Eindexamens 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 15:12

Voor middelbare scholieren staan de eindexamens weer op het programma. Zijn er onder jullie die eindexamen doen in vmbo, havo of vwo? Dan wens ik je veel succes!

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor moderngelovige » 11 jun 2014 16:53

Mijn dochter is vandaag geslaagd voor VMBO!!
Vlag met tas hangt uit en een lekkere vlaai gekocht om het te vieren.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor cornelia77 » 12 jun 2014 07:46

Gefeliciteerd!!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 13:41

Ik ken iemand die zijn havo-examen gedaan heeft. Hij weet echter niet welke hbo-opleiding hij wil volgen. Hij denkt nu aan een overstap naar het vwo. Alleen vindt hij het jammer dat hij waarschijnlijk naar vwo-5 moet, en dat hij dus niet meteen naar zesde kan. Ik heb zelf op het vwo gezeten en gezien dat er op het vwo aanzienlijk meer gevraagd wordt dan op de havo (ik kende ook veel havo-leerlingen op de middelbare school, vandaar dat ik dit weet, we vergeleken schoolwerk met elkaar). Vandaar dat ik hem aanraad om toch een hbo-opleiding te gaan volgen. Is dit verstandig?

Faramir

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Faramir » 17 jul 2014 13:46

Dat ligt er aan wat hij wil. Je kan moeilijk een HBO opleiding adviseren want welke dan? Hij weet het zelf niet eens. In het verleden had je overigens wel HBO opleidingen die begonnen met ene half jaar oriëntatie, na dat half jaar kon je dan uit een aantal richtingen kiezen. Maar volgens mij is de inschrijftermijn voor het HBO inmiddels al lang verstreken dus kan hij het beste dan nog 2 jaar VWO gaan doen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 13:50

Faramir schreef:Dat ligt er aan wat hij wil. Je kan moeilijk een HBO opleiding adviseren want welke dan? Hij weet het zelf niet eens. In het verleden had je overigens wel HBO opleidingen die begonnen met ene half jaar oriëntatie, na dat half jaar kon je dan uit een aantal richtingen kiezen. Maar volgens mij is de inschrijftermijn voor het HBO inmiddels al lang verstreken dus kan hij het beste dan nog 2 jaar VWO gaan doen.


Ja, dat is lastig. Maar nog twee jaar op de middelbare school rondlopen vindt hij wat lang.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor ajl » 17 jul 2014 13:52

Als hij een jonge have leerling is, maakt dat in feite niet uit ( dan ben je nog 18/19 als je van de middelbare school afkomt). Je kan ook overwegen om het volwassenonderwijs in te stromen. Daar kan je 2 jaar in 1 doen, maar dat is wel pittig en vereist ook behoorlijk wat inzet.

Faramir

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Faramir » 17 jul 2014 13:55

Spreeuw schreef:Ja, dat is lastig. Maar nog twee jaar op de middelbare school rondlopen vindt hij wat lang.

Dat is niet lastig, dat is de realiteit. Feit is dat hij komend schooljaar niet meer op het HBO terecht kan volgens mij. 2 jaar extra middelbaar onderwijs om 4 jaar HBO over te kunnen slaan (als de universiteit de wens is) lijkt me een goede investering.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 13:59

Faramir schreef:Dat is niet lastig, dat is de realiteit. Feit is dat hij komend schooljaar niet meer op het HBO terecht kan volgens mij. 2 jaar extra middelbaar onderwijs om 4 jaar HBO over te kunnen slaan (als de universiteit de wens is) lijkt me een goede investering.


Ja, hij wil wel naar de universiteit. Ik heb hem een hbo-propedeuse aangeraden. Dan kun je na 1 jaar hbo naar de universiteit. Het probleem is dat hij echt geen zin heeft om na vijf jaar middelbare school, daar nog twee jaar te zitten en dat het vwo-niveau wellicht te zwaar voor hem is.

Faramir

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Faramir » 17 jul 2014 14:01

Spreeuw schreef:Ja, hij wil wel naar de universiteit. Ik heb hem een hbo-propedeuse aangeraden. Dan kun je na 1 jaar hbo naar de universiteit. Het probleem is dat hij echt geen zin heeft om na vijf jaar middelbare school, daar nog twee jaar te zitten en dat het vwo-niveau wellicht te zwaar voor hem is.

Dan moet hij HBO gaan doen maar ik verwacht niet dat hij komend jaar daar terecht kan. Dat wordt dan een jaartje vakken vullen oid.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 14:02

ajl schreef:Als hij een jonge have leerling is, maakt dat in feite niet uit ( dan ben je nog 18/19 als je van de middelbare school afkomt). Je kan ook overwegen om het volwassenonderwijs in te stromen. Daar kan je 2 jaar in 1 doen, maar dat is wel pittig en vereist ook behoorlijk wat inzet.


Bedankt voor de tip. Hij is net 17 jaar. Maar twee keer de vijfde klas doen voelt voor hem als zittenblijven.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 14:04

Faramir schreef:Dan moet hij HBO gaan doen maar ik verwacht niet dat hij komend jaar daar terecht kan. Dat wordt dan een jaartje vakken vullen oid.


Ja, dan moet hij dat maar doen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor ajl » 17 jul 2014 14:25

Waarom voelt het als zittenblijven? Het is toch al sinds jaar en dag bekend dat als je doorstroomt naar ene niveau hoger dat je dan instroomt in hetzelfde jaar. Voorheen waren havo4 en VWO 5 ook echt van die jaren waar veel zittenblijvers zaten, deels omdat de stof moeilijk was, maar ook deels door aanpassingsmoeilijkheden van de lagere niveaus

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 14:40

ajl schreef:Waarom voelt het als zittenblijven? Het is toch al sinds jaar en dag bekend dat als je doorstroomt naar ene niveau hoger dat je dan instroomt in hetzelfde jaar. Voorheen waren havo4 en VWO 5 ook echt van die jaren waar veel zittenblijvers zaten, deels omdat de stof moeilijk was, maar ook deels door aanpassingsmoeilijkheden van de lagere niveaus


Het voelt voor hem als zittenblijven omdat hij er in dit geval een jaar langer over doet dan de tijd die er voor staat. Dat heeft hetzelfde effect als zittenblijven op vwo-5. Het scheelt dat hij direct op de havo beland is, anders moet hij maar liefst acht jaar op de middelbare school zitten: vmbo (4 jaar) + havo 4,5 (2 jaar) + vwo 5,6 (2 jaar). Weet overigens niet of dit weleens voorkomt.

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Eindexamens 2014

Berichtdoor Miepje90 » 17 jul 2014 15:25

Spreeuw schreef:Ja, hij wil wel naar de universiteit. Ik heb hem een hbo-propedeuse aangeraden. Dan kun je na 1 jaar hbo naar de universiteit. Het probleem is dat hij echt geen zin heeft om na vijf jaar middelbare school, daar nog twee jaar te zitten en dat het vwo-niveau wellicht te zwaar voor hem is.


Als hij verwacht dat VWO te zwaar zal zijn, hoe reeel is het dan om te verwachten dat hij met een HBO-propedeuse het WO aan zal kunnen?
Misschien moet hij dan maar de tijd nemen om in 2 jaar z'n VWO-diploma te halen, dat geeft 'm 2 jaar extra om te bedenken wat hij voor opleiding/studie wil gaan doen. Juist ook omdat er inderdaad een verschil zit tussen HAVO en VWO, niet alleen qua stof, maar ook qua manier van denken. In die zin is hij volgens mij met een VWO-vooropleiding beter voorbereid op het WO.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten