Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2013 14:24

Voordeel van veel rode wijnen uit Italie vind ik dat ze iets lichter zijn en daardoor beter te drinken bij wat warmer weer en bij gerechten zoals pasta of een maaltijdsalade waarbij je anders eerder een witte wijn of rose zou serveren. Een Bardolino is dan bijvoorbeeld een erg lekker rood alternatief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 02:08

Vandaag een wit, lichtzoet zacht fruitig wijntje van het AH huismerk. Lekker hoor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 09 jan 2014 17:26

Marnix schreef:Voordeel van veel rode wijnen uit Italie vind ik dat ze iets lichter zijn en daardoor beter te drinken bij wat warmer weer en bij gerechten zoals pasta of een maaltijdsalade waarbij je anders eerder een witte wijn of rose zou serveren. Een Bardolino is dan bijvoorbeeld een erg lekker rood alternatief.

Klopt en rode wijnen worden in Italië met warm weer ook wel koelkast koud geserveerd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2014 10:20

mohamed schreef:Was jij het niet die schreef dat prosecco de ultieme wijn bij de pasta is?

Dat zal ik niet geweest zijn. Ik heb geen ervaring met het drinken van Prosecco.

Wat Italiaanse wijnen betreft, heb ik wel eens de Cecchi Chianti gedronken. (Uitspraak voor degenen die niet weten hoe ze het Italiaans moeten uitspreken: Tsjekki Kianti. [Ik hoor daar niet bij. 8) ] ) Die kun je bij de AH kopen. In de tijd dat ik die kocht, kon je die in een klein flesje krijgen van 0,375 liter. Die tijd is voorbij, maar tegenwoordig koop ik 0,75 liter-flessen, dus die hindernis is niet meer van deze tijd voor mij. Het is een tijd geleden, maar ik herinner mij dat deze wijn best wel anders smaakt dan een Franse rode wijn die ik nu nogal eens drink (zoals Cabernet-Sauvignon en Merlot). Ik zou het weer eens opnieuw moeten proberen.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wijntopic

Berichtdoor Wilsophie » 11 jan 2014 15:50

schelpje3 schreef:Dan ga ik even scherp op je postings letten :lol:
Brrr, ik huiver juist van zoete wijn, hoe droger hoe lekkerder.
Lichte rosé, elegante witte wijn (chardonnay bijv) vurrukkuluk.
We kregen gisteravond een doos met een fles Cava, een tokkelroom en een rode Bordeaux.
Wij komen de kerst wel door.



MMMMM lekker Schelpje is het al op. Ik ga voor alles wat droog is. ( daar moet je wel wat bij drinken.. :wink: )

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wijntopic

Berichtdoor Wilsophie » 11 jan 2014 15:59

Klopt en rode wijnen worden in Italië met warm weer ook wel koelkast koud geserveerd.
Ik drink het graag koud en ken een bekende wijnkenner die het altijd drinkt met een ijsblokje, want het wordt in Nederland veel te warm geserveerd.
Soms denk ik dat ik "Gluhwein" heb besteld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 11 jan 2014 16:06

Wilsophie schreef:MMMMM lekker Schelpje is het al op. Ik ga voor alles wat droog is. ( daar moet je wel wat bij drinken.. :wink: )

De tokkelroom heeft opoe inmiddels op ja, niemand anders lustte dit. Ik heb het lekker over mijn roomijs uitgegoten, dot slagroom erop. :yum:
En 2 flessen cava, gedeeld met manlief.
De rode Bordeaux wacht in het wijnkastje op visite.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wijntopic

Berichtdoor Wilsophie » 11 jan 2014 17:30

Lekker hoor. L'Chaim!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 11 jan 2014 17:48

Wilsophie schreef:Lekker hoor. L'Chaim!!

En nu zit ik aan een Cava, aanbiedinkie bij de supermarkt met de "olifantennaam". :D
Heerlijk droog met een lief tinteltje erin.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wijntopic

Berichtdoor Wilsophie » 11 jan 2014 21:45

Proost...... ik aan de Chardonnay.
Na een bruiloftsdienst in de PKN kerk, maar helaas weinig inhoud....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2014 09:16

Boekenlezer schreef:Dat zal ik niet geweest zijn. Ik heb geen ervaring met het drinken van Prosecco.

Wat Italiaanse wijnen betreft, heb ik wel eens de Cecchi Chianti gedronken. (Uitspraak voor degenen die niet weten hoe ze het Italiaans moeten uitspreken: Tsjekki Kianti. [Ik hoor daar niet bij. 8) ] ) Die kun je bij de AH kopen. In de tijd dat ik die kocht, kon je die in een klein flesje krijgen van 0,375 liter. Die tijd is voorbij, maar tegenwoordig koop ik 0,75 liter-flessen, dus die hindernis is niet meer van deze tijd voor mij. Het is een tijd geleden, maar ik herinner mij dat deze wijn best wel anders smaakt dan een Franse rode wijn die ik nu nogal eens drink (zoals Cabernet-Sauvignon en Merlot). Ik zou het weer eens opnieuw moeten proberen.

Afbeelding


Chianti is iets minder zwaar van smaak, sterker nog, in een hoop chianti's wordt vaak ook een klein percentage witte druiven verwerkt. Vroeger moest dat, tegenwoordig hoeft het niet meer maar het gebeurt nog wel. En de druivensoort die gebruikt wordt is anders dan de bekende "franse" druiven zoals Cabernet-Sauvignon, Merlot, Malbec, Syrah/Shiraz, Tempranillo enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2014 20:10

mohamed schreef:Was jij het niet die schreef dat prosecco de ultieme wijn bij de pasta is?

Boekenlezer schreef:Dat zal ik niet geweest zijn. Ik heb geen ervaring met het drinken van Prosecco.

Ow ok, ik weet niet meer wie het zei en of het prosecco of moscato was. Hoe dan ook, ik herinner me dat ik in noord Italië mousserende witte heb gedronken bij pasta bolognese die in combinatie voortreffelijk smaakte. Heb laatst eens proscecco gehaald n.a.v. dat misverstand maar dat viel me erg tegen. Zodanig zelfs dat ik de fles niet geleegd heb.
Boekenlezer schreef:Wat Italiaanse wijnen betreft, heb ik wel eens de Cecchi Chianti gedronken. (Uitspraak voor degenen die niet weten hoe ze het Italiaans moeten uitspreken: Tsjekki Kianti. [Ik hoor daar niet bij. 8) ] ) Die kun je bij de AH kopen. In de tijd dat ik die kocht, kon je die in een klein flesje krijgen van 0,375 liter. Die tijd is voorbij, maar tegenwoordig koop ik 0,75 liter-flessen, dus die hindernis is niet meer van deze tijd voor mij. Het is een tijd geleden, maar ik herinner mij dat deze wijn best wel anders smaakt dan een Franse rode wijn die ik nu nogal eens drink (zoals Cabernet-Sauvignon en Merlot). Ik zou het weer eens opnieuw moeten proberen.

Afbeelding

Ik drink ook regelmatig rode Chianti, maar dan diezelfde die ze bij de Plus verkopen. Is een goeie wijn, prima voor een wijn onder de vijf euro. Wat ik ook wel drink bij de pasta is rode Sartori uit Bardolino, deze uitstekende wijn voldoet aan het DOC keurmerk en is zachter als Chianti.

Afbeelding

Ook kan ik je de Sardijnse Cannonau zeer aanbevelen, een wijn vernoemd naar de druif waarvan hij gemaakt wordt. Deze wijn heeft een krachtige smaak en smaakt uitstekend bij pasta's maar ook bij een kaasplank is de wijn een heuse aanrader. Sardinië ligt zuidelijker dan Frankrijk en doordat de Sardijnse druiven meer zon krijgen smaken de wijnen verder en beter.

Afbeelding

Italianen drinken nagenoeg geen Franse wijnen en sowieso niet bij de pasta's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2014 09:50

Dat komt dus ook omdat franse wijnen zwaarder zijn dan de meeste italiaanse, die zijn wat lichter van kleur en smaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jan 2014 18:32

Die Franse wijnen bevallen me wel, moet ik zeggen. Ook bij pasta.

Vandaag heb ik de Lindeman's Bin 40 Merlot aangebroken. Hij verraste me eigenlijk best wel qua smaak. Het woord 'kruidig' kwam bij mij op, maar ik weet niet in hoeverre dat een juiste omschrijving is. Een bepaalde smaaktint, die mij wat deed denken aan de AH España Tempranillo. In ieder geval is hij best wel behoorlijk anders dan de AH biologische Merlot, die een duidelijk Franse sfeer heeft qua smaak. Misschien ook niet onlogisch, aangezien Lindeman's uit Australië komt.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2014 21:55

Marnix schreef:Dat komt dus ook omdat franse wijnen zwaarder zijn dan de meeste italiaanse, die zijn wat lichter van kleur en smaak.

Italiaanse wijnen zijn in de regel juist krachtiger dan Franse, doordat het grootste gedeelte van het land veel zuidelijker ligt. Ook zijn de wijnen toegespitst op de Italiaanse keuken, wat ik als grote liefhebber een enorme pre vind. De zachtere Italiaanse wijnen komen uit het noorden, waar de zon minder krachtig is en dus de druiven minder sterk smaken waar de wijn van vervaardigd wordt.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten