wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 16 dec 2014 20:42

Leuk. Elke dag is er wel weer wetenschappelijk nieuws. Niet alleen over astronomie, maar ook over voeding, verleden, ziekten en eigenlijk over van alles.

Vandaag:
http://www.nu.nl/wetenschap


-Ongeveer één op de vijf personen die het slachtoffer is van een ernstig ongeval of mishandeling, ontwikkelt een psychische stoornis.

-Wetenschappers hebben een groot aantal genen geïdentificeerd die de domesticatie van paarden mogelijk maakten.

-Britse wetenschappers hebben drie verschillende soorten geloei geïdentificeerd waarmee koeien en kalveren communiceren.

-De grootste deeltjesversneller ter wereld, onder de grond bij de Zwitserse stad Genève, wordt begin volgend jaar opnieuw aangezet.

-'Legendarische ontsnapping Alcatraz mogelijk toch geslaagd'

- Een nieuwe bevinding geeft extra bewijs voor de theorie dat autisme ontstaat door verhoogd testosteron in baarmoeder.
http://www.nu.nl/politiek/3953229/promi ... binet.html

-Bijna alle winnaars van de Spinozapremie, de hoogste Nederlandse wetenschappelijke onderscheiding, hebben een brandbrief geschreven over de nieuwe verdeling van wetenschappelijke subsidiegelden die het kabinet wil doorvoeren.
http://www.nu.nl/politiek/3953229/promi ... binet.html

-Bij opgravingen in Jordanië is een 2.700 jaar oud heiligdom met paardenbeeldjes en andere voorwerpen gevonden op de nederzettingsheuvel Tell Damiyah in de Jordaanvallei.
http://www.nu.nl/wetenschap/3952727/lei ... allei.html


-Toenemende welvaart verklaart de opkomst van de moraliserende wereldreligies zo'n 2.500 jaar geleden.


http://www.nu.nl/wetenschap/3952566/wel ... ienst.html

-Wetenschappers hebben de periode geïdentificeerd waarin de eerste mensen waarschijnlijk vuur leerden maken.
Vanaf ongeveer 350.000 jaar geleden was het maken van vuren aan de orde van de dag voor de mensen.


http://www.nu.nl/wetenschap/3953608/men ... aken-.html

Nou ja, enzovoorts.

Waarom zijn wetenschappers dag na dag bezig om een verklaring te vinden voor het alledaagse leven en wat daarbuiten is? En wat hebben we eraan?
Hoe komen we op het internet? bijvoorbeeld. Of is er tegengif uitgevonden voor als we worden gebeten?
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2014 21:16

hettys schreef:- Een nieuwe bevinding geeft extra bewijs voor de theorie dat autisme ontstaat door verhoogd testosteron in baarmoeder.

Autisme, ADHD en depressie worden gekoppeld aan de lengte van de vingers. Vooral de verhouding tussen vingers speelt een rol en is een teken van wat er hormonaal gebeurde in de baarmoeder wanneer de foetus zich ontwikkelde. Een relatief lange ringvinger zou wijzen op een hogere blootstelling van het mannelijk hormoon testosteron, een lange wijsvinger zou wijzen op meer oestrogeen, het vrouwelijk hormoon.

Een lange ringvinger wordt in verband gebracht met autisme en ADHD. In verhouding met de wijsvinger zou deze veel langer zijn. Onderzoekers aan de Universiteit van Liverpool beweren dat autisme zich voordoet als gevolg van hoge concentraties van het prenatale testosteron. (lvl)

Zijn er hier mannen die een langere wijsvinger dan ringvinger hebben?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 17 dec 2014 20:26

mealybug schreef:Autisme, ADHD en depressie worden gekoppeld aan de lengte van de vingers. Vooral de verhouding tussen vingers speelt een rol en is een teken van wat er hormonaal gebeurde in de baarmoeder wanneer de foetus zich ontwikkelde. Een relatief lange ringvinger zou wijzen op een hogere blootstelling van het mannelijk hormoon testosteron, een lange wijsvinger zou wijzen op meer oestrogeen, het vrouwelijk hormoon.

Een lange ringvinger wordt in verband gebracht met autisme en ADHD. In verhouding met de wijsvinger zou deze veel langer zijn. Onderzoekers aan de Universiteit van Liverpool beweren dat autisme zich voordoet als gevolg van hoge concentraties van het prenatale testosteron. (lvl)

Zijn er hier mannen die een langere wijsvinger dan ringvinger hebben?


Ik kan dat nergens terug vinden. Dus of dat wetenschappelijk bewezen is? Ik weet ook niet of veel testosteron een langere ringvinger kan bewerkstelligen. We weten wel dat autisme en geloof moeilijk samen gaan, dus misschien zijn hier geen autisten.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor BladeStraight » 18 dec 2014 19:25

Ik heb ook eens ergens gehoord dat een langere wijsvinger dan ringvinger wijst op homoseksualiteit. Maar de wetenschappelijke onderbouwing is toen niet gegeven. Correlatie bewijst niet altijd een oorzaak-gevolg relatie natuurlijk.

Tevens onlangs Weet! magazine gelezen, waar genoeg onzin in staat om dit topic mee te vullen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 19 dec 2014 21:08

BladeStraight schreef:Ik heb ook eens ergens gehoord dat een langere wijsvinger dan ringvinger wijst op homoseksualiteit. Maar de wetenschappelijke onderbouwing is toen niet gegeven. Correlatie bewijst niet altijd een oorzaak-gevolg relatie natuurlijk.


Dat is gek, want volgens sommigen ontstaat homoseksualiteit nou juist door te weinig testosteron in de baarmoeder. (op een bepaald cruciaal moment) Eerlijk gezegd heb ik geen idee, want ook dat idee wordt weer bevochten.

http://www.kennislink.nl/publicaties/is ... aangeboren

Bovenstaande link bevat ook de vinger-theorie.

Tevens onlangs Weet! magazine gelezen, waar genoeg onzin in staat om dit topic mee te vullen.


Weet is in mijn ogen gewoon rotzooi. Ik kijk weleens naar artikelen op internet. Maar als ik zo'n blad zou kopen verhoog ik alleen maar de oplage.. :wink:

Ik kijk zelf liever naar:
http://www.scientias.nl/
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor BladeStraight » 20 dec 2014 14:28

In het nieuwste nummer staat zelfs een artikel over een wind die Palestijnse raketten boven Israël naar de zee zou blazen op een bovennatuurlijke wijze. Zonder enkele kritiek wordt daar gesteld dat God Israël op bovennatuurlijke wijze daar aan het helpen is.

In het Reformatorisch Dagblad (nota bene) werd hetzelfde nieuwsbericht (afkomstig van een Amerikaanse evangelische website, 1000 jarig rijk en dat soort spul, je kent het wel) afgedaan als ongefundeerd en onwaar.

Dat is maar een voorbeeldje van onzin dat zonder factcheck in Weet! wordt gepubliceerd. Tevens ben ik het zeer oneens met de mening van de hoofdredacteur dat als je evolutie aanneemt als waar, de hele Bijbel onwaar is. Dat soort opmerkingen vind ik behoorlijk schadelijk, en lijdt natuurlijk tot een kop-in-het-zand houding terwijl alle christenen worden opgeroepen wetenschap te bedrijven en de waarheid lief te hebben.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 21 dec 2014 19:54

het laatste nieuws is dat Naturalis een echt fossiel heeft gekocht van een vleesetende dinosaurus. In Leiden dus te zien binnenkort.
Over Naturalis gesproken: die hadden een schelp in een la liggen met een tekening van een H. Erectus erop. Nou ja, een zigzag patroon. Maar wel van een half miljoen jaar geleden.

Ook heel mooi!
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor oekaboeka » 25 dec 2014 16:44

Waarom zijn al mijn berichten verwijdert ???

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor oekaboeka » 25 dec 2014 16:46

Hettys : Maar wel van een half miljoen jaar geleden.

Hoe weet jij dat nou??

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor oekaboeka » 25 dec 2014 16:56

BladeStraight : Tevens ben ik het zeer oneens met de mening van de hoofdredacteur dat als je evolutie aanneemt als waar, de hele Bijbel onwaar is. Dat soort opmerkingen vind ik behoorlijk schadelijk, en lijdt natuurlijk tot een kop-in-het-zand houding terwijl alle christenen worden opgeroepen wetenschap te bedrijven en de waarheid lief te hebben.


Ik vind dat soort opmerkingen juist heel bijbels en er is niks in genesis wat de wetenschap zou tegenspreken en als je niet gelooft dat God bovennatuurlijk en scheppende (scheppend niet evolueerende krachten ) krachten heeft dan doe je afbreuk aan Gods almacht en betrouwbaarheid van de bijbel maar daar had ik ook al over geschreven maar dat zal wel niet relevant genoeg zijn :? ](*,)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 25 dec 2014 18:19

oekaboeka schreef:Hettys : Maar wel van een half miljoen jaar geleden.

Hoe weet jij dat nou??


Dat wordt bepaald door wetenschappers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Datering
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor oekaboeka » 25 dec 2014 20:30

Hettys : Dat wordt bepaald door wetenschappers.

Ja en die zijn ook maar wat aan het gissen is totaal geen (weten)schap , maar vermoedens dus als je dat brengt alsof het zo is, is dat gewoon onzin.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 26 dec 2014 16:41

oekaboeka schreef:
Ja en die zijn ook maar wat aan het gissen is totaal geen (weten)schap , maar vermoedens dus als je dat brengt alsof het zo is, is dat gewoon onzin.



Dat is schandalig geklets. elke dateringsmethode heeft een foutmarge waar altijd rekening mee wordt gehouden. En wetenschappers over de hele wereld zijn daar mee bezig. Als jij zegt dat die mensen maar wat gokken zeg je eigenlijk dat ze liegen.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor oekaboeka » 26 dec 2014 19:01

Hettys : Dat is schandalig geklets. elke dateringsmethode heeft een foutmarge waar altijd rekening mee wordt gehouden. En wetenschappers over de hele wereld zijn daar mee bezig. Als jij zegt dat die mensen maar wat gokken zeg je eigenlijk dat ze liegen.

Het is maar wat je schandalig noemt en wat zou het als ik zeg dat ze liegen er word zoveel gelogen om dingen in een eigen straatje te passen en waarschijnlijk zijn ze overtuigd van hun gelijk dus dan is het geen liegen maar geloven in het eigen gelijk maar dat noem ik geen wetenschap, het is allemaal ongeveer, misschien, aan de hand van, plus minus , geen wetenschap dus en als je dat verkoopt als zijnde wetenschap is dat inderdaad voorliegen als je dat met zo,n absolute overtuiging als waarheid brengt , stoor me daar behoorlijk aan maargoed jij mag geloven wat je wilt maar ik zou eerst eens even goed onderzoek hoe ze aan hun jaartallen komen en of dat wel zo precies is, er zijn namelijk ook andere onderzoeken ook door wetenschappers die niet zo veel vertrouwen hebben in al die ouderdomsbepalingen dus kom nu niet met schandalig geklets omdat mijn antwoord jou niet aanstaat. [-X

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: wetenschappelijk nieuws. zin en onzin.

Berichtdoor hettys » 26 dec 2014 19:47

oekaboeka schreef:Het is maar wat je schandalig noemt en wat zou het als ik zeg dat ze liegen er word zoveel gelogen om dingen in een eigen straatje te passen en waarschijnlijk zijn ze overtuigd van hun gelijk dus dan is het geen liegen maar geloven in het eigen gelijk maar dat noem ik geen wetenschap, het is allemaal ongeveer, misschien, aan de hand van, plus minus , geen wetenschap dus


Doe niet zo gek. stel. een wetenschappelijke methode zegt: dit voorwerp, steen, kruik of tekening is tussen de 30 en de 35 jaar duizend oud. Dan zeg jij: ach ze gokken maar wat. NEE. Dat betekent dat iets ouder is dan 29.000 duizend jaar. En dat heeft totaal niets te maken met 'in hun straatje passen' of wat dan ook.


en als je dat verkoopt als zijnde wetenschap is dat inderdaad voorliegen als je dat met zo,n absolute overtuiging als waarheid brengt , stoor me daar behoorlijk aan maargoed jij mag geloven wat je wilt maar ik zou eerst eens even goed onderzoek hoe ze aan hun jaartallen komen en of dat wel zo precies is, er zijn namelijk ook andere onderzoeken ook door wetenschappers die niet zo veel vertrouwen hebben in al die ouderdomsbepalingen dus kom nu niet met schandalig geklets omdat mijn antwoord jou niet aanstaat. [-X


Nou. ik heb behoorlijk veel onderzoek gedaan naar het fenomeen "datering" in het gebied van wetenschap. Ik zie toch de creationisten liegen alsof het gedrukt staat. alsof dat christelijk is.

Maar ja. uiteindelijk is dit topic bedoeld op nieuwe weetjes te delen. Wat betreft wetenschap.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur
Ook gif is geschapen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten