Leven op Mars?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 17 dec 2014 11:30

Misschien een heel klein beetje een misleidende titel :) Maar wel een interessante ontdekking op Mars.

De Mars rover Curiosity heeft tijdens het boren in een rots tijdelijk 10x zoveel methaangas gemeten als normaal. Dit zou er op duiden dat de bron van het gas heel dichtbij moet zijn. Methaan wordt op Aarde veel door organische (dus levende) processen gemaakt. Dit kan dus duiden op simpel leven op Mars, of iets minder spannend; een bepaalde interactie tussen water en rotsen.

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4413
"NASA's Mars Curiosity rover has measured a tenfold spike in methane, an organic chemical, in the atmosphere around it and detected other organic molecules in a rock-powder sample collected by the robotic laboratory's drill.

"This temporary increase in methane -- sharply up and then back down -- tells us there must be some relatively localized source," said Sushil Atreya of the University of Michigan, Ann Arbor, a member of the Curiosity rover science team. "There are many possible sources, biological or non-biological, such as interaction of water and rock.""

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor hettys » 17 dec 2014 20:33

Lock&Stock schreef:Misschien een heel klein beetje een misleidende titel :) Maar wel een interessante ontdekking op Mars.

De Mars rover Curiosity heeft tijdens het boren in een rots tijdelijk 10x zoveel methaangas gemeten als normaal. Dit zou er op duiden dat de bron van het gas heel dichtbij moet zijn. Methaan wordt op Aarde veel door organische (dus levende) processen gemaakt. Dit kan dus duiden op simpel leven op Mars, of iets minder spannend; een bepaalde interactie tussen water en rotsen.

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4413
"NASA's Mars Curiosity rover has measured a tenfold spike in methane, an organic chemical, in the atmosphere around it and detected other organic molecules in a rock-powder sample collected by the robotic laboratory's drill.

"This temporary increase in methane -- sharply up and then back down -- tells us there must be some relatively localized source," said Sushil Atreya of the University of Michigan, Ann Arbor, a member of the Curiosity rover science team. "There are many possible sources, biological or non-biological, such as interaction of water and rock.""


Kan het ook zijn dat er methaan is gevormd in een ver verleden toen er nog eventueel leven was op mars?
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 18 dec 2014 09:55

hettys schreef:
Kan het ook zijn dat er methaan is gevormd in een ver verleden toen er nog eventueel leven was op mars?


Kan even het artikel niet vinden, maar er is eerder door een sonde (MRO volgens mij) methaan gas gemeten in de atmosfeer. In dat artikel stond dat methaan op Mars binnen een aantal maanden vervalt naar andere chemische verbindingen. Dus er moet een actieve bron van "vers" methaan gas zijn.

EDIT: Paar artikelen uit 2005 gevonden;

http://www.universetoday.com/23675/larg ... d-on-mars/
Methane is quickly destroyed in the Martian atmosphere in a variety of ways, so our discovery of substantial plumes of methane in the northern hemisphere of Mars in 2003 indicates some ongoing process is releasing the gas,” said Dr. Michael Mumma of NASA’s Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Md.

http://mars.nasa.gov/news/index.cfm?Fus ... NewsID=907
Krasnopolsky ruled out volcanism for two reasons. One was that the youngest known volcanoes on Mars are 12 million years old, too long ago for resulting methane to remain in the atmosphere. (More recent data from Mars Express suggest volcanic activity as recently as 4 million years ago, still too far back in time for methane to remain in the atmosphere.)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor hettys » 18 dec 2014 18:53

Maar dan moet er toch water te vinden zijn? op z'n minst? (Om over leven nog maar even niet te spreken... )


Op de wiki pagina staat het volgende:

Methaan, ook bekend onder de naam moerasgas, is het voornaamste bestanddeel van aardgas. Aardgas wordt in de natuur aangetroffen in samenhang met aardolie en andere fossiele brandstoffen en heeft een vergelijkbare geologische oorsprong, ontstaan uit vergane resten organisch materiaal.

Aardgas is toch oud?
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 19 dec 2014 09:23

hettys schreef:Maar dan moet er toch water te vinden zijn? op z'n minst? (Om over leven nog maar even niet te spreken... )


Jazeker :) En water is inmiddels ook gevonden; http://www.space.com/28030-mars-water-c ... rover.html

"The rover drilled into a piece of Martian rock called Cumberland and found some ancient water hidden within it."

hettys schreef:Op de wiki pagina staat het volgende:

Methaan, ook bekend onder de naam moerasgas, is het voornaamste bestanddeel van aardgas. Aardgas wordt in de natuur aangetroffen in samenhang met aardolie en andere fossiele brandstoffen en heeft een vergelijkbare geologische oorsprong, ontstaan uit vergane resten organisch materiaal.

Aardgas is toch oud?


Aardgas volgens mij wel, methaangas niet. Wordt bijvoorbeeld ook in je darmen gevormd (en dan wel door biologische processen en niet door een reactie tussen water en een bepaal mineraal)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor oekaboeka » 22 dec 2014 00:28

Waarom houden jullie je eigenlijk bezig met of er leven op mars is of is geweest , volgens mij alleen om uit te sluiten dat er een God is met plannen waarbij de aarde het middelpunt is.
Houd je liever bezig met het leven op aarde hier, is veel mooier dan welke planeet waar dan ook , genoeg te ontdekken zelfs nu nog hier op aarde terwijl we hier al zitten met miljarden mensen en ver ontwikkelde communicatie middelen.
Ik geloof niet dat er waar dan ook buiten de aarde enig leven te ontdekken en is dat nou zo erg?
Tenzij je natuurlijk weer wat meer bewijs wilt hebben voor evolutie dan snap ik het volledig :)

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 22 dec 2014 09:58

oekaboeka schreef:Waarom houden jullie je eigenlijk bezig met of er leven op mars is of is geweest , volgens mij alleen om uit te sluiten dat er een God is met plannen waarbij de aarde het middelpunt is.


Dat is nogal een vooroordeel oekaboeka... Niet een erg christelijke eigenschap of wel? Daarnaast weten we als sinds Copernicus dat de Aarde alles behalve een middelpunt is...

oekaboeka schreef:Houd je liever bezig met het leven op aarde hier, is veel mooier dan welke planeet waar dan ook , genoeg te ontdekken zelfs nu nog hier op aarde terwijl we hier al zitten met miljarden mensen en ver ontwikkelde communicatie middelen.


Eeuh, nee. Mijn interesse is alles wat met wetenschap te maken heeft, de ruimte is daar een nogal groot onderdeel daarvan. Daarnaast kunnen we veel over de Aarde leren door naar bijvoorbeeld Mars te kijken. Mars was ooit zoals de Aarde, met een atmosfeer en stromend water. Nu is dat niet meer zo. Erachter komen hoe dat zo is gekomen kan ons ook hier helpen.

oekaboeka schreef:Ik geloof niet dat er waar dan ook buiten de aarde enig leven te ontdekken en is dat nou zo erg?


Nee, maar dat zeg ik toch ook niet?

Overigens zijn er meer sterren in het heelal dan zandkorrels op alle stranden van de Aarde, om die sterren draaien weer een ontelbare hoeveelheid exo-planeten. Ik denk dat de kans op buitenaards leven (of dat nu bacterieel of intelligent is) vrijwel 100% is....

oekaboeka schreef:Tenzij je natuurlijk weer wat meer bewijs wilt hebben voor evolutie dan snap ik het volledig :)


Dat is niet nodig hoor, evolutie heeft al genoeg bewijs, buitenaards leven is daar niet voor nodig.

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 22 dec 2014 10:08

Terug op Mars heeft Curiosity een paar prachtige plaatjes geschoten;

Afbeelding
De voet van Mount Sharp, duidelijk zijn de vele lagen in de grond. Mount Sharp is, naar nu blijkt, gevormd door het sediment van een meer wat daar miljoenen geleden moet zijn geweest.


Afbeelding
Een impressie hoe dat meer er uit moet hebben gezien, met in het midden Mount Sharp.

Afbeelding

Afbeelding
De plekken waar Curiosity geboord heeft en water met methaan heeft gevonden.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor oekaboeka » 22 dec 2014 20:54

Dat is niet nodig hoor, evolutie heeft al genoeg bewijs, buitenaards leven is daar niet voor nodig.

Dat klopt zelfs al zou er buitenaards leven zijn dan bewijst dat nog steeds geen evolutie en welk bewijs dan? dan weet je meer als mij en dan bedoel ik echt bewijs he geen aannamens.

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 22 dec 2014 22:17

oekaboeka schreef:dan bewijst dat nog steeds geen evolutiep


Dat buitenaards leven evolutie bewijst claimt niemand, behalve jij.

oekaboeka schreef:en welk bewijs dan?


De evolutietheorie staat als 150 jaar als een huis. Dat dit zo is in een wetenschappelijke wereld waar als fundament de wetenschappelijke theorie heerst (met peer-review en de oneindige drang om betere verklaringen voor natuurlijke waarnemingen te vinden) is wat mij betreft al een bewijs op zich.

Verder strekken de bewijzen voor de evolutietheorie zich uit van de biologie, via de geologie, paleontologie, archeologie, genetica tot aan de natuurkunde. Wellicht kan jij beter aangeven waarom de evolutietheorie niet klopt (behalve dan; het strookt niet met mijn hele specifieke interpretatie van de Bijbel)?

Of nog beter; wat zou jij als bewijs voor de evolutietheorie aanvaarden? Beantwoord anders alleen deze laatste vraag, gaan we vanaf dat punt verder, cool?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor oekaboeka » 22 dec 2014 23:22

Dat buitenaards leven evolutie bewijst claimt niemand, behalve jij.

Nee dat claim ik niet maar ik geloof gewoon niet in buitenaards leven , omdat de aarde het middelpunt van de schepping is dus dan zou buitenaards leven in mijn beleving niet aansluiten bij wat er in de bijbel staat dus als mensen buitenaards leven ontdekken zouden ze kunnen zeggen zie je wel er is ook leven buiten de aarde terwijl de bijbel het alleen over leven op aarde heeft dus dat kunnen evolutionisten weer als voer gebruiken tegen de schepping en dus voor de evolutie maar zelfs al zou er leven zijn buiten de aarde dan weet je nog niet of dat geschapen of ge-evolueerd is.


Wat ik als bewijs voor de evolutietheorie zou aanvaarden bestaat niet want dan zouden er tussenvormen tussen de verschillende soorten moeten zijn en die zijn nog nooit gevonden en zullen ook nooit gevonden worden als ze er niet zijn en trouwens hoe zie jij geleidelijke evolutie voor je langzame ontwikkeling van longen poten vleugels enz.. dan zouden die dieren het niet overleven.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor BladeStraight » 22 dec 2014 23:30

Ik snap niet goed waarom de mogelijkheid van leven altijd aan water gelinkt is, is dat niet wat naief vanuit onze aardse leefwijze gedacht? Waarom zouden er geen wezens kunnen zijn die geen water nodig hebben om te leven.

Verder boeit me buitenaards leven geen bal en vind ik het zonde dat daar zovele miljarden aan te grabbel worden gegooid.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 dec 2014 00:15

oekaboeka schreef:Dat buitenaards leven evolutie bewijst claimt niemand, behalve jij.

Nee dat claim ik niet maar ik geloof gewoon niet in buitenaards leven , omdat de aarde het middelpunt van de schepping is dus dan zou buitenaards leven in mijn beleving niet aansluiten bij wat er in de bijbel staat dus als mensen buitenaards leven ontdekken zouden ze kunnen zeggen zie je wel er is ook leven buiten de aarde terwijl de bijbel het alleen over leven op aarde heeft dus dat kunnen evolutionisten weer als voer gebruiken tegen de schepping en dus voor de evolutie maar zelfs al zou er leven zijn buiten de aarde dan weet je nog niet of dat geschapen of ge-evolueerd is.


En wat nu als ze toch bewijzen vinden van simpel leven op Mars?

oekaboeka schreef:Wat ik als bewijs voor de evolutietheorie zou aanvaarden bestaat niet want dan zouden er tussenvormen tussen de verschillende soorten moeten zijn en die zijn nog nooit gevonden en zullen ook nooit gevonden worden als ze er niet zijn en trouwens hoe zie jij geleidelijke evolutie voor je langzame ontwikkeling van longen poten vleugels enz.. dan zouden die dieren het niet overleven.


*zucht*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En iets gedetailleerder; dit is de Archaeopteryx

Afbeelding

Een soort dat tussen de dino's en vogels in zat;

Afbeelding

En zo kan ik nog wel even doorgaan....

Lock&Stock

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Lock&Stock » 23 dec 2014 00:21

BladeStraight schreef:Ik snap niet goed waarom de mogelijkheid van leven altijd aan water gelinkt is, is dat niet wat naief vanuit onze aardse leefwijze gedacht? Waarom zouden er geen wezens kunnen zijn die geen water nodig hebben om te leven.


Naief misschien, maar het is de enige manier om te kunnen zoeken naar wat wij leven noemen. Er zijn theorieen over levensvormen die op andere moleculen dan koolstof zijn gebaseerd maar niets is volgens mij nog bewezen. Daarnaast leek Mars enorm veel op de Aarde op ongeveer dezelfde tijd dat hier leven ontstaan moet zijn, het lijkt dus logisch.


BladeStraight schreef:Verder boeit me buitenaards leven geen bal en vind ik het zonde dat daar zovele miljarden aan te grabbel worden gegooid.


De hoeveelheid geld valt relatief gezien mee, in het geval van NASA 0,5% van het totale budget van de VS. Daarnaast creeert ruimtevaart veel banen en promoot het onderwijs en inspireert het veel mensen om verder te studeren.

Ook zijn er gelukkig ook nog heel veel mensen die simpelweg nieuwsgierig zijn. En ik snap soms niet dat je misschien juist wel als gelovige hier geen interesse in hebt. Als je in God gelooft dan geloof je toch ook dat hele universum zijn werk is? Is het dan niet een roeping dat universum te onderzoeken, bekijken en er van onder de indruk te zijn?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leven op Mars?

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2014 10:55

Waarom water? Omdat het een van de weinige, of zelfs de enige universele oplosser is. Vaste stoffen laten zich slecht organiseren en mengen, en gassen hebben geen samenhang, dus houd je vloeistof over als staat waarin leven mogelijk is, en dan heb je het dus over water.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten