Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2015 14:03

Zo, de belastingen voor 2014 zijn de deur uit en het bedrag viel dusdanig mee dat ik mezelf maar onder andere op een fles Woodland Reserve Bourbon heb getrakteerd. Ik ben reuze benieuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2015 16:33

Ik ga zo ook naar de Gall en Gall. Ik heb nog een bon en het zijn wilde whiskydagen. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2015 09:32

Marnix schreef:Ik ga zo ook naar de Gall en Gall. Ik heb nog een bon en het zijn wilde whiskydagen. :)

Dank voor de tip.
Ik kom om in de Gall&Gall bonnen, wellicht vanmiddag iets leuks voor kopen!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 10:16

Ik heb Springbank 12 cask strength gekocht gezien mijn goede ervaringen met Springbank. Maar deze is wel heftig. Gaat wel wat meer water bij dan drie druppels en moet dan eigenlijk even rusten denk ik. 55,3 procent. Maar smaakt erg lekker en ik denk dat hij in de loop van de tijd alleen maar beter gaat worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2015 10:34

Bij cask strength moet toch sowieso meer water? Je moet het toch verdunnen tot 40% procent alcohol ongeveer? Ik heb het idee van cask strength nooit zo goed begrepen. Of de destilleerder er nuwater bij doet of ik doe dat thuis...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 11:22

Het leuke van Cask Strength is dat je het zelf kan bepalen, waarmee je meer kanten op kan met de whisky. Je hoeft cask strength-whisky niet te verdunnen. Het verschilt per whisky, hoe scherp is het puur... het kan aan je bui liggen, het weer, wat je er bij eet. Cask Strength kan vanwege het hoge alcoholpercentage in het begin wat scherp zijn maar vaak merk je dat na een paar slokken je daar aan gewend bent en de smaken wel goed gaat proeven. En verder kan je er mee spelen. Je kan twee delen whisky met 1 deel water mengen, bij een cask strength whisky van 60% kom je dan op 40% uit. Leuk want 70 cl whisky wordt dan opeens 105 cl. Maar je kan er ook de helft water bij doen zodat je op 50% komt, of nog wat meer of minder... en zo wordt de whisky iedere keer weer wat anders, proef je nieuwe dingen etc. Ik drink hem altijd eerst puur, een klein beetje. Dan weet ik hoe dat smaakt, of het erg scherp is enz. En dan ga je een beetje varieren met de hoeveelheid water tot wat je het lekkerst vindt... en dat kan weer per keer verschillen.

Kortom als je iedere keer dezelfde whisky hoef je geen cask strength te kopen. Dan kan je net zo goed een tot 40-46 procent teruggebrachte whisky kopen. Maar als je het leuk vind om te experimenteren en de ene keer hem wat sterker wil en de andere keer wat minder kan je er wel meer kanten mee op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Whisky topic

Berichtdoor Eury » 20 feb 2015 13:53

Ik ben zelf geen whiskydrinker of whiskykenner. Maar nieuwsgierig geworden naar jullie whisky-ervaringen, was ik benieuwd of ook de naam "Chivas" vermeld zou worden. Helaas niet!

Misschien vragen jullie je af waarom? Ik ben zelf (ongeveer 30 jaar geleden) werkzaam geweest in een internationale mouterij gedurende bijna 12 jaar en wij produceerden daar whisky mout zowel voor Japan als Schotland.

Hooi werd bij ons nooit gebruikt, wel turf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2015 16:52

Chivas heb ik wel eens gedronken maar is niet mijn favoriet. Iets te "bloemig" en zoet naar mijn mening. En ik koop toch sneller single malts. Maar goed, de 18 jaar oude zou ik best wel eens willen proberen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Whisky topic

Berichtdoor Eury » 20 feb 2015 17:11

@Marnix

Wat versta jij onder "iets te bloemig"? Ik heb totaal geen verstand van whisky-smaken!

Op welke manier wordt whisky "te bloemig"?

Als mouterij-medewerker was ik natuurlijk vooral geinteresseerd in brouwgerst (voornamelijk uit Frankrijk) en ons geproduceerde mout, voornamelijk voor de Nederlandse bierbrouwerijen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 10:02

Het is vrij zoet en ik vind het een beetje naar bloemen ruiken :) En daar hou ik niet zo van. Wat ook maar een smaak-ding is. Anderen kunnen het heel lekker vinden. Chivas 12 is een blend en op zich best oke voor een blend maar niet heel bijzonder of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 25 feb 2015 08:49

Eury schreef:Ik ben zelf geen whiskydrinker of whiskykenner. Maar nieuwsgierig geworden naar jullie whisky-ervaringen, was ik benieuwd of ook de naam "Chivas" vermeld zou worden. Helaas niet!

Misschien vragen jullie je af waarom? Ik ben zelf (ongeveer 30 jaar geleden) werkzaam geweest in een internationale mouterij gedurende bijna 12 jaar en wij produceerden daar whisky mout zowel voor Japan als Schotland.

Hooi werd bij ons nooit gebruikt, wel turf.

Ik ken Chivas wel.
Persoonlijk vind ik de 18 jarige wél lekker, maar niet heel bijzonder.
De 12 jarige is inderdaad te zoet en te "bloemig".
Overigens was Chivas indertijd naar ik meen eigenaar van onder andere Aberlour, Strathisla en the Glenlivet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2015 21:55

Ik houd wel van bloemige whiskey. Misschien toch die Chival maar eens proberen dan.

Vandaag weer een Drinks by the Dram pakketje van Masters of Malt ontvangen. Deze keer voor mijn verjaardag. Zitten een paar whiskeys tussen die me erg interessant lijken, een cragganmore, een laphroaigh en een Caol Ila. De mensen van dat bedrijf hebben er zelfs 2 extra flesjes bijgestopt omdat we de laatste keer zulke goede klantenfeedback hadden achtergelaten. Helaas geen flesje Glenfarcas 50yo, maar die zijn 125 euro per 3 cl. Oeps...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 10:10

Een Talisker 57 North ontvangen...
Heerlijk!!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Whisky topic

Berichtdoor Boanerges » 14 apr 2015 16:37

StillAwake schreef:Een Talisker 57 North ontvangen...
Heerlijk!!


Nou....ontvangen nog wel liefst! Ik heb hem geproefd en vind het een heel mooi slokje!

Nog een leuk weetje: Talisker 57° North heeft gerijpt op zorgvuldig geselecteerde Amerikaanse eikenhouten vaten. Hierdoor komt de zuiverheid met de natuurlijke combinatie van kracht en zoetheid, die zo kenmerkend voor Talisker is goed tot uitdrukking. Door de whisky op cask strength van 57% te bottelen komt de unieke kracht en karakter van Talisker nog beter naar boven.
Met een druppie water komen er fantastische aroma's vrij.

Geniet ervan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2015 08:48

Hm hij scoort erg goed in de recensies zo te zien. Zou hem wel eens willen proberen. En opvallend is dat bijna iedereen aangeeft dat je geen water moet toevoegen bij deze (of hooguit een paar druppels) waar je normaal bij een cask strength whisky juist wat meer water toevoegt. Interessant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten