Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2018 08:34

Katlheen schreef:Heb inmiddels ook een Jura in huis gehaald, dus dat wordt een vergelijkend warenonderzoek :mrgreen:

Welke?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 09 apr 2018 16:31

StillAwake schreef:De meeste whisky die ik in huis heb hou ik lekker zelf ;-)
Maar mocht ik nog eens een flesje overhebben wat me niet zo bevalt: ik zal aan je denken!
Maar voordat je heel blij wordt: in de 22 jaar dat ik nu whisky drink heb ik pas 2 keer een fles Single Malt weggedaan omdat hij me niet beviel...


Over een jaar of 11 hoor ik het wel van je 8)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2018 06:41

pindas83 schreef:Over een jaar of 11 hoor ik het wel van je 8)

Afgesproken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Whisky topic

Berichtdoor Katlheen » 12 apr 2018 08:15

@StillAwake: excuus, die whisky heet Jura. Was even vergeten dat je ook nog de soort hebt :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 16:43

Hij bedoelt denk ik welke whisky van Jura je hebt De origin (10 jaar oud) of de Superstition of nog een andere. Ik neem aan de origin?

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Whisky topic

Berichtdoor Katlheen » 12 apr 2018 17:55

Ah ja, volgens mij is het de Origin.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2018 21:12

En smaakt ie? Ik heb vandaag een fles Bunnahabhain 12 gehaald. (Het zijn weer wilde whiskydagen bij de Gall volr wie nog wat wil kopen). Erg benieuwd, momenteel niet zo van de zware rook- en turfbommen en dit lijkt een lekkere complexe maar niet te rokerige en turfige whisky.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 09 dec 2018 14:47

Gisteren 3 whisky ‘s gekocht. Helaas is geen enkele voor mezelf, allen (gezamenlijke) cadeautjes.

- Oban 14
- Talisker Port Ruighe
- Glenmorangie

De Oban heb ik zelf al eens gehad, een topper. De Glenmorangie heb ik als tester gekregen vorig jaar, ook heel best. De Port Ruighe op aanraden van Marnix, die was er erg enthousiast over meen ik me te herinneren.

Verder hopen we nog naar Schotland te gaan in maart of april waarschijnlijk. Zijn er nog niet over uit hoe (oversteken met veer en eigen auto vs vliegen en auto huren) en waar precies.
Iemand nog tips voor 5 a 6-daagse trip?

Stokerij(en) bezoeken is leuk en willen we zeker doen maar moet niet ten koste gaan van natuurschoon en andere bezienswaardigheden bezichtigen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2018 16:21

pindas83 schreef:Gisteren 3 whisky ‘s gekocht. Helaas is geen enkele voor mezelf, allen (gezamenlijke) cadeautjes.

- Oban 14
- Talisker Port Ruighe
- Glenmorangie

De Oban heb ik zelf al eens gehad, een topper. De Glenmorangie heb ik als tester gekregen vorig jaar, ook heel best. De Port Ruighe op aanraden van Marnix, die was er erg enthousiast over meen ik me te herinneren.

Verder hopen we nog naar Schotland te gaan in maart of april waarschijnlijk. Zijn er nog niet over uit hoe (oversteken met veer en eigen auto vs vliegen en auto huren) en waar precies.
Iemand nog tips voor 5 a 6-daagse trip?

Stokerij(en) bezoeken is leuk en willen we zeker doen maar moet niet ten koste gaan van natuurschoon en andere bezienswaardigheden bezichtigen.


Oeh die Port Ruighe is heel fijn ja, mooie combinatie van niet te zware turf- en rooksmaken en het zoete van de portvaten. Grappige is dat ik in Schotland 3 destileerderijen heb bezocht, de drie waar jij een whisky van hebt gekocht ;-)

5 a 6 dagen is vrij kort als je toch die kant opgaat zou ik proberen iets langer te gaan. Lukt dat niet, dan zou ik zowieso gaan vliegen, dat gaat een stuk sneller. Heb je wel een auto met het stuur rechts, maar als dat geen probleem is... op Edinburgh of Glasgow dan, Edinburgh is een leukere stad dus als je die ook mee wil pakken zou ik daar op vliegen. Glasgow is gunstiger als je echt voor de omgeving gaat. Afhankelijk van of je een roadtrip wil doen of ook even ergens wil zitten, mooiste gebieden in de buurt vind ik de Cairngorms (Highlands) of regio Glencoe, Fort Williams. Vanaf daar zou je Oban (leuk stadje, leuke destilleerderij) mee kunnen pakken, verder is de natuur bij Glencoe en Ben Nevis prachtig. Als je wat meer reizen geen punt vindt is dat nog te combineren met the Isle of Skye waar het schitterend is. Daar ligt de destileerderij van Talisker, ook leuk. Accomodaties reserveren is absoluut niet nodig, het stikt er van de B&B’s en vanaf de weg kan je al zien of ze beschikbaar zijn of niet, of je gaat in een plaats naar de Tourist Info en dan helpen ze je aan een B&B. Wel warme en waterdichte kleren meenemen want in Maart kan het er nog wel koud zijn ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Whisky topic

Berichtdoor Boanerges » 09 dec 2018 18:00

Marnix schreef:Oeh die Port Ruighe is heel fijn ja, mooie combinatie van niet te zware turf- en rooksmaken en het zoete van de portvaten. Grappige is dat ik in Schotland 3 destileerderijen heb bezocht, de drie waar jij een whisky van hebt gekocht ;-)

5 a 6 dagen is vrij kort als je toch die kant opgaat zou ik proberen iets langer te gaan. Lukt dat niet, dan zou ik zowieso gaan vliegen, dat gaat een stuk sneller. Heb je wel een auto met het stuur rechts, maar als dat geen probleem is... op Edinburgh of Glasgow dan, Edinburgh is een leukere stad dus als je die ook mee wil pakken zou ik daar op vliegen. Glasgow is gunstiger als je echt voor de omgeving gaat. Afhankelijk van of je een roadtrip wil doen of ook even ergens wil zitten, mooiste gebieden in de buurt vind ik de Cairngorms (Highlands) of regio Glencoe, Fort Williams. Vanaf daar zou je Oban (leuk stadje, leuke destilleerderij) mee kunnen pakken, verder is de natuur bij Glencoe en Ben Nevis prachtig. Als je wat meer reizen geen punt vindt is dat nog te combineren met the Isle of Skye waar het schitterend is. Daar ligt de destileerderij van Talisker, ook leuk. Accomodaties reserveren is absoluut niet nodig, het stikt er van de B&B’s en vanaf de weg kan je al zien of ze beschikbaar zijn of niet, of je gaat in een plaats naar de Tourist Info en dan helpen ze je aan een B&B. Wel warme en waterdichte kleren meenemen want in Maart kan het er nog wel koud zijn ;-)


Ook ik zou voor een vliegreis met autoverhuur gaan. Dat is veel goedkoper dan met de boot, hoewel dat natuurlijk ook een ervaring op zich is. Vanaf Newcastle is het nog een pittig eind naar het noorden. Zeker het eerste stuk van de reis is wel mooi maar schiet beslist niet op.
Het huren van een auto heeft juist als voordeel dat je aan de rechterzijde van de auto kunt zitten. Vooral op de vele singletrackroads in de Highland (maar ook op Skye) is dat handig.
Wanneer je naar de Cairngorms Moutains gaat is de regio Speyside niet ver weg. En áls je dan van plan bent daar neer te strijken dan moet je zéker het stadje Dufftown aandoen. Daar zijn nog zeven werkende distillerys. Bekende merken als Glenfiddich, Balvenie en in minder mate Mortlach zijn daar gelegen. Je kunt er een Distillerywalk (4 mile) doen waarbij Michelle Myron je te voet langs alle distilleerderijen leidt. Je kunt haar Tour boeken op http://www.speysidetours.co.uk/dufftown ... s-walk.php Voor £ 38,— pp heb je een onvergetelijke middag. Bij elke stop krijg je een bijpassend slokje whisky uit haar rugzak.

Veder is de omgeving van Dufftown interessant genoeg voor wandelingen. Je kunt over de berg naar Aberlour wandelen. Ook kun je de Speyside Cooperage in Craigellachie bezoeken. Daar kun je zien hoe wiskyvaten worden gemaakt en gerepareerd. Neem daarvoor ook weer de uitgebreide Tour.

Als je naar Skye reist dan is dat ook zeker de moeite waard. Rijd je via de brug naar het eiland dan kom je langs mooie kastelen. De beroemdste is Eilean Donan. Je kunt ook overvaren via Mallaig (vanui de richting Fort Williams) Dan kom je langs het beroemde viaduct in Goenfinnan waarover de stoomtrein in de Harry Potterfilm reed. Let er wel op dat je de overtocht met de boot ruim van te voren (vanaf je huisadres) moet boeken om teleurstellingen te voorkomen.

De lengte van de trip maakt niet zoveel uit. Zoals je begrijpt heeft Schotland ook mijn hart gewonnen. Hetgaat vast erg leuk worden!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 10 dec 2018 09:23

Boanerges schreef:Ook ik zou voor een vliegreis met autoverhuur gaan. Dat is veel goedkoper dan met de boot, hoewel dat natuurlijk ook een ervaring op zich is. Vanaf Newcastle is het nog een pittig eind naar het noorden. Zeker het eerste stuk van de reis is wel mooi maar schiet beslist niet op.
Het huren van een auto heeft juist als voordeel dat je aan de rechterzijde van de auto kunt zitten. Vooral op de vele singletrackroads in de Highland (maar ook op Skye) is dat handig.
Wanneer je naar de Cairngorms Moutains gaat is de regio Speyside niet ver weg. En áls je dan van plan bent daar neer te strijken dan moet je zéker het stadje Dufftown aandoen. Daar zijn nog zeven werkende distillerys. Bekende merken als Glenfiddich, Balvenie en in minder mate Mortlach zijn daar gelegen. Je kunt er een Distillerywalk (4 mile) doen waarbij Michelle Myron je te voet langs alle distilleerderijen leidt. Je kunt haar Tour boeken op http://www.speysidetours.co.uk/dufftown ... s-walk.php Voor £ 38,— pp heb je een onvergetelijke middag. Bij elke stop krijg je een bijpassend slokje whisky uit haar rugzak.

Veder is de omgeving van Dufftown interessant genoeg voor wandelingen. Je kunt over de berg naar Aberlour wandelen. Ook kun je de Speyside Cooperage in Craigellachie bezoeken. Daar kun je zien hoe wiskyvaten worden gemaakt en gerepareerd. Neem daarvoor ook weer de uitgebreide Tour.

Als je naar Skye reist dan is dat ook zeker de moeite waard. Rijd je via de brug naar het eiland dan kom je langs mooie kastelen. De beroemdste is Eilean Donan. Je kunt ook overvaren via Mallaig (vanui de richting Fort Williams) Dan kom je langs het beroemde viaduct in Goenfinnan waarover de stoomtrein in de Harry Potterfilm reed. Let er wel op dat je de overtocht met de boot ruim van te voren (vanaf je huisadres) moet boeken om teleurstellingen te voorkomen.

De lengte van de trip maakt niet zoveel uit. Zoals je begrijpt heeft Schotland ook mijn hart gewonnen. Hetgaat vast erg leuk worden!

Als je naar Dufftown gaat: Aberlour distillery is leuker om te zien dan de distilleries in Dufftown zelf.
Persoonlijk zou ik de boot prefereren, aan boord kun je al een mooie proeverij doen.
Vliegen is veel sneller, maar je vliegt over erg veel natuurschoon heen. De weg van Edinburgh naar het noorden is schitterend!
Wel met je eens dat een linksgestuurde auto in het VK niet heel handig is, bij inhaalmaneuvres moet je echt op je bijrijder vertrouwen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Whisky topic

Berichtdoor Boanerges » 10 dec 2018 10:14

StillAwake schreef:Als je naar Dufftown gaat: Aberlour distillery is leuker om te zien dan de distilleries in Dufftown zelf.
Persoonlijk zou ik de boot prefereren, aan boord kun je al een mooie proeverij doen.
Vliegen is veel sneller, maar je vliegt over erg veel natuurschoon heen. De weg van Edinburgh naar het noorden is schitterend!
Wel met je eens dat een linksgestuurde auto in het VK niet heel handig is, bij inhaalmaneuvres moet je echt op je bijrijder vertrouwen.


Aberlour distillery is zeker de moeite waard. Wanneer je gaat vliegen hoef je het natuurschoon niet te missen toch? De reis zal dan vanaf Edinburgh via Perth en Pitlochry sowieso met de auto worden vervolgd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 10 dec 2018 10:20

Boanerges schreef:Aberlour distillery is zeker de moeite waard. Wanneer je gaat vliegen hoef je het natuurschoon niet te missen toch? De reis zal dan vanaf Edinburgh via Perth en Pitlochry sowieso met de auto worden vervolgd.

Ik ben alle keren (16x geloof ik, alle keren zakelijk) dat ik naar Schotland vloog op Aberdeen gevlogen (en 1 keer vanuit Reykjavik op Glasgow).
Vandaar mijn wat kromme referentiekader.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 10 dec 2018 12:29

@ Marnix, boanerges, SA

Dank jullie voor de reacties.
Vliegen lijkt inderdaad wel de logische keuze ivm de duur van maximaal een week.
Gaan ons een dezer weken wel even verdiepen in hoe de roadtrip eruit moet gaan zien.
Jullie input zal ik hier zeker in meenemen! Thx

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2018 14:50

Precies. Overigens moet je ook niet teveel plannen hoor. Laatste keer dat wij gingen, dag of 12 hadden we alleen de vliegreis en de auo geboekt en nog geen idee wat de route precies zou worden. Dat wijst zich allemaal vanzelf wel :-)

Probeer wel zoveel mogelijk dagen te gaan zodat de vakantie niet over is als hij net is begonnen of je teveel dingen in een kort tijdsbestek gaat proppen. Als je krap zit met dagen, misschien kan je er dan wat extra dagen bijkrijgen door feestdagen mee te pakken, passweekend, bevrijdingsdag, zoiets.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten