015

hierin o.a. Weggevallen uit Gods bedoelingen
Interview met Gijsbert van den Brink

link: http://www.kontekstueel.nl/index.php/in ... -den-brink

20 maart 2015 Reactie van A.J. Mensink in de Waarheidsvriend
WETENSCHAP EN GELOOF
Aanvaarden evolutiebiologie raakt het gezag van de Bijbel
link: http://dewaarheidsvriend.nl/blog/wetenschap-en-geloof

16 april 2015 Reactie van Gijsbert van den Brink in de Waarheidsvriend
LIJN VAN GELEIDE EVOLUTIE
link: http://dewaarheidsvriend.nl/artikelen/l ... e-evolutie

mei 2015 Reactie van A.J. Mensink in de Waarheidsvriend
EVOLUTIETHEORIE GEEN 'GEVESTIGDE KENNIS'
Ruimte voor tegenstemmen
link: http://dewaarheidsvriend.nl/blog/evolut ... gde-kennis


Overige reacties:
http://www.sterrenstof.info/eenzijdige- ... ent-220288

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8083

http://www.mklaassen.net/artikelen/de-val-van-adam/

http://www.cip.nl/nieuws/maart-2015/481 ... eerde-Bond
http://www.cip.nl/nieuws/maart-2015/482 ... pnieuw-toe
http://www.cip.nl/nieuws/april-2015/487 ... verstandig
http://www.cip.nl/nieuws/mei-2015/49049 ... erpretatie

http://www.werkenaaneenheid.nl/index.ph ... Itemid=503

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor hettys » 23 mei 2015 21:53

hettys schreef:De theologie heeft heel lang weinig moeite gehad met de evolutietheorie bedoel je misschien. De opkomst van Amerikaanse creationistische stromingen zorgde ervoor dat steeds meer mensen moeite kregen met gewone wetenschap aangaande een oude aarde en de evolutietheorie. In de jaren 60 hadden mijn evangelische ouders er nog geen problemen mee.


Dummy schreef:Alsof de jaren 60 zo bijzonder lang geleden is. Ik bedoel de theologie die toch al een stuk ouder is en mijns inziens rechtstreeks voortvloeit uit de Reformatie. En dat heeft echt niet alleen te maken met de opkomst van de Amerikaanse creationistische stromingen. Die roepen waarschijnlijk alleen wat harder. :wink:


Voor zover ik weet heeft de orthodoxe theologie weinig moeite gehad met de evolutietheorie tot de tweede wereldoorlog. De evolutietheorie bestond al een jaar of honderd. of 90, voordat de natuurlijke selectie, dus de meest aangepaste overleeft, weerstand kreeg vanuit de theologie. (de sterkste zo werd geïnterpreteerd)
http://www.geloofenwetenschap.nl/index. ... teren.html




Ferme uitspraak hoor. echt één om het verhaal wat kracht bij te zetten..
Dat 'nooit' moet je vervangen voor 'soms' mogen we geen compromis sluiten..(... ) Alsof het boek Jozua niet Gods woord is...


Het gaat hier over de autoriteit van de Bijbel, dat stel jij WEER gelijk aan de letterlijke lezing van de Bijbel.


Nee, dat doe jij, of de schrijvers van die link. Genesis moet persé letterlijk opgevat worden. De bijbel kan blijk baar geen autoriteit zijn als je gen 1 en 2 niet letterlijk opvat. Blijkbaar staat autoriteit voor een een letterlijke lezing.

Jij doet net alsof iemand ALLES uit de Bijbel vervolgens letterlijk moet lezen. Ik wacht nog steeds op je onderbouwing...

Nee. Je hoeft niet alles letterlijk op te vatten. Als er tekstueel redenen zijn om iets niet letterlijk op te vatten, bijvoorbeeld poezie, anderzijds literaire redenen, dan is het logisch om de tekst te volgen en die niet letterlijk op te vatten. Het is de kunst om dat toe te passen zonder persoonlijke mening, maar met oog voor de tekst

Voorlopig?? haha.
En verklaringen kun je niet verzinnen. een verzinsel is gewoon geen wetenschap.


Ja, voorlopig ja. Iedere rechtgeaarde wetenschapper erkent dat.

Je doelt op de mogelijke falcificatie van wetenschappelijke theorieën? Maar is dat hier van toepassing?


Dit gaat over een totaal onaannemelijk bedenksel.


Leuk. En ikke vind van niet. Ik wacht weer rustig af... :D :wink:


Doe dat. Gelukkig is er wetenschappelijke methode.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor hettys » 25 mei 2015 19:38

NASA’s WISE-ruimtetelescoop heeft het helderste sterrenstelsel dat er bestaat gevonden. Het sterrenstelsel schijnt met het licht van 300 biljoen zonnen en behoort tot een nieuwe klasse van sterrenstelsels: extreem heldere infraroodstelsels.

De helderheid van ons eigen Melkwegstelsel wordt geschat op tien miljard zonnen. Dit betekent dat het nieuwe sterrenstelsel – met de naam WISE J224607.57-052635.0 – maar liefst 25.000 keer helderder is dan de Melkweg.

“Dit sterrenstelsel bevindt zich in een zeer actieve fase van zijn evolutie”, vertelt Chao-Wei Tsai van NASA’s Jet Propulsion Laboratory. Hij is de auteur van het paper dat deze week in The Astrophysical Journal is verschenen. “Waarschijnlijk is het stelsel zo fel, omdat het supermassieve zwarte gat in het centrum een groeispurt maakt.”

Supermassief zwart gat
Mogelijk trekt het gigantische zwarte gat grote hoeveelheden gas naar zich toe. Veel gas en materie verzamelt zich in een schijf rondom het zwarte gat. Deze schijf bereikt een temperatuur van miljoenen graden Celsius, waardoor er allerlei straling – waaronder licht – wordt afgestoten. Hoewel het licht wordt geblokkeerd door cocoonen van donker stof, worden deze stofwolken wel opgewarmd, waardoor ze bronnen van infrarode straling worden.

Jong universum
Het sterrenstelsel bevindt zich op 12,5 miljard lichtjaar bij ons vandaan. We zien dus het licht van toen ons heelalNASA’s WISE-ruimtetelescoop heeft het helderste sterrenstelsel dat er bestaat gevonden. Het sterrenstelsel schijnt met het licht van 300 biljoen zonnen en behoort tot een nieuwe klasse van sterrenstelsels: extreem heldere infraroodstelsels.

De helderheid van ons eigen Melkwegstelsel wordt geschat op tien miljard zonnen. Dit betekent dat het nieuwe sterrenstelsel – met de naam WISE J224607.57-052635.0 – maar liefst 25.000 keer helderder is dan de Melkweg.

“Dit sterrenstelsel bevindt zich in een zeer actieve fase van zijn evolutie”, vertelt Chao-Wei Tsai van NASA’s Jet Propulsion Laboratory. Hij is de auteur van het paper dat deze week in The Astrophysical Journal is verschenen. “Waarschijnlijk is het stelsel zo fel, omdat het supermassieve zwarte gat in het centrum een groeispurt maakt.”

Supermassief zwart gat
Mogelijk trekt het gigantische zwarte gat grote hoeveelheden gas naar zich toe. Veel gas en materie verzamelt zich in een schijf rondom het zwarte gat. Deze schijf bereikt een temperatuur van miljoenen graden Celsius, waardoor er allerlei straling – waaronder licht – wordt afgestoten. Hoewel het licht wordt geblokkeerd door cocoonen van donker stof, worden deze stofwolken wel opgewarmd, waardoor ze bronnen van infrarode straling worden.

Jong universum
Het sterrenstelsel bevindt zich op 12,5 miljard lichtjaar bij ons vandaan. We zien dus het licht van toen ons heelal slechts 1,3 miljard jaar oud was. Het is opmerkelijk dat zo’n helder sterrenstelsel al 1,3 miljard jaar na de oerknal bestond. Vooral het feit dat het supermassieve zwarte gat miljarden keren massiever is dan de zon is verbazingwekkend.

Eddingtonlichtkracht
Hoe is dit sterrenstelsel zo massief geworden? “Dat is dezelfde vraag als: hoe krijg je een olifant?”, zegt projectwetenschapper Peter Eisenhardt in het paper. “Éen manier is om met een babyolifant te starten.” Een andere mogelijkheid is dat het zwarte gat de Eddingtonlichtkracht heeft verbroken. De druk van licht duwt het gas weg, waardoor er een limiet ontstaat hoe snel een zwart gat zichzelf kan voeden. Als een zwart gat deze limiet breekt, kan het – volgens theorieën – in korte tijd snel groeien. Er zijn al zwarte gaten gevonden die de limiet eenmaal hebben verbroken, maar volgens wetenschappers zou het zwarte gat in dit sterrenstelsel de limiet meerdere malen hebben verbroken om zo groot te worden.

In totaal zijn er 20 nieuwe extreem heldere infraroodstelsels gevonden. Deze sterrenstelsels zijn niet eerder gevonden, omdat de afstand daardoor te groot is. Toch zijn ze wel in infrarood licht te spotten
oud was. Het is opmerkelijk dat zo’n helder sterrenstelsel al 1,3 miljard jaar na de oerknal bestond. Vooral het feit dat het supermassieve zwarte gat miljarden keren massiever is dan de zon is verbazingwekkend.



slechts 1,3 miljard jaar oud was.


NIETS mogen we geloven. ogen gesloten en oren dicht.
Ook gif is geschapen.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 26 mei 2015 06:04

hettys schreef:Voor zover ik weet heeft de orthodoxe theologie weinig moeite gehad met de evolutietheorie tot de tweede wereldoorlog. De evolutietheorie bestond al een jaar of honderd. of 90, voordat de natuurlijke selectie, dus de meest aangepaste overleeft, weerstand kreeg vanuit de theologie. (de sterkste zo werd geïnterpreteerd)
http://www.geloofenwetenschap.nl/index. ... teren.html


Voor zover ik weet was de discussie over de evolutietheorie toen ook nog helemaal niet zover opgelaaid. En, of ze er wat over zeiden of niet, diverse theologen zouden toch dan nu hun theologie hebben moeten aanpassen, althans, als je de evolutietheorie wilt invoegen.




Nee, dat doe jij, of de schrijvers van die link. Genesis moet persé letterlijk opgevat worden. De bijbel kan blijk baar geen autoriteit zijn als je gen 1 en 2 niet letterlijk opvat. Blijkbaar staat autoriteit voor een een letterlijke lezing.


Laat ik het zo zeggen: De argumenten voor een niet-letterlijke lezing, dus puur literaire lezing, vind ik nog niet overweldigend. Dus blijf ik bepaalde delen van de Bijbel gewoon letterlijk opvatten.

Voorlopig?? haha.
En verklaringen kun je niet verzinnen. een verzinsel is gewoon geen wetenschap.


Aaauuu.... Ieder rechtgeaarde wetenschapper weet dat er regelmatig meerdere verklaringen te bedenken zijn van dezelfde feiten... Dus in die zin is verzinnen wel degelijk mogelijk.

Je doelt op de mogelijke falcificatie van wetenschappelijke theorieën? Maar is dat hier van toepassing?


Uiteraard, dat is op iedere wetenschappelijke theorie van toepassing.


Doe dat. Gelukkig is er wetenschappelijke methode.


Die ook niet heilig en volmaakt is.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Cathy » 26 mei 2015 09:38

hettys schreef:Voorlopig?? haha.
En verklaringen kun je niet verzinnen. een verzinsel is gewoon geen wetenschap.

Dummy schreef:Aaauuu.... Ieder rechtgeaarde wetenschapper weet dat er regelmatig meerdere verklaringen te bedenken zijn van dezelfde feiten... Dus in die zin is verzinnen wel degelijk mogelijk.

Gebruik dan ook wetenschappelijk jargon...... dat zijn hypotheses. :mrgreen:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 26 mei 2015 11:07

Cathy schreef:Gebruik dan ook wetenschappelijk jargon...... dat zijn hypotheses. :mrgreen:


+1!!! :mrgreen: :mrgreen:

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor hettys » 26 mei 2015 18:51

Dummy schreef:Voor zover ik weet was de discussie over de evolutietheorie toen ook nog helemaal niet zover opgelaaid. En, of ze er wat over zeiden of niet, diverse theologen zouden toch dan nu hun theologie hebben moeten aanpassen, althans, als je de evolutietheorie wilt invoegen.


Smedes: 'Sinds Darwin zijn evolutietheorie lanceerde is er onder religieus gelovigen en theologen gekrakeeld over de religieuze implicaties ervan. De allereerste reacties waren behoorlijk positief, zo hebben historici laten zien. Darwins theorie zou de “vooruitgang” van de ontwikkeling van het leven op aarde volgens Gods plan laten zien, een opklimmende lijn van de meest elementaire levensvormen tot de top van de piramide: de mens.


Ik zie niets wat verstrekkende theologische consequenties zou kunnen hebben.

Laat ik het zo zeggen: De argumenten voor een niet-letterlijke lezing, dus puur literaire lezing, vind ik nog niet overweldigend. Dus blijf ik bepaalde delen van de Bijbel gewoon letterlijk opvatten.


Persoonlijk zou ik nooit meer in een echt letterlijke lezing kunnen geloven omdat de mensen in die tijd, de lezers en de schrijvers dus, een ander begrip hadden van taal, overgebracht op schrift.
Dat dit wordt bevestigd door literaire argumenten komt daar alleen maar bij. het is secundair, voor mij dan.

Het is voor mij zelfs vrij onbegrijpelijk dat mensen anno 2015 nog, zonder kennis van de geschreven taal 3000/5000 jaar geleden gewoon zeggen: Dat moeten we letterlijk opvatten. Voor zover ik weet vergt het zelfs een uitgebreide studie om kennis te verwerven over de geschreven taal in die tijd, met mondelinge achtergronden.





Aaauuu.... Ieder rechtgeaarde wetenschapper weet dat er regelmatig meerdere verklaringen te bedenken zijn van dezelfde feiten... Dus in die zin is verzinnen wel degelijk mogelijk.


Maar als iets al gefalsificeerd is, kan het later dan alsnog waar blijken te zijn? kan iets 'voorlopig' gefalsifieerd worden? Als de consequenties van versneld of vertraagd licht nog steeds waarneembaar moeten zijn in het licht van verre melkwegstelsel, Dan is dat over 100 jaar toch nog zo?


Je doelt op de mogelijke falsificatie van wetenschappelijke theorieën? Maar is dat hier van toepassing?


Uiteraard, dat is op iedere wetenschappelijke theorie van toepassing.

Moet je wel een wetenschappelijke theorie hebben. creationistische hypotheses zijn nog nooit door de testfase gekomen. Dus nooit een wetenschappelijke theorie geworden.

Doe dat. Gelukkig is er wetenschappelijke methode.


Die ook niet heilig en volmaakt is.


Dat weet iedereen. Daarom is de falsificatie ingebouwd.

Afbeelding
Ook gif is geschapen.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 26 mei 2015 20:32

hettys schreef:Smedes: 'Sinds Darwin zijn evolutietheorie lanceerde is er onder religieus gelovigen en theologen gekrakeeld over de religieuze implicaties ervan. De allereerste reacties waren behoorlijk positief, zo hebben historici laten zien. Darwins theorie zou de “vooruitgang” van de ontwikkeling van het leven op aarde volgens Gods plan laten zien, een opklimmende lijn van de meest elementaire levensvormen tot de top van de piramide: de mens.


Dat betekent dus niet dat het deel der theologen waar ik achter sta nou bepaald die opklimmende lijn zagen. Ten tweede is de vraag in hoeverre de implicaties van de positieve stellingname overzien werden.

hettys schreef:Ik zie niets wat verstrekkende theologische consequenties zou kunnen hebben.


Zie een reactie op Cathy. Ik ben daar al op ingegaan.

Persoonlijk zou ik nooit meer in een echt letterlijke lezing kunnen geloven omdat de mensen in die tijd, de lezers en de schrijvers dus, een ander begrip hadden van taal, overgebracht op schrift.


Hier volg ik even niet wat je bedoelt?

Het is voor mij zelfs vrij onbegrijpelijk dat mensen anno 2015 nog, zonder kennis van de geschreven taal 3000/5000 jaar geleden gewoon zeggen: Dat moeten we letterlijk opvatten. Voor zover ik weet vergt het zelfs een uitgebreide studie om kennis te verwerven over de geschreven taal in die tijd, met mondelinge achtergronden.


Ik zie daarentegen bijvoorbeeld niet in waarom we nu ineens meer kennis zouden moeten bezitten over die taal dan bijvoorbeeld de vertalers die aan de Statenvertaling werkten.





Maar als iets al gefalsificeerd is, kan het later dan alsnog waar blijken te zijn? kan iets 'voorlopig' gefalsifieerd worden? Als de consequenties van versneld of vertraagd licht nog steeds waarneembaar moeten zijn in het licht van verre melkwegstelsel, Dan is dat over 100 jaar toch nog zo?


Als iets gefalsificeerd wordt onder de huidige omstandigheden en op basis van de huidige kennis die we hebben dan kan dat later inderdaad waar blijken te zijn. Dat het niet aannemelijk klinkt ben ik helemaal met je eens!



Dat weet iedereen. Daarom is de falsificatie ingebouwd.

Afbeelding


Thanks, dat wist ik nog niet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor hettys » 28 mei 2015 19:07

Dummy schreef:
Dat betekent dus niet dat het deel der theologen waar ik achter sta nou bepaald die opklimmende lijn zagen. Ten tweede is de vraag in hoeverre de implicaties van de positieve stellingname overzien werden.

Of jij zie die implicaties veel problematischer dan de mensen toen? De creationistische media praten je ook van alles aan. Kijk naar de topic 'adieu God' . Je moet blijkbaar het geloof vaarwel zeggen om wetenschap te accepteren. en dat terwijl ook mensen hier, zoals Cicero, Cathy en Prctje gewoon christelijk zijn, zo ook bijv. Cees Dekkers en René Fransen, bioloog. volgens mij worden denkbeelden ook gewoon aangepraat.



Persoonlijk zou ik nooit meer in een echt letterlijke lezing kunnen geloven omdat de mensen in die tijd, de lezers en de schrijvers dus, een ander begrip hadden van taal, overgebracht op schrift.


Hier volg ik even niet wat je bedoelt?


Zie de postings van Cicero in het andere topic. Er waren toen andere vormen van literatuur dan die wij nu kennen. en dus herkennen. wij hebben geen flauw idee met welke intenties Genesis geschreven is. We kunnen nagaan wanneer het geschreven is en ongeveer onder welke invloeden, zoals ook Genesis 2, weer een ander verhaal.

Het is voor mij zelfs vrij onbegrijpelijk dat mensen anno 2015 nog, zonder kennis van de geschreven taal 3000/5000 jaar geleden gewoon zeggen: Dat moeten we letterlijk opvatten. Voor zover ik weet vergt het zelfs een uitgebreide studie om kennis te verwerven over de geschreven taal in die tijd, met mondelinge achtergronden.


Ik zie daarentegen bijvoorbeeld niet in waarom we nu ineens meer kennis zouden moeten bezitten over die taal dan bijvoorbeeld de vertalers die aan de Statenvertaling werkten.


Voortschrijdende kennis. in 1618 werd besloten om een vertaling te maken. 400 jaar geleden. Het Hebreeuws werd op zich prima overgezet in oud nederlands. Maar wel zonder veel kennis over het toen gebruikelijke taalgebruik wat betreft achtergrond uit het omringende taalgebruik qua regio. Taal is een levend iets. het veranderd ter plekke, en wat nu een gezegde is, kan dat over 10 jaar niet meer zo zijn. tussen de Statenvertaling en de originele tekst, voor zover nog voorhanden zit al 3000 jaar. of zoiets. Dat is te lang om werkelijk te begrijpen wat er toen met een tekst werd bedoeld laat staan om een punt te maken. En dat moet we persé letterlijk opvatten? Terwijl we het niet weten?


Als iets gefalsificeerd wordt onder de huidige omstandigheden en op basis van de huidige kennis die we hebben dan kan dat later inderdaad waar blijken te zijn. Dat het niet aannemelijk klinkt ben ik helemaal met je eens!

Zeer onaannemelijk. tot aan onmogelijk. zoiets als 99,99999&. zelfs als alle natuurwetten ineens veranderen, dan nog spreken we van een onmogelijkh



anks, dat wist ik nog niet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Nee. dat dacht ik al. :^o :mrgreen:
Ook gif is geschapen.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor Dummy » 28 mei 2015 19:25

hettys schreef:Of jij zie die implicaties veel problematischer dan de mensen toen? De creationistische media praten je ook van alles aan. Kijk naar de topic 'adieu God' . Je moet blijkbaar het geloof vaarwel zeggen om wetenschap te accepteren. en dat terwijl ook mensen hier, zoals Cicero, Cathy en Prctje gewoon christelijk zijn, zo ook bijv. Cees Dekkers en René Fransen, bioloog. volgens mij worden denkbeelden ook gewoon aangepraat.


Er is een deel van de mensen die zich christelijk noemt, waar ik me ook onder schaar, die inderdaad de evolutietheorie accepteren. Dat maakt echter totaal niet uit uiteraard of ik wel of niet de evolutietheorie accepteer.
En dat denkbeelden worden aangepraat? Dat gebeurt in zekere zin bij iedereen. Denkbeelden kun je nooit tot in de finesse onderzoeken, dus je zult altijd heel wat aan moeten nemen en moeten geloven.
En het is niet zo dat je je geloof vaarwel moet zeggen om wetenschap te accepteren. Je komt weer terug met dat punt, maar dat heb ik allang weerlegd. Ik vind het prima dat jij de Bijbel met de evolutietheorie (een deel van de wetenschap) kunt verenigen, maar zeg dan niet dat iemand die daarin niet gelooft dus gelijk de wetenschap niet kan accepteren. Het niet eens zijn met de uitkomst van wetenschappelijk onderzoek is wat anders dan de hele wetenschap niet accepteren. Je hebt namelijk ook allang argumenten gegeven waarom ook creationisten heel veel delen van de wetenschap gewoon gebruiken en dus accepteren.



Zie de postings van Cicero in het andere topic. Er waren toen andere vormen van literatuur dan die wij nu kennen. en dus herkennen. wij hebben geen flauw idee met welke intenties Genesis geschreven is. We kunnen nagaan wanneer het geschreven is en ongeveer onder welke invloeden, zoals ook Genesis 2, weer een ander verhaal.


Tja, we kunnen daar natuurlijk pagina's lang over door blijven gaan, maar ik denk dat het idee en de standpunten in het andere topic wel helder zijn geworden. Ook de conclusie die Cicero trekt en die ik trek.

Voortschrijdende kennis. in 1618 werd besloten om een vertaling te maken. 400 jaar geleden. Het Hebreeuws werd op zich prima overgezet in oud nederlands. Maar wel zonder veel kennis over het toen gebruikelijke taalgebruik wat betreft achtergrond uit het omringende taalgebruik qua regio. Taal is een levend iets. het veranderd ter plekke, en wat nu een gezegde is, kan dat over 10 jaar niet meer zo zijn. tussen de Statenvertaling en de originele tekst, voor zover nog voorhanden zit al 3000 jaar. of zoiets. Dat is te lang om werkelijk te begrijpen wat er toen met een tekst werd bedoeld laat staan om een punt te maken. En dat moet we persé letterlijk opvatten? Terwijl we het niet weten?


Terwijl we ook weten dat er informatie ondertussen verloren is gegaan. Dat moet wel, dat gebeurt nu ook. De vraag is nu of we 400 jaar later inderdaad zoveel meer weten dat we dus een andere opvatting er over zouden moeten hebben of dat dat met minstens zoveel vraagtekens is bezoedeld?


Zeer onaannemelijk. tot aan onmogelijk. zoiets als 99,99999&. zelfs als alle natuurwetten ineens veranderen, dan nog spreken we van een onmogelijkh


Dat geldt alleen voor nu. De kennis die we nu hebben werd door Aristoteles ook voor zeer onaannemelijk tot aan onmogelijk geacht.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor hettys » 30 mei 2015 20:42

hettys schreef:Of jij zie die implicaties veel problematischer dan de mensen toen? De creationistische media praten je ook van alles aan. Kijk naar de topic 'adieu God' . Je moet blijkbaar het geloof vaarwel zeggen om wetenschap te accepteren. en dat terwijl ook mensen hier, zoals Cicero, Cathy en Prctje gewoon christelijk zijn, zo ook bijv. Cees Dekkers en René Fransen, bioloog. volgens mij worden denkbeelden ook gewoon aangepraat.


Dummy schreef:Er is een deel van de mensen die zich christelijk noemt, waar ik me ook onder schaar, die inderdaad de evolutietheorie accepteren. Dat maakt echter totaal niet uit uiteraard of ik wel of niet de evolutietheorie accepteer.

Nee. natuurlijk niet. ik vraag alleen of de theologische implicaties dan zo ernstig zijn dat je een groot deel van de wetenschap moet verwerpen? Als zoveel christenen geen moeite hebben met de evolutie-theorie.

En dat denkbeelden worden aangepraat? Dat gebeurt in zekere zin bij iedereen. Denkbeelden kun je nooit tot in de finesse onderzoeken, dus je zult altijd heel wat aan moeten nemen en moeten geloven.

Is dat zo? kan een mens niet zelf onderzoeken wat de waarheid is? Wat logisch is? Natuurlijk heeft de buurt waarin je leeft invloed, (wat je leest, hoe je bent opgevoed, etc) maar iedereen kan ook zelf op zoek gaan. Je kunt niet zelf alles onderzoeken natuurlijk. maar je kunt er wel kennis van nemen. Zeker in deze tijden van klik en lees. En dan heb ik over de westerse wereld met een vrij internet.



En het is niet zo dat je je geloof vaarwel moet zeggen om wetenschap te accepteren. Je komt weer terug met dat punt, maar dat heb ik allang weerlegd. Ik vind het prima dat jij de Bijbel met de evolutietheorie (een deel van de wetenschap) kunt verenigen, maar zeg dan niet dat iemand die daarin niet gelooft dus gelijk de wetenschap niet kan accepteren. Het niet eens zijn met de uitkomst van wetenschappelijk onderzoek is wat anders dan de hele wetenschap niet accepteren. Je hebt namelijk ook allang argumenten gegeven waarom ook creationisten heel veel delen van de wetenschap gewoon gebruiken en dus accepteren.

Je zegt net nog dat je ook christelijk kunt zijn MET de overtuiging dat de hele evolutie heeft plaatsgevonden.... Maar goed. Ik zeg, wat betreft het creationisme, een groot deel van de wetenschap. Een heel groot deel zelfs. een groot deel van de biologie, paleontologie sowieso,een groot deel van de archeologie, een deel van de geneeskunde, het grootste deel van de geologie, vaak zonder te beseffen dat het één verbonden is met het ander. (zoals GPS te maken heeft met de ouderdom van het heelal) creationisten gebruiken en accepteren alleen datgene wat niet botst met een letterlijke lezing van de bijbel. Maar je hebt ook nog embryologie etc.
In feite wordt door creationisten maar vrij weinig geaccepteerd.


Zie de postings van Cicero in het andere topic. Er waren toen andere vormen van literatuur dan die wij nu kennen. en dus herkennen. wij hebben geen flauw idee met welke intenties Genesis geschreven is. We kunnen nagaan wanneer het geschreven is en ongeveer onder welke invloeden, zoals ook Genesis 2, weer een ander verhaal.


Tja, we kunnen daar natuurlijk pagina's lang over door blijven gaan, maar ik denk dat het idee en de standpunten in het andere topic wel helder zijn geworden. Ook de conclusie die Cicero trekt en die ik trek.

nee hoor. Ik zie nergens dat jij conclusies trekt op basis van wat wat Cicero zegt. Je bent sowieso onduidelijk als het gaat om conclusies.



Voortschrijdende kennis. in 1618 werd besloten om een vertaling te maken. 400 jaar geleden. Het Hebreeuws werd op zich prima overgezet in oud nederlands. Maar wel zonder veel kennis over het toen gebruikelijke taalgebruik wat betreft achtergrond uit het omringende taalgebruik qua regio. Taal is een levend iets. het veranderd ter plekke, en wat nu een gezegde is, kan dat over 10 jaar niet meer zo zijn. tussen de Statenvertaling en de originele tekst, voor zover nog voorhanden zit al 3000 jaar. of zoiets. Dat is te lang om werkelijk te begrijpen wat er toen met een tekst werd bedoeld laat staan om een punt te maken. En dat moet we persé letterlijk opvatten? Terwijl we het niet weten?


Terwijl we ook weten dat er informatie ondertussen verloren is gegaan. Dat moet wel, dat gebeurt nu ook. De vraag is nu of we 400 jaar later inderdaad zoveel meer weten dat we dus een andere opvatting er over zouden moeten hebben of dat dat met minstens zoveel vraagtekens is bezoedeld?

Natuurlijk is er informatie verloren gegaan. Maar niet meer dan 400 jaar geleden. We weten zelfs meer over welke info er verloren is gegaan. Jij vindt dat we dingen letterlijk op moeten vatten over iets wat we niet weten of het wel letterlijk bedoeld is. Of op een andere manier waar is.


dummy schreef:
Dat geldt alleen voor nu. De kennis die we nu hebben werd door Aristoteles ook voor zeer onaannemelijk tot aan onmogelijk geacht.


Jouw stokpaardje: Toen wisten we het niet dus nu ook niet. Jammer joh. we weten het wel.
Ook gif is geschapen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 72 gasten