Naar tropisch land zonder vaccinatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Katlheen » 19 nov 2014 16:45

Hoewel vaccinatie niet verplicht is, lijkt het me wel raadzaam als je even bij je zorgverzekering checkt of het gedekt is wanneer je zonder vaccinatie naar zo'n land gaat.

Daarnaast moet je je afvragen of je het risico wilt lopen? Bedenk je ook even wat er gebeurt als je in dat land een ongeval krijgt of andere medische hulp nodig hebt. Dat soort landen staan nu niet echt bekend om hun uitmuntende en hygiënische gezondheidszorg.

Ik heb zelf op Sri Lanka gewoond en gewerkt. Volledige vaccinaties gedaan, Hep A en B, buiktyfus en DTP, welke ik als kind al had gehad, maar wat na zoveel jaar moet worden herhaald. Hoewel men geen verplichting stelt, kan je Hep A al krijgen besmet eten en drinken. Hep B valt meer in de categorie HIV qua besmettingsmogelijkheden. Dus dat krijg je minder snel. Maar mocht jij daar om wat voor reden in een hospitaal terecht komen, is dat allemaal schoon?
Ik heb het zelf gezien op Sri Lanka. Gast zou maar een weekje blijven, dus geen vaccinaties. Kost allemaal extra geld, en dat geld kon hij beter besteden aan de bar. Met zijn bezopen kop van de trap af gevallen, moest naar een dokter. Dokter gaat de wond ontsmetten, met een watje wat eerst op de grond was gevallen. Heel gewoon in dat soort landen. Kortom, je hebt echt niet alles zelf in de hand.

Daarnaast is het hebben van zo'n ziekte niet iets wat je mag onderschatten. Hoewel de zorg in Nederland het gros van dat soort ziektes kan tackelen, blijven het ernstige ziektes. Voorkomen lijkt me beter dan genezen. Lees anders even het een en ander over hoe fijn buiktyfus bijvoorbeeld is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buiktyfus


En verder: hoe ethisch is het om jezelf niet te vaccineren terwijl je wel een risico gebied opzoekt, en eventueel bij ziekte alsnog een beroep te doen om de Nederlandse zorgverzekering en zorg?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2014 17:07

De bijwerkingen van preventieve anti malaria middelen zijn zo walgelijk, dat ik alleen self medicatie meeneem in geval dat ik het zou krijgen, hep A en B ben ik immuun voor en met een beetje verstand kom je een heel eind hoor.
Voor Namibia hoef je niets te nemen, ben er de laatste 5 keer geweest, ook in de regentijd, en niks gebeurd .Je moet je ook niet te bang laten maken.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Katlheen » 19 nov 2014 17:17

Malaria pillen kunnen inderdaad vervelende bijwerkingen hebben. Ik moest zo ook meenemen naar Sri Lanka, maar ik heb er geen een genomen. Laatste gevalletje van malaria was al jaren geleden, en niet eens malaria tropico. Maar mijn gasten zaten iedere ochtend keurig met een pilletje aan het ontbijt :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 17:20

Bambi schreef:Veel mensen gaan niet naar de dokter voor een griepje en komen dus ook niet in de statistieken.


Dus zijn de getallen nog meer in het voordeel van de vaccinaties.

En de meeste mensen overlijden ook niet aan de griep, maar aan de complicaties, zoals longontsteking.


Haha, ja, en denk je nou echt dat ze daar geen rekening mee houden? Niemand gaat dood aan AIDS, maar aan de verkoudheid die ze oplopen wanneer ze geen immuunsysteem meer hebben. Aantal AIDS-doden wereldwijd is dus 0. ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 17:38

Mortlach schreef:
Dus zijn de getallen nog meer in het voordeel van de vaccinaties.

Die conclusie is een beetje krom.
De meeste mensen die sterven aan de complicaties, zijn meestal mensen die wel ingeënt zijn.
Dat zijn ook de mensen die ook naar de dokter gaan, als ze griep hebben.
Mensen die niet ingeënt zijn lopen niet zo hard naar de dokter als ze griep hebben.
Die zieken gewoon uit en krijgen ook niet zo gauw complicaties.

Dus ze kunnen beter een statistiek maken, hoeveel mensen er daadwerkelijk sterven aan griep onder de groep die ingeënt is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 17:46

Bambi schreef:De meeste mensen die sterven aan de complicaties, zijn meestal mensen die wel ingeënt zijn.
Dat zijn ook de mensen die ook naar de dokter gaan, als ze griep hebben.
Mensen die niet ingeënt zijn lopen niet zo hard naar de dokter als ze griep hebben.
Die zieken gewoon uit en krijgen ook niet zo gauw complicaties.

Dus ze kunnen beter een statistiek maken, hoeveel mensen er daadwerkelijk sterven aan griep onder de groep die ingeënt is.



En dan vind je mijn redenatie krom...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 17:49

Mortlach schreef:En dan vind je mijn redenatie krom...

Jij doet net of de griep bijna uitgestorven is, omdat de mensen er tegen ingeënt worden.
Maar de meeste griepslachtoffers vallen juist onder de mensen die ingeënt zijn.
Maar dat wordt niet onderkent, want dat zijn oude mensen die dan toevallig gestorven zijn aan een longontsteking en die komen dan ook net weer niet in de statistieken.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 nov 2014 18:25

StillAwake schreef:Als je je antwoord al klaar hebt en niet openstaat voor de mening van een ander, waarom heb je je vraag dan überhaupt gesteld?

Ik vraag niet of ik me moet vaccineren, ik vraag of het uberhaupt mogelijk is om me niet te vaccineren.

Dat van de zorgverzekering is een goede, maar ik ben dus bang dat ze mijn premie verhogen als ik uberhaupt zoiets vraag !

En dank mealybug

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 18:33

EenVasteBurcht schreef:Ik vraag niet of ik me moet vaccineren, ik vraag of het uberhaupt mogelijk is om me niet te vaccineren.

Dat van de zorgverzekering is een goede, maar ik ben dus bang dat ze mijn premie verhogen als ik uberhaupt zoiets vraag !


Het lijkt me dat je zoiets gewoon kunt opzoeken op het internet. En vaccinaties worden gewoon geregistreerd, dus als je ineens met tyfus komt aanzetten, weten ze echt wel waar je bent geweest en of je je hebt laten vaccineren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 nov 2014 21:20

Nou het opzoeken op internet viel dus tegen. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen zich zomaar klakkeloos laat vaccineren zonder daar over na te denken. En dat doe ik dus niet. Ik ben heel sceptisch tegenover mij onnodig medisch laten behandelen, ik wil zoveel mogelijk de integriteit van mijn eigen lichaam behouden.
Iemand vertelde ook al heel erge verhalen over de bijwerkingen van een bepaalde malariapil (weet even niet meer welke). Dat heeft me dus aan het denken gezet. De GGD of wie die dingen ook geeft zegt daar dus helemaal niks over. En dat maakt mij wantrouwig, daarom dat ik dit vraag.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Katlheen » 19 nov 2014 22:29

De twee meest voorkomende tabletten zijn Lariam en Malarone. De laatste heeft minder bijwerkingen, maar is wel duurder. En ja, het is helaas zo dat wanneer je de risico's op malaria zo klein mogelijk wilt houden, het niet zonder ander ongemak is.

Wat betreft je andere twijfels inzake vaccinatie: wanneer je niet verplicht bent om je te laten vaccineren, is het aan jou om het te doen of niet. Jij moet de afweging voor jezelf maken of je de risico's aanvaardbaar vindt. En dan niet alleen de ziektes op zichzelf, maar ook de locatie waar je bent. Of je nu hier voor een ziekte wordt behandelt, of ergens achteraf in Afrika.

Neem je trouwens een reis/annuleringsverzekering voor de trip?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 22:53

nou,ik moet zeggen dat ik het nietzuiver zou vinden: eerst vaccinaties weigeren en dan terugkomen met meningitis en dan wel verwachten dat je daarvoor tegen hoge kosten voor wordt behandeld. Ik schreef het eerder al, principes hebben een prijs en pas als er offers moeten worden gebracht, merk je hoe principieel iemand echt is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Katlheen » 20 nov 2014 11:11

Dat vind ik ook altijd lastig: geen vaccinaties want het is allemaal in de hand van God, maar bij ziekte ineens wel gebruik maken van de aardse dokter en medicijnen. Ineens behoeft het gebed toch wat extra hulp van een dokter... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor hettys » 21 nov 2014 20:22

*Off topic. Voor een discussie over inenten kun je terecht in een bestaand topic* [|:)
Ook gif is geschapen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten