Mortlach schreef:
Dat is natuurlijk een beetje flauw. Ik schreef dan ook "in principe" terwijl jij je nu vastklampt aan "in de praktijk" om een punt te maken. Vroeger wisten we ook niet waar bliksem vandaan kwam, of aardbevingen. In jouw wereldbeeld zouden we dat dus nooit kunnen weten. Hoe kan het dan dat we het nu tóch wel weten?
Als het voorbeeld niet werkt dan ben ik flauw? Het principe van jou is wetenschappelijk gezien nog helemaal niet uitgewerkt, dus wat dat betreft puur wenselijk. Het is wel flauw om maar te doen alsof mijn wereldbeeld alleen bestaat uit het bovennatuurlijke. Door de combinatie met het natuurlijke kan ik ook prima weten waar de bliksem vandaan komt of waar aardbevingen vandaan komen.
Wat mensen voor persoonlijke conclusies trekken, staat hen helemaal vrij. Maar ik geloof niet dat bovennatuurlijke verklaringen door het peer review proces heenkomen.
Logisch, beiden hebben niets met elkaar te maken.
Het voelt alsof ik aan een dood paard aan het trekken ben. Dit bovenstaande had ik zelf ook wel kunnen verzinnen. Details graag, want nogmaals, ik ben erg benieuwd hoe je onderscheid maakt tussen het bestaan en het niet-bestaan van iets onwaarneembaars.
Een geest wordt waargenomen, maar niet op basis van de waarnemingen die binnen de wetenschap geldig zijn. Zo kan ik influisteringen van een geest hebben. Dan hoor ik hem alleen in mijn hoofd. Die geest komt nooit meer terug. Hij is dus waargenomen, maar valt vrijwel niet te definiëren. Is het dan iets natuurlijks? Dat is de grote vraag.