Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 14:31

Marnix schreef:En tegelijkertijd ook de duurste ;)

Dat klopt waarschijnlijk. Ik let nooit op de prijs. Ik doe minimaal een halfjaar met zo'n fles. Als ik in de kroeg een biertje drink (zeker in Stavanger) ben ik meer kwijt per glas dan wanneer ik thuis mijn Lagavulin drink.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2018 16:17

Je let vast wel een beetje op de prijs, want er zijn wel lekkerder whisky's dan de Lagavullin 16, maar dan betaal je ook gelijk minstens 2x zoveel ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 16:23

Marnix schreef:Je let vast wel een beetje op de prijs, want er zijn wel lekkerder whisky's dan de Lagavullin 16, maar dan betaal je ook gelijk minstens 2x zoveel ;)

Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik die whisky van de dubbele prijs ook wel in de kast heb staan.
de duurste zal rond de 230,- per fles zitten...
De goedkoopste is de Talisker 10 vermoed ik.

Er staan nu geloof ik 23 flessen klaar om genuttigd te worden...
En leg dat maar eens aan je vrouw uit ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2018 17:11

Ah, zoveel geef ik er nooit aan uit nee.maar 23 flessen, half jaar per fles. Dan kan je 11,5 jaar vooruit zonder nieuwe flessen te kopen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 15 mar 2018 19:16

StillAwake schreef:In mijn ogen is je Lagavulin dan wel de mooiste uit de verzameling.
Een all time favorite van mij....


In mijn ogen ook. Ik heb hem nog niet aangebroken maar al wel eens geproefd en beviel erg goed.

Marnix schreef:En tegelijkertijd ook de duurste ;)


Hmm dat ontloopt elkaar niet heel veel maar de scapa. Is toch een tientje duurder!
https://www.gall.nl/shop/704261-scapa-skiren-70cl/

https://www.gall.nl/shop/702269-lagavul ... ears-70cl/

StillAwake schreef:Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik die whisky van de dubbele prijs ook wel in de kast heb staan.
de duurste zal rond de 230,- per fles zitten...
De goedkoopste is de Talisker 10 vermoed ik.

Er staan nu geloof ik 23 flessen klaar om genuttigd te worden...
En leg dat maar eens aan je vrouw uit ;-)


:mrgreen:
Dat wel een hele beste collectie zeg. Ik heb nu 5 flessen staan waarvan twee bijna leeg. Talisker 10 staat trouwens ook nog op de shortlist maar meer dan 50EU geef ik (nog) niet uit aan een fles aangezien ze bij mij een iets kortere levensduur zijn beschonken dan een half jaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2018 22:27

Haha hier ook en ik koop liever 2 flessen van 40 euro dan 1 van 80 :)

Tallisker 10 is trouwens goed betaalbaar, niet duur en je krijgt wel heel veel waar voor je geld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 23:42

Marnix schreef:Haha hier ook en ik koop liever 2 flessen van 40 euro dan 1 van 80 :)

Tallisker 10 is trouwens goed betaalbaar, niet duur en je krijgt wel heel veel waar voor je geld.

Dat heb ik ook, maar ik kom nogal eens in landen waar de belastingen wat anders liggen.
Flessen die hier 100 kosten kosten buiten de territoriale wateren soms maar 30...
En, ik beun wel eens wat bij voir een mooie fles ipv geld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2018 08:31

Haha ja herkenbaar maar ook dan is 50 euro mij bovengrens, meer dan dat uitgeven voor 70 cl vocht blijf ik toch jammer van het geld vinden. Maar geniet er lekker van hoor. ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 19 mar 2018 22:28

Zaterdag de Finlaggan ouwe reserve opgemaakt.
Dat ruimt weer een beetje op. Vond dat een hele lekkere trouwens.
Ik heb ook nog een weinigje black label staan en aangezien ik niet van restjes houd, gaat die er ook snel aan. Dan heb ik nog maar 3 flessen:
Red label voor de mix, Scapa en Lagavullin 16.
Dus een aanvulling is wel weer gewenst!
Deze is in aanbieding voor kaarthouders en die heb ik onlangs geproefd en was erg enthousiast :https://www.gall.nl/shop/700800-glenmorangie-the-original-70cl/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2018 08:58

Best lekker ja. Hoewel je voor dat geld ook een Dalwhinnie 15 kan krijgen nu. Misschien die ook nog ff proberen en dan beslissen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2018 12:42

pindas83 schreef:Zaterdag de Finlaggan ouwe reserve opgemaakt.
Dat ruimt weer een beetje op. Vond dat een hele lekkere trouwens.
Ik heb ook nog een weinigje black label staan en aangezien ik niet van restjes houd, gaat die er ook snel aan. Dan heb ik nog maar 3 flessen:
Red label voor de mix, Scapa en Lagavullin 16.
Dus een aanvulling is wel weer gewenst!
Deze is in aanbieding voor kaarthouders en die heb ik onlangs geproefd en was erg enthousiast :https://www.gall.nl/shop/700800-glenmorangie-the-original-70cl/

Voor dat geld zou ik, zeker als je van de Finlaggan hebt kunnen genieten eerder voor een 10 jaar oude Benromach (9 euro duurder...), de eerder genoemde Talisker (exact dezelfde prijs) of de Coal Ila (zie ik helaas niet op de Gallsite staan) gaan.
Of, maar da's Iers, de Connemara. https://www.gall.nl/shop/712205-connemara-irish-70cl/
Ook de door Marnix aangedragen Dalwhinnie zou voor mij nog boven de Glenmorangie komen...
Overigens zijn er genoeg whiskywinkels waar je ook kunt proeven. Gall&Gall is in die zin geen aanrader...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 20 mar 2018 22:41

Marnix schreef:Best lekker ja. Hoewel je voor dat geld ook een Dalwhinnie 15 kan krijgen nu. Misschien die ook nog ff proberen en dan beslissen?


Ja die was mij ook opgevallen. Geen verkeerde keus ook! Ik heb hem wel eens gehad maar kan me de smaak niet echt meer voor de geest halen.
Mortlach heeft wel eens gezegd dat deze whisky naar een vloeibare hooiberg smaakt o.i.d. :mrgreen:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 21 mar 2018 09:02

StillAwake schreef:Voor dat geld zou ik, zeker als je van de Finlaggan hebt kunnen genieten eerder voor een 10 jaar oude Benromach (9 euro duurder...), de eerder genoemde Talisker (exact dezelfde prijs) of de Coal Ila (zie ik helaas niet op de Gallsite staan) gaan.
Of, maar da's Iers, de Connemara. https://www.gall.nl/shop/712205-connemara-irish-70cl/
Ook de door Marnix aangedragen Dalwhinnie zou voor mij nog boven de Glenmorangie komen...
Overigens zijn er genoeg whiskywinkels waar je ook kunt proeven. Gall&Gall is in die zin geen aanrader...


Ik weet dat de Glennmorangie een compleet andere whisky is dan die turf-rokerige whisky ‘s die ik ook erg lekker vind.
Het leuke en lekkere van de Glennmorangie vond ik dat je heel duidelijk bepaalde smaken herkent zoals vanille en honing. Bij veel andere whisky s vind ik het heel lastig de smaken te definiëren.
Maar bedankt voor de tips, ik ga er eens onder het genot van over nadenken!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2018 09:13

pindas83 schreef:Ik weet dat de Glennmorangie een compleet andere whisky is dan die turf-rokerige whisky ‘s die ik ook erg lekker vind.
Het leuke en lekkere van de Glennmorangie vond ik dat je heel duidelijk bepaalde smaken herkent zoals vanille en honing. Bij veel andere whisky s vind ik het heel lastig de smaken te definiëren.
Maar bedankt voor de tips, ik ga er eens onder het genot van over nadenken!

Uit je lofdicht op de Finlaggan maakte ik op dat je van een meer rokerige whisky hield.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2018 09:38

Glenmorangie vind ik overigens ook best lekker. Smaken verschillen ook gewoon he...

En ik heb altijd wel een Islay staan maar ook highlands / speysides / campbeltowns. Vroeger was ik erg van de islay's en peated / rokerige whisky's maar nu vind ik ze beiden lekker en wissel ik het veel meer af zonder dat ik een voorkeur heb. Het "of je houdt van turf en rook, of van zachtere whisky" gaat niet voor iedereen op :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron