Bakfietsen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Bakfietsen

Berichtdoor Katlheen » 22 apr 2014 21:00

Wij zijn op zoek naar een bakfiets in verband met gezinsuitbreiding. Nu is er van alles te koop, nieuw of 2e hands. Zelf zat ik met een schuin oog naar een bakfiets van het merk Troy te kijken. Ik kan helaas geen of nauwelijks reviews vinden op internet van dat merk. En voordat ik tot aanschaf over ga, zou ik er toch wat meer van willen weten.
Hebben jullie verder ervaringen mbt bakfietsen? Het wordt overigens wel een 3-wieler, dus niet zo'n spacy lang geval op twee wielen.
Bedankt alvast voor hulpzame tips!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2014 21:12

Ik had eerst een tweedehandse Babboe, nu een nieuwe met trapondersteuning. Ik vind 'm zelf ideaal. Andere merken ken ik niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Rozijn » 23 apr 2014 08:00

Wij hebben ook een Babboe gehad. In aanschaf niet zo duur, maar dat merk je wel... We hadden veel last van roest en de versnellingen van Babboe zijn ook erg matig. In het achterwiel hebben we zwaardere spaken laten zetten, met mijn 100+ kg vouwde dat wiel ongeveer dubbel in de bocht...
Hetzelfde hoor ik van familie, waar ze ook een Babboe hebben.

Troy zegt mij niets.

Bij de school van onze kinderen komt ook iemand met een Johny Loco. Prachtig ding, maar roest ook. Verder zitten de kinderen daar achter elkaar in plaats van tegenover elkaar en dat is minder leuk voor ze.

Ondanks de matige kwaliteit hebben we veel plezier van de bakfiets gehad. Je boodschappen kun je letterlijk tot voor je achterdeur zetten. (We moeten ruim 25 bij de deur vandaan parkeren). En de kinderen vonden het geweldig! Was er in de buurt iets te doen (een toertocht voor klassiekers bijv.) dan ging ik met de bakfiets er naar toe. Heb je je eigen tribune bij je :)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Boerin » 23 apr 2014 08:15

Rozijn schreef:Wij hebben ook een Babboe gehad. In aanschaf niet zo duur, maar dat merk je wel... We hadden veel last van roest en de versnellingen van Babboe zijn ook erg matig. In het achterwiel hebben we zwaardere spaken laten zetten, met mijn 100+ kg vouwde dat wiel ongeveer dubbel in de bocht...
Hetzelfde hoor ik van familie, waar ze ook een Babboe hebben.

Troy zegt mij niets.

Bij de school van onze kinderen komt ook iemand met een Johny Loco. Prachtig ding, maar roest ook. Verder zitten de kinderen daar achter elkaar in plaats van tegenover elkaar en dat is minder leuk voor ze.

Ondanks de matige kwaliteit hebben we veel plezier van de bakfiets gehad. Je boodschappen kun je letterlijk tot voor je achterdeur zetten. (We moeten ruim 25 bij de deur vandaan parkeren). En de kinderen vonden het geweldig! Was er in de buurt iets te doen (een toertocht voor klassiekers bijv.) dan ging ik met de bakfiets er naar toe. Heb je je eigen tribune bij je :)

Ja, roest wel, vooral die tweedehandse, maar ik kon 'm ook niet binnen zetten en had geen zin er een hoes omheen te doen. Met zo'n motor fietst ie heerlijk licht, maar die eerste was behoorlijk zwaar trappen met 3 kinderen bergop, heb weleens een man gehad die me hielp duwen onderweg, toen ik van de pont omhoog moest. Spaken zijn alleen voor een keer vervangen, omdat de kids steeds op het wiel gingen staan om erin te klimmen.
Versnellingen zijn wel goed, maar met dat motortje zet ik 'm altijd in 7, anders trapt ie veel te licht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Bakfietsen

Berichtdoor bakvis » 23 apr 2014 08:24

Wij hebben al 4 jaar een bakfiets. Wel een twee wieler!
Ik zei ook dat ik dat nooit wilde, tot ik op een twee en op een drie wieler had proef gereden.
Een twee weieler fietst echt veel makkelijker! Stuurt als een normale fiets, echt super!
Ik zou je adviseren om verschillende bakfietsen te proberen. Dan merk je zelf wat jij het beste en lekkerste vind fietsen.
Wij hebben 'm tweede hands, zelf een nieuwe bak erop gezet (is heel simpel, gewoon ff hout halen bij de bouwmarkt) Een bankje waar 2 kids op kunnen aan de 'stuurkant'zeg maar en één bankje er tegenover aan de kopse kant en daarop een fietsstoeltje (voorzitje) zonder de beensteuntjes geschroefd. Zo kijken de kids naar elkaar en zit de kleine toch veilig. Voor het stoeltje wat er nu opzit hadden we er trouwens een baby schelp op, zo is de kleine al vanaf 9 weken mee op de fiets gegaan. Ideaal!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Pcrtje » 23 apr 2014 08:37

Studenten, in ieder geval hier in Groningen, gebruiken bakfietsen om te kunnen verhuizen. Het zijn echter niet echt bakfietsen om kinderen in te kunnen vervoeren (Kijk hier), dus ik heb geen ervaringen met bakfietsen met een kleiner oppervlak en een hogere rand. Het is, zeker ook in het licht van de reacties die al geplaatst zijn, niet onverstandig om de bakfiets te zien als een belangrijke investering waar je best flink wat geld in mag steken. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Rozijn » 23 apr 2014 08:54

Dat laatste is zeker.

Wij hebben de Babboe nieuw gekocht als bouwpakket. Ik zat tegen een burn-out aan op dat moment en had zo een mooie dagbesteding met het in elkaar zetten.

Die van ons was zonder hulpmotor. Dat was soms wel stevig trappen, zeker als de weg wat omhoog gaat.

Bij de keuze voor een twee- of driewieler zou ik ook nadenken hoeveel kinderen je mee wilt nemen en tot hoe zwaar. Op den duur reed ik iedere week een keer met een volle bak (4 kinderen) die samen zo'n 80 kg wogen. Dan denk ik dat een tweewieler (als er daar al 4 inpassen) niet echt stabiel meer is.

Tip: heb geen haast als je op de bakfiets rijdt :)

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Bakfietsen

Berichtdoor cornelia77 » 23 apr 2014 14:33

Ik heb een bakfiets gehad van Kangaroo. Een driewieler met een rechthoekige houten bak. Zoiets als hier: http://www.secondliferijwielen.nl/websh ... ielen.html Via mp betaalde ik er toen 450 euro voor. Twee bankjes, je kon er vier kinderen in vervoeren. Die had ik tweedehands. Het was een prima ding. Nooit wat mee gehad. Hij stond buiten, onder een zeil. Volgens mij roestte hij niet echt. Hij fietste niet extreem zwaar, vond ik. Wel zwaarder dan een gewone fiets, maar als je er niet hele grote afstanden mee af hoefde te leggen, prima te doen zonder trapondersteuning.
De Gazelle Cabby schijnt ook fijn te zijn. Fietst een stuk lichter. Maar die bak is ook wel kleiner.
Succes met kiezen. Er is echt veel keus. Bepaal eerst je budget. Dan valt er vanzelf vanalles af.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Ruth2 » 23 apr 2014 14:45

Een bakfiets: mij niet gezien, heb nooit begrepen en begrijp nog steeds niet wat daar nu zo fijn aan is.
Weleens geprobeerd zonder kinderen, zelfs toen vond ik het al een marteling, een goede moederfiets vind/vond ik wel prettig.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Bakfietsen

Berichtdoor ajl » 23 apr 2014 14:58

@ ruth als je kind nr 3 krijgt en de andere twee kunnen niet fietsen, dan moet je wel.

Wij hebben 2 jaar geleden de babboe aangeschaft zonder trapondersteuning, waar 4 kinderen in kunnen. De versnelling is inderdaad slecht en wij hebben er al een andere op laten zetten. Het is, zonder trapondersteuning, een aardige conditietraining. Een collega van mij heeft een bakfiets met trapondersteuning van bakfiets.nl en zij is erg tevreden. Ook 2e hands schijnen die nog goed te zijn. De babboe schijnt 2e hands slecht te zijn (althans volgens internet)
Laatst gewijzigd door ajl op 23 apr 2014 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Ruth2 » 23 apr 2014 15:33

Hoe denk je dat mijn ouders het gedaan hebben met 5 kinderen tegelijkertijd op de basisschool?
Wij liepen een kwartier heen en een kwartier terug.
En niet ieder gezin heeft de financiele middelen om een bakfiets als extra te kopen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bakfietsen

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2014 15:40

En waar parkeer je zo'n ding, je fietsenschuurtje is meteen vol.

Jvslooten

Re: Bakfietsen

Berichtdoor Jvslooten » 23 apr 2014 15:43

schelpje3 schreef:En waar parkeer je zo'n ding, je fietsenschuurtje is meteen vol.

Dan neem je toch een vouwbakfiets. 8)

Afbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Bakfietsen

Berichtdoor MissF » 23 apr 2014 15:44

Tja, als je op een kwartier lopen van school woont, dan kan dat prima natuurlijk. Wij wonen helaas niet op een kwartier lopen afstand van een school (nee, ook geen openbare). Ik denk dat wij, als we zouden lopen, een half uurtje bezig zijn. Dus tussen de middag zouden we dan bijna een uur wandelen. Ik vermoed dat zoonlief dat niet gaat trekken, en dan om half 4 weer :)
Maargoed, wij hebben geen 3 kinderen, en de oudste kan zelf fietsen, dus hebben het probleem gelukkig niet, mijn moederfiets fietst heerlijk licht en fijn :)
Hier bij school staan er wel een aantal bakfietsen, allemaal 3 wielers van babboe volgens mij.
2 wielers vind ik er erg onstabiel uitzien, dat lijkt me echt onpraktisch, ik zou altijd bang zijn dat het ding om zou vallen terwijl er een baby in zit. áls ik voor een bakfiets kies, dan voor een 3 wieler.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bakfietsen

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2014 15:48

JvSlooten schreef: Dan neem je toch een vouwbakfiets.
Vanwege de breedte van je posting en de irritante treinreclame, kon ik niet eens quoten.
Ik ben niet de doelgroep (meer), bovendien heb ik een gemotoriseerde, overdekte 4 wieler.
Zo één voor luie mensen dus, maar gaat een stuk harder en ik mag er mee op de snelweg, :lol:


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast