Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 21 okt 2017 21:39

Marnix schreef:Jammer dat The Balvenie altijd nog wel redelijk aan de prijs is, ben wel benieuwd inderdaad, ze maken altijd goede whisky. De Doublewood is altijd goed en de caribbean cask vind ik briljant! Mijn collectie is gisteren weer verdubbeld toen ik 2 flessen kocht en twee vrienden ook nog een fles meenamen. Heb nu:

Glenmorrangie 10
Tomintoul 10
Finlaggan 10
Cardhu 12
Highland Park 12 viking honour (voor de fancy fles :))
Dalwhinnie 15

Finlaggan is trouwens t/m vandaag in de aanbiedingen bij de Gall, 22,99 voor een fles. Zeker de moeite waard voor de Islay-liefhebbers!


Grappig, ik wilde net een reactie plaatsen over de Finlaggan (old reserve, niet de 10).
Ik kocht hem vanmiddag omdat ik al wat langer een wat rokerige whisky wilde hebben maar voor niet teveel geld. Dit was een mooie aanbieding hoewel ik eerst The Ardmore malt in mn handen had wist de verkoper me te vertellen dat de Finlaggan nog wat beter was.
Dat is hem dus geworden en ik vind hem echt lekker.
Een tijdje geleden was ik van plan een Talisker of Laproaigh in huis te halen maar dit is een mooie tussenoplossing :mrgreen:

Mooie collectie hen je overigens Marnix hoewel ik alleen de Dalwhinnie van smaak ken,naast nu dus de Finlaggan.
Die van mij moet ik nog wat uitbreiden want naast de Finlaggan heb ik alleen een liter Red label staan voor de mix en de whiskysaus.

Die Carebian Cask van Balvenie heb ik trouwens met een paar vrienden vorig jaar cadeau gedaan aan een maat. Die is inderdaad ook erg lekker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2017 23:17

Ja die is heel fijn (Balvenie)! Maar ik probeer 40 euro een beetje als bovengrens aan te houden, daarboven kom ik op het punt dat ik liever twee flessen whisky koop dan 1 voor hetzelfde geld ;-) dus een hele dure of exclusieve verzameling maar dat boeit me niet ;-)

finlaggan is ook fijn, de old reserve was hier uitverkocht. Er gaan geruchten dat het een jonge (8 jaar oude) Lagavullin is. Maar de gewone 10 is ook lekker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2017 00:26

De Tomintoul is op en heeft plaatsgemaakt voor een fles Craigellaggie 13. Niet bekend maar erg lekker.

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 26 nov 2017 01:27

Marnix schreef:De Tomintoul is op en heeft plaatsgemaakt voor een fles Craigellaggie 13. Niet bekend maar erg lekker.


Grappig, ik zag hem vanavond nog op de kaart staan in een restaurant in Utrecht.
Alleen niet geproefd, moest helaas nog rijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2017 00:03

Wel interessant, 46% dus vrij scherp maar als hij wat warmer wordt en met wat water erbij wordt hij zachter en zoeter, veel banaan in de smaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2017 11:34

Marnix schreef:Ja die is heel fijn (Balvenie)! Maar ik probeer 40 euro een beetje als bovengrens aan te houden, daarboven kom ik op het punt dat ik liever twee flessen whisky koop dan 1 voor hetzelfde geld ;-) dus een hele dure of exclusieve verzameling maar dat boeit me niet ;-)


Ik ben zelf meer voor de kwaliteit dan voor de kwantiteit. Liever 1 fles van 80 euro dan 2 van 40 euro. Duurder dan dat, dan wordt het mij ook wel een beetje te gortig, maar in deze prijsklasse proef je het verschil wel heel duidelijk, vind ik zelf. Maar ik heb dan ook al in tijden geen whiskey meer gekocht :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2017 13:30

Oke. Ik proef het verschil nauwelijks, misschien wel een beetje maar ik vind whisky van 40 euro lekker genoeg en het verschil met een fles van 80 euro niet groot genoeg om liever 1 fles te kopen dan twee. En dan moet ik zeggen dat ik vaak wel aanbiedingen haal, van die flessen die van 50 euro nu 40 zijn bijvoorbeeld. Ligt er misschien ook aan hoe vaak je het drinkt, ik drink elke week wel een whisky, dan is 80 euro ook wel weer snel op ;-) als je heel sporadische een keer een glaasje drinkt ligt dat weer anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Whisky topic

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2017 13:56

Dit jaar zijn we in Schotland geweest en wel op het eiland Skye. Daar kun je de Talisker stokerij bezoeken. Mooie fles meegenomen. Aanrader!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2017 12:38

Leuk! Ben daar 3 jaar geleden ook een paar dagen geweest tijdens onze 14-daagse Schotland-rondreis. Fantastisch eiland en leuke destilleerderij. Ik vind de Port Ruighe van Talisker erg fijn. De 10 jaar oude is overigens ook prima, hoewel ik de laatste tijd steeds minder islays drink. Vroeger juist heel vaak, maar ik begin toch steeds meer te vinden dat dat rokerige turfachtige soms wat ten koste gaat van andere smaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2017 13:09

Marnix schreef:Leuk! Ben daar 3 jaar geleden ook een paar dagen geweest tijdens onze 14-daagse Schotland-rondreis. Fantastisch eiland en leuke destilleerderij. Ik vind de Port Ruighe van Talisker erg fijn. De 10 jaar oude is overigens ook prima, hoewel ik de laatste tijd steeds minder islays drink. Vroeger juist heel vaak, maar ik begin toch steeds meer te vinden dat dat rokerige turfachtige soms wat ten koste gaat van andere smaken.

Talisker is geen islay.
Grappig, ik drink regelmatig een niet geturfde whisky, maar mis dan juist iets.
De echte rookbommen hoeven van mij ook niet altijd, maar een Benromach of een Dalwhinnie hebben bijvoorbeeld een heel klein rokerig randje.
Talisker is wel een topwhisky, en het eiland Skye misschien wel de mooiste plaats op aarde (en ik heb er heel veel gezien).
De stokerij zelf vond ik iets minder bijzonder, een beetje de standard rondleiding...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2017 13:19

sorry ik had moeten zeggen: Island & Islay. Waarmee ik op de rokerige whisky's doel. Daar valt Talisker dan wel weer onder, hoewel dat niet voor alle Islay-whisky geldt.

Of Skye de mooiste plek op aarde is, daarover valt te discussiëren. Ligt er aan op welk vlak, wat je er zoekt. Maar het is er in ieder geval prachtig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 29 nov 2017 09:09

Marnix schreef:sorry ik had moeten zeggen: Island & Islay. Waarmee ik op de rokerige whisky's doel. Daar valt Talisker dan wel weer onder, hoewel dat niet voor alle Islay-whisky geldt.

Of Skye de mooiste plek op aarde is, daarover valt te discussiëren. Ligt er aan op welk vlak, wat je er zoekt. Maar het is er in ieder geval prachtig.

Ik snap wat je bedoelt met Island&Islay, hoewel de veel Islays nou ook weer niet zo rokerig zijn inderdaad.
De Bunnahabhains en Bruighladdichs hebben welliswaar rokerige varianten, maar zijn over het algemeen nauwelijks geturfd.
Ook de Bowmore is een zeer mild geturfde Islay.
Voor mij kenmerkt een Islay zich vanwege een beetje een jodiumachtige smaak (vooral Kilchoman en Laphroigh hebben dat), en dan is Talisker al veel minder een Islay-achtige whisky.

En of Skye de mooiste plaats op aarde is: ik zei 'misschien'.
Het is er wel erg weersafhankelijk. Op een zonnige dag is het prachtig, op een druilerige dag iets minder inderdaad.
Het is in elk geval de plek die (van alle plaatsen waar ik ooit geweest ben) op mij de grootste indruk van schoonheid heeft achter gelaten (hoewel ik binnenkort in het prachtige Noorwegen ga wonen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2017 23:11

Gaaf. Waar? Qua natuur vind ik grote stukken van Noorwegen het mooiste land van Europa! (wel je whisky af en toe meenemen / laten nemen, das daar onbetaalbaar bij de Vinnmonopol :)

Skye kan op niet-zonnige dagen overigens ook prachtig zijn. Wij liepen naar The Old Man of Storr op een bewolkte mistige dag. Dat gaf het iets heel mystieks.

Afbeelding

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 30 nov 2017 07:41

StillAwake schreef:Het is in elk geval de plek die (van alle plaatsen waar ik ooit geweest ben) op mij de grootste indruk van schoonheid heeft achter gelaten (hoewel ik binnenkort in het prachtige Noorwegen ga wonen).


Schotland staat al een paar jaar op mn lijstje, moeten we gewoon eens boeken. Lijkt me een schitterend mooie plek om met 1 of 2 bevriende koppels te ontdekken. Zijn er nog specifieke stokerijen en accomodaties die aan te bevelen zijn?

Noorwegen ook nog niet geweest. Maar staat ook vrij hoog genoteerd. Ga je daar voor onbepaalde tijd wonen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2017 09:30

pindas83 schreef:Schotland staat al een paar jaar op mn lijstje, moeten we gewoon eens boeken. Lijkt me een schitterend mooie plek om met 1 of 2 bevriende koppels te ontdekken. Zijn er nog specifieke stokerijen en accomodaties die aan te bevelen zijn?

Noorwegen ook nog niet geweest. Maar staat ook vrij hoog genoteerd. Ga je daar voor onbepaalde tijd wonen?

De Aberlour distillery (in Aberlour, Speyside) is de leukste stokerij die ik bezocht heb.
Daarnaast: het reeds genoemde Skye is absoluut een paar dagen waard, Edinburgh is een geweldige stad, Loch Ness hoor je gezien te hebben (het monster zie je pas na wat glaasjes whisky), en ook de streek rond Fort William (fort William zelf is helemaal niks) is prachtig.
Ben Nevis beklimmen, wandelen rond Loch Lomond en Loch Ness, de Cairngorn Mountains, alles is eigenlijk wel de moeite waard.
Alleen Glasgow en Fort William zou ik uit de route houden.

Bed and breakfast is daar geweldig, je komt in contact met de schotten zelf ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron