Met je iPad of iPhone in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor JeeWee » 13 jul 2014 14:26

Zelf neem ik vaak mijn iPad of iPhone mee naar de kerk om tijdens de dienst aantekeningen te maken, mee te lezen uit de bijbel of mee te zingen met de psalmen. Ook de kanttekeningen opzoeken is super makkelijk.
Om mij heen zie ik wel mensen vreemd kijken...

Doe ik iets geks?
Zijn er meer mensen die dit doen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Byte » 13 jul 2014 14:51

Ik denk dat het meer iets is van dat men het niet kent echter zal niet lang duren voordat het gemeengoed zal gaan worden denk ik.

Onze richtingen zijn sowieso in zulke gevallen behoudend dat weet je toch Jw..? :wink:

Bij ons op enkele samenkomsten van bijbelstudie is het al normaal namelijk.

Gr.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 15:19

JeeWee schreef:Zelf neem ik vaak mijn iPad of iPhone mee naar de kerk om tijdens de dienst aantekeningen te maken, mee te lezen uit de bijbel of mee te zingen met de psalmen. Ook de kanttekeningen opzoeken is super makkelijk.
Om mij heen zie ik wel mensen vreemd kijken...

Doe ik iets geks?

Misschien denken die mensen dat je iets anders aan het doen bent op je iPad/iPhone?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 15:48

Bambi schreef:Misschien denken die mensen dat je iets anders aan het doen bent op je iPad/iPhone?
Klop helemaal. Ik had per toeval een keer mijn laptop bij me. Met preekbespreking pakte ik hem uit de auto omdat ik het ook wel makkelijk vond, zoals JeeWee zegt, kanttekeningen snel op te zoeken.
Ik had het er nog al druk mee daarom vroeg op een gegeven moment iemand: ben je een computer spelletje aan het doen. :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor JeeWee » 13 jul 2014 19:27

Iemand in de kerk tikte me op de schouder en zei me dat ik het verkeerde voorbeeld gaf aan 'de jeugd'...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Evelien » 13 jul 2014 19:37

JeeWee schreef:Zelf neem ik vaak mijn iPad of iPhone mee naar de kerk om tijdens de dienst aantekeningen te maken, mee te lezen uit de bijbel of mee te zingen met de psalmen. Ook de kanttekeningen opzoeken is super makkelijk.
Om mij heen zie ik wel mensen vreemd kijken...

Doe ik iets geks?
Zijn er meer mensen die dit doen?


Het is denk ik gewoon een kwestie van wennen.

Ik moest er in t begin ook erg aan wennen hoor, ik dacht echt zo van ppfff moet dat nu?

De ene helft gebruik zijn telefoon/iPad/iPhone/tablet of wat voor instrument dan ook bij ons tijdens de preek en de andere helft gewoon nog lekker ouderwets hun bijbeltje.
Maar goed ik heb geen een van die twee, ik lees gewoon (heel lui) mee op het scherm. :wink:

Het is denk ik wel soort van de toekomst. Ook straks op scholen, misschien nu al wel.
Ik moet ook nog wel erg aan het idee wennen.

Wel vind ik dat je er mee om moet kunnen gaan. Je bent wel snel geneigd, althans een groot deel van de mensen, om ook andere dingen te gaan doen met zo'n telefoon.

Bij ons zijn er voorgangers en preekbevoegden die een tablet mee nemen waar ze hun preek op hebben staan.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Acire » 13 jul 2014 19:46

JeeWee schreef:Iemand in de kerk tikte me op de schouder en zei me dat ik het verkeerde voorbeeld gaf aan 'de jeugd'...


Ik zou denken dat je juist het goede voorbeeld geeft. Betrokkenheid bij het onderwerp :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor JeeWee » 13 jul 2014 19:46

Evelien schreef:
Wel vind ik dat je er mee om moet kunnen gaan. Je bent wel snel geneigd, althans een groot deel van de mensen, om ook andere dingen te gaan doen met zo'n telefoon.


Ik maak er vooral ook mijn aantekeningen op, wat ik vroeger op een papierennotitieblokje deed...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Boaz » 13 jul 2014 20:30

Ik heb een Bible-app op mijn iPhone, en die gebruik ik altijd in de kerk.

Bij ons kijkt niemand er vreemd van op, oudsten die de leiding over de dienst hebben staan zelf ook met een iPad op het podium bij ons.

Als mensen in jouw kerk (Jeewee) nog niet weten wat de mogelijkheden zijn van een iPad en smartphone, dan denken die idd dat je spelletjes zit te doen. Ik kan me voorstellen dat dat wat vreemd overkomt! In sommige kringen is een computer 'verdacht', dus er dan mee in de kerk zitten zal gauw als aanstootgevend worden ervaren. Maar na uitleg moet het toch oké zijn?

Voor een uitgebreide Bijbelstudie neem ik altijd mijn Bijbel mee, ik vind het lezen op een
E-reader/iPad/iPhone maar een matig genoegen. Ik lees liever mijn gewone Bijbeltje.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor JeeWee » 13 jul 2014 20:48

Mijn eigen gemeente is een traditionele bondsgemeente, waar überhaupt de meesten allen maar luisteren en niet meeschrijven. Het 'meeschrijven' op mijn iPhone is dan voor de meesten inderdaad wat vreemd omdat het gebruik daarvan tot voor kort was voorbehouden aan een paar jongeren achterin die wat aan het appen of sms'en waren.

Overigens krijg ik dezelfde reacties als ik bij mijn moeder in de Ger.Gem. ben en 'meeschrijf' op m'n iPhone...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 09:36

Aangezien ik steeds meer (jonge) predikanten met een I padje onder hun arm geklemd, de kansel zie beklimmen, kun je het moeilijk de gemeenteleden kwalijk nemen.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En dan zal hij het maar ineens begeven...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 09:43

schelpje3 schreef:Aangezien ik steeds meer (jonge) predikanten met een I padje onder hun arm geklemd, de kansel zie beklimmen, kun je het moeilijk de gemeenteleden kwalijk nemen.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En dan zal hij het maar ineens begeven...


De juiste predikant heeft de inwonende Heilige Geest en heeft geen ipads nodig.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2014 10:37

schelpje3 schreef:Aangezien ik steeds meer (jonge) predikanten met een I padje onder hun arm geklemd, de kansel zie beklimmen, kun je het moeilijk de gemeenteleden kwalijk nemen.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En dan zal hij het maar ineens begeven...


Dat is niet zo erg, want de beamer heeft de preek op papier.
Het muziekteam heeft de hele liturgie op papier (soms inclusief de preek).
Het geluidsteam heeft de preek op papier.

:wink:

Faramir

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 10:53

Ik neem nooit wat mee naar de kerk, ja wat kleingeld natuurlijk maar verder niets. Alles wat ik nodig heb ligt in de kerk. Aantekeningen hoef ik niet te maken. Mijn telefoon zet ik uit en pak ik ook niet. Als iemand een telefoon of tablet bij zich zou hebben dank zou ik in eerste instantie waarschijnlijk aan desinteresse denken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 10:57

Ik doe het zelf ook en iedereen is er al lang aan gewend.

Helemaal in het begin van het smartphone-tijdperk klaagde iemand een keer tegen mijn schoonmoeder. Ze had een jongen met blond haar in de kerk de hele tijd met zijn telefoon zien spelen. Dat kon toch echt niet. Ach zei mijn schoonmoeder, ik weet wel wie dat was, dat is mijn schoonzoon en hij heeft de bijbel op zijn telefoon en leest dan mee. En toen was het prima. Het went vanzelf en als mensen gewoon vragen wat je doet ipv een onjuist oordeel te vormen komt het allemaal wel goed.

En ach, angst voor dingen die uitvallen heb je altijd bij vernieuwingen. Een beamer, een geluidsinstallatie, de kerktelefoon op een livestream.... Er kan een keer wat misgaan, uitvallen... maar dan improviseer je een beetje en kan je weer verder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten