Huisdieren

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Huisdieren

Berichtdoor MissF » 10 apr 2014 13:22

Om het algemeen te houden: heb je huisdieren, zo ja, welke, waarom?

Om het toe te spitsen op mijn vraag: zijn er hier hondenbezitters, welk ras, waarom dat ras?
Wij zijn op zoek naar een hond. Grootte maakt niet uit, liefst een beetje een jachthond (muizenvanger), moet goed met kleine kinderen om kunnen gaan. We hebben ruimte zat om flink te rennen etc, dus een hond die wat actie nodig heeft is geen probleem.

Welk ras is dan handig om te nemen? Als we voor heel lief kiezen, komen we bij een labrador uit, maar volgens mij heeft die weinig jachtinstinct? En een hond met veel jachtinstinct is volgens mij een beagle (prachtig om te zien), maar die schijnen weer zo eigenwijs te zijn en lastig op te voeden.
Wat is slim om aan te schaffen? Wij hebben geen ervaring met een hond, wel tijd genoeg voor hem/haar, en we kennen ook alle nadelen, voordelen etc al, hebben er lang genoeg over nagedacht ;)Maar willen nu alleen nog weten welk ras geschikt is, of welke juist helemaal niet.
Iemand tips?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisdieren

Berichtdoor schelpje3 » 10 apr 2014 13:26

Wij hebben een paar golden retrievers gehad, schatten waren het.
Ze zijn niet zo erg groot. (wist je trouwens dat kleine hondjes eerder bijten en vaker blaffen, over het algemeen genomen)
Wij vonden retrievers altijd ideale gezinshonden.
Ga echter wel naar een gecertificeerde fokker, want wij hadden een keer een miskoop. ](*,)
We hebben nu nog alleen diva's, katten dus. :mrgreen:
Manlief werd nl. toenemend allergisch voor honden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisdieren

Berichtdoor ajl » 10 apr 2014 13:33

Mijn ouders hadden terriërs ( border en een ierse). Vooral de border is bijzonder lief voor kinderen ( klein formaat) en ook wel een gedegen jager. Mijn voorkeur was als kind altijd de ier. Als wij ooit een hond nemen wil ik die weer hebben. Terriers zijn wel heel eigewijs en je moet heel consequent zijn.

Beagles zou ik nooit doen. Mijn schoonouders hadden er 1. Zij zijn erg gericht op eten en grijpen het ook gewoon uit de handen van de kinderen. Eigenlijk kan je nergens meer wat te eten neerleggen want alles roven ze weg. De hond van mijn schoonouders was op zich voor een beagle goed afgericht, maar luisterde matig. En een nadeel is dat ze op oudere leeftijd wat narrig worden ( ook naar kinderen toe)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huisdieren

Berichtdoor MissF » 10 apr 2014 13:55

Bedankt! Schelpje, eigenlijk wilden we voorlopig een kat nemen tegen de muizen, maar ik heb zo'n antipathie tegen die dieren, ik vind dat eigenlijk niks. En toen begreep ik dat er ook honden zijn die muizenvangers zijn. We willen al langere tijd een hond, en nu we de ruimte ervoor hebben en meer thuis zijn, slaan we maar meteen 2 vliegen (naja, muizen) in 1 klap.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Huisdieren

Berichtdoor Ruth2 » 10 apr 2014 19:41

:lol: Honden en miuzen, dat word dolgezellig, ze spelen zo leuk met elkaar :o

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huisdieren

Berichtdoor MissF » 10 apr 2014 20:06

dat mogen ze doen, als die hond maar wint en de muis niet ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Huisdieren

Berichtdoor pannenkoek » 10 apr 2014 21:59

Wij hebben een Grote Zwitserse Sennen.
Een Berner Sennen, maar dan zeg maar kort harig. Mooi beest, wel groot. Of ie muizen vangt weet ik niet, maar vorige wk lag er wel een mol in de tuin. Honkvast, is een hof hond. Zijn er niet veel van in NL. Wij hebben hem een jaar, maar nog nooit één gezien.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisdieren

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2014 22:21

Ruth2 schreef::lol: Honden en miuzen, dat word dolgezellig, ze spelen zo leuk met elkaar :o

:lol: Ik heb nog nooit een hond een muis zien vangen. Wij hadden er een boerderijkat voor gehaald in het studentenhuis, daar stikte het van de muizen. Als je in bed lag zag je er een gezellig om het hoekje van de kast kijken en beneden dansten ze rond van plezier zowat. Had die kat er eindelijk een gevangen haast, ze zaten gewoon lekker erbij om te kijken hoe ie 'm op gruwelijke wijze af ging maken en toen vond ik het zielig en haalde die kat daar weg. Huisgenoot was laaiend. Toen heb ik eerst zelf muizenvallen gemaakt met een pot en een spoor kaas en een koffiefilter, maar ik dacht: dan valt ie zo hard, dus ik legde er een sponsje onder. Dat werkte dus niet. Later muisvriendelijke vallen bij de dierenwinkel gehaald en ze in het bos uitgezet. Later had ik ergens anders last van veldmuizen en iemand zette die uit in een tuin van een ander, omdat het winter was en zo koud in het bos. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisdieren

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 08:56

Boerin schreef: :lol: Ik heb nog nooit een hond een muis zien vangen. Wij hadden er een boerderijkat voor gehaald in het studentenhuis, daar stikte het van de muizen. Als je in bed lag zag je er een gezellig om het hoekje van de kast kijken en beneden dansten ze rond van plezier zowat. Had die kat er eindelijk een gevangen haast, ze zaten gewoon lekker erbij om te kijken hoe ie 'm op gruwelijke wijze af ging maken en toen vond ik het zielig en haalde die kat daar weg. Huisgenoot was laaiend. Toen heb ik eerst zelf muizenvallen gemaakt met een pot en een spoor kaas en een koffiefilter, maar ik dacht: dan valt ie zo hard, dus ik legde er een sponsje onder. Dat werkte dus niet. Later muisvriendelijke vallen bij de dierenwinkel gehaald en ze in het bos uitgezet. Later had ik ergens anders last van veldmuizen en iemand zette die uit in een tuin van een ander, omdat het winter was en zo koud in het bos. :lol:

Eén van onze katten is een prima muizenvanger, buiten, en dan brengt hij het muisje als kadootje mee naar huis. :lol: Eenmaal binnen, laat hij het muisje los, dat dan prompt begint te rennen natuurlijk.
Maar niet leuk als hij de computerkast ingaat, of het kastje waar de Wii staat.
Wij leggen dan een spoor van korstjes met pindakaas richting de keukendeur, zodat muisje de weg naar buiten weer kan vinden. Op pindakaas komen ze eerder af dan kaas nl!
Dit hebben wij bij toeval ontdekt.
Een andere kat neemt af en toe een bloemetje, meestal narcis of tulp, met bolletje er nog aan, mee naar huis.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Huisdieren

Berichtdoor Ruth2 » 11 apr 2014 09:04

Geen hond vangt muizen, laat staan doden, ze vinden ze veel te leuk om mee te spelen :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisdieren

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 09:07

Onze honden vingen ook nooit muizen, eentje peuzelde wel graag aan paardenpoep. :-&
Ook lustte ze graag eierkoeken.
Volgens dierenarts vanwege de ammoniakgeur. 8-[

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisdieren

Berichtdoor ajl » 11 apr 2014 09:21

Ruth2 schreef:Geen hond vangt muizen, laat staan doden, ze vinden ze veel te leuk om mee te spelen :D


Echt wel, mijn tante heeft meerdere honden gehad die complete muizennesten uitroeide. Daarnaast ook ratten, mollen en ander ongedierte. Ook haalde 1 hond muskusratten uit de sloot en bracht ze naar huis ( dood)

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Huisdieren

Berichtdoor Sophie77 » 11 apr 2014 09:58

Onze hond (een Jack Russelterriër) ving regelmatig een muis in z'n goede jaren hoor! Zijn laatste levensjaren was hij erg doof en niet meer zo vief, toen ging het niet meer, maar hij heeft er in zijn leven totaal heel wat gevangen!

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Huisdieren

Berichtdoor -Judith- » 11 apr 2014 10:39

Wij hebben een kruising van een hollandse met een Mechelse herder, en het is echt een schat van een beest, ze blaft als er mensen aankomen, maar tegelijkertijd blijft ze kwispelen, ze gaat ook goed met kinderen, alleen is dat bij lang niet alle herders zo...
Qua muizen vangen; onze kat vangt de muizen, en laat ze dood achter, vervolgens eet de hond ze op, met als gevolg dat ie vervolgens ze weer uitspuugt... Dus dan ben je er nog niet vanaf ;-)
Ze vangt trouwens wel kikkers, we hebben een lel van een vijver, waar ook de nodige kikkers inzitten, en die zitten graag in bepaalde planten langs de vijver, nou heeft de hond dus laatst meerdere van die planten uit de grond getrokken omdat er waarschijnlijk een kikker onder zat *zucht*
Maar ik zou persoonlijk een herder niet aanraden met (kleine) kinderen...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huisdieren

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2014 11:54

Wij hebben 6 katten, 2 van mij, 3 van haar en eentje is komen aanlopen sinds we samenwonen.

We zijn dus nogal kattenmensen. Er is maar 1 hond die ik zou nemen als dat zou gebeuren en dat is een rottweiler. En een rottweiler in het bijzonder, degene waar ik toen ik vrijwilligde in het plaatselijke dierenasiel ongeveer 2 maanden voor heb kunnen zorgen. Dat beest was geweldig en de liefste hond die ik ooit heb meegemaakt.

Het is aan de ene kant jammer dat rottweilers en soortgelijke rassen er zo intimiderend uitzien, maar vaak zijn ze ontzettend lief en werden ze vroeger juist gebruikt als gezinshonden. Google eens op 'pittbull nannies' en je ziet een hoop leuke oude voorbeelden.

Ik zou die rottweiler in kwestie ook met een gerust hart bij (kleine) kinderen zetten, al moet je in het algemeen wel kijken of het kind het ook kan hebben. Met heel kleine kinderen die nog niet weten wat ze doen, zou ik niet gauw een hond toelaten.

Je moet je ook beseffen dat de hond het kind zal willen beschermen, maar met de middelen die het heeft. Dus als het kind iets gevaarlijks doet, zal de hond het kind vastpakken met de bek - bijten dus - om het weg te slepen van de waterkant of het stopcontact. Het is vervelend als zo'n situatie zich voordoet, maar niet de schuld van de hond, die probeert alleen maar te helpen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten