Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wijntopic

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 18:44

schelpje3 schreef:Als je zelfs kans ziet het wijntopic te vergriepen, ben je heel goed bezig MB d:)b
Zinvol ook, op 2e paasdag.


Nou, Marnix mag zich wel bergen voor je volgende oordeel, die was op paasmorgen bezig in het Whiskey topic :roll:

Nee, dat ''niet te nassen'' over een AH roseetje, dat is stichtelijk op 2de paasdag..
Is er ook nog een derde Paasdag om bij te komen van de meubelshow?

Je heidense paasei mag weer weg, trouwens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:39

Met Pasen hebben we wat te vieren. Daar past wel een wijntje bij.

schelpje3 schreef:Maar jij ben ook van de rode Marnix?


Ik drink meestal rood maar in de warmere periode en soms bij het eten (afhankelijk van wat ik eet) ook wel rosé en wit.

Maar de La Palma Cabernet Sauvignon is inderdaad rood, zoals alle Cabernet Sauvignon rood is :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 10:12

Marnix schreef:
Ik drink meestal rood maar in de warmere periode en soms bij het eten (afhankelijk van wat ik eet) ook wel rosé en wit.

Maar de La Palma Cabernet Sauvignon is inderdaad rood, zoals alle Cabernet Sauvignon rood is :)

Mijn man drinkt wel vaak rood, maar ik houd het liefst bij rosé of soms wit. Altijd droog.
Ik drink de wijn vóór het eten, als ik het tijdens het eten drink, kan ik opkomend maagzuur verwachten.
Gisteravond hadden we een lekkere frisse prosecco.
Echt een slubbertje... :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:18

Dat is jammer... want juist in combinatie met eten zijn de smaken extra lekker.... rode wijn bij een goed stuk vlees, witte wijn of rose bij vis of pasta.... hmmmm..... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:20

Dat zeggen sommige mensen ook van bier. :mrgreen:
Gelukkig is het niet meer zo strikt als vroeger, nl. witte wijn bij wit vlees en vis.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wijntopic

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:53

schelpje3 schreef:Dat zeggen sommige mensen ook van bier. :mrgreen:
Gelukkig is het niet meer zo strikt als vroeger, nl. witte wijn bij wit vlees en vis.


Ik heb ooit bij een restaurant een maaltijd genoten met een whisky-arrangement. Bij elke gang een speciale whisky geserveerd krijgen. Knap bij elkaar gezocht, en echt een versterking van de smaak, over en weer.
Geldt iets dergelijks niet ook bij wijn (ikzelf drink geen wijn (af en toe een glaasje, omdat iedereen ervanuit gaat dat je wel een wijntje drinkt) maar kan me niet voorstellen dat een dergelijke drank niet hetzelfde effect zou hebben)?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:58

Ik vind wijn lekker of niet lekker, of zelfs vies.
Ik doe niet mee met het gefrut dat een Pinot of Elzas bij asperges moet en een mierzoete als dessert. :D

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wijntopic

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 16:16

schelpje3 schreef:Ik vind wijn lekker of niet lekker, of zelfs vies.
Ik doe niet mee met het gefrut dat een Pinot of Elzas bij asperges moet en een mierzoete als dessert. :D

Tja, niemand kan jou verplichten iets lekker te vinden.
Toch zijn bepaalde combinaties beter dan anderen.
Ik eet graag een dropje, maar in combinatie met biefstuk (wat ik ook graag eet) liever toch maar niet.
Hetzelfde geldt voor een mooi stuk vis: heerlijk, maar niet wegspoelen met een colaatje (wat op zijn tijd ook erg lekker is)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 22 apr 2014 17:12

schelpje3 schreef:Ben jij alleen van de rode wijn B.L.?

Ja, eerlijk gezegd wel. Om mijzelf eens te citeren: "Voor mij is er eigenlijk maar één soort wijn: rode wijn!" (Bron: Refoweb)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 08:36

schelpje3 schreef:Dat zeggen sommige mensen ook van bier. :mrgreen:
Gelukkig is het niet meer zo strikt als vroeger, nl. witte wijn bij wit vlees en vis.


Klopt, maar dat is ook omdat er meer variatie in wijn is gekomen.... je kan bij kip ook best een fruitige lichte rode wijn drinken of zo.... En natuurlijk, drink lekker bij je eten waar je zin in hebt.... maar het is wel zo dat bepaalde wijnen qua smaak beter tot zijn recht komen bij bepaalde soorten eten.

Boekenlezer, ik was tot een paar jaar terug ook alleen van de rode wijnen.... maar tegenwoordig heb ik wit en rosé wel ontdekt. Net iets meer dan de goedkoopste supermarktwijnen... heerlijk. Zeker op warme dagen is een witte wijn of rose dan wel lekker vind ik... en met het juiste eten erbij kan een goede witte wijn zalig zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 23 apr 2014 12:30

Wij kregen met de kerst een paar flessen rode wijn (weet niet meer precies welke) en die heb ik gewoon in de koelkast gezet, Was vrij lichte wijn hoor, dus geen zware Bordeaux.
Maar dat was goed te doen.
Volgens mij is het een misvatting dat alle rode wijn op kamertemp gedronken moet worden?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wijntopic

Berichtdoor Arco » 24 apr 2014 15:57

Deze wijn is echt heerlijk:
Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 12:46

Hm uit Israel toch? Ben ik niet zo in thuis, ben wel benieuwd. Waar haal je die?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 mei 2014 18:37

Momenteel ben ik bezig met de Undurraga Carménère. Gisteren aangebroken, en vandaag voor de tweede keer. Mijn eerste indruk was gisteren: kruidige smaak zonder prikkelend te zijn (misschien zijn dit wel heel foute omschrijvingen, afgemeten aan de geldende standaarden, maar je moet wat als je iets wil beschrijven), niet mijn favoriete wijn. Maar nu ik hem voor de tweede dag drink, heb ik meer zoiets van: best een lekkere wijn. Ook deze Undurraga is dus weer een goede.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jun 2014 18:48

Vorige week heb ik bij de pasta's die ik at een fles Cecchi Chianti gedronken. (Die heb ik al eens eerder genoemd.) Best wel een geslaagde keuze voor bij de pasta, moet ik zeggen.

Voor deze week heb ik de Cecchi Chianti Classico gekozen. Die behoort tot de stevige wijnen, terwijl de eerstgenoemde tot de soepele wijnen wordt gerekend. En dat is wat mij betreft dan ook het voornaamste verschil in smaak. Want verder hebben ze qua smaak wel wat van elkaar. Een ander verschil, is dat de classico-versie € 2,- duurder is per fles. € 7,- heb ik voor de fles betaald, en dat is redelijk wat, in vergelijking met wat ik meestal voor een fles wijn betaal.
Het alcoholpercentage is 13,5%. Het is ook een wijn die ik nogal goed voel als ik een glas op heb, heb ik gemerkt.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten