Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 13:41

Mortlach schreef:Dan heb je alsnog wel keus hoor, maar het is even zoeken.

Dat klopt, maar de japanners die je dan tegenkomt zijn de extra kosten mijns inziens niet waard.
Doe dan maar gewoon een schotse whisky, whiskies uit andere landen (inclusief Ierland) blijven daar toch altijd maar een mindere kopie van.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2018 15:51

StillAwake schreef:Dat klopt, maar de japanners die je dan tegenkomt zijn de extra kosten mijns inziens niet waard.
Doe dan maar gewoon een schotse whisky, whiskies uit andere landen (inclusief Ierland) blijven daar toch altijd maar een mindere kopie van.


Bij Ierse whiskeys mis ik de rokerigheid altijd en verder is het gelukkig voor ieder zijn smaak. Ik denk dat ik de rest van mijn leven (deo volente) met veel genot Japanse whiskey kan blijven drinken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 15:54

Mortlach schreef:Bij Ierse whiskeys mis ik de rokerigheid altijd en verder is het gelukkig voor ieder zijn smaak. Ik denk dat ik de rest van mijn leven (deo volente) met veel genot Japanse whiskey kan blijven drinken :-)

Voor mij is het de komende jaren onbetaalbaar om veeleisend te zijn, ik ben me helemaal rot geschrokken van de Noorse prijzen.
Elke week een flesje uit Nederland meenemen dan maar.
Het overschot raak ik daar vast wel kwijt ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2018 16:26

Haha ja dat is het eerste wat ik heb geleerd van vakantie naar Noorwegen: Neem je eigen drank mee. Heel duur en dan moet je ook nog naar speciale winkels toe. Je mag een liter drank per keer invoeren, 3 liter wijn als je daar van houdt (tip: Neem een tapje wijn mee, blijft de smaak veel beter van als hij open is dan bij een fles. En als je een overschot hebt maak je snel nieuwe vrienden in Stavanger ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2018 16:47

Joh, ja, daar had ik niet eens aan gedacht.

Doet me denken aan de tijd dat ik voor een bedrijf werkte met veel Scandinaviërs en elke keer als er nieuwe mensen werden aangenomen was het eerste wat ze zeiden dat in NL de drank zo goedkoop was (en daar maakten ze ook goed gebruik van). Helaas was er een collega die er zo veel gebruik van maakte dat we ons zorgen begonnen te maken over alcoholisme...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 16:53

Mortlach schreef:Joh, ja, daar had ik niet eens aan gedacht.

Doet me denken aan de tijd dat ik voor een bedrijf werkte met veel Scandinaviërs en elke keer als er nieuwe mensen werden aangenomen was het eerste wat ze zeiden dat in NL de drank zo goedkoop was (en daar maakten ze ook goed gebruik van). Helaas was er een collega die er zo veel gebruik van maakte dat we ons zorgen begonnen te maken over alcoholisme...

Scandinaviërs drinken inderdaad veel. Erg veel. Zelfs als het onbetaalbaar is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2018 21:10

Daarom reguleert de overheid daar de verkoop van drank ook.Omdat er veel teveel werd gedronken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 24 jan 2018 22:25

Marnix schreef:Daarom reguleert de overheid daar de verkoop van drank ook.Omdat er veel teveel werd gedronken.


Heeft alleen weinig zin want ik heb vernomen van iemand die veel in Zweden is geweest dat men enorm veel zelf drank stookt.
Je moet wat hè?!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2018 23:46

Tja, blijkbaar heeft het toch een effect op je dat de dagen daar zo lang donker blijven. Ik ken iemand die elk jaar weer dolgelukkig is als hij half februari weer een keer de zon ziet, maar die gast woont dan ook in Noord-Finland.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2018 08:53

Absoluut. Mijn vrouw is 2 weken op Spitsbergen geweest in de zomer. Ze slaapt normaal 7-8 uur per nacht maar daar had ze aan een uur of 4-5 meer dan genoeg. In de winter schijnen mensen 2x zo lang te slapen als in de zomer.

Overigens is het niet helemaal waar dat de regelgeving in Scandinavie niet zou werken, die werkte wel in het beging, de consumptie ging best wel naar beneden. Maar sinds ze bij de EU zitten moeten ze weer aan bepaalde regelgeving voldoen waardoor het makkelijker is om alcohol te importeren en zo, er ook weer reclame gemaakt mag worden etcetera en sindsdien is het consumptieniveau weer gelijk aan dat in Nederland. :D Niet hoger trouwens, dus het is denk ik niet zo dat alleen minder zonlicht de oorzaak is. In Polen, op de Balkan, in het Oostblok etc wordt nog veel meer gedronken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 13:51

Marnix schreef:Absoluut. Mijn vrouw is 2 weken op Spitsbergen geweest in de zomer. Ze slaapt normaal 7-8 uur per nacht maar daar had ze aan een uur of 4-5 meer dan genoeg. In de winter schijnen mensen 2x zo lang te slapen als in de zomer.

Overigens is het niet helemaal waar dat de regelgeving in Scandinavie niet zou werken, die werkte wel in het beging, de consumptie ging best wel naar beneden. Maar sinds ze bij de EU zitten moeten ze weer aan bepaalde regelgeving voldoen waardoor het makkelijker is om alcohol te importeren en zo, er ook weer reclame gemaakt mag worden etcetera en sindsdien is het consumptieniveau weer gelijk aan dat in Nederland. :D Niet hoger trouwens, dus het is denk ik niet zo dat alleen minder zonlicht de oorzaak is. In Polen, op de Balkan, in het Oostblok etc wordt nog veel meer gedronken.

Noorwegen is geen EU, dus daar ligt het nog een klein beetje anders, maar in hoofdlijnen klopt het wel.
Toch kan ik me niet voorstellen dat de consumptive daar op hetzelfde niveau ligt.
Een fles alcohol (want hoe het heet en smaakt interesseert ze nauwelijks) is binnen no time leeg op een feestje, en wat er aan eigengestookte rotzooi in omloop is bevindt zich in hoofdlijnen onder de radar.

Ik heb in Murmansk (ook Scandinavie, al zien wij Nederlanders dat vaak anders) gewoond, en die korte dagen in de winter zijn knap lastig om mee om te gaan.
Niet verwonderlijk dat Finland een ongelofelijk hoog zelfmoordcijfer heeft.
De lange dagen in de zomer (waar jouw vrouw tegen aan liep) heb ik zelf nooit als vervelend ervaren, ik slaap ook thuis in Nederland (ook in de winter) niet langer dan een uur of 4, en dat deed ik daar ook.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 12 mar 2018 22:30

Gisteren heb ik een glas Scapa whisky genomen.
Deze kreeg ik onlangs.

https://www.thewhiskyexchange.com/p/29792/scapa-skiren

Ik wist niet goed wat ik kon verwachten want deze kende ik nog niet. Gall en Gall had hem onder de noemer ‘vol en rijk’ staan dacht ik.
Nu moet ik zeggen dat ik er wel iets meer van had verwacht. Niet echt heel duidelijke aroma ‘s door de neus. Smaak was wel smooth maar kan niet zo goed duiden nog. Misschien volgend weekend nog eens proeven. Dan vond ik de Glenmorangie een stukje beter, die proefde ik vorige week, super fijne whisky met honing en vanilletinten. Ik denk dat ik daar nog wel een keer een flesje van ga halen . http://www.gall.nl/shop/700800-glenmora ... inal-70cl/


Collectie is trouwens nog meer uitgebreid met een Lagavulin 16yr waar ik me op verheug deze te openen op een mooi moment. Erg lekker!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2018 15:27

Leuk, Lagavullin 16 blijft heerlijk. Glenmorangie ook wel, ben een keer in hun destilleerderij geweest, was een leuke ervaring. Naast de Orginal hebben ze nog een paar leuke andere whisky's die wat duurder zijn maar wel de moeite waard.

Zelf nu recent een fles Springbank 10 en een fles Clynelish 14 staan. Die laatste is niet zo bekend maar erg lekker en goed te betalen. Voor wie nog eens wat nieuws zoekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2018 14:16

pindas83 schreef:Gisteren heb ik een glas Scapa whisky genomen.
Deze kreeg ik onlangs.

https://www.thewhiskyexchange.com/p/29792/scapa-skiren

Ik wist niet goed wat ik kon verwachten want deze kende ik nog niet. Gall en Gall had hem onder de noemer ‘vol en rijk’ staan dacht ik.
Nu moet ik zeggen dat ik er wel iets meer van had verwacht. Niet echt heel duidelijke aroma ‘s door de neus. Smaak was wel smooth maar kan niet zo goed duiden nog. Misschien volgend weekend nog eens proeven. Dan vond ik de Glenmorangie een stukje beter, die proefde ik vorige week, super fijne whisky met honing en vanilletinten. Ik denk dat ik daar nog wel een keer een flesje van ga halen . http://www.gall.nl/shop/700800-glenmora ... inal-70cl/


Collectie is trouwens nog meer uitgebreid met een Lagavulin 16yr waar ik me op verheug deze te openen op een mooi moment. Erg lekker!

In mijn ogen is je Lagavulin dan wel de mooiste uit de verzameling.
Een all time favorite van mij....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2018 14:20

En tegelijkertijd ook de duurste ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten