Groet elkander met een broederlijke kus...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor JeeWee » 09 mei 2014 16:35

Nog maar een topic over kussen dan.
Maar dan een die dichter bij de Bijbel staat.

Mannen kussen elkaar niet. Of bijna niet. In het westen dan.
Stel je voor dat de kerkenraadsleden elkaar na de vergadering allemaal een kus zouden geven! Bizar toch? Of niet? David kuste Jonathan (1 Samuël 20:41) en de ouderling van Efeze kusten Paulus (Handelingen 20:37). De kus drukte ook eerbied uit. Toen Samuël Saul tot koning zalfde, kuste hij hem (1 Samuël 10:1).

Paulus roept in zijn brieven geregeld op elkaar de broederlijke kus te geven. Maar bij ons geeft pa zijn zoon een hand als-ie wat ouder wordt. Ja ja, ik weet het: er zijn uitzonderingen.

Vrouwen elkaar een kus, maar mannen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor Boerin » 09 mei 2014 18:50

Ik vind dat wel wat hebben, die buitenlandse mannen die elkaar kussen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2014 19:09

JeeWee schreef:Nog maar een topic over kussen dan.
Maar dan een die dichter bij de Bijbel staat.

Mannen kussen elkaar niet. Of bijna niet. In het westen dan.
Stel je voor dat de kerkenraadsleden elkaar na de vergadering allemaal een kus zouden geven! Bizar toch? Of niet? David kuste Jonathan (1 Samuël 20:41) en de ouderling van Efeze kusten Paulus (Handelingen 20:37). De kus drukte ook eerbied uit. Toen Samuël Saul tot koning zalfde, kuste hij hem (1 Samuël 10:1).

Paulus roept in zijn brieven geregeld op elkaar de broederlijke kus te geven. Maar bij ons geeft pa zijn zoon een hand als-ie wat ouder wordt. Ja ja, ik weet het: er zijn uitzonderingen.

Vrouwen elkaar een kus, maar mannen?

Mannen die elkaar kussen zijn homo’s.

Bleeeeee

Maar ik leg mijn innerlijke hetero gevoelens het zwijgen op zeg: laat nu maar die mannen houden van elkaar.

Wat……….. Sodom, Gomorra, Adama en Zeboim……….. bleeeeee.

Zwijg hou op, zeg ik tegen mij zelf, deze mannen moeten toch ook ergens heen met hun gevoelens al zijn die niet de jouwe.

Ik doe mijn ogen dicht…. kijk de andere kant uit en denkt…….. ja die mannen kunnen ook bij Christus terecht.

Gelukkig maar mannen.

Kus elkaar dan maar….. maar……. ik kijk niet.

.....

Ik word er echt onpasselijk van.

Houd toch op!! ….. o..ja sorry.

.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2014 19:16

benefietdiner schreef:Mannen die elkaar kussen zijn homo’s.

Bleeeeee

Maar ik leg mijn innerlijke hetero gevoelens het zwijgen op zeg: laat nu maar die mannen houden van elkaar.

Wat……….. Sodom, Gomorra, Adama en Zeboim……….. bleeeeee.

Zwijg hou op, zeg ik tegen mij zelf, deze mannen moeten toch ook ergens heen met hun gevoelens al zijn die niet de jouwe.

Ik doe mijn ogen dicht…. kijk de andere kant uit en denkt…….. ja die mannen kunnen ook bij Christus terecht.

Gelukkig maar mannen.

Kus elkaar dan maar….. maar……. ik kijk niet.

.....

Ik word er echt onpasselijk van.

Houd toch op!! ….. o..ja sorry.

.

En alks het nu over 2 vrouwen ging, zou je dan ook zo griezelen :wink:

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor hettys » 09 mei 2014 19:24

JeeWee schreef:Nog maar een topic over kussen dan.
Maar dan een die dichter bij de Bijbel staat.

Mannen kussen elkaar niet. Of bijna niet. In het westen dan.
Stel je voor dat de kerkenraadsleden elkaar na de vergadering allemaal een kus zouden geven! Bizar toch? Of niet? David kuste Jonathan (1 Samuël 20:41) en de ouderling van Efeze kusten Paulus (Handelingen 20:37). De kus drukte ook eerbied uit. Toen Samuël Saul tot koning zalfde, kuste hij hem (1 Samuël 10:1).

Paulus roept in zijn brieven geregeld op elkaar de broederlijke kus te geven. Maar bij ons geeft pa zijn zoon een hand als-ie wat ouder wordt. Ja ja, ik weet het: er zijn uitzonderingen.

Vrouwen elkaar een kus, maar mannen?


Kwestie van cultuur. Tegenwoordig houden we geen slaven meer en kussen mannen elkaar niet. In onze cultuur althans.

Ik vindt het best jammer. Mannen hebben soms hele warme, vriendschappelijke gevoelens voor elkaar en geven elkaar dan toch alleen een hand.
gevoel tussen mannen mag blijkbaar niet. Zoiets als: mannen mogen niet huilen...
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2014 19:25

mealybug schreef:En alks het nu over 2 vrouwen ging, zou je dan ook zo griezelen :wink:

Niet zo erg als bij mannen.
Nee.. stom hé.
Kom denk door mijn hanen gedrag :lol:
of zal hettys gelijk hebben.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor Boerin » 09 mei 2014 19:36

hettys schreef:Kwestie van cultuur. Tegenwoordig houden we geen slaven meer en kussen mannen elkaar niet. In onze cultuur althans.

Ik vindt het best jammer. Mannen hebben soms hele warme, vriendschappelijke gevoelens voor elkaar en geven elkaar dan toch alleen een hand.
gevoel tussen mannen mag blijkbaar niet. Zoiets als: mannen mogen niet huilen...

Inderdaad ja, ik vind het ook jammer. In de kerk zie je wel soms dat ze elkaar huggen trouwens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor JeeWee » 09 mei 2014 21:58

Benefietmeneer: je hoeft geen homo te zijn om een man te begroeten met een kus. Steeds meer hetero's geven elkaar gewoon een kus.
Maar veel mannen zijn daar zo verkrampt in...

En bijbels gezien, hebben kussende mannen toch wel heel goeie papieren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Anoniem_89

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 22:03

Boerin schreef:Ik vind dat wel wat hebben, die buitenlandse mannen die elkaar kussen.


Ik zou het zelf niet erg vinden om te doen.
Zou ik eerder een enkele kus op de wang geven in de zin van elkaar groeten en daarna een soort van 'hug'..
Zal wel iets met cultuur zijn zoals jij het zegt;)

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor Wim2600 » 09 mei 2014 22:34

Hier in België -toch niet echt zóveel zuidelijker- kussen mannen wel vaker. Het komt onder vrienden de laatste jaren steeds meer op, merk ik.

Bij ons in de familie is het zo'n beetje half om half: mijn vader, schoonvader, schoonbroers en oom kus ik wel als begroeting, mijn neven dan weer niet. Geen idee hoe of wanneer dat onderscheid er gekomen is...

Hoe zit dat trouwens in Nederlandse families: kussen mannelijke familieleden elkaar wel, of is ook dat niet gebruikelijk? En een zoon die zijn vader kust of omgekeerd, stopt dat in Nederland dan bij een bepaalde leeftijd?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Groet elkander met een broederlijke kus...

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 19:25

Wim2600 schreef:Hier in België -toch niet echt zóveel zuidelijker- kussen mannen wel vaker. Het komt onder vrienden de laatste jaren steeds meer op, merk ik.

Bij ons in de familie is het zo'n beetje half om half: mijn vader, schoonvader, schoonbroers en oom kus ik wel als begroeting, mijn neven dan weer niet. Geen idee hoe of wanneer dat onderscheid er gekomen is...

Hoe zit dat trouwens in Nederlandse families: kussen mannelijke familieleden elkaar wel, of is ook dat niet gebruikelijk? En een zoon die zijn vader kust of omgekeerd, stopt dat in Nederland dan bij een bepaalde leeftijd?



Volgens mij stopt dat bij een bepaalde leeftijd. Mijn man zou z'n zoons wel willen kussen, maar dat willen de jongens niet meer. Dus erg bijbels gaat het er niet toe in de familie.
Ik ken geen mannen die elkaar wel groeten met een kus.
Maar ach. of dat erg is. Nederland is nu eenmaal wat killer qua uiterlijke liefdesbetuigingen. Dat is dan alleen uiterlijk.
De jongens weten evengoed wel dat ze altijd kunnen aankloppen bij hun vader. Het gevoel is warm genoeg.
Ook gif is geschapen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten