Naar tropisch land zonder vaccinatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 nov 2014 12:23

Hallo,

Ik ken iemand die binnenkort afreist naar Ethiopië. Hij moet diverse vaccinaties ondergaan daarvoor, tegen allerlei ziekten. Dit kost vrij veel geld (> 100 euro), ik heb van hem gehoord dat hij er toch een beetje koortsig/ziekig van werd, etcetera. Het lijkt mij in ieder geval een zeer onprettig idee.

Als kind ben ik wel gevaccineerd, maar toch vind ik zelf het idee voor vaccinatie onprettig. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit een hepatitis of griepprik gehaald of wat dan ook, ik voel mij daar onprettig bij, en met mij veel gereformeerden daarom dat ik dit hier vraag.

Heeft iemand ervaring met het afreizen naar een tropisch land? En hoe doen jullie dat dan met vaccinaties? Moet je een bewijs hebben dat je gemoedsbezwaard bent om vaccinatie te ondergaan? Is er een kans dat je geweigerd wordt in dat land?

Natuurlijk snap ik dat het afhangt van welk gebied, of je uberhaupt vaccinaties moet. Ben in subtropische gebieden geweest en daar hoefde dat niet. Maar toch vroeg ik me dus af of iemand er ervaring mee heeft.

Lock&Stock

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Lock&Stock » 19 nov 2014 12:31

EenVasteBurcht schreef:Hallo,

Ik ken iemand die binnenkort afreist naar Ethiopië. Hij moet diverse vaccinaties ondergaan daarvoor, tegen allerlei ziekten. Dit kost vrij veel geld (> 100 euro), ik heb van hem gehoord dat hij er toch een beetje koortsig/ziekig van werd, etcetera. Het lijkt mij in ieder geval een zeer onprettig idee.


Het krijgen van polio, gele koorts, malaria, hepatitus is volgens mij een nog kostbaarder en onprettiger idee. Of niet?

EenVasteBurcht schreef:Heeft iemand ervaring met het afreizen naar een tropisch land?


Yup. Toevallig vanmorgen weer een afspraak bij de KLM travel clinic gemaakt voor Namibie.

EenVasteBurcht schreef:En hoe doen jullie dat dan met vaccinaties?


Aangezien ik graag gezond blijf en de lokale bevolking niet nog verder in gevaar wil brengen doe ik dat natuurlijk gewoon.

EenVasteBurcht schreef:Moet je een bewijs hebben dat je gemoedsbezwaard bent om vaccinatie te ondergaan? Is er een kans dat je geweigerd wordt in dat land?


Geen idee over gemoedsbezwaard en zeker dat je geweigerd kan worden (een gele koorts stempel is vaak verplicht), iets wat echt volkomen terecht is overigens.

Als je geen prikkie wil, blijf dan lekker thuis.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 19 nov 2014 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 13:15

Ik vind dit typisch een gevalletje waarin je betaalt voor je principes, en niet alleen monetair. Je wilt principieel geen vaccinaties; prima. Je wilt ook naar een land waar vaccineren verplicht is; ook prima. Het kan alleen niet allebei tegelijkertijd. Dus kies maar.

Ik ben het dus volledig met L&S eens:

Als je geen prikkie wil, blijf dan lekker thuis.


Daarbij maakt hij een goed argument: je brengt ook de lokale bevolking daar in gevaar. Als jij iets besmettelijks oploopt, kun jij terug naar Nederland waar je waarschijnlijk wel weer beter wordt gemaakt, maar alle mensen die je in de tussentijd in Ethiopië hebt besmet, wat moeten die?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Pcrtje » 19 nov 2014 13:33

EenVasteBurcht schreef:Ik ken iemand die binnenkort afreist naar Ethiopië. Hij moet diverse vaccinaties ondergaan daarvoor, tegen allerlei ziekten. Dit kost vrij veel geld (> 100 euro),
Afreizen naar Ethiopië kost een veelvoud van die vaccinaties, dus wat zijn dat nou voor extra kosten? Bovendien, een vaccinatietje beschermt je tegen een hoop ellende. De kosten voor een behandeling van dergelijke ziekten zijn bijzonder hoog, zeker vergeleken met een vaccinatie die dat gewoon kan voorkomen.

EenVasteBurcht schreef:ik heb van hem gehoord dat hij er toch een beetje koortsig/ziekig van werd, etcetera. Het lijkt mij in ieder geval een zeer onprettig idee.
Hij wordt er koortsig en ziekig van vaccinaties of van het idee vaccinaties te moeten krijgen?

EenVasteBurcht schreef:Moet je een bewijs hebben dat je gemoedsbezwaard bent om vaccinatie te ondergaan? Is er een kans dat je geweigerd wordt in dat land?
De kans is heel groot dat je het land niet in komt als je niet gevaccineerd bent. Vaak kom je dan niet eens van Schiphol omdat ze je daar al tegenhouden. Ik heb ook gehoord dat in sommige landen het zo is dat je, als je ongevaccineerd daarheen gaat en ziek wordt, je de toegang naar Nederland wordt geweigerd. Maar in hoeverre dat waar is, weet ik niet.

Ethiopië is een land dat zijn zaakjes volgens mij prima op orde heeft. Ik denk niet dat je daar binnen komt zonder de benodigde vaccinaties.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lock&Stock

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Lock&Stock » 19 nov 2014 14:02

Ben wel benieuwd waar de OP heen gaat eigenlijk...of gaat hij nergens heen en is deze vraag puur uit interesse?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 14:32

Even gegoogled en kwam dit tegen:

http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-ethiopie/

Blijkbaar is alleen vaccin tegen gele koorts verplicht als je daarvoor in een gele-koortsland bent geweest. En een cholera-stempel als je over land Ethiopië binnenkomt. De rest is alleen 'aanbevolen', maar van de lijst die daartussen staat wordt je echt niet vrolijk: meningitis, hondsdolheid, tyfus en tuberculose wil je echt niet oplopen.

Dus hoewel het niet verplicht is, zou ik het toch maar gewoon doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 nov 2014 14:35

Vaccinatie is in het land waar ik heen ga niet verplicht. Wel worden er diverse vaccinaties aangeraden, waaronder die voor gele koorts. Er zijn niet zo veel landen waarvoor het echt verplicht is (dit zijn voornamelijk landen in Afrika, en bijvoorbeeld landen als Frans Guyana). Maar ik vroeg mij dus af of dit niet alsnog administratieve problemen op kan lveren (b.v. bij de douane).

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 nov 2014 14:37

Het idee van mensen besmetten is natuurlijk ook raar. Die ziekten komen al heel veel voor in de bewuste landen, dus de kans dat mensen worden besmet wordt niet groter als ik daar aankom. En ik draag juist de virussen mee als ik zou worden ingeënt, virussen die ik nu (nog) niet heb.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor StillAwake » 19 nov 2014 14:58

EenVasteBurcht schreef:Het idee van mensen besmetten is natuurlijk ook raar. Die ziekten komen al heel veel voor in de bewuste landen, dus de kans dat mensen worden besmet wordt niet groter als ik daar aankom. En ik draag juist de virussen mee als ik zou worden ingeënt, virussen die ik nu (nog) niet heb.

Als je je antwoord al klaar hebt en niet openstaat voor de mening van een ander, waarom heb je je vraag dan überhaupt gesteld?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 15:00

*Off topic ; het gaat hier over vaccinatie voor een verblijf in het buitenland*

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 15:05

EenVasteBurcht schreef:Het idee van mensen besmetten is natuurlijk ook raar. Die ziekten komen al heel veel voor in de bewuste landen, dus de kans dat mensen worden besmet wordt niet groter als ik daar aankom. En ik draag juist de virussen mee als ik zou worden ingeënt, virussen die ik nu (nog) niet heb.


Nee, en nee.

De kans dat je andere mensen besmet wordt wél groter, simpelweg omdat je een potentiële verspreider bent. De populatie is namelijk tijdelijk +1, en dus is de kans op besmettingen groter.

En de vaccins zorgen er niet voor dat je het virus bij je draagt - dat zou toch te gek zijn. Vaccins zijn 100% niet-actief. Oftewel, ze zorgen wél voor afweer, maar je wordt er NIET ziek van, ook geen drager.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Lock&Stock » 19 nov 2014 15:47

EenVasteBurcht schreef:Vaccinatie is in het land waar ik heen ga niet verplicht.


Dat had je er niet bij gezegd

EenVasteBurcht schreef:Er zijn niet zo veel landen waarvoor het echt verplicht is (dit zijn voornamelijk landen in Afrika, en bijvoorbeeld landen als Frans Guyana). Maar ik vroeg mij dus af of dit niet alsnog administratieve problemen op kan lveren (b.v. bij de douane).


Als het niet verplicht is dan lijkt het me ook niet dat het administratieve problemen kan opleveren.

EenVasteBurcht schreef:Het idee van mensen besmetten is natuurlijk ook raar. Die ziekten komen al heel veel voor in de bewuste landen, dus de kans dat mensen worden besmet wordt niet groter als ik daar aankom.


Dat weet je niet, de verplichting is er niet voor niets.

EenVasteBurcht schreef:En ik draag juist de virussen mee als ik zou worden ingeënt, virussen die ik nu (nog) niet heb.


Een vaccin is geen volwaardig virus.

Bambi schreef:Die vaccinaties verspreiden juist virussen.


Tuuuuurlijk;

Afbeelding

Dan toch vreemd dat polio ineens niet meer voorkomt? Of TBC, of een hele lijst andere ziektes;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 15:54

Bambi schreef:Die vaccinaties verspreiden juist virussen.


Juist. En dit is waarom ik de mensen die zogenaamd 'kritisch' of 'skeptisch' zijn niet serieus kan nemen. De misinformatie heeft in die kringen de overhand. Men heeft een vooraf ingenomen houding en daar worden dan feiten bijgezocht, of bijverzonnen als dat nodig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 15:59

Even wat getalletjes van dat plaatje opgeteld:

Voor vaccinaties: 5.303.000 doden per jaar.
Na vaccinaties: 490.000 doden per jaar.

Ja hoor, vaccinaties maken de boel alleen maar erger... Bijna 5 miljoen minder doden per jaar in de VS...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Naar tropisch land zonder vaccinatie

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 16:19

Mortlach schreef:Even wat getalletjes van dat plaatje opgeteld:

Voor vaccinaties: 5.303.000 doden per jaar.
Na vaccinaties: 490.000 doden per jaar.

Ja hoor, vaccinaties maken de boel alleen maar erger... Bijna 5 miljoen minder doden per jaar in de VS...

Veel mensen gaan niet naar de dokter voor een griepje en komen dus ook niet in de statistieken.
En de meeste mensen overlijden ook niet aan de griep, maar aan de complicaties, zoals longontsteking.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten