Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2017 10:03

pindas83 schreef:Schotland staat al een paar jaar op mn lijstje, moeten we gewoon eens boeken. Lijkt me een schitterend mooie plek om met 1 of 2 bevriende koppels te ontdekken. Zijn er nog specifieke stokerijen en accomodaties die aan te bevelen zijn?

Noorwegen ook nog niet geweest. Maar staat ook vrij hoog genoteerd. Ga je daar voor onbepaalde tijd wonen?


Een beetje afhankelijk van hoe lang je gaat, een paar mooie plekken:

- Edinburgh is leuk om een dag te zien
- Cairngorms, in de buurt van Avimore
- Skye
- Andere eilanden zijn overigens ook mooi hoor, Mull bijvoorbeeld. Als je nog een mooie geestelijke ervaring wil: Iona
- Glencoe / Ben Nevis
- Wij kwamen toevallig in omgeving Gairloch terecht, vond ik erg mooi.

Je kan er naartoe met eigen auto, met de boot over naar Noord Engeland. Of vliegen en een auto huren, heb je wel het stuur aan de rechterkant. Buiten het hoogseizoen kan je met gemak op de bonnefooi rondreizen, Schotland stikt van de B&B's. Wij hebben toen de eerste dag in Edinburgh wat via Airbnb gehuurd, verder wisten we als we verder trokken 's ochtends niet waar we 's avonds zouden overnachten :) Schotland is sowieso ideaal om doorheen te trekken, paar dagen op een plek te blijven en dan weer verder.

Afbeelding
Cairngorms

Afbeelding
Skye

Afbeelding
Gairloch

Afbeelding
Glencoe
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2017 10:17

Glencoe, dat bedoelde ik met de buurt van Fort William.
Ik kon niet op de naam komen.

Neem ook eens de weg van Inverness naar Kyle of Lochalsh (en dan zo noordelijk mogelijk...)
Inverness is ook wel een sfeervolle plaats, al ben je er in een uurtje wel uitgekeken.
Globaal geldt een beetje dat het benoorden de "great Glen" (de rechte lijn door het landschap van Fort William naar Inverness) het landschap steeds indrukwekkender wordt, maar ook veel verlatener.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2017 10:18

pindas83 schreef:Noorwegen ook nog niet geweest. Maar staat ook vrij hoog genoteerd. Ga je daar voor onbepaalde tijd wonen?

Vooralsnog voor een jaar.
daarna beslissen we of mijn vrouw en kinderen gaan emigreren of dat ik remigreer (of dat we nog langer gescheiden op zullen trekken)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2017 10:21

Eilean Donan Castle is/ligt ook schitterend.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 30 nov 2017 12:23

@StillAwake, @Marnix

Bedankt voor de tips! Prachtige foto’s ook zeg. Krijg er al zin in!

@StillAwake

Lijkt best eenzaam, van huis en haard zonder vrouw en kinderen. Maar jij zal niet voor het eerst voor langere tijd van huis zijn denk ik?!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2017 12:44

pindas83 schreef:@StillAwake, @Marnix

Bedankt voor de tips! Prachtige foto’s ook zeg. Krijg er al zin in!

@StillAwake

Lijkt best eenzaam, van huis en haard zonder vrouw en kinderen. Maar jij zal niet voor het eerst voor langere tijd van huis zijn denk ik?!

Klopt, het is een eenzaam bestaan. Maar er moet brood op de plank komen...
Aan de andere kant, thuiskomen na een paar weken aan boord is geweldig om mee te maken.
De kinderen die achter het arrivals-hekje op Schiphol staan (krijgen ze vrij voor van school) geven een veel mooier welkom dan na een standard 9-17 werkdag.
Bovendien kan ik vanuit Noorwegen de meeste weekends naar Nederland komen, daarmee wordt het al een stuk beter te behappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2017 09:14

Weet je al waar in Noorwegen je terecht komt? In de buurt van Oslo aangezien je vrij makkelijk naar nl kan vliegen en terug in het weekend neem ik aan? :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2017 09:16

Marnix schreef:Weet je al waar in Noorwegen je terecht komt? In de buurt van Oslo aangezien je vrij makkelijk naar nl kan vliegen en terug in het weekend neem ik aan? :)

Stavanger. Maar ook Stavanger heeft directe vluchten op Amsterdam, of, via een overstap, op Rotterdam (wat een prettiger vliegveld is, je hebt wat minder tijd nodig voor alle veiligheidsmaatregelen, en bent sneller van het vliegveld af).
Ik ken het vluchtschema niet uit mijn hoofd, maar er zijn in elk geval directe vluchten op Bergen, Oslo, Stavanger en Kristiansand.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2017 12:31

Oke, interessant! Lysefjord in ieder geval dichtbij en als je een keer wat vrije tijd hebt absoluut wat naar het noorden gaan rijden, naar Hardangervidda, Sognefjord, Jotunheimen etc :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2017 15:59

Marnix schreef:Oke, interessant! Lysefjord in ieder geval dichtbij en als je een keer wat vrije tijd hebt absoluut wat naar het noorden gaan rijden, naar Hardangervidda, Sognefjord, Jotunheimen etc :)

Dank voor de tips. In elk geval de voorjaarsvakantie (dan komen vrouw en kinderen over, zijn ze meteen van dat koningsdaggeneuzel verlost ;-) heb ik daar vrije tijd)
Afgelopen week op en neer geweest, maar wat is het daar donker in deze tijd van het jaar...
Gelukkig wordt dat nu snel beter ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2017 09:34

Heerlijk. Inderdaad, veel donker in de winter, maar daar krijg je wel hele lange dagen voor terug. Wij hopen in juni weer naar Noorwegen te gaan. Het gebied rond tussen Hardangervidda en Dovrefjell, ongeveer alles wat daar tussenin zit, Jotunheimen, Rondana, de gletsjers van Jostedalsbreeen, vind ik bij de mooiste plekken van Europa horen. Qua natuur van wat ik het gezien de mooiste plek. Nog mooier dan Skye :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2017 13:03

Marnix schreef:Heerlijk. Inderdaad, veel donker in de winter, maar daar krijg je wel hele lange dagen voor terug. Wij hopen in juni weer naar Noorwegen te gaan. Het gebied rond tussen Hardangervidda en Dovrefjell, ongeveer alles wat daar tussenin zit, Jotunheimen, Rondana, de gletsjers van Jostedalsbreeen, vind ik bij de mooiste plekken van Europa horen. Qua natuur van wat ik het gezien de mooiste plek. Nog mooier dan Skye :)

Het wordt het vierde land waar ik ga wonen (naast Nederland ook in Rusland en in Duitsland gewoond), maar in elk geval de mooiste van die vier.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2018 23:02

Net een glaasje Hibiki 17 yo gedronken en dat was niet te versmaden. Het bedrijf Drinks by the Dram verkoopt proefflesjes van 1 a 2 glaasjes van allerlei soorten bijzondere whiskey en zo kun je dingen proberen die anders misschien buiten het budget vallen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2018 16:54

Mortlach schreef:Net een glaasje Hibiki 17 yo gedronken en dat was niet te versmaden. Het bedrijf Drinks by the Dram verkoopt proefflesjes van 1 a 2 glaasjes van allerlei soorten bijzondere whiskey en zo kun je dingen proberen die anders misschien buiten het budget vallen.

Japanse whisky is wel lekker, maar ik mis toch altijd een klein turfrandje.
Een whisky hoeft van mij niet heel zwaar geturfd te zijn (al is dat wel het lekkerst...), maar turfloos is het andere uiterste.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2018 17:38

Dan heb je alsnog wel keus hoor, maar het is even zoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten