Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Eury » 18 okt 2014 19:32

Naar aanleiding van JeeWee's onderwerp "Wat moet je nou met zo'n dinosaurus?" zou ik jullie de volgende vraag willen stellen (met name aan Boekenlezer & Bambi):

Wat moet je nou met "Onze verre voorouders"?
Link: http://www.genografie.nl/Verre-Voorouders.htm

Kop in het zand steken of afdoen als onzin? of toch deze feiten (met name met betrekking tot het aantal jaren in het verleden!) accepteren en daar de terechte conclusies aan verbinden?

Links (in het engels):
1) http://www.eupedia.com/history/
2) http://www.eupedia.com/europe/timeline_ ... tion.shtml
3) http://www.eupedia.com/genetics/

Bambi

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Bambi » 18 okt 2014 19:55

Eury schreef:Naar aanleiding van JeeWee's onderwerp "Wat moet je nou met zo'n dinosaurus?" zou ik jullie de volgende vraag willen stellen (met name aan Boekenlezer & Bambi):

Wat moet je nou met "Onze verre voorouders"?
Link: http://www.genografie.nl/Verre-Voorouders.htm

Kop in het zand steken of afdoen als onzin? of toch deze feiten (met name met betrekking tot het aantal jaren in het verleden!) accepteren en daar de terechte conclusies aan verbinden?

Als ik zie dat 1 zaadcel en 1 eicel in 9 maanden ontwikkelen tot een volledig mens, dan is het voor mij niet moeilijk om te geloven dat de mens in 1 dag gemaakt is, maar wel moeilijk om te geloven dat er miljoenen jaren voor nodig waren om van een eencellig dier te ontwikkelen naar een mens.

Dus ja, wat moet ik ermee?
Niets.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Pcrtje » 18 okt 2014 23:57

Eury schreef:Wat moet je nou met "Onze verre voorouders"?
Link: http://www.genografie.nl/Verre-Voorouders.htm

Kop in het zand steken of afdoen als onzin? of toch deze feiten (met name met betrekking tot het aantal jaren in het verleden!) accepteren en daar de terechte conclusies aan verbinden?
Ik heb het even snel doorgescand dus ik ga er niet echt inhoudelijk op in (hoewel ik er wel aardig het een en ander van af weet). Natuurlijk is wat de wetenschap zegt wat betreft de ontwikkeling der soorten (en dus ook de mens) waar. Niet kop in het zand steken of afdoen als onzin maar kijken wat deze gegevens en kennis ons opleveren voor (het interpreteren van de) religie.

Bambi schreef:Als ik zie dat 1 zaadcel en 1 eicel in 9 maanden ontwikkelen tot een volledig mens, dan is het voor mij niet moeilijk om te geloven dat de mens in 1 dag gemaakt is, maar wel moeilijk om te geloven dat er miljoenen jaren voor nodig waren om van een eencellig dier te ontwikkelen naar een mens.
Ik denk dat jij ook wel snapt dat de ontwikkeling van nieuw leven door middel van geslachtelijke voortplanting iets heel anders is dan de ontwikkeling van de soorten zoals die wordt voorgesteld in de evolutietheorie?

Bambi schreef:Dus ja, wat moet ik ermee?
Niets.
Kop in het zand steken, dus?

EDIT: Excuseer, ik had verkeerd geciteerd.
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 19 okt 2014 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Eury » 19 okt 2014 05:41

@Pcrtje

Ik kan volledig instemmen met jouw conclusie! Alleen de beide laatste citaten in jouw bericht zijn niet van mij (Eury) afkomstig maar van Bambi!

Merci voor de correctie!
Laatst gewijzigd door Eury op 19 okt 2014 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Bambi » 19 okt 2014 13:59

Het is maar net wat voor conclusie wetenschappers trekken bij een vondst.
Dit is er een mooi voorbeeld van:

http://www.scientias.nl/floresmens-geen ... van/104046

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2014 16:50

Bambi schreef:maar wel moeilijk om te geloven dat er miljoenen jaren voor nodig waren om van een eencellig dier te ontwikkelen naar een mens.


Miljarden jaren, ongeveer 3,5 miljard, om precies te zijn, dat scheelt dus al een factor 3500. En je moet eigenlijk denken in generaties. Als je een bacterie hebt met een generatietijd van een uur, dan is 3 miljard jaar 24*365*3,5x10^12 generaties. = 3x10^17 generaties. 0.3 biljard generaties. Je kunt een hoop doen met 0.3 biljard kleine veranderingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Jozo » 19 okt 2014 17:34

Het is maar net wat voor conclusie wetenschappers trekken bij een vondst.

Absoluut. Sommige conclusies zijn zeker multi-interpretabel. Maar andere weer absoluut niet. Dus a.u.b. niet alles over 1 kam scheren en zelf lekker die onderzoeken induiken om een stevig gefundeerde mening te krijgen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Bambi

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Bambi » 19 okt 2014 17:49

Jozo schreef:Absoluut. Sommige conclusies zijn zeker multi-interpretabel. Maar andere weer absoluut niet. Dus a.u.b. niet alles over 1 kam scheren en zelf lekker die onderzoeken induiken om een stevig gefundeerde mening te krijgen.

Mijn fundament is God en Zijn Woord.
En alles en iedereen wat daar tegenin gaat, daar verdiep ik me nu juist niet in.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Jozo » 19 okt 2014 22:02

Mijn fundament is God en Zijn Woord.

Voor mij ook

En alles en iedereen wat daar tegenin gaat, daar verdiep ik me nu juist niet in.

beproeft/onderzoekt alle dingen en behoud het goede?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Roady » 19 okt 2014 22:15

Bambi schreef:maar wel moeilijk om te geloven dat er miljoenen jaren voor nodig waren om van een eencellig dier te ontwikkelen naar een mens.


Ach laat je toch niets wijsmaken.
Als je de evolutietheorie bekijkt, moet je ook een oorsprong hebben. Dat zou de big-bang zijn.
Uit "dood" kan niet plotseling leven ontstaan, tenzij het geschapen wordt.
Tenzij je gelooft dat in die enorme klomp massa (alle massa uit het heelal) levende organismen verborgen zaten en de klap overleefd hebben.... ](*,)
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Pcrtje » 19 okt 2014 22:22

Roady schreef:Ach laat je toch niets wijsmaken.
Zolang er niet een andere verklaring is die mij wijzer maakt dan de evolutietheorie sta ik volledig achter laatstgenoemde. ;)

Roady schreef:Uit "dood" kan niet plotseling leven ontstaan.
Gelukkig is het ook niet plotseling gebeurd. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Boerin » 20 okt 2014 00:34

Eury schreef:Naar aanleiding van JeeWee's onderwerp "Wat moet je nou met zo'n dinosaurus?" zou ik jullie de volgende vraag willen stellen (met name aan Boekenlezer & Bambi):

Wat moet je nou met "Onze verre voorouders"?
Link: http://www.genografie.nl/Verre-Voorouders.htm

Kop in het zand steken of afdoen als onzin? of toch deze feiten (met name met betrekking tot het aantal jaren in het verleden!) accepteren en daar de terechte conclusies aan verbinden?

Ik geloof er geen klap meer van dat die dateringsmethoden de juiste uitkomst geven sinds ze een dino met soft tissue hebben gevonden die zogenaamd miljarden jaren oud zou zijn. Als het echt waar zou zijn zou ik de GAP-theorie geloven, maar ik geloof niet dat het waar is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Roady » 20 okt 2014 08:14

Pcrtje schreef:Gelukkig is het ook niet plotseling gebeurd. ;)

Waar baseer je dat op?
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2014 08:52

Roady schreef:Uit "dood" kan niet plotseling leven ontstaan.
Pcrtje schreef:Gelukkig is het ook niet plotseling gebeurd. ;)
Roady schreef:Waar baseer je dat op?
Het is meer een reactie op jou. Jij formuleert het standpunt van je tegenstander verkeerd. Dus ik verbeter het even. ;)

Je zei namelijk dat er niet plotseling leven uit dood materiaal kan ontstaan. Iemand die onderzoek doet naar abiogenese -en dus niet naar de evolutietheorie, want de evolutietheorie heeft niets met het ontstaan van leven te maken- zal nooit zeggen dat er plotseling, patsboem, leven ontstond. Dat moet een heel geleidelijk proces zijn geweest.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Roady » 20 okt 2014 09:07

Pcrtje schreef:want de evolutietheorie heeft niets met het ontstaan van leven te maken- zal nooit zeggen dat er plotseling, patsboem, leven ontstond. Dat moet een heel geleidelijk proces zijn geweest.


Ja dat zei je al. En ik vroeg me dus waar je die stelling op baseert.

M.i. heeft evolutietheorie alles met het ontstaan en vervolgens voort-evolueren van leven te maken.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten