Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Gitaartopic

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2014 07:22

Hallo allemaal,
Mede op verzoek van Mohamed een topic voor gitaristen!
Wat voor gitaar heb je? en wat voor stijl speel je?

Ikzelf zal vast een aftrap geven:
Ik ben in bezit van een zelfgebouwde elektrische gitaar, daarnaast een handgebouwde akoustische gitaar (Landola), en nog een Ibanez JS en een Epiphone Les Paul.
De stijl waarin ik speel zit momenteel een beetje in de buurt van (hoewel ik dat niveau niet haal) John Petrucci.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Rozijn » 28 mar 2014 08:09

Ik heb een Westerngitaar (Amuse, genre kampvuurgitaar) en sinds mijn trouwen ook een spaanse gitaar.

Thuis begeleid ik het zingen van de kinderliederen op gitaar (als we op zondagmiddag zingen).
Verder speel ik vooral uit mijn hoofd, waar ik zin in heb. Soms een psalm (42 kan heel mooi zijn op een gitaar), soms een lied, soms een eigen melodie, soms zo maar wat. Geen muziek van anderen, in ieder geval, daar zou ik heel veel moeite voor moeten doen...

Alles wat ik op mijn gitaar kan heb ik mijzelf aangeleeerd, nooit les gehad.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gitaartopic

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2014 08:31

Rozijn schreef:Ik heb een Westerngitaar (Amuse, genre kampvuurgitaar) en sinds mijn trouwen ook een spaanse gitaar.

Thuis begeleid ik het zingen van de kinderliederen op gitaar (als we op zondagmiddag zingen).
Verder speel ik vooral uit mijn hoofd, waar ik zin in heb. Soms een psalm (42 kan heel mooi zijn op een gitaar), soms een lied, soms een eigen melodie, soms zo maar wat. Geen muziek van anderen, in ieder geval, daar zou ik heel veel moeite voor moeten doen...

Alles wat ik op mijn gitaar kan heb ik mijzelf aangeleeerd, nooit les gehad.

Speel je akkoorden, of tokkel je?
Ik hoop trouwens niet dat je je gitaar beschouwd al kampvuurgitaar in die zin dat hij in het kampvuur gaat?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gitaartopic

Berichtdoor MissF » 28 mar 2014 09:04

Op dit moment heb ik alleen een klassieke gitaar.
Ik heb jarenlang een wester gehad, en speelde daar vooral akkoorden op.
Maar ik heb een aantal jaar les gehad in klassieke stukken, dus nu toch maar weer een klassieke gitaar in huis gehaald, voor de klassieke stukken.
Helaas speel ik bijna nooit meer, alleen om te begeleiden tijdens de jeugdclub of een andere bijeenkomst van de kerk ofzo. Net voor we trouwden kreeg ik van mijn man een piano voor in ons eigen huisje, en dat ding heeft mijn hart toch wel veroverd ;) Maar ik merk wel dat ik het gitaar spelen niet verleer, gelukkig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Rozijn » 28 mar 2014 12:49

Een kampvuurgitaar is geschikt om bij een kampvuur te spelen, heb ik er ook wel eens mee gedaan :) Net als spelen in een besneeuwd heuvellandschap :) :8>
Ik bedoelde ermee dat het een gewoon instapmodelletje is, geen bijzondere merkgitaar ofzo.

Als ik ons gezin begeleid, speel ik akkoorden. Als ik voor mijzelf speel tokkel ik. Alleen wat akkoorden spelen is niet echt boeiend op de iets langere duur.

mohamed

Re: Gitaartopic

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2014 17:05

StillAwake schreef:Hallo allemaal,
Mede op verzoek van Mohamed een topic voor gitaristen!
Wat voor gitaar heb je? en wat voor stijl speel je?

Leuk topic!

Ik heb een Western Cort en een Elektrische Epiphone SG wat de namaak Gibson is wist jij me te vertellen. :)

De stijl die ik speel is vooral eenvoudige blues en wat simpele popliedjes. Recent heb ik zelf een nummer opgenomen waarbij ik de partij zelf gespeeld heb. Aanvankelijk was mijn insteek dat ik niet meer dan 1 gitaar per nummer mocht gebruiken aangezien ik het live wil kunnen waarmaken, doch na het zien van een docu over Jimmy Hendrix afgelopen zaterdag ben ik daar van teruggekomen. Die nam soms wel drie sporen achter elkaar op om ze vervolgens bij elkaar te zetten.
StillAwake schreef:Ikzelf zal vast een aftrap geven:
Ik ben in bezit van een zelfgebouwde elektrische gitaar, daarnaast een handgebouwde akoustische gitaar (Landola), en nog een Ibanez JS en een Epiphone Les Paul.
De stijl waarin ik speel zit momenteel een beetje in de buurt van (hoewel ik dat niveau niet haal) John Petrucci.

Een hele mooie collectie gitaren, wanneer neem je eens wat op? Al speel je iemand anders' lied na, het benieuwd me zeer dat eens te horen! :)

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Kapitein » 31 mar 2014 17:22

Ik speel gewoon akoestische gitaar. Daarin geef ik ook les aan een meisje van 7 die op een verkleinde versie speelt.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gitaartopic

Berichtdoor StillAwake » 31 mar 2014 18:35

mohamed schreef:Ik heb een Western Cort en een Elektrische Epiphone SG wat de namaak Gibson is wist jij me te vertellen. :)

De stijl die ik speel is vooral eenvoudige blues en wat simpele popliedjes. Recent heb ik zelf een nummer opgenomen waarbij ik de partij zelf gespeeld heb. Aanvankelijk was mijn insteek dat ik niet meer dan 1 gitaar per nummer mocht gebruiken aangezien ik het live wil kunnen waarmaken, doch na het zien van een docu over Jimmy Hendrix afgelopen zaterdag ben ik daar van teruggekomen. Die nam soms wel drie sporen achter elkaar op om ze vervolgens bij elkaar te zetten.

Een hele mooie collectie gitaren, wanneer neem je eens wat op? Al speel je iemand anders' lied na, het benieuwd me zeer dat eens te horen! :)

Ik ben bang dat ik te perfectionistisch ben om mijn eigen opnames terug te luisteren (nog afgezien van het feit dat ik de apparatuur op dit moment niet heb).
Don't be surprised als je binnenkort een linkje in je PB vindt... Want ik ga wel mijn best voor je doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Rozijn » 31 mar 2014 18:51

Waarom per PB? Wij willen ook wel luisteren! ;)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gitaartopic

Berichtdoor StillAwake » 31 mar 2014 18:53

Rozijn schreef:Waarom per PB? Wij willen ook wel luisteren! ;)

Wie weet. Als ik tevreden ben over mijn opname durf ik dat misschien (maar vind publiek erg eng, waardoor mijn tijd in een bandje niet zo'n leuke tijd was).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Rozijn » 31 mar 2014 18:58

Publiek verstoort het creatieve proces... Als er iemand in de buurt is (vrouw en kinderen uitgezonderd) die meeluistert, lukt het ineens niet meer...

mohamed

Re: Gitaartopic

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2014 22:15

Ben benieuwd Stillawake, ik verwacht dat je een prima gitarist bent aan je berichten te oordelen, mogelijk zelfs ietsje beter dan ik. :mrgreen:

Vinden jullie het eng om voor mensen te spelen? Ik vind dat juist prachtig, behalve wanneer ik merk dat ze niet van muziek of mijn muziek houden, dan klap ik dicht.

mohamed

Re: Gitaartopic

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2014 11:32

Ben 13 days van J.J. Cale aan het bestuderen op akoestische gitaar. Het enige wat ik heb is Am, G, D, Am en de brug is G, C. De rest er omheen speel ik naar eigen inzicht en op gehoor. Wel leuk om uit te puzzelen en ik ontdek deze geweldige artiest pas net. Deze man inspireerde Mark Knopfler, een van mijn favoriete gitaristen en zangers.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Gitaartopic

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2014 13:19

Even iets heel anders maar wat is een goede beginnersgitaar die niet al te duur is? Onze zoon heeft een gitaar en we willen hem zelf leren spelen, dus is een extra gitaar wel handig.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gitaartopic

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2014 14:50

Memmem schreef:Even iets heel anders maar wat is een goede beginnersgitaar die niet al te duur is? Onze zoon heeft een gitaar en we willen hem zelf leren spelen, dus is een extra gitaar wel handig.

Wat voor soort gitaar wil je? gewoon een nylonsnarige (ook vaak spaanse gitaar of klassieke gitaar genoemd) of liever een staalsnarige (ook vaak western-gitaar of dreadnought genoemd)?
Een nylonsnarig (klinkt wat minder goed en heeft een vrij "lomp" halsprofiel, waardoor vooral barré akkoorden voor beginners lastig zijn) instrument is over het algemeen goedkoper.
Een staalsnarige is zwaarder (de (dunnere) hals is met een stalen pen verstevigd), heeft een helderder klank en speelt wat lichter, omdat de afstand tussen de snaar en de frets kleiner is (dit wordt actie genoemd). Bovendien klinken de snaren langer door (sustain).
Omdat de snaren dichter op elkaar staan is het ook een instrument wat wat geschikter is voor kleinere handen (al veroorzaken de hardere snaren soms blaren bij beginners).
Een elektrische speelt nog lichter, maar deze zou ik voor een beginner absoluut NIET aanraden.

Als het puur een gitaar is om liedjes mee te begeleiden zou ik een nylonsnarige aanraden.
Deze vindt je vanaf zo´n €65,- bij de kijkshop, maar dan heb je bepaald geen topgitaar.
Voor ditzelfde bedrag vindt je op Marktplaats vaak instrumenten die rond de €120,- hebben gekost.
Een wat duurdere gitaar zal vaak een wat vollere klank hebben, en wat beter op stemming blijven.
Sowieso blijft een staalsnarige beter op stemming dan een nylonsnarige. Zeker bij het opzetten van nieuwe snaren blijf je bij een nylonsnarig instrument stemmen :-(
Ik weet niet waar je woont, maar in de meest grote steden heb je muziekwinkels waar je de instrumenten ook naast elkaar kunt beluisteren en bespelen.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 01 apr 2014 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten