1.Bij welke kerk hoort u en waarom heeft u die kerk gekozen?
Ik behoor tot de Christelijke Gereformeerde Kerk, ben daar in gedoopt, heb belijdenis gedaan. Ik ben er dus in "geboren en gebleven".
2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan? Waarom juist zo'n school?
De kinderen hebben allen op een Prot. Christelijke basisschool gezeten, de reformatorische was iets te ver weg. De reformatorisch middelbare was niet bij alle kinderen favoriet, dus we hebben ook het seculiere middelbare meegemaakt.
3. Vind u dat meisjes en vrouwen rokken moeten dragen, waarom wel/niet?
Ja en nee. Bij voorkeur een rok, en zeker als je naar de kerk gaat, maar er zijn omstandigheden waarin een broek wel geoorloofd is. Zoals sporten, kou, klussen enz. Mijn dochter draagt soms een broek onder een te kort jurkje. Ik ben dus niet mordicus tegen.
4. Hoe staat u tegenover evangelisatie? Hoe zou u het aanpakken?
Evangelisatie is op zich goed, alleen houd ik niet zo van de opdringerige manier. Dus bij mensen aanbellen, dat werkt niet. Een christen moet een lichtend licht en zoutend zout zijn. Dat wil zeggen dat je gedurende de dag kan laten zien wie God voor jou is en hoe jouw leven wordt geleid en beïnvloed door Hem.
5. Hoe gaat u om met mensen die niet Christelijk zijn? Waarom doet u dat zo?
Hetzelfde als allerlei andere mensen. Vriendelijk, open, begripvol. Als iemand bijvoorbeeld ernstig ziek is, vraag ik of hij het goed vindt dat ik voor hem bid. Niet iedereen wil dat, helaas.
6. Hoe kijkt u aan tegen Christenen uit een andere kerk, bijvoorbeeld evangelische christenen? Waarom?
Niet anders dan tegen andere mensen. Met name evangelische christenen zijn over het algemeen heel vriendelijk, eerlijk en gunnend aan andere mensen. De manier waarop zij geloven is echter niet de mijne, maar ik respecteer het.
7. Is er een vooroordeel dat veel mensen tegen u hebben? Zo ja, waarover en hoe is het echt?
Ik denk het wel, soms. Als mensen mij zien en even later horen dat ik kerk in de CGK, hoor ik soms: ben jij van de zwartekousenkerk?
(En in onze kerk worden helemaal geen zwarte kousen gedragen.)
En dan krijg je vragen als: mag dat van jouw geloof? Wat doen jullie nou op zondag?
Mag je dit en moet je dat?
Anno 2014 moeten er nog veel misverstanden en vooroordelen worden weggeruimd.
Succes met je project