Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 08:51

Marnix schreef:Nou ja ik zou voor die Moch gaan, binnen budget, prima. Of gewoon de Springbank 10. Altijd lekker. Hou je nog wat budget over voor evt een tweede fles :D

Vanmiddag naar Rotterdam :-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Whisky topic

Berichtdoor Boanerges » 24 dec 2015 23:09

Nou SA, ik ben wek benieuwd wat het geworden is!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2015 17:27

Voor de Kerst weer verrast met een pakketje van Drinks by the Dram, dit keer met 5 samplers van Japanse whisky, waar ik over het algemeen best gek op ben.

https://www.masterofmalt.com/tasting-se ... set/?srh=1

bevattend:

- Nikka Coffey Grain Whisky
- Miyagikyo 10 Year Old
- Yoichi 10 Year Old
- Nikka Taketsuru 17 Year Old
- Nikka Pure Malt Black
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2015 00:03

Klinkt goed, bij Nikka weten ze wel hoe je goede whisky maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2016 11:31

Ik heb ondertussen de eerste 3 geprobeerd. De Yoichi 10yo viel een beetje tegen, de Nikka Coffey Grain was lekker maar niet heel bijzonder, en van de Miyagikyo 10 yo zou ik wel een hele fles willen, die was namelijk erg bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 04 jan 2016 08:06

Boanerges schreef:Nou SA, ik ben wek benieuwd wat het geworden is!

De Port Charlotte van Bruighladdach (schrijf je dat zo?).
Geniaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 04 jan 2016 08:07

Marnix schreef:Klinkt goed, bij Nikka weten ze wel hoe je goede whisky maakt.

Eens, maar de Pure Malt Black viel mij tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2016 17:53

De Nikka Taketsuru 17 Year Old voor het laatst bewaard en die was ook niet te versmaden. Even snel gekeken en dat mag ook wel voor 130 euro de fles. Ligt normaal gesproken toch buiten mijn budget.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2016 08:12

Mortlach schreef:De Nikka Taketsuru 17 Year Old voor het laatst bewaard en die was ook niet te versmaden. Even snel gekeken en dat mag ook wel voor 130 euro de fles. Ligt normaal gesproken toch buiten mijn budget.

Hij is inderdaad erg lekker, maar voor dat geld weet ik toch wel mooiere flesjes op de kop te tikken.
Japanse whisky is over eht algemeen goed, maar of de kwaliteit nou echt hoger ligt dan die van een Schotse whisky?
In elk geval niet zoveel dat het het prijsverschil rechtvaardigt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2016 23:23

StillAwake schreef:Hij is inderdaad erg lekker, maar voor dat geld weet ik toch wel mooiere flesjes op de kop te tikken.
Japanse whisky is over eht algemeen goed, maar of de kwaliteit nou echt hoger ligt dan die van een Schotse whisky?
In elk geval niet zoveel dat het het prijsverschil rechtvaardigt...


Hmm, toch stond er geloof ik dit jaar voor het eerst géén Schotse whiskey in de top 10 van whiskeys van het jaar. De schrijver van het artikel/de samensteller van de lijst vroeg zich af hoe dat toch mogelijk was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 15 jan 2016 10:48

Mortlach schreef:Hmm, toch stond er geloof ik dit jaar voor het eerst géén Schotse whiskey in de top 10 van whiskeys van het jaar. De schrijver van het artikel/de samensteller van de lijst vroeg zich af hoe dat toch mogelijk was.

Het kan een kwestie van smaak zijn (als je rook een belangrijk smaakelement vindt zul je een Japanse whisky minder waarderen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 11 apr 2016 19:25

Een paar weken geleden een whisky proeverij gehad.
Ik was uitgenodigd door een vriend die een uitnodiging kreeg van een lokale slijter.

Beide zijn wij absoluut geen kenners, ikzelf was nooit veel verder gekomen dan de Glentalloch met cola maar sinds ik een flesje Old Putney voor een verjaardag kreeg was mijn interesse wel gewekt. Die vriend hield er überhaupt eigenlijk niet echt van maar sommige dingen moet je leren waarderen toch?!

We kregen 6 kleine glaasjes en 1 'mysterieglas' voorgeschoteld en iemand van een of ander drankbedrijf deed een leuke presentatie over Schotse whisky 's.

We begonnen, als ik me goed herinner :wink:
met 'licht en bloemig' en door ene Glen Fiddich gebrouwen? Er moest aan gesnuffeld worden, neus erbij, neus er helemaal in en ook moest er met water worden geëxperimenteerd. De smaakpapillen moesten even wennen maar het was te doen..
Vervolgens het mysterieglas wat, (in tegenstelling tot de andere glaasjes) z.g.a. iedereen kon waarderen. Bleek het geen whisky maar ouwe rum uit Guatemala te zijn :lol:

Het werd steeds leuker want er mocht ook met allerlei hapjes worden geproeft. De kunst was dan dat je de juiste whisky met een, goed bijpassend ohapje vond.
Nu vond ik het lastig iets bij een whisky te vinden met citroen-kwarktaart-achtige noten???
Oude kaas, pure chocolade, mint en soort wasabinootjes, vond het allemaal wel lekker eigenlijk.
Van licht en bloemig gingen we naar fruitig en kruidig (Dalwhinnie, Oban beide erg lekker), vol en rond (Singleton 15Yr dacht ik) en stevig en rokerig (Talisker) en nog wat.
Die laatste partij is niet echt aan mij besteedt, beetje te zwaar naar mijn smaak.

Wel een ontdekking op zich zo 'n proeverij! Ik denk dat ik mezelf op een flesje Oban ga trakteren hoewel ik geen nog niet heb gekeken wat zoiets doet. Ik hoop nog geen €40,00 maar ik vrees het ergste.
Iemand eventueel goede alternatieven hiervoor?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2016 08:58

pindas83 schreef:Beide zijn wij absoluut geen kenners, ikzelf was nooit veel verder gekomen dan de Glentalloch


Oei, dat is ernstig. Is dat niet spul van 10 de liter ofzo... Daar zou ik mijn cola niet mee willen verpesten.

We begonnen, als ik me goed herinner :wink:
met 'licht en bloemig' en door ene Glen Fiddich gebrouwen? Er moest aan gesnuffeld worden, neus erbij, neus er helemaal in en ook moest er met water worden geëxperimenteerd. De smaakpapillen moesten even wennen maar het was te doen..
Vervolgens het mysterieglas wat, (in tegenstelling tot de andere glaasjes) z.g.a. iedereen kon waarderen. Bleek het geen whisky maar ouwe rum uit Guatemala te zijn :lol:


Het is altijd leuk als je verschillende dingen te proeven krijgt, en zeker op zo'n avond is alles 'goed', hoewel het niet je smaak kan zijn. Ik heb zelf een tijdje whiskey gedronken die op rumvaten was gerijpt. Dan krijg je heerlijk zoete whiskey.

Van licht en bloemig gingen we naar fruitig en kruidig (Dalwhinnie, Oban beide erg lekker), vol en rond (Singleton 15Yr dacht ik) en stevig en rokerig (Talisker) en nog wat.
Die laatste partij is niet echt aan mij besteedt, beetje te zwaar naar mijn smaak.

Wel een ontdekking op zich zo 'n proeverij! Ik denk dat ik mezelf op een flesje Oban ga trakteren hoewel ik geen nog niet heb gekeken wat zoiets doet. Ik hoop nog geen €40,00 maar ik vrees het ergste.
Iemand eventueel goede alternatieven hiervoor?


Dalwhinnie vind ik persoonlijk te 'droog', te veel naar hooi/gras smaken. Oban is dan wel weer erg lekker en ik denk dat je rond de 40 euro niet verkeerd zit voor een fles. Ik heb even snel gekeken op de site van Gall&Gall en daar staat 'ie voor 47 euro.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2016 09:49

Yup. 14 jaar oud dus ook wel iets duurder. Er zijn overigens wel lekkere 10 of 12 jaar oude highlands te koop voor een hoop minder, als je het teveel geld vindt. Een Aberlour 10 is bijvoorbeeld een stuk goedkoper en veel lekkerder. Hou ook vooral gewoon aanbiedingen, wilde whisky-dagen, dat sort dingen in de gaten. Scheelt je ook geld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 18 apr 2016 20:24

[quote="Mortlach"]

Oei, dat is ernstig. Is dat niet spul van 10 de liter ofzo... Daar zou ik mijn cola niet mee willen verpesten.



Ja zoiets, in de aanbieding €14 ofzo :mrgreen:
Voor de whisky saus en af en toe door de cola vind ik het prima.


Quote Mortlach
Het is altijd leuk als je verschillende dingen te proeven krijgt, en zeker op zo'n avond is alles 'goed', hoewel het niet je smaak kan zijn. Ik heb zelf een tijdje whiskey gedronken die op rumvaten was gerijpt. Dan krijg je heerlijk zoete whiskey.



Is jouw 'naam' Mortlach trouwens op een whisky gebaseerd. Ik heb hem ergens zien staan dacht ik.



Quote Mortlach
Dalwhinnie vind ik persoonlijk te 'droog', te veel naar hooi/gras smaken. Oban is dan wel weer erg lekker en ik denk dat je rond de 40 euro niet verkeerd zit voor een fles. Ik heb even snel gekeken op de site van Gall&Gall en daar staat 'ie voor 47 euro.


Van het weekend was het wilde whiskydagen bij Gall maar daar viel de Oban dan weer net niet onder. Ik heb nog twee tellen getwijfeld om een fles Johnny Walker double black te kopen 27 0f 28 EU ofzo maar dat zou puur op uitstraling en gevoel gebaseerd zijn want ik heb geen idee of ik die lekker vind. Later zag ik ook dat deze vrij rokerig van smaak is, heb liever wat zoeter en zachter.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten