Zwart...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zwart...

Berichtdoor Rozijn » 10 sep 2014 12:14

Volgens mij mag iedereen een klein bedrag verdienen uit "diverse inkomsten" die je niet direct op hoeft te geven.
Dus de oppasverdiensten zijn geen probleem, ook een klein klusje niet. Ik weet niet waar de drempel ligt, maar ik meen ergens rond de €1000,-

Dus die klus voor een fles whisky is geen probleem. Een verfklusje voor €100,- ook niet.
De klusser zelf moet wel uitkijken dat het niet te veel wordt bij elkaar.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zwart...

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 12:16

Rozijn schreef:Volgens mij mag iedereen een klein bedrag verdienen uit "diverse inkomsten" die je niet direct op hoeft te geven.
Dus de oppasverdiensten zijn geen probleem, ook een klein klusje niet. Ik weet niet waar de drempel ligt, maar ik meen ergens rond de €1000,-

Dus die klus voor een fles whisky is geen probleem. Een verfklusje voor €100,- ook niet.
De klusser zelf moet wel uitkijken dat het niet te veel wordt bij elkaar.

OK, geheel duidelijk, dank!
Geen idee wat die fles indertijd gekost heeft, maar ik geloof dat die nog wel onder de €1000,- blijft ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zwart...

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 12:30

Rozijn schreef:Volgens mij mag iedereen een klein bedrag verdienen uit "diverse inkomsten" die je niet direct op hoeft te geven.
Dus de oppasverdiensten zijn geen probleem, ook een klein klusje niet. Ik weet niet waar de drempel ligt, maar ik meen ergens rond de €1000,-

Dus die klus voor een fles whisky is geen probleem. Een verfklusje voor €100,- ook niet.
De klusser zelf moet wel uitkijken dat het niet te veel wordt bij elkaar.

Klein vraagje nog: Mag dat, of wordt dat gedoogd? ik kom het op de site van de belastingdienst (die het inderdaad niet leuker maken, en het wellicht wel makkelijker kunnen maken maar dat op één of andere wijze tot nog toe hebben nagelaten) niet duidelijk tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Zwart...

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2014 14:59

Je mag iedereen, die geen kind van je is, per jaar €2092,- belastingvrij schenken.
Als ze daar dan iets voor terugdoen, zoals een avondje oppassen of je huis verven, moeten ze zelf weten. :wink:

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Zwart...

Berichtdoor parsifal » 10 sep 2014 15:21

Bambi schreef:Je mag iedereen, die geen kind van je is, per jaar €2092,- belastingvrij schenken.
Als ze daar dan iets voor terugdoen, zoals een avondje oppassen of je huis verven, moeten ze zelf weten. :wink:


Is dat waar? Mag bijvoorbeeld ook de schilder gratis huis van de timmerman verven in ruil voor herstel van de schutting? Mag ander soort ruilhandel?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zwart...

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 15:27

Bambi schreef:Je mag iedereen, die geen kind van je is, per jaar €2092,- belastingvrij schenken.
Als ze daar dan iets voor terugdoen, zoals een avondje oppassen of je huis verven, moeten ze zelf weten. :wink:

OK, dus als mijn vrouw dat ook doet hadden we wél voor 4184 een vakman in kunnen huren zonder dat ikzelf had hoeven klooien...
Waarom komt wijsheid altijd achteraf ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zwart...

Berichtdoor Evelien » 10 sep 2014 15:53

parsifal schreef:
Is dat waar? Mag bijvoorbeeld ook de schilder gratis huis van de timmerman verven in ruil voor herstel van de schutting? Mag ander soort ruilhandel?


Dat mag idd.

Dat noem je: Local Exchange Trading System. Of wel: Lokale Economie.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Zwart...

Berichtdoor Memmem » 10 sep 2014 21:42

Bambi schreef:Je mag iedereen, die geen kind van je is, per jaar €2092,- belastingvrij schenken.
Als ze daar dan iets voor terugdoen, zoals een avondje oppassen of je huis verven, moeten ze zelf weten. :wink:

Dan is het toch geen gift meer? Dit is gewoon iemand zwart laten werken onder de mom van een gift. Ik denk dat je als christen hier verre van moet houden.

Wat is een schenking?

De officiële wettelijke definitie van een schenking luidt als volgt: een overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.

Het gaat dus om een overeenkomst zonder tegenprestatie, waarbij de schenker de bedoeling heeft de begiftigde te bevoordelen. De schenking gaat ten koste van het vermogen van de schenker en levert bij de begiftigde een verrijking op.

U zou met behulp van een schenking of schenkingen uw vermogen tijdens uw leven kunnen overhevelen aan bijvoorbeeld uw kinderen. Schenken gaat vaak gepaard met belastingheffing. Men spreekt bij deze bijzondere vorm van belastingheffing ook wel van schenkingsrecht.

Met name als het gaat om een schenking van ouders aan kinderen is de belastingdienst extra alert. Juist in die verhouding wordt vaak geprobeerd om het schenkingsrecht te vermijden.

Schenking of gift?

Naast het begrip schenking bestaat er ook een begrip gift. Hoewel deze twee termen in de praktijk nogal eens door elkaar gebruikt worden, is er toch een klein verschil. Bij een gift kan er soms wel sprake zijn van een tegenprestatie. Ook hoeft er bij een gift geen sprake te zijn van een overeenkomst, het is als het ware een eenzijdige handeling.

Bij een schenking gaat het altijd om een overeenkomst om niet. Dit houdt in dat bij een schenking er nooit sprake is van een tegenprestatie.

Bron: Judex.nl

Bambi

Re: Zwart...

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2014 22:28

Memmem schreef:Dan is het toch geen gift meer? Dit is gewoon iemand zwart laten werken onder de mom van een gift. Ik denk dat je als christen hier verre van moet houden.


Memmen schreef:Wat is een schenking?

De officiële wettelijke definitie van een schenking luidt als volgt: een overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.

Het gaat dus om een overeenkomst zonder tegenprestatie, waarbij de schenker de bedoeling heeft de begiftigde te bevoordelen. De schenking gaat ten koste van het vermogen van de schenker en levert bij de begiftigde een verrijking op.

U zou met behulp van een schenking of schenkingen uw vermogen tijdens uw leven kunnen overhevelen aan bijvoorbeeld uw kinderen. Schenken gaat vaak gepaard met belastingheffing. Men spreekt bij deze bijzondere vorm van belastingheffing ook wel van schenkingsrecht.

Met name als het gaat om een schenking van ouders aan kinderen is de belastingdienst extra alert. Juist in die verhouding wordt vaak geprobeerd om het schenkingsrecht te vermijden.

Schenking of gift?

Naast het begrip schenking bestaat er ook een begrip gift. Hoewel deze twee termen in de praktijk nogal eens door elkaar gebruikt worden, is er toch een klein verschil. Bij een gift kan er soms wel sprake zijn van een tegenprestatie. Ook hoeft er bij een gift geen sprake te zijn van een overeenkomst, het is als het ware een eenzijdige handeling.

Bij een schenking gaat het altijd om een overeenkomst om niet. Dit houdt in dat bij een schenking er nooit sprake is van een tegenprestatie.
Bron: Judex.nl

't Is maar net hoe je het bekijkt.
Als iemand mij zomaar €1000,- zou geven, zou ik dat niet aan kunnen pakken, zonder er iets voor terug te doen.
Dat is in mijn ogen Christelijk.
En als iemand zo maar voor nop mijn huis zou verven, heb ik toch het gevoel dat ik daar iets tegenover moet stellen.
Hetzij geld, hetzij iets anders.
Ook dat is in mijn ogen Christelijk.

En als je tot €2092,- aan iemand mag schenken en die persoon stelt daar een dienst tegenover, dat heeft niets met onchristelijk te maken.
En ik dacht ook niet dat je de overheid tekst en uitleg hoeft te geven, waarom je iemand een schenking onder de €2000,- doet.
Laatst gewijzigd door Bambi op 10 sep 2014 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Zwart...

Berichtdoor jamillah » 10 sep 2014 22:32

In de wet staat dat we ons aan de belastingregels moeten houden. Wet is wet, zwart werken (na dat toegestane bedrag, dat is immers toegestaan) is stelen. En stelen is verboden.

Bambi

Re: Zwart...

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2014 22:36

jamillah schreef:In de wet staat dat we ons aan de belastingregels moeten houden. Wet is wet, zwart werken (na dat toegestane bedrag, dat is immers toegestaan) is stelen. En stelen is verboden.

Dus als iemand jouw komt helpen, maar die persoon wil er niets voor hebben, dan geef jij die persoon ook niets?
Tenzij je het via de belasting wit mag betalen?

Dan mag iedereen de waarde van de kado's, etentjes e.d. die ze krijgen ook wel optellen en kijken of ze niet boven een bepaald bedrag uitkomen................

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Zwart...

Berichtdoor jamillah » 10 sep 2014 22:47

Volgens mij heb je dan met schenkingstoestanden te maken. Met het voorbeeld wat jij stelt heb ik geen ervaring, maar als het ooit zover komt dat er iemand voor meer dan die 1000 (?) euro in mn huis gaat klussen... dan kom ik t hier zeker melden 8) Belangstellenden mogen zich overigens meteen bij me aanmelden :mrgreen:

In de praktijk blijkt de doorsnee mens toch niet zoveel voor niets te willen doen, en terecht denk ik. Ieder het zijne is mijn mening. Als je t niet betalen kan moet je er eerst voor sparen en als het echt niet kan dan zijn er wel betalingsregelingen. Je hoeft echt niet oneerlijk te worden als het minder met je gaat. Juist niet. Ik heb zelf aan de lijve ondervonden hoe goed de Heere is, ook als het gaat op het financiële vlak.
We hadden het op een gegeven moment best lastig financieel. Ineens was daar de belastingteruggave. Met nog veel meer dan we verwacht hadden. Dus hadden we ineens teveel. Toen bleek na een jaar dat ik per ongeluk een jaaropgave was vergeten in te leveren. En moest ik dus de helft weer teruglappen :mrgreen: Echt, je krijgt niet te veel en niet te weinig. :D

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zwart...

Berichtdoor Boerin » 10 sep 2014 23:16

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Zwart...

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2014 23:21

Ik ken iemand die ging vroeger iedere ochtend naar haar moeder toe, maakte daar schoon, deed de was,
kookte en regelde alle zaken.
Die moeder wilde niet dat haar dochter dat voor niks deed en gaf haar dochter f25,- in de week.

Dus dat had die dochter dan volgens Christelijke begrippen op moeten geven aan de belasting?
Nou sorry, maar dat gaat er bij mij niet in.


mohamed schreef:Als je door hapjes en drankjes en schenkingen uit de kroeg aan €2092 wilt komen, dan noem ik je vrijpostig een belasting ontduikend feestbeest! Laten we eens een avondje belastingvrij stappen samen op jouw kosten! :lol:

Die tijd is geweest.
Laatst gewijzigd door Bambi op 10 sep 2014 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Zwart...

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2014 23:58

jamillah schreef:Whaha dat is goed, maar ik huur je dan in voor oppas he, dan heb ik mijn handen vrij om zelf te klussen, en volgens mij is kinderopvang beter aftrekbaar bij de blauwebrievenvrienden. 8)

En dat vind ik hypocriet.
Die oppas moet van jou het geld gedeeltelijk afdragen aan de belasting, zodat jij voor de betaling aan die oppas geld kunt vangen van de belasting. :-oo
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 sep 2014 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten