Wat moeten wij doen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lock&Stock

Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 sep 2014 17:08

Mijn vriendin en ik lopen nu al een paar maanden met een steeds groter wordend dillema. Ik hoop dat er onder de gebruikers van Refoweb wellicht iemand is met ervaring op dit gebied (psychologische kindermishandeling) die ons een goed advies kan geven.

Wat is het geval; mijn vriendin en ik wonen sinds 1 juli samen in een appartementen complex in Amsterdam West. Onze "balkon-buren" (we delen niet het trappenhuis maar wel het balkon) zijn een jong gezin met één klein kind. We schatten het kind op 2 a 3 jaar oud.

Elke avond en gedurende het weekend is het eigenlijk continu geschreeuw van de moeder naar het kind. Soms doet de vader ook mee en soms is het vooral ruzie tussen moeder en vader. Nu wordt in onze buurt nogal veel geschreeuwd dus in het begin viel het niet echt op. Echter na een paar weken begon het steeds meer op te vallen. Wat vooral typisch is zijn de verwijten die de moeder naar het kind maakt, verwijten zijn die je eigenlijk naar een volwassene zou maken. We hebben dan ook het idee dat de moeder psychisch niet helemaal 100% is. Ze schreeuwt bijvoorbeeld dingen als "je maakt me helemaal gek met je gedrag, begrijp je dat?!". Ook is het elke avond, wanneer het schijnbaar bedtijd is, consequent raak.

Gelukkig horen we nooit dat er geslagen wordt echter zijn we ondertussen wel van mening dat er hier sprake is van psychologische mishandeling. Dit werd versterkt door een ruzie tussen de vader en moeder waarbij de moeder naar de vader schreeuwde: "hoezo noem jij jezelf een goede vader, volgens de school heeft [naam van het jongetje] concentratie problemen, en dat is jouw schuld [scheldwoord]!".

We zijn nu op een punt gekomen dat we denken dat hier snel iets moet gebeuren, het probleem is alleen dat ik ook geen vertrouwen heb in Jeugdzorg. Er zijn de laatste tijd behoorlijk wat schrijnende Jeugdzorg zaken naar boven gekomen. En volgens mij is dit wel de instantie die direct wordt ingeschakeld wanneer wij bijvoorbeeld melding maken bij de Politie.

Is er wellicht iemand hier die ervaring heeft met dit soort zaken en ons een advies kan geven?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2014 17:47

Poe, wat heftig.

Geen idee wat je kunt doen als je om Jeugdzorg heen wilt. Maar ze doen toch ook nog wel zaken goed? Het is een kwestie van durven vertrouwen.

Anders zou ik het ook niet weten, contact zoeken met familieleden van die lui en hopen dat die iets kunnen doen?

Sterkte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor hettys » 29 sep 2014 18:05

Lock&Stock schreef:Mijn vriendin en ik lopen nu al een paar maanden met een steeds groter wordend dillema. Ik hoop dat er onder de gebruikers van Refoweb wellicht iemand is met ervaring op dit gebied (psychologische kindermishandeling) die ons een goed advies kan geven.

Wat is het geval; mijn vriendin en ik wonen sinds 1 juli samen in een appartementen complex in Amsterdam West. Onze "balkon-buren" (we delen niet het trappenhuis maar wel het balkon) zijn een jong gezin met één klein kind. We schatten het kind op 2 a 3 jaar oud.

Elke avond en gedurende het weekend is het eigenlijk continu geschreeuw van de moeder naar het kind. Soms doet de vader ook mee en soms is het vooral ruzie tussen moeder en vader. Nu wordt in onze buurt nogal veel geschreeuwd dus in het begin viel het niet echt op. Echter na een paar weken begon het steeds meer op te vallen. Wat vooral typisch is zijn de verwijten die de moeder naar het kind maakt, verwijten zijn die je eigenlijk naar een volwassene zou maken. We hebben dan ook het idee dat de moeder psychisch niet helemaal 100% is. Ze schreeuwt bijvoorbeeld dingen als "je maakt me helemaal gek met je gedrag, begrijp je dat?!". Ook is het elke avond, wanneer het schijnbaar bedtijd is, consequent raak.

Gelukkig horen we nooit dat er geslagen wordt echter zijn we ondertussen wel van mening dat er hier sprake is van psychologische mishandeling. Dit werd versterkt door een ruzie tussen de vader en moeder waarbij de moeder naar de vader schreeuwde: "hoezo noem jij jezelf een goede vader, volgens de school heeft [naam van het jongetje] concentratie problemen, en dat is jouw schuld [scheldwoord]!".

We zijn nu op een punt gekomen dat we denken dat hier snel iets moet gebeuren, het probleem is alleen dat ik ook geen vertrouwen heb in Jeugdzorg. Er zijn de laatste tijd behoorlijk wat schrijnende Jeugdzorg zaken naar boven gekomen. En volgens mij is dit wel de instantie die direct wordt ingeschakeld wanneer wij bijvoorbeeld melding maken bij de Politie.

Is er wellicht iemand hier die ervaring heeft met dit soort zaken en ons een advies kan geven?


Toch bellen.
http://www.amk-nederland.nl/


Het is altijd beter dan niets doen, ook voor jezelf.

Ik zie zo geen alternatieven.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2014 18:07

Ik hoop dat je iets zult kunnen doen; anders kom je vrij snel in de situatie waarin je je pas echt zorgen gaat maken als het stil is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Miepje90 » 29 sep 2014 18:49

Lock&Stock schreef:We zijn nu op een punt gekomen dat we denken dat hier snel iets moet gebeuren, het probleem is alleen dat ik ook geen vertrouwen heb in Jeugdzorg. Er zijn de laatste tijd behoorlijk wat schrijnende Jeugdzorg zaken naar boven gekomen. En volgens mij is dit wel de instantie die direct wordt ingeschakeld wanneer wij bijvoorbeeld melding maken bij de Politie.

Is er wellicht iemand hier die ervaring heeft met dit soort zaken en ons een advies kan geven?


Geen ervaring met dit soort zaken, en dus in die zin ook niet een ervaringsdeskundig advies. Wel heb ik tijdens mijn studie herhaaldelijk het advies gekregen deze situaties te melden bij het AMK. Dat kan anoniem, en dat zou ik in dit geval dan ook zeker doen.
Het AMK (Advies- en meldpunt kindermishandeling) is een expertcentrum, je kan daar niet alleen melden maar ook advies vragen/krijgen hoe jij, als buur, met de hele situatie om kan gaan. Wel is het gekoppeld aan jeugdzorg.

Nu denk ik dat Jeugdzorg weliswaar niet positief in het nieuws is geweest (en dat er ook echt mensen gefaald hebben), maar dat dat geen reden is om de hele organisatie niet te vertrouwen (hoewel ik 't wel begrijp, er is hard gefaald en het gaat om kinderen). Probleem met nieuwsgeving is echter dat positief nieuws nooit gebracht zal worden en je dus altijd een vertekend beeld van de media zult krijgen..

En daarnaast: niet melden omdat je jeugdzorg niet vertrouwt, is voor jezelf denk ik geen optie; het maakt dat je je verantwoordelijker kan voelen als er nóg meer ellende bij de buren gaat spelen. Wat Mortlach zegt, eigenlijk..
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Evelien » 29 sep 2014 19:19

k Stuur je een pb.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor lekkerbek » 29 sep 2014 21:25

Ik ken een gezin waarin Jeugdzorg een zeer positieve rol speelt. Er vind geen mishandeling plaats, maar de kinderen zijn de ouders soms teveel, door hun psychische problemen. Jeugdzorg heeft een pleeggezin gezocht waar de kinderen een weekend in de maand naar toe gaan, zodat de ouders dan een weekend voor zichzelf hebben, kunnen ze op adem komen. Verder ook bij opnames van de moeder denkt Jeugdzorg goed mee, hier niets dan lof!
Wilde even een andere kant laten zien!
Jij hebt de plicht om het te melden, kom op voor het kind!

Lock&Stock

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 sep 2014 21:50

Mortlach schreef:Ik hoop dat je iets zult kunnen doen; anders kom je vrij snel in de situatie waarin je je pas echt zorgen gaat maken als het stil is...


Miepje90 schreef:niet melden omdat je jeugdzorg niet vertrouwt, is voor jezelf denk ik geen optie; het maakt dat je je verantwoordelijker kan voelen als er nóg meer ellende bij de buren gaat spelen. Wat Mortlach zegt, eigenlijk..


lekkerbek schreef:Jij hebt de plicht om het te melden, kom op voor het kind!


Absoluut, wellicht heb ik de verkeerde indruk gegeven maar wij willen hier zeker melding van maken. Het is ons inmiddels duidelijk dat dit geen gezonde omgeving is voor een jong kind.

De reden van deze vraag is inderdaad alle slechte verhalen omtrent Jeugdzorg en ons totale gebrek aan ervaring met dit soort zaken.

Ik ga morgen bellen met AMK.

Lock&Stock

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 sep 2014 21:55

Ow nou meteen al een update;

Net nog even besproken met mijn vriendin en zij heeft toevallig net iemand gesproken die kinderpsycholoog is; het schijnt dat hier helaas erg weinig aan te doen is, aangezien het blijkbaar niet ernstig genoeg is.

Ga uiteraard toch met AMK bellen morgen, hopelijk zien zij het anders...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor meribel » 29 sep 2014 23:22

amk bellen voor advies,
maar dat is al gezegd,

jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in jeugdzorg, ik ken van dichtbij mensen die er werken en echt ze doen hun stinkende best voor maar ook met veel te weinig geld en mogelijkheden. Dat ligt niet aan jeugdzorg en de medewerkers maar aan het kromme en domme zorgbeleid in nederland.
en als jeugdzorgwerker doe je het nooit goed.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2014 09:28

Poe, dat is deprimerend en ontmoedigend. Te horen krijgen dat een mishandelingssituatie niet ernstig genoeg is om in te grijpen. Wat dan? Wachten tot er fysiek geweld bij komt kijken? (alsof dat erger is dan geestelijke mishandeling!)

Diep triest. Ik hoop dat de Jeugdzorg een andere afweging maakt, maar ben blij te horen dat je wel actie onderneemt. Het kind zal het misschien nooit weten, maar het is goed te weten dat er mensen zijn die over hem/haar waken/zich zorgen maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2014 11:21

Lock&Stock schreef:Ow nou meteen al een update;

Net nog even besproken met mijn vriendin en zij heeft toevallig net iemand gesproken die kinderpsycholoog is; het schijnt dat hier helaas erg weinig aan te doen is, aangezien het blijkbaar niet ernstig genoeg is.

Ga uiteraard toch met AMK bellen morgen, hopelijk zien zij het anders...

Dapper dat je dit aanpakt!
Je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon doen alsof ze niks gehoord en gezien hebben (zo stond er ooit op Youtube een filmpje van iemand die verdrinkt terwijl geen van de tientallen omstanders een poot uitsteekt (Zevenhuizerplas Rotterdam).
Het soort maatschappelijke betrokkenheid wat jij hierin toont hoop ik ook te hebben als iets dergelijks op mijn pad komt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Lock&Stock » 30 sep 2014 15:22

StillAwake schreef:Dapper dat je dit aanpakt!


Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een beetje eng, maar dit moet stoppen. We hebben best vaak vrienden over de vloer en als die dan een sigaretje op het balkon staan te roken is er ook altijd behoorlijke afschuw als ze van ons horen dat dit elke avond aan de gang is.

Zojuist AMK gebeld (kon helaas niet eerder ivm afspraken en vergaderingen :( ), helaas is het telefonische meldpunt maar tot 13 uur open dus morgen een nieuwe poging.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor hettys » 30 sep 2014 16:06

Lock&Stock schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een beetje eng, maar dit moet stoppen. We hebben best vaak vrienden over de vloer en als die dan een sigaretje op het balkon staan te roken is er ook altijd behoorlijke afschuw als ze van ons horen dat dit elke avond aan de gang is.

Zojuist AMK gebeld (kon helaas niet eerder ivm afspraken en vergaderingen :( ), helaas is het telefonische meldpunt maar tot 13 uur open dus morgen een nieuwe poging.


Ik zou het ook heel eng vinden. Het moet inderdaad wel gebeuren, en het zou fijn zijn als je niet de enige was die belde. Er moeten meer mensen last van hebben.
Misschien kun je die mensen van het AMK uitnodigen om bij jullie te komen, om eerst zelf te horen hoe het er toegaat... Maar dat vergt ook nogal wat, wat betreft je betrokkenheid bij de zaak.
Veel sterkte ermee!
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Re: Wat moeten wij doen?

Berichtdoor Lock&Stock » 30 sep 2014 16:17

hettys schreef:Ik zou het ook heel eng vinden. Het moet inderdaad wel gebeuren, en het zou fijn zijn als je niet de enige was die belde. Er moeten meer mensen last van hebben.


Tja er wordt zoals ik al zei veel gescheeuwd in ons complex, we hebben een binnenhof waar alle balkons aan grenzen. Er wonen veel kinderen en vooral rond etenstijd is het een ware kakofonie van moeders die hun kroost naar binnen staan te blèren. Dit klinkt trouwens negatief maar het is een heerlijke plek om te wonen, de kinderen komen uit alle hoeken van de wereld (nou ja, hun voorouders dus eigenlijk) en er is eigenlijk totaal geen gedonder (ze zeggen zelfs mevrouw tegen mijn vriendin, ze weet overigens niet of ze daar positief of negatief tegenover staat maar netjes is het wel :) ). Daarnaast zit ons balkon als enige echt naast dat van hun, dus ik hoop dat wij niet de enige zijn maar ik vrees het wel.

hettys schreef:Misschien kun je die mensen van het AMK uitnodigen om bij jullie te komen, om eerst zelf te horen hoe het er toegaat... Maar dat vergt ook nogal wat, wat betreft je betrokkenheid bij de zaak.
Veel sterkte ermee!


Mochten ze reageren zoals de kinderpsycholoog verwacht (niet ernstig genoeg) dan zal ik dat zeker overwegen. Zit er ook over te denken om een microfoon/recorder van werk mee te nemen om het eea op te nemen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten

cron